Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4575
Da nFF-kru valgte å stenge den forrige tråden vedrørende politiradio-kanaler, velger jeg å starte en ny vedrørende mange ubesvarte spørsmål.

Jeg har selv i mine Oslo-dager vært pizzasjåfør for de gule, og en del av jobben er å bli huket inn av tante og onkel blå. Videre er jeg svært kjent med mange av gatene politiradioen trafikkerer.
Har også direkte kjennskap til denne saken, tidligere kommentert her - nå sitter igjen med en del spørsmål.

Bruken av politiradio
I den forrige posten skrev slashdot at:
Det er heldigvis straffbart å gjenfortelle det du hører.
Vis hele sitatet...
På en annen side mener Deezire at:
Er forøvrig ulovlig å lytte på politiradioen - ikke å eie en radio
Vis hele sitatet...
Disse er da motstridene.
Jeg mener etter samtaler med radio-forhandler at det er lov å kjøpe, eie og benytte politiradio. Derimot er det ikke lov å oppbevare og benytte seg av plitiradio i kjøretøy.
Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Personopplysninger
Det er naturlig å tro at politiet ikke skal komme med info som kan identifisere personer
Riktignok hørte jeg et personnummer, mens sentralen minte om at det ikke skulle nevnes navn. Denne personen var en kjenning for bla: Drukkenskap, brudd på politiloven osv. - Forsåvidt greit, jeg innehar ingen register over personnummer, men dette skal da ikke "distribueres" på noen måte?

Andre ganger er det hele navn og bostedsadresse, dette gjør det da ganske enkelt å identifisere personer. Hvor mange Sundefjord kan det være i Brugata? Et kjapt søk på gule sider så har vi det (Fiktivt navn).

Koder og kodebruk
Hva i allverden er en 428 vedrørende narkotika? Noen som har oversikt over samtlige eller deler av kodene? Alle kjenner filmen 182, som visst skal være koden for drap - i alle fall i Hollywood-filmer.

Bilene kalles feks Bravo eller Fox 592 som identifisering. De forskjellige kodene skiller mellom Operativ uteleder, sivilbiler, hundepatrulje, cellebiler osv.

Så da om noen av politibetjentene som snuser i forumet, eller belærte nFF-ere kunne bidra til oppklaring?

EDIT:
http://politi.tk/ var alfa og omega ved lytting
Takk Zero
Sist endret av Chubby; 6. juli 2006 kl. 23:18.
Jeg satt og hørte på politi radio igår kveld, da fikk jeg høre hele navnet pluss tlf nummeret til en person, samme person altså.

Skulle ikke tro det var lov..
http://politi.tk har en liste over de forskjellige "kodene".
vil det si at det jeg fortalte at jeg hadde hørt i en annen tråd, er straffbart, og jeg kan bli ettersøkt for det?

btw
jeg hørte nettopp noe som det kommer til og bli store skriverier om i avisene.. hehe...
Sist endret av kenny; 6. juli 2006 kl. 23:05.
Sitat av kenny
vil det si at det jeg fortalte at jeg hadde hørt i en annen tråd, er straffbart, og jeg kan bli ettersøkt for det?
Vis hele sitatet...
Si det, det er jo greit å forsåvidt vite? Men å gjengi har da aldri vært straffbart?
Politiradio er lovlig å eie og høre på. Deezire er bare en av de mange som spyr ut påstander uten å vite hva h*n snakker om. Det var slik for en del år siden at "folk flest" ikke hadde lov til å høre på mener jeg...
Du har derimot ikke lov å fortelle videre noe du hører, eller på andre måter "bruke" informasjonen.
Sist endret av CoDEmASTeR; 6. juli 2006 kl. 23:11.
Sitat av CoDEmASTeR
Politiradio er lovlig å eie og høre på. Deezire er bare en av de mange som spyr ut påstander uten å vite hva h*n snakker om. Det var slik for en del år siden at "folk flest" ikke hadde lov til å høre på mener jeg...
Du har derimot ikke lov å fortelle videre noe du hører, eller på andre måter "bruke" informasjonen.
Vis hele sitatet...
Ok, så privat opptak er dermed ikke lov. Vet du hvor dette står i loven? Finner ingen ting på lovdata.no
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Chubby
Ok, så privat opptak er dermed ikke lov. Vet du hvor dette står i loven? Finner ingen ting på lovdata.no
Vis hele sitatet...
Mest truleg er privat opptak lov. Men det er meir usikkert om du har lov til å gi det til nokon, men eg ville tippe svaret er ja sålenge du ikkje har redigert ut spesielle delar av det elns. Dei utallige politi-radiostraumane som finst på nettet er jo i realiteten opptak som vert offentleggjort.

