Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 10876
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av Gubbe
Du kan vel argumentere med at det ikke har gått noe trafikk til disse domenene etter at du kvittet deg med dem?
Vis hele sitatet...
Så jeg kan leie en bil hos Avis, putte den i garasjen og nekte å betale leie fordi jeg ikke bruker den til å kjøre?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Du sier at de sluttet å sende reklame til deg etter at du sa opp. Siden de ikke kjenner til oppsigelsen din, spør de om hva som da var grunnen til at de sluttet å sende reklame?
Trådstarter
Jeg har tenkt å spørre den om det om det skjer noe med anmeldelsen
Jaja, om jeg har lært en ting her i verden ang. politiet så er det å si så lite som mulig med så mange ord som mulig. Ikke tro at politiet gidder å bruke tid på deg med mindre du er ærlig om hva du har gjort. (om du da har gjort noe)

Politiet gjør en viktig jobb, ingen tvil om det, men de er en gjeng med feilprioriterende saueskaller.
Sitat av Eight-Ball
Jaja, om jeg har lært en ting her i verden ang. politiet så er det å si så lite som mulig med så mange ord som mulig. Ikke tro at politiet gidder å bruke tid på deg med mindre du er ærlig om hva du har gjort. (om du da har gjort noe)

Politiet gjør en viktig jobb, ingen tvil om det, men de er en gjeng med feilprioriterende saueskaller.
Vis hele sitatet...
OffT:

Akkurat det kan jeg skrive under på. Ble banket opp i fylla i militæret på en bensinstasjon. Sparket i hodet så nesen knakk og så videre.
Alt skjedde foran disken, altså var alt på overvåkingskameraene. De kjørte bil, dermed hadde politiet registreringsnummeret til bilen. Jeg visste fornavn og etternavn på to av de tre involverte. Resultat? "Henlagt på grunn av bevisets stilling".

(Kan legge til at jeg fikk juling fordi jeg prøvde å holde fast en nordlending som slo til en medsoldat av meg når han skulle kjøpe en is til venninnen til disse nordlendingene. "Jævla søringa driv å tar daman vårres!")

/OffT

Du har gjort noe dumt, ingen tvil om det. Du skulle tatt vare på kvitteringsnummeret du fikk av Egoria ved oppsigelse, og ikke minst, du skulle fått en over 18 til å stå ansvarlig for handelen.
Samtidig vil du nok ikke bli dømt for noe, med tanke på at Egoria (hvor umulig det måtte være) bør(skal?) forvisse seg om at kjøper er over 18 år.
Sist endret av froskenfredrik; 10. juli 2007 kl. 22:55.
Har en sak som ligner litt på din.
Når jeg var 17 så bestilte jeg et skjermkort og en kabel fra pc til mobil for kameratene mine.
Så kom pakken, men de hentet den aldri så den ble sendt tilbake.
Så kom regningen på at pakken var sendt tilbake, den betalte de heller ikke.
Å nå syv månder senere så får jeg inkasso på dette.

Det jeg lurte på var om de har lov til å sende inkasso til personer under 18år?
Komplett har ikke skrevet noe om at man må være 18år for å registrere bruker der.
Sist endret av error; 10. juli 2007 kl. 23:13.
Har vært i et par email saker mellom forskjellige aktører, deriblandt lindorff. De har også mistet mailer fra meg, noe som i seg selv er fryktelig merkelig, og ikke minst råttne rutiner. Men har som regel dukket opp etter å ha blitt satt over til saksbehandler nr 5. Var også i en epost "krig" mot CDon, de sendte meg feil produkt, jeg sendte det tilbake, og ventet da på mitt opprinnelige produkt, de begynte å rote med at jeg skulle trekke fra på første faktura,og så betale en faktura senere, noe jeg ikke gjorde, jeg betalte den opprinnelige sum, og fikk også min vare neste uke, CD begynte å maile meg at de ikke hadde motatt betaling for det siste produktet, noe jeg hadde betalt, trakk bare ikke i fra på første, de prøvde et par mailer, jeg forklarte, de sa at de hadde gjort en feil, case closed. Jeg beholdt en høffelig tone i alle mine mailer, og det lønner seg i lengden.

Men som andre sier her, tror du går fri, politiet avser ikke resurser på slike bagateller.
om han eventuellt annmelder deg, så er saken så og si 99% sannsynlig henlagt innen kort tid.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Sitat av error
Har en sak som ligner litt på din.
Når jeg var 17 så bestilte jeg et skjermkort og en kabel fra pc til mobil for kameratene mine.
Så kom pakken, men de hentet den aldri så den ble sendt tilbake.
Så kom regningen på at pakken var sendt tilbake, den betalte de heller ikke.
Å nå syv månder senere så får jeg inkasso på dette.

