Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 10877
Hei.

Vet ikke om jeg har postet denne riktig, fant ingen skikkelig passende plass

Har seg sånn at i fjor på denne tiden så bestillte jeg 10 gratis .info domener hos egoria.no .
Disse var gratis i et år, etter liten stund sa jeg dem opp fordi jeg ikke klarte å bruke det systemet deres, så jeg fikk faktisk ikke bruk for domenene.

Idag fant jeg en regning på 2528 kr i postkassen min, som mamma ennå ikke har sett :cry:

Så jeg kontaktet dem, siden jeg har sagt det opp, og er under 18 .

Samtalen kan du lese her:

Hei.
Nå har jeg nettop fått en regning fra dere, på noen domener jeg registrerte
gratis i fjor.
Men, det er lenge siden jeg sendte dere en mail om at jeg ikke ville ha dem
lenger.
Og dere sluttet å sende meg reklame, så jeg antok jeg ikke var kunde hos
dere lenger.. Så hvorfor får jeg regningen da?

Regningen kommer ikke til å betales, ettersom jeg er under 18 år og ikke har
råd til dette.

Kundenret mitt er: ***** og Fakturanret er: ***** .

Ettersom jeg har sagt opp, så syns jeg ikke dere skal sende meg regning på
dette...
Blir ikke dette slettet av dere nå, vil jeg gå videre med dette til
forbrukerrådet.

Mvh
Petter ********
---------

Hei Petter!

Vi kan ikke se å ha registrert noen oppsigelse på ditt abonnement tidligere. Dersom du har sendt inn en oppsigelse til oss, vil du automatisk ha fått en kvittering med et saksnummer i retur. Denne kvitteringen utstedes allerede før saken er til behandling hos saksbehandler. Vennligst send oss denne kvitteringen, slik at vi kan få undersøkt forholdet. Har du rettmessig sagt opp, så skal du naturligvis ikke betale noe.

Dersom du ikke har kvitteringen tilgjengelig, kan du gå til support.egoria.no og søke opp din henvendelse der. Det gjør du ved å klikke på lenken "Glemt passord" øverst til høyre i innloggingsboksen, og angi den e-postadresse du anga som avsenderadresse for din henvendelse.

Dersom det stemmer at du er under 18 år, kan vi ikke opprettholde abonnementet på deg. Det fremgår imidlertid av din bestilling at du var 18 år på bestillingstidspunktet. Om dette er feil, så har du med hensikt villedet den kundebehandleren som behandlet din ordre. Dette er i så fall å anse som dokumentfalsk/svindelforsøk, noe vi ser svært alvorlig på. Slike forhold vil dermed bli politianmeldt om kravet blir stående ubetalt.

Vi vil avvente din tilbakemelding.


Med vennlig hilsen
*****************

---------

Epost adressen jeg brukte var "*****@*********.net" og denne har jeg ikke lenger..
Og jeg sendte dere en mail til en epost adresse jeg fant her på siden deres!

---------


Hei Petter!

Jeg har gjort et universelt søk og kan ikke se at vi har mottatt noen e-poster inneholdende *********.net. Denne oppsigelsen er derfor ikke kommet oss i hende.

Ut i fra dette må jeg faktisk enten be deg betale den aktuelle fakturaen, eller, om du ønsker å bestride kravet, så får vi registrere dette som omtvistet og rutinemessig behandle dette i tråd med de opplysninger som i dag er kommet frem. Vi vil avvente din tilbakemelding.


Med vennlig hilsen
*****************

----------

Jeg kommer ikke til å betale for noen domener jeg aldri har brukt, og faktisk har sagt opp for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Hva tror dere skjer nå ? Hva kan jeg gjøre?

Edit: Etter dette fikk jeg en telefon fra han, og han bekreftet at han kom til å anmelde osv, men jeg slapp å betale regningen..
Sist endret av Bartman2k; 7. juli 2007 kl. 01:01.
Hvis og forklar regningen for moren din. Få moren din til å ringe (mødre har ukjente krefter). Kan nok garantere at det går bra
Nja, vil ikke ødlegge gleden hennes med at jeg kom inn på førstevalget mitt på skole nå.. Hun ble så happy for at jeg kom inn, og jeg har laget nok problemer opp gjennom tiden for henne..

