Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 11878
Jeg lurer litt på hva slags rettigheter man har når man blir stoppet i tollen, feks på flyplasser ol.

- Hvor lenge kan de holde på en, dersom det er en stikkprøve?
- Hva er man pliktig å oppgi av personalia ol?
- Er man pliktig å oppgi tidligere narkotikaforbrytelser, og har tollerne noen slags tilgang på rullebladet ditt?
- Kan de kreve at man stripper, eller må de ha noe skjellig grunn til mistanke først?
- Hva med alle spørsmålene de stiller, er dette noe man kan nekte å svare på?
- Har de myndighet til å avhøre en på denne måten, når har man krav på advokat?
"Øko-Terrorist"
Sitat av Menja Vis innlegg
Jeg lurer litt på hva slags rettigheter man har når man blir stoppet i tollen, feks på flyplasser ol.

- Hvor lenge kan de holde på en, dersom det er en stikkprøve?
- Hva er man pliktig å oppgi av personalia ol?
- Er man pliktig å oppgi tidligere narkotikaforbrytelser, og har tollerne noen slags tilgang på rullebladet ditt?
- Kan de kreve at man stripper, eller må de ha noe skjellig grunn til mistanke først?
- Hva med alle spørsmålene de stiller, er dette noe man kan nekte å svare på?
- Har de myndighet til å avhøre en på denne måten, når har man krav på advokat?
Vis hele sitatet...
1.Til de har gjennomsøkt deg og din bagasje, til politi kommer hvis de finner noe/får mistanke om noe.

2. Opp til deg det, Er vel ikke det lureste å nekte hvis du vil igjennom.

3. Nei, og jeg regner med de kan få dette igjennom politi.

4. Ja, Er Ikke sikker, men regner med det.(må bli gjort av noen av samme kjønn)

5. Ja, men ikke så lurt hvis du vil igjennom.

6. De har myndighet til å tilkalle politi hvis de får mistanke om noe, nekte å svare på spm gir mistanke.


Kort sagt, I tollen er det ikke lurt å spille "smart" hvis du har med deg noe og blir stoppet.
Sist endret av tr80r; 22. januar 2010 kl. 20:17.
Trådstarter
3 1
Bare for å presisere: spør med utgangspunkt i at man ikke har med seg noe ulovlig, men blir stoppet fordi man feks har langt hår og skinnjakke, og deretter trakassert i det uendelige uten at de finner noe annet å sette fingeren på.

Har tidligere prøvd å være snill og samarbeidsvillig, men det har da bare blitt verre, så vil gjerne vite hva de faktisk har krav på av samarbeid til neste gang.
Prøv du å IKKE vær samarbeidsvillig og snill, så får du nok se at akkurat den taktikken er noe du ikke skulle ha prøvd.
Husk også om du skal strippe og dem skal fingre i rompa di så har du krav på at det SKAL være en utdannet lege!
Jeg har lyst til høre hva slags rettigheter man man har i tollen også. Ikke hva som er lurt å gjøre eller synsing på egne erfaringer, men hva man faktisk har lov å si nei til.

Kan man si nei til å få en finger i rompa? I så fall hva er reglene på det? Om man blir markert av en hund og plukket ut for en slik sjekk, kan man da si nei man velger ikke å ta flyet og samtidig nei til kroppsundersøkelsen?

Utenfor flyplassen ville så klart noe sånt vært helt absurd å forlange, men på flyplassen så må vi liksom godta veldig intrusive undersøkelser, selv om det ikke er på bakgrunn av flysikkerheten, men bare for å finne narkotika.
Sitat av Geordie Vis innlegg