Det jeg lurte på var om de har lov til å sende inkasso til personer under 18år?
Komplett har ikke skrevet noe om at man må være 18år for å registrere bruker der.
Vis hele sitatet...
Om du hadde lest tråden: Er man ikke myndig kan man ikke opparbeide seg gjeld. Altså kan de ikke sende deg inkasso eller andre økonomiske krav!
Bartman, når han ringte deg og spurte når du var født, hadde du ikke trengt å svare på det. Hvis han ringer mer og du ikke vil snakke med han, ikke snakk med han
Dokumentasjon er alfa omega. Kan de dokumentere at du har sagt at du var 18, og du ikke kan dokumentere at du har sagt opp forholdet, har du et problem egentlig. De kan ikke kreve innkasso, siden du er under 18, men de kan anmelde deg for dok.falsk tror jeg. Om det blir noe sak er vel lite sannsynlig.

Det de imidlertid ikke kan, er å presse deg. De SKAL faktisk melde deg, og kan ikke kreve betaling. Ergo: Du kan anmelde dem for utpressing (men for guds skyld, ta vare på mailen...)
Sitat av eriksb
Dokumentasjon er alfa omega. Kan de dokumentere at du har sagt at du var 18, og du ikke kan dokumentere at du har sagt opp forholdet, har du et problem egentlig. De kan ikke kreve innkasso, siden du er under 18, men de kan anmelde deg for dok.falsk tror jeg. Om det blir noe sak er vel lite sannsynlig.

Det de imidlertid ikke kan, er å presse deg. De SKAL faktisk melde deg, og kan ikke kreve betaling. Ergo: Du kan anmelde dem for utpressing (men for guds skyld, ta vare på mailen...)
Vis hele sitatet...
Vet ikke akkurat om å melde dem er noe god idè. Så vidt jeg kan lese har de kun opplyst om de faktiske forhold. Så jeg tror ikke du kommer så langt med å melde dem. Du tabba deg ganske greit da du nevnte at du ikke er 18 år, i din henvendelse til dem.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Håper dette går greit, kingik situasjon dette ja
Ministry of Love
sptz's Avatar
Siden tåden er tatt opp. Jeg er enig i at det er dokumentfalsk. Det er likevell ikke en grunn til å betale leie et år til. Om man ser på svaret han fikk får han valget mellom å ikke betale og bli politianmeldt eller ikke si noe mer om alder og betale.

Det er åpenbart ikke hans feil at de ikke har registrert avbestillingen hans. Jeg vet ikke helt hvordan avtalevilkårene til den akuelle levrandøren er, men likevel vil jeg anta at en mail skulle være nok.

Sitat av Forbrukerrådet
Urettmessig krav fra [kravsender]

Jeg har mottatt en faktura fra [kravsender]. Jeg har aldri inngått noen avtale med deres firma og returnerer fakturaen. Jeg ber samtidig om at dere sletter navnet mitt i kunderegisteret. Jeg har selv tatt kontakt med min teleoperatør og flyttet abonnementet tilbake.

Eventuelle fakturaer, purringer fra dere vil bli avvist. Dersom det allikevel blir sendt krav til meg, er dette et urettmessig, og følgelig omstridt krav. Omstridte krav skal ikke drives inn via inkasso. Det er brudd på inkassolovens § 8.

Dere må i tilfelle dokumentere at det er inngått en avtale mellom meg og dere.

Dersom saken ikke avsluttes, vil jeg vurdere å ta saken opp med Forbrukerombudet for en gjennomgang av selskapets markedsføring og rutiner ved avtaleinngåelse.

Deres skriftlige tilbakemelding sendes til meg, senest innen 3 uker.
Vis hele sitatet...
Blir ikke helt riktig, men var det nærmeste jeg fant på www.forbrukerportalen.no Om du gidder kan du jo lete litt rundt på deres "klikk og klag" meny for å se om du finner en for å bestide urettmessige fakturaer.

edit:
Sitat av Forbrukerrådet
Regning for vare som ikke er bestilt

Jeg har mottatt varenavn fra deres firma som jeg ikke har bestilt.

På bakgrunn av at det ikke foreligger noen avtale om kjøp vil det ikke bli foretatt noen innbetalinger fra min side.

Den mottatte regningen vil ikke bli betalt. Beløpet på kr sum,- må anses som omtvistet. Dette medfører blant annet at saken ikke kan gå til inkasso.