Har hatt kontakt med politiet en gang tidligere og fått stor bot og mista lappen på moped..
Bota har hun betalt og står henne i gjeld for den, orker bare ikke å nevne dette for henne nå før jeg vet om det går noe lenger..
Les Kan personer under 18 handle på nettet? på forbrukerportalen.no.
Sist endret av dexter; 7. juli 2007 kl. 01:05.
Er det ikke egoria som skal sikre at slike ting ikke skjer?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Les tråden han har på diskusjon.no. Der kjem det fram at han faktisk har kryssa av på at han var over 18 då bestillinga var føretatt.

Var han i tillegg over 15 når han kryssa av i det feltet, så er det dokumentfalsk ja.

Var han under 15 når han kryssa av i feltet er det dokumentfalsk, men samtidig kan han ikkje straffast, fordi han var under kriminelle lågalder når han begikk handlinga.

Forresten artig korleis ting dukker opp her etter et døgn på diskusjon.no
Sitat av dexter
Les Kan personer under 18 handle på nettet? på forbrukerportalen.no.
Vis hele sitatet...
Takk for denne linken

Ifølge denne fatter jeg det som at det er Egoria som må ta på seg skylden for dette?

Sitat av vidarlo
Les tråden han har på diskusjon.no. Der kjem det fram at han faktisk har kryssa av på at han var over 18 då bestillinga var føretatt.

Var han i tillegg over 15 når han kryssa av i det feltet, så er det dokumentfalsk ja.

Var han under 15 når han kryssa av i feltet er det dokumentfalsk, men samtidig kan han ikkje straffast, fordi han var under kriminelle lågalder når han begikk handlinga.

Forresten artig korleis ting dukker opp her etter et døgn på diskusjon.no
Vis hele sitatet...
Jeg skrev at jeg ikke husker om jeg gjorde dette eller ikke...
Men, isåfall om jeg gjorde det, så er det ikke første gang!

Jeg var 16 år.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bartman2k
Takk for denne linken

Ifølge denne fatter jeg det som at det er Egoria som må ta på seg skylden for dette?
Vis hele sitatet...
Nei, ikkje når du vitterlig hevda du var over atten. Du benytta deg av løgn for å få bestilt ei vare/tjeneste, og då er det ikkje åpenbart at dei er ansvarlige. Derfor er du meldt for dok. falsk.

Hadde dei visst du var under 18 hadde dei hatt ei tynn sak. Dei må godta ditt ord på at du er over 18 om dei skal drive bisniss på den måten der, på linje med *alle* andre webshops.

Spørsmålet er: var du over eller under 15 når du bestilte?

Ellers? Bestrid kravet, og les svara du fikk på diskusjon.no.
Har lest svara på diskusjon.no, men posta også her for å få se andres meninger.. Her kan jeg tenke meg det henger litt mer kriminelle personer med litt erfaring! :P

Og om jeg kryssa av på at jeg var 18 år, husker jeg ikke.. For det er noe jeg gjør andre plasser, for å få varer osv. gjennom nettbutikker.. Men, seffølgelig.. Litt mer seriøse nettbutikker som ikke sender meg regninger for noe jeg har avbestilt / sagt opp.

Og ja, kan sie det at når jeg sendte dem mail om at jeg ikke ville ha domenene lenger så skrev jeg også at de skulle slutte å spamme mailen min. Noe de slutta med!
Du bør nok fortelle mora di om dette før hun får telefon fra politiet hvor de sier at du er annmeldt for dokumentforfalsknings. Vil nok få større konsekvenser for deg at politiet ringer, og forteller du henne dette nå kan hun antageligvis hjelpe deg bedre enn noen av oss her kan.
Ville tro moren din heller vil høre om en regning på 3k enn at du er politianmeldt for dokumentforfalskning.