Det er imidlertid ulovleg å bruke opplysningane til noko. Det gjeld generelt: personopplysningar skal ikkje nyttast til anna enn det føremål dei vart innhenta til, og det er straffbart å nytte dei til å oppnå fordelar o.l. Så det gjeld generelt, om du finn det på ein papirlapp, eller høyrer det over radio...
Chubby: Driver å leter nå, men husker at det var nokså vanskeligt å finne fram til pga. måten det er skrevet på...
Sist endret av CoDEmASTeR; 6. juli 2006 kl. 23:34.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom det var ei personopplysning i ein annan tråd, så har du nok ikkje lov til å gjenfortelle den uten videre nei...
Skal knækkes
Golder's Avatar
Jeg har renska sinnsykt med dritt ut av denne tråden. Hold dere på tema, ellers vil denne tråden forsvinne fra forumets overflate raskere enn dere får sagt "HAHA DE RANER KIWI I OSLJÅ!".
Spurte en gang i tiden en som hadde politiradio om akkurat dette. Grunnen til at han hadde det var fordi han var militær og var en av de som ble kalt ut når politi hadde bruk for folk som hadde nærstridstrening, eller når de hadde bruk for en åstedfotograf. Mye makaber humor fra fyren, men det må man ha når ekstraintekten hans kom fra å fotografere forkullede lik etter branner.

anyhow...

Akkurat som med reglene for vanlig fm/am radio, det er rent teknisk sett lovt å kjøpe, eie og oppbevare. Man kan også lytte til den, men i det øyeblikk man sender noe med den er det uhyggelig ulovlig. Det er heller ikke lovt til å videresende informasjon man få derfra, feks å streame det ut. Grunnlaget til det er mest regler fra Datatilsynet, men jeg mener å huske at det finnes faktiske lover om det.
meite, så om det da er lov til å kjøpe, eie og oppbevare - og da naturlig bruke. Hvor går grensen for personopplysninger - det er flere eksempel på at realtivt mye informasjon vedrørende privatpersoner går over dette "frie" nettet.
På lisensierte radiokanaler er de veldig forsiktig med dette...
Sitat av meitemark
Det er heller ikke lovt til å videresende informasjon man få derfra, feks å streame det ut. Grunnlaget til det er mest regler fra Datatilsynet, men jeg mener å huske at det finnes faktiske lover om det.
Vis hele sitatet...
Det er da ikke så lenge siden oslosnutens radio ble streamet fritt, med Datatisynets velsignelse. Når kom lovendringen?
drQ
Egendefinert
Velsignelse var vel en særdeles grov overdrivelse. Politiet har vel sagt at de ikke var helt sikker på den konkrete lovligheten - naturlig nok siden det ikke er noen dommer vedrørende dette. Men, naturlig nok, vil nok ingen domstoler juble noe særlig dersom det distrubueres personopplysninger.
personnr er vel heller ikke hemmelig info, og det er da veldig mange andre metoder å skaffe både personnr og adresse til folk på... og i fremtiden vil nok det hele bli sendt kryptert uansett så lytt så lenge du kan
er ikke personnr hemmelig?
trodde det var kun da du skal opne bankkonto, lån i banken og sånne ting du måtte vise det jeg.
var ei som ringte meg i går og ville selge meg et utrolig billig telefon abbonoment, men da hun ba om personnr mit, for og ta en kreditsjekk av meg, ga jeg faen.
drQ
Egendefinert
Sitat av Chubby
Koder og kodebruk
Hva i allverden er en 428 vedrørende narkotika? Noen som har oversikt over samtlige eller deler av kodene? Alle kjenner filmen 182, som visst skal være koden for drap - i alle fall i Hollywood-filmer.
Vis hele sitatet...
Bare for å pirke:
"428 vedrørende narkotika" er ingenting, det er et tilfeldig eksempel du har.
Og filmen er 187, og er brukt i endel Hollywoodfilemer (mm) - det er paragrafen i lovene i California som omhandler drap (eller noe tilsvarende).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av kenny
er ikke personnr hemmelig?
.
Vis hele sitatet...
Er i grunn ikke noe hemmelig ved det, men det er et nummer som unikt identifiserer akkurat deg, så du bør være litt forsiktig med det.

Som Slashdot sier, fullt lovlig å lytte på politiradioen.. Ref. mannen på sentralen i serien "Politiet"

Gammel tråd, men jeg postet lell jeg..
▼ ... over en uke senere ... ▼
"Fødselsnummer er ikke taushetsbelagt. (Se forvaltningsloven § 13). Fødselsnummeret er heller ikke ansett som en sensitiv opplysning etter personopplysningsloven."
Anbelfaler på det sterkeste å ta turen til www.scannernytt.net . De har lært meg alt jeg kan. Laster du ned scannernytt-fila finner du enda mer info...