Skulle de til tross for dette sende saken til inkasso må de selv svare for inkassoomkostningene. Et eventuelt inkassoselskap som påtar seg å inndrive kravet vil bli vurdert innrapportert til Inkassoklagenemnda med påstand om brudd på god inkassoskikk.
Vis hele sitatet...
Sist endret av sptz; 8. august 2007 kl. 20:05.
Du kan banne på at Politiet kommer til å gjøre noe med denne saken, da de er MYE mer opptatt av å oppklare små fillesaker fremfor KRIMINALITET :-) Ønsker deg lykke til!
Lykke til kamerat.

Har vert oppe i samme smørja, men ble heldig vis ikke politianmelt som jeg vet om da
Det beste er vel egentlig å si alt som det er i starten. Det har jeg endelig forstådt etter MANGE lignende tabber.

Men ønsker deg hell og lykke


BJoe
dette er ikke noe å stresse for.. vært i samme båt, starta i 6.klasse da jeg ringta hotline, 1500,- inkasso,skjedde ingenting, diverse saker og ting fra nettet, alt på oppkrav.. alt var jeg under 18, har ikke betalt en krone..
Det er mulig denne saken har roet seg mens jeg var på ferie, men likevel:
Å bestille et domene går neppe inn under hva en 15-åring har rettshandelevne til - d.v.s. kan bindes for å ha bestilt.

Dokumentfalsk er regulert i Straffelovens kap. 18, og kommer ikke til anvendelse. Bedrageri - Straffelovens § 270 - fordrer bl.a. en "uberettiget vinning". Her er det snakk om å tegne gratis domene i ett år, og gjerningsbeskrivelsen er derfor ikke under noen omstendighet oppfylt.

Dette kan du ta med knusende ro, Bartman2k, og la ikke under noen omstendighet modern betale denne regningen! Det skal firmaet bli blå for - makan!
1. Om de mener at du ikke har "sagt opp" domenene, så burde det vel gå opp for dem at du har sagt det opp med tanke på at du ikke HAR BRUKT domenene?

2. Jo, det blir utpressing.
Sist endret av ThaAndy; 13. august 2007 kl. 01:31.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dem kan ikke stille deg for en dritt, du er under 18 år og det er demmes oppgave og ha et sikkert nok system
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NiiB
Dem kan ikke stille deg for en dritt, du er under 18 år og det er demmes oppgave og ha et sikkert nok system
Vis hele sitatet...
Bullshit.

Er du over 15 er du strafferettsleg ansvarleg, EOD.
Og hvis han har anmeldt deg får du nok bare helt plutserlig ett brev i postkassa som ber deg om å møte på politistasjon for avgi forklaring eller no! En annen ting, hvis du er 18 år nå så trenger du ikke si noe til moren din, politiet har ikke lov til å si noenting til din mor uten ditt samtykke. Bøter og slikt går det ann å gå på inkassobyrået elns og be om å få utsette. Bøter og sånn tror det går an å utsette opptil ett halvt år og kan be om avbetaling på så lite som 50kr i uka..
Var hvertfall det jeg ble fortalt da jeg ble busta for graffiti for ett par måneder siden.. Venter fortsatt på en 5000kroners bot..

Ordner seg nok, men du lærte hvertfall... Jeg gjorde hvertfall det
Sist endret av Tensor; 8. oktober 2007 kl. 19:20.
Sitat av vidarlo
Bullshit.

Er du over 15 er du strafferettsleg ansvarleg, EOD.
Vis hele sitatet...
JA FOR DU ER SMART!!!

Han er under 18, derfor ikke myndig og avtalen han har hatt med dette firmaet har aldri vært lovelig.. Her snakker vi av erfaring og fornuft, ikke av jeg wannabe kan
Sitat av Tensor
Og hvis han har anmeldt deg får du nok bare helt plutserlig ett brev i postkassa som ber deg om å møte på politistasjon for avgi forklaring eller no! En annen ting, hvis du er 18 år nå så trenger du ikke si noe til moren din, politiet har ikke lov til å si noenting til din mor uten ditt samtykke. Bøter og slikt går det ann å gå på inkassobyrået elns og be om å få utsette. Bøter og sånn tror det går an å utsette opptil ett halvt år og kan be om avbetaling på så lite som 50kr i uka..
Var hvertfall det jeg ble fortalt da jeg ble busta for graffiti for ett par måneder siden.. Venter fortsatt på en 5000kroners bot..