EDIT: Litt sent ute gitt. Vet ikke hvordan foreldra dine er, men du kunne jo prøvd å få lånt summen av dem for så å betale tilbake senere. Tro meg, det er bedre å fortelle ting som de er med en gang og løse det, enn å lure seg rundt. Som sagt er det nok bedre å komme med regningen.
Sist endret av Skrekkugle; 7. juli 2007 kl. 01:32.
15 er den kriminelle lavalder.
btw, kan ikke du trådstarter bare bytte IP og si at det er joen som har skrevet det på deg?
lett og registrere seg plasser og skrive en venns navn ol f.eks.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dj_Evelen
15 er den kriminelle lavalder.
btw, kan ikke du trådstarter bare bytte IP og si at det er joen som har skrevet det på deg?
lett og registrere seg plasser og skrive en venns navn ol f.eks.
Vis hele sitatet...
Funker dårlig når han i skriftleg form har vedgått at det var han som gjorde det. I så fall måtte han kjørt den varianten fra dag 1.
Joo, jeg får vell fortelle henne det.. Får si det akkurat som det er, om ikke egoria tror på at jeg har sendt mail og sagt opp domenene så gjør ihvertfall hun det...

Og de jævla nettbutikkene burde hatt sånn registrering med personr. istedenfor å krysse av i en boks at du er enig i ditt å datt.... Så de VET at du er over 18.....

KUNNE ha sagt noen gjorde det på meg, ettersom på den tiden TROR jeg at jeg hadde modem fra Tele2, og nå har jeg bredbånd fra ice..

Men det jeg fant ut ved hjelp av diskusjon.no var at domenet faktisk sto på sjefen av Egoria.no når jeg sjekka WHOIS'en.
Du får det til å høres ut som om det er deres feil at du registrerte deg der? Skeptiiisk
Deres feil er det vell egentlig ikke, men de reklamerte for GRATIS domener i et år, og ikke at de fortsatte om du ikke sa opp domenene.
Uansett så sa jeg opp domenene for å ikke få reklame fra dem, noe som sluttet ikke lenge etter jeg sendte mailen til dem!!
Sist endret av Bartman2k; 7. juli 2007 kl. 01:37.
Sitat av Bartman2k
Deres feil er det vell egentlig ikke, men de reklamerte for GRATIS domener i et år, og ikke at de fortsatte om du ikke sa opp domenene.
Uansett så sa jeg opp domenene for å ikke få reklame fra dem, noe som sluttet ikke lenge etter jeg sendte mailen til dem!!
Vis hele sitatet...
Dette er helt vanlig praksis på alle kampanjer, her er det nok du som ikke har lest nøye nok...
Uansett om jeg ikke leste det nøye nok så sa jeg opp domenene, di må jo ha fått mailen når de slutta å sende meg reklame?
"Dette er i så fall å anse som dokumentfalsk/svindelforsøk, noe vi ser svært alvorlig på. Slike forhold vil dermed bli politianmeldt om kravet blir stående ubetalt."

Er ikke dette utpressing?
De skulle politianmeldt uansett, og ikke bruke det som utpressingsmiddel.
(Ikke at jeg tror en politianmeldelse hadde ført noe sted ...)
Jo, det er utpressing...
Du kan vel argumentere med at det ikke har gått noe trafikk til disse domenene etter at du kvittet deg med dem?
Ja, og heller ikke før.. Men det er ikke det som er problemet lenger heller.. Jeg har jo fått trekt tilbake fakturaen, MOT anmeldelse...

Han ringte meg for å få dette bekreftet etter kontakten vi hadde på mail.
Jeg lurer også litt på hvor lovlig det som en del andre også har nemt her. "Betal ellers så vil vi politianmelde deg!"

Å tror du kansje det kan være en sjangse for at de ikke gidder å anmelde deg?
Sist endret av Olav; 7. juli 2007 kl. 02:03.
Jeg tror han anmelder meg ja, ringte og spørte etter fødselsdato... Han har navn, nr , adresse og epost fra før.. Eneste han mangler nå er personnret mitt... Men kan vell anmelde meg uten det.

Men jeg tror at politiet ikke vil gjøre noe mer med dette etter de eventuelt har snakka til meg..
Så klart er det ikke å true/presse deg til å betale å si at de anmelder deg om du ikke betaler regningen. Om du betaler regningen har de ingen grunn til å tro at du ikke er 18 år, det er jo tross alt det du hevdet da du bestilte.