Kan man si nei til å få en finger i rompa? I så fall hva er reglene på det? Om man blir markert av en hund og plukket ut for en slik sjekk, kan man da si nei man velger ikke å ta flyet og samtidig nei til kroppsundersøkelsen?
.
Vis hele sitatet...
Ja, du kan nekte så lenge det ikke er en utdannet lege som skal leke med fiseringen din!
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Ja, du kan nekte så lenge det ikke er en utdannet lege som skal leke med fiseringen din!
Vis hele sitatet...
Men da holder de deg vel der til det kommer en lege, så i praksis så betyr det ikke så mye.
Hva skjer om man må på toalettet og ikke nevner dette før legen eventuelt gjør det han må? Haha. Det kan bli grisete.
Noen som vet noe om hva som kunne skjedd i situasjonen? Hadde det skjedd noe mer enn at legen ble forbanna?
Sitat av Geordie Vis innlegg
Men da holder de deg vel der til det kommer en lege, så i praksis så betyr det ikke så mye.
Vis hele sitatet...
Er ikke bare, bare og ringe en lege for og komme og sjekke en i rompa sånn helt random. Da skal dem ha noe på deg.
Trådstarter
3 1
Sitat av Ella Vis innlegg
Prøv du å IKKE vær samarbeidsvillig og snill, så får du nok se at akkurat den taktikken er noe du ikke skulle ha prøvd.
Vis hele sitatet...
Hva er det du mener kan bli så mye verre, når de allerede holder en igjen uten grunn, og trakasserer en verbalt? At de tar deg med ut på bakrommet og banker deg med ett vått håndkle?

Min erfaring så langt i tollen sier at snill og samarbeidsvillig fører til mer mas, mens indignert og forbannet fører til at de lar en gå, fordi de sannsynligvis ikke har så mye å komme med når de har gått gjennom sakene dine, sett deg naken og latt hunden lukte på deg.

Sitat av Geordie Vis innlegg
Jeg har lyst til høre hva slags rettigheter man man har i tollen også. Ikke hva som er lurt å gjøre eller synsing på egne erfaringer, men hva man faktisk har lov å si nei til.
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg også spør om. Så fint om flere som har greie på rettighetene, eller erfaring med å nekte kan svare.
For å foreta en såkalt inngripende undersøkelse må tollerne etter loven ha mistanke. Men dette mistankekravet er ikke nærmere definert.

Sier du nei kan de om nødvendig tvinge deg. Politiet og andre er pålagt ved lov å bistå tollvesenet. Du har altså intet grunnlag for å motsette deg tollkontroll.

§ 13-7. Plikt til å medvirke ved tollkontroll

(1) Enhver som befinner seg på et sted og under forhold som nevnt i §§ 13-1 og 13-3, skal stanse når tollmyndighetene ved tegn eller på annen måte krever det. Vedkommende skal gi de opplysningene og yte den hjelpen som tollmyndighetene finner nødvendig for at de kan gjennomføre kontrollen. Vedkommende skal vise frem varer som han eller hun bringer med når tollmyndighetene krever det.
Vis hele sitatet...
I praksis vil dette si at du ikke kan nekte å la deg kontrollere. Nekter du har tollvesenet myndighet til å holde deg tilbake med makt og koble inn politimyndigheten.

Her er det du har rett til:
Den som blir utsatt for en inngripende kontroll kan kreve en begrunnelse for dette. Et slikt krav må settes fram innen en uke etter kontrollen, og tollmyndighetene skal innen en uke etter dette gi en kortfattet, skriftlig begrunnelse. Tollmyndighetene behøver likevel ikke opplyse om kilder eller kontrollmetodikk som av tollfaglige grunner bør behandles fortrolig overfor den kontrollerte eller allmennheten. Den som klager kan heller ikke kreve at selve kontrollen utsettes til vedkommende får begrunnelsen.
Vis hele sitatet...
fra toll.no
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av tr80r Vis innlegg
Sitat av Menja Vis innlegg
Kan de kreve at man stripper, eller må de ha noe skjellig grunn til mistanke først?
Vis hele sitatet...
4. Ja, Er Ikke sikker, men regner med det.(må bli gjort av noen av samme kjønn)
Vis hele sitatet...
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Husk også om du skal strippe og dem skal fingre i rompa di så har du krav på at det SKAL være en utdannet lege!
Vis hele sitatet...
Har dere (tr80r og Cartman Jr) kilder på dette?

Jeg har lest noe veldig lignende angående arrestasjon, og der er det snakk om at 1: Man kan kreve at undersøkeren skal være av samme kjønn. 2: Man kan kreve at undersøker er utdannet helsepersonell. (Da kan man dog ikke kreve at vedkommende skal være av samme kjønn.)

Små forskjeller kanskje, men særlig sistnevnte gjør det mindre sannsynlig at de lar deg gå fordi det tar for lang tid.