Ordner seg nok, men du lærte hvertfall... Jeg gjorde hvertfall det
Vis hele sitatet...
Var inne på statens innkrevningssentral sine hjemmesider med en bot på 8500, man kan søke om å få nedbetaling helt ned til 200 kroner måneden etter hva jeg ser, og man kan søke om å få utsettelse..
Søkte om nedbetaling for 2 måneder siden, og fortsatt ikke hørt en dritt Treige folk, men hva forventer man fra noe som staten driver med:P

Edit;
Fant svar på SI sine sider; "Avdrag kan gis med inntil 12 mnd. nedbetalingstid.
Månedlig beløp må være minst 500 kroner."
Sist endret av Popp; 8. oktober 2007 kl. 20:07.
popp: Da kommer det an på hvor stor boten er på med tanke på hvor mye man må betale i mnd.. Med tanke på trådstarter sin posisjon så burde han greie det helt fint uten at moren burde få vite noe med en grei jobb (evt. deltid hvis man bor hjemme). Har han det burde det løse seg ganske så greit med tanke på at man ikke har noen andre utgifter enn boten, hvis ikke mora di forlanger at du skal hjelpe til med husleia da xD
Sitat av Tensor
popp: Da kommer det an på hvor stor boten er på med tanke på hvor mye man må betale i mnd.. Med tanke på trådstarter sin posisjon så burde han greie det helt fint uten at moren burde få vite noe med en grei jobb (evt. deltid hvis man bor hjemme). Har han det burde det løse seg ganske så greit med tanke på at man ikke har noen andre utgifter enn boten, hvis ikke mora di forlanger at du skal hjelpe til med husleia da xD
Vis hele sitatet...
Nope, du går inn på siden, skriver KID-nummer og så skriver du hvor mye du kunne tenke deg å betale så lenge nedbetalinga ikke overgår 12 måneder eller er mindre enn 500 pr måned, ikke lenge siden jeg søkte

Noen som vet hva som skjer om SI ikke klarer å sende deg svar på nedbetaling i tide? Det står på siden at SI er pålagt å svare innen 4 uker, men står ikke hva som skjer hvis de klarer å rote det vekk?
det er som devotio sier: du er under 18 år og har derfor ingen mulighet for å opparbeide deg gjeld, du bør ta anonymt kontakt med politiet for å få vite dine rettigheter! politiet biter ikke anonyme
Sitat av NiiB
JA FOR DU ER SMART!!!

Han er under 18, derfor ikke myndig og avtalen han har hatt med dette firmaet har aldri vært lovelig.. Her snakker vi av erfaring og fornuft, ikke av jeg wannabe kan
Vis hele sitatet...
Han er fremdeles over 15, og har sannsynligvis kryssa av for at han var over 18. Regnes det som dokumentfalsk, så er han skyldig i det, og strafferettslig ansvarlig for det, selv om han sikkert slipper unna siden politiet ikke gidder å prioritere den slags. Gjelda er en annen sak, og det kan de nok ikke ta han for.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg drar opp denne siden jeg kom over denne når jeg bladde på forumet.. Jeg var i avhør for maange månder siden, og gidde min forklaring.. Og pappa forklarte samtalen sin med han som anmeldte.. Og han har gidd forskjellig forklaring på ting, til meg, til pappa og til politiet. Han ble tatt for falsk anmeldelse. Sto "Falsk anmeldese" på lappen jeg fikk 2 uker etter avhøret hvor det stod Henlagt Karen hadde faktisk lagt en "bok" med papirer på meg, og politimannen som hadde meg i avhør bare lo av alt som sto, og forklaringen hans var viss helt på tryne ifølge politimannen
Litt lenge siden nå, så jeg husker ikke alt som ble sagt i avhøret, men var snakk om 6 mnd fengsel elns på denne saken, hadde aldri vært noen lignende sak så den ble behandlet som dokumentfalsk.
Snakker vi seks måneder fengsel du kunne fått, eller seks måneder fengsel personen som anmeldte deg feil fikk?
Tror det er dems annsvar å sjekke om du er myndig og betalingsdyktig (hatt mye inkasso etc).
For alt dem veit kan du ha dysleksi eller "uheldigvis" kommet borti den ruta hvor du krysser av for at du er over 18.
Sinnsykt mongo av han karen å si at han anmelder deg om du ikke betaler. Bare som en straffegreie liksom. La dem anmelde deg. Skjer ikke en shit uansett, selvom dokument forfalskning faktisk sees på som veldig alvorlig blablabla, men tror det er for lite teft i den saken der til at snuten skal se på det som bevisst dokumentforfalskning.
Kanskje det var en kompis av deg som oppretta kontoen og trodde du var 18, eller kanskje du ikke visste om det i det hele tatt at det blei oppretta? Stories always works....
Props til at du stod på saken i mailen og nekta å betale. Those fuckers aint shit..