Voks opp, velkommen til den virkelige verden. Det er en grunn til at man skal være 18 når man bestiller slike tjenester.
tror ikke jeg heller.
Ikke gi ut mer info til han uansrett, ingen vits.
etter at du eventuelt ikke får noen straff sender du en "mobbe" mail til hann med "lol, fikk ingen straff OWN3D :P" ellre no
Men jeg er jo ikke sikker på om jeg har krysset av på at jeg er 18 år, og det står ingenting i vilkårene deres at jeg må være 18 for å bestille..

Men alikevell så har jeg avbestilt domenene, og aldri brukt dem og har ihverfall ikke bruk for den et år til når de faen ikke kan brukes av en noob som meg som ikke fatter det systemet.

Dj_Evelen : HAHA, tror jeg skal spare meg for det
Norsk lov gjør at personer under 18 år ikke kan tilegne seg gjeld, derfor vil de kreve at du er 18 hvis ikke kan de ikke sende deg regning. Med andre ord MÅ de ha bekreftelse fra deg på at du er 18 år. Du hadde nok ikke fått bestille om du ikke hadde dette.
'Ja, jeg er over 18 år og har lest og akseptert avtalevilkårene.' krysset du av for når du bestilte.
si at nettleseren bugget seg og du fikk kinesisk tegnsett og bare tippet hva du skulle skrive hvor og hva du måtte hukke av
Jeg gjorde vell det :P Men får se hva purken sier da, for nå regner jeg med at han allerede har anmeldt meg, og jeg skal ihvertfall ikke betale for å ha domenene videre ettersom jeg HAAAAR sendt mail om at jeg ikke ville ha dem for LENGE siden.
"Tru" han tilbake å si at hvis han anmelder vil det kanskje skje et lite "uhell"

lykke til med saken din
hahah, nei - gidder ikke å true han med noe for så å få enda en anmeldelse på meg...
synd jeg ikke har bevis på at jeg sendte dem den mailen og der jeg sa opp domenene...
GARANTERT at de har lest den, ettersom de slutta med reklamen.
Har du i det hele tatt lest vilkårene som du aksepterte? Den gang, og nå? Dersom du har sagt opp kundeforholdet ditt hos dem, så burde du kunne dokumentere dette. Hvis ikke, så vil det bli deres ord mot dems. Slik er det bare.

Det er imidlertid lite sannsynlig at Politiet i det hele tatt vil etterforske denne saken, men på den annen side, hvis de bestemmer seg for å gjøre det, og du blir dømt, så er det veldig kjedelig å ha dokumentforfalskning på rullebladet.
Dokumentforfalskning straffes veldig strengt, bare så du vet det.
Har du sjekket om epost kontoen er aktiv enda?
du burde jo prøve og finne ut av hva som blir billigst for deg og eventuelt ringe og si at du betaler regningen så lenge de ikke anmelder deg (kan være de ennå ikke har gjort det) og gjør det og så avbestiller du rett etterpå.... bedre det enn dokumentforfaskning i rullebladet vel?
ville satset på og ikke betale vel.
hvor stor bot betaler man ved dokumentforfalskning da?
Sist endret av inferno1296; 7. juli 2007 kl. 04:04.
tror det er 4000 for slike mindre alvorlige ting
hehe eventuelt bedre å betale regningen og si opp ved hjelp av epost som du lagrer og en telefonsamtale for bekreftelse da? hvertfall billigere
men for seint hvis de har meldt ham da..
Sist endret av inferno1296; 7. juli 2007 kl. 04:10.
Det er selger/tjenesteleverandørens plikt å sjekke om kjøperen er myndig, altså over 18 år.
At du har "lurt" de spiller ingen rolle, dette er ting de skal sjekke opp.

La det bare gli du, så skal du se at det ikke skjer noe mer.
De kan heller ikke sende inkassokrav til deg, både fordi du bestrider kravet, OG fordi at de ikke kan sende inkassokrav til noen under 18 år!