Vittigper sier: "Kan man kreve at personen skal være av motsatt kjønn? "
Alvorlige Jonta sier: "Nope."
▼ ... flere år senere ... ▼
En finger i rumpa? Er det vanlig praksis? Kan ikke se for meg noe mer krenkende enn det på vei til/fra ferien. Skulle tro de tok i bruk røntgen eller noe i den duren før de roter i rassen..
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Hva skjer om man må på toalettet og ikke nevner dette før legen eventuelt gjør det han må? Haha. Det kan bli grisete.
Noen som vet noe om hva som kunne skjedd i situasjonen? Hadde det skjedd noe mer enn at legen ble forbanna?
Vis hele sitatet...
Helsepersonell er mer enn noen andre vandt til alt det ekle vi sivile slipper å tenke på, så legen ville nok ikke sagt noe på det.
Og hvis du skulle prøve deg på "jeg må på do før legen kommer", så har alle store internasjonale lufthavner egne toalett nettopp for personer holdt igjen i tollen (det du spyler ned går med andre ord ikke rett i avløpet).
Se gjerne Border Security: Australia's Front Line, for selv om lovene i de forskjellige landene er forskjellig, så er mye av utstyret hyllevare (dog fra selskaper de fleste av oss ikke har hørt om), og det tollen i Australia leiter etter er som regel det man leiter etter i Norge også..
Siden man har absolutt råderett over egen kropp, tror jeg du kan nekte både politi, lege, gud og kongen å plukke deg i ræva.

Enten gir de seg, eller så blir man anholdt og satt på en spesialcelle der det det sitter filtere i avløpet fra toalettet. Hvis politiet føler for det, og har en mistanke (har du noen dommer fra før?) .. så blir du hentet og kjørt til nærmeste sykehus for røntgen.

Å bruke makt for å gjennomføre "innvordes ransakning", er et grovt overgrep (les: voldtekt) som ingen trenger å finne seg i.
Jeg blir aldri stoppet i tollen, og jeg har vært mye ute og reist, men jeg sitter heller 2 døgn på ventecelle med kloakkobservasjon en å la noen plukke på meg, lege eller ikke.
De stikker ikke fingeren/fingre i kroppens hulrom.De setter deg på et spesialtoalett eller sender deg til sykehus for gjennomlysning
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Det skal godt gjøres å få en gjennomlysning. Må godkjennes av jurist å tar svært lang tid. Ble stoppa i tolla for en tid tilbake å endte med 28 t i tollvesenet, till de mente jeg hadde bæsjet i en spesial do. Slett skikkelig med å drite med 2 men som stirret på meg å spurte etter gjennomlysning og ble nektet. Så 28t i et lite rom for at de skulle finne ut jeg ikke hadde noe.


Noen som vet.
Hvor lenge de kan holde deg før de må slippe deg?
Om du har rett på advokat når du sitter i tollarest?
Sist endret av Aron2303; 26. oktober 2014 kl. 14:23.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/20...19#KAPITTEL_14

Har ikke tid til å finne frem alt det relevante, men her skal det meste, om ikke alt av spørsmålene deres besvares.
Jeg ble stoppet i tollen på Gardemoen sist jeg kom hjem fra Amsterdam.
Hadde selvfølgelig ikke noe på meg, men jeg luktet godt nok til at narkobikkja hoppet på meg to ganger. Da ble det inn på enerom og full stripp, men ingen finger i rumpa
Hvor er det dere har fått det fra at noen stikker en finger opp i deg om de tror du gjemmer narkotika...? Kan igrunn ikke helt se hvordan det skulle være en effektiv og realistisk måte for betjentene og finne stoffet om det er gjemt i deg. Da snakker vi en mildt sagt intim opplevelse på det bakrommet gitt. Loven er åpen for tolkning. Du må la de de undersøke deg helt ned til undertøyet. Mistenker de fortsatt at du skjuler noe blir du spurt om å avgi en frivillig urinprøve og avføringsprøve. Nekter du det så tror jeg ikke det finnest et tilfelle i historien hvor de ikke får innvilget innvendig sjekk ved røngten grunnet mistanke. Man kan igrunn bare ta utgangspunkt i at vil de så må du.

Finst ikke et fasitsvar på hva som skjer om du gjennomfører avføring og urinprøve uten og feile, men som nordmann som returnerer til Norge så skulle all logikk tilsi at du slipper røngten om prøvene ikke slår ut, og det ikke finnest annen dokumentasjon som sansynliggjør at du skjuler noe.
Jeg giddeg ikke lese igjennom, men du finner kanskje noe her: http://freak.no/forum/showthread.php...%F8r+en+toller