Ville heller hatt anmeldelse for dokuforfalskning enn å paye en regning på flere tusen kroner for noe så silly som det der nårjeg aldri har brukt det, og når folka som jobber der oppfører seg som assholes
Hadde en tilsvarende episode, at jeg fikk et gratis .info domene fra et firma.
Og jeg var da under 18år. Og jeg leste igjennom at det ikke var noen automatiske forpliktelser om at jeg ble automatisk satt opp til 1år til med betaling, når det året utløp.

Allikavel fikk jeg faktura, og tok litt tid. Brukte argumentet at jeg ikke var 18år da jeg bestilte det, og ikke så noen form for bekreftelse på at jeg måtte være 18år der. Forklarte det til faren min, som ringte inkasso firmaet dems.. som deretter bare slettet fakturaen med en gang.
Du kommer ikke til å få en drit! Herlighet, en jeg kjenner hadde med falsk legg på byn, det endte med at han ble med ned på politistasjonen og de snakket "røft" til ham for å få ham til å forstå at dette var alvorlig og at han aldri måtte gjøre det igjen, thats it.

Tror du virkelig politiet fengsler/setter på rullebladet ditt at du haket av på en boks på nettet når du var 16? Du kommer i verste fall til å måtte snakket med en politmann, trenger ikke vre redd for noe mer enn det...
Akanth: Det er veldig opp og ned. Politiet kan i stor grad selv velge hvordan en sak best forfølges. Noen ganger vil man kun få en advarsel om man kjører for fort, andre ganger kan man få bot for nøyaktig samme forseelse. Det kommer an på omstendighetene rundt, hvilken politibetjent du møter og det kommer an på deg selv.
Kanskje politiet ikke ville gi en 16/17-åring de aldri hadde sett før rulleblad? Bare lære han litt om livets realiteter? Han kunne like gjerne gitt guttungen bot, det var ingenting som stod i veien for det.
Siden du ikke var myndig på det tidspunktet du handlet, kan det være aktuellt å titte innom vergemålsloven. Du finner denne på www.lovdata.no. I all hovedsak kan ikke personer under 18 binde seg til avtaler og kjøp, men det finnes desverre unntak. Når man er 15 år for eksempel har man rett til å bruke "penger på det man vil" i noen grad, og etter fyllte 15 kan du i tillegg bli straffet jf. straffelovens § 46.

Det som desverre blir rettspraksis, er at om man binder seg til noe som for eksempel en 15 åring, som man egentlig kan, og samtidig gjør dette ved hjelp av "å lure selger" ved å oppgi en "lovlig" alder, så vil dette settes mot hverandre og drøftes deretter. Utfallet kan variere.


Når jeg var rundt 13 år, gjorde jeg noe i samme dur. Jeg kjøpte et domene(som jeg trodde var gratis) og fikk etter 3 mnd. ei regning pålydende 5000 kr(noe rundt der). Liten som jeg var, fikk jeg panikk. Tro det eller ei, jeg slapp unna etter 3-4 telefoner og litt hjelp fra folk som kan lovverket
Tydlig at ingen av dere har lest hva jeg har lest ...
Tror du virkelig politiet fengsler/setter på rullebladet ditt at du haket av på en boks på nettet når du var 16?
Vis hele sitatet...
Det hadde skjedd om ikke karen hadde endra på forklaringen sin hele tida!! Så ikke snakk om ting du ikke har peiling på og lest siste post før du skriver så mye piss...

Sitat av Renegayd
Snakker vi seks måneder fengsel du kunne fått, eller seks måneder fengsel personen som anmeldte deg feil fikk?
Vis hele sitatet...
Som jeg kunne fått..
Sitat av Bartman2k
Tydlig at ingen av dere har lest hva jeg har lest ...


Det hadde skjedd om ikke karen hadde endra på forklaringen sin hele tida!! Så ikke snakk om ting du ikke har peiling på og lest siste post før du skriver så mye piss...



Som jeg kunne fått..
Vis hele sitatet...

Du hadde ikke fått 6 mdn fengsel for dette uansett.
Man bare bruker ikke ekte adresse og navn når man bestille gratis ting.

det er første regelen
▼ ... noen måneder senere ... ▼
.info domener er ikke, og har aldri vært, gratis.
Du må ha mistforstått produktet når du kjøpte det. Og noen må jo betale for dette. Når man bestiller ett domene så må man betale for minst 1 år av gangen, og penger for kjøp av domene refunderes aldri.

Siden du løy og sa du var 18 år, så er det beste du kan gjøre å skaffe pengene og betale for produktet du har bestillt. Det er bare rett og rimelig at du skal betale.