Du går nok klar av denne her!
M&G: Det er det som er planen nå Har fått høre det av en annen voksen person også, så jeg venter bare å ser om han ringer meg igjen, noe han sa han skulle gjøre :P Tviler på han ringer tilbake ...
Heh, bare la de anmelde deg du! Det er ca like stor sjangse for at de etterforsker saken som å bli tatt for nedlastning. Bare vent å se, saken blir HELT sikkert henlagt. De henlegger saker som voldtektssaker og mye alvorligere saker, så ikke bekymre deg for at noe skal skje.
du har ingenting å bekymre deg for, dem kommer ALDRI noen vei med det der, det kan jeg love deg 100% sikkert. er bare å ignorere greia og ikke tenke mere på det. ingen seriøst inkasso selskap vil noen gang påta seg inkasso for en slik useriøs aktør.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av M&G
Det er selger/tjenesteleverandørens plikt å sjekke om kjøperen er myndig, altså over 18 år.
At du har "lurt" de spiller ingen rolle, dette er ting de skal sjekke opp.

La det bare gli du, så skal du se at det ikke skjer noe mer.
De kan heller ikke sende inkassokrav til deg, både fordi du bestrider kravet, OG fordi at de ikke kan sende inkassokrav til noen under 18 år!

Du går nok klar av denne her!
Vis hele sitatet...
Viss Egoria blir dømt på det der, så vil det effektivt sei at webshopper ikkje kan drivast frå noreg. Det er alt alt for dyrt å sjekke alder, og 99.5% av kundane lyg jo ikkje. Mao. er det et veldig lite, omtrent ikkje-eksisterande problem.

Problemet her er jo åpenbart at bartman2k laug og hevda han var over 18, og gjorde seg skuldig i dokumentfalsk. Sjølv om egoria hadde avslørt det før dei godtok bestillinga ville det vere dokumentfalsk, og dei kunne anmeldt han.
Sitat av vidarlo
Viss Egoria blir dømt på det der, så vil det effektivt sei at webshopper ikkje kan drivast frå noreg. Det er alt alt for dyrt å sjekke alder, og 99.5% av kundane lyg jo ikkje. Mao. er det et veldig lite, omtrent ikkje-eksisterande problem.

Problemet her er jo åpenbart at bartman2k laug og hevda han var over 18, og gjorde seg skuldig i dokumentfalsk. Sjølv om egoria hadde avslørt det før dei godtok bestillinga ville det vere dokumentfalsk, og dei kunne anmeldt han.
Vis hele sitatet...
Seriøse internettbutikker baserer seg i dag på kredittkort/debitkort salg og ikke etterfakturering. Det er fordi det er altfor dyrt å etterfakturere, ved at slik betalingsform tiltrekker seg mennesker uten betalingsevne.

De som etterfakturerer retter seg mer mot bedriftsmarkedet og benytter (om de har et snev av seriøsitiet) kredittvurderingsbyråer før de sender ut varen. Disse har tilgang på blant annet folkeregistret. Manglende myndighetsalder vil bli oppdaget og salget følgelig bli stoppet.
Sist endret av Kaunda; 7. juli 2007 kl. 15:30.
Sitter i samme situasjon som trådstarter. Pappa snakket med dem og forbrukerrådet, og det er sant det som nevnes om at det er firmaets ansvar å sørge for at kunden er over 18. De kom med samme bullshit ang. politianmeldelse, pappa svarte at "go ahead om dere vil bli utledd på politikammeret". Han snakket også med BT, kanskje det blir en liten agurk ut av dette. :P
Og hva har vi lært av dette Makk?

Neida, tror nok, hvis dere forklarer alt til politiet, legger på litt tårer, gråt og at dere ikke trodde det var noe ille så skal det gå bra.
Dette er tross alt ikke dokkumentfalsk som når man faker bankkortet sitt eller noe, dette er og krysse av i en rubrikk som det står at du er 18 i.
Noe som du feks må gjøre hvis du er under 18 og vil kjøpe musik fra nettet.
Faen ass, umulig og kjøpe musik lovlig hvis ikke du går til den fysiske butikken, men det er vanskelig når du er under 18 og ikke har fremkomstmiddel, penger ellern oe sånt til og betale for en hel plate når du vil ha EN sang.
Trådstarter
Makk: Hva har du gjort? "BT" er vell Biltilsynet?
Bergens Tidende (Avis)
Sist endret av Coldfire; 10. juli 2007 kl. 14:17.