Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1684
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hei alle freaks! Kjenner at jeg kjeder meg temmelig heftig for tiden, og fikk litt lyst å utføre verneplikta mi, men jeg vet ikke om det er mulig. Kort fortalt:

20 år gammel mann. Jeg er egentlig svensk statsborger men jeg har bodd i Norge hele livet så jeg ble aldri kalt inn til verneplikten eller sesjon. Tror rett og slett de ikke har meg i systemene sine.

Alt jeg finner på Internett er at "du vil motta et brev året du fyller 18". Det er 3 år siden og jeg har enda ikke mottatt noe brev. Noen som vet hva jeg må gjøre?
Ring til de å hør med de...?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Tenkte jeg skulle gjøre det hvis jeg ikke fant ut på nett. Men greit å kanskje finne ut før morradagen.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Fant ut ganske fort selv. Man MÅ være norsk statsborger for å kunne være i militæret. Så da må jeg nok skifte statsborgerskap.
De har en som går i svensk uniform på FOH reitan, som jobber der fast!
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Hva med å ta verneplikt i sverige da?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Hva med å ta verneplikt i sverige da?
Vis hele sitatet...
Blir ikke det vanskelig? Etter min opplevelse så er de fleste svensker svært dårlige å forstå norsk, og jeg er ikke særlig flink å prate svensk akkurat. Er jo også stress å stikke helt til Norge hver gang jeg har perm og lignende.
Ring vernepliktsverket.

http://www.ung.no/oss/forsvar/90070.html

"Fremmed statsborger

Er du ikke norsk statsborger, er du ikke forpliktet til militærtjeneste i Norge, og dermed heller ikke pliktig til å møte på sesjon. Når statsborgerskap er avklart slettes du fra vårt register med mindre du ønsker å gjennomføre militærtjeneste i Norge. Skriftlig søknad må da sendes til Vernepliktsverket.
Ønsker du mer opplysninger om dette, ta kontakt med Vernepliktsverket"
Halvveis OT; Hvorfor ble du ikke innkalt til svensk førstegangstjeneste? Syns jeg hørte at førstegangstjenesten ble "obligatorisk" for jentene der, så går ut i fra at alle guttene "må" inn og systemet der er litt som Norge sitt.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Halvveis OT; Hvorfor ble du ikke innkalt til svensk førstegangstjeneste? Syns jeg hørte at førstegangstjenesten ble "obligatorisk" for jentene der, så går ut i fra at alle guttene "må" inn og systemet der er litt som Norge sitt.
Vis hele sitatet...
En del land opererer med at de er pliktige til å betale for reise ved perm og slike ting. Da regner de det ofte bare som for dyrt når folk bor i andre land og dropper innkalling av de som ikke bor i landet.
Usikker på om dette gjelder for Sverige, men har kompiser som har sluppet tjeneste i andre land pga dette.