Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5243
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spørsmål til dere som har peiling:

Data avlesing:

Hvordan gjør politiet dette? Bryter de seg inn og installerer keylogger på tastatur eller åpner de PC og monterer utstyr der? Trojaner på mail? Noen som faktisk vet?

Hemmelig ransaking:

Hvordan tar politiet seg inn for å gjennomføre hemmelig ransaking? Når døren er låst med sikkerhtslås eller elektronisk lås skal det godt gjøres å komme seg inn og ut usett. Det finnes også noe som heter kameraovervåkning.

Ideer og tanker om dette er velkommen.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det skal veldig mye til for at Politiet skal få autorisasjon av en dommer til å gjøre det du nevner.
Det som kan skje hvis de får lov, er at de installerer spyware på din smartphone eller PC.
De kloner på en måte smartphonen din så factory reset er ingen vits.
Dette krever mye ressusjer og penger. Så det skal være ganske alvorlig kriminellt.
I de tilfellene Onkel blå gjør dette er vel i Terrorsaker, Store narkosaker, Omfattende Økonomisk kriminalitet og mer.
Men selvfølgelig skal man ikke se alle Politi etater og ansatte som god fisk. Det kan godt være at de gir faen i å søke om tillatelse fra dommer for å utføre dette, fordi de "kan". Korrupsjon fins til og med i lille norge.
Tenker meg vel at når politiet gjør dette uten tillatelse så rettferdigjør de det med at det er den riktige tingen å gjøre uansett, og ta disse store fiskene, de er jo såkalte dårlige borgere og en fare for samfunnet.
Det er mye Politi kan gjøre og si avhør f.eks og slippe unna. Så jeg vil ikke se bort ifra at de kan gjøre dette uten tillatelse også.
Men da må du gjøre noe og ha gjort noe ganske grovt kriminellt etter min bok.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ofte i Razzia f.eks så kan de ta PCen og mobilen din.
Hvis de ikke finner noe bevis så er det godt mulig at de legger inn et spionprogram.
Men at de bryter seg inn i huset ditt og bugger og legger inn kamera tror jeg er ganske sjeldent.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Temaet her er narkotikasak med handel på darkweb.

Ifølge årsrapporten til KK-utvalget har politiet gjennomført følgende hemmelige kontrolltjenester i 2018:
130 tilfeller av kommunikasjonskontroll
12 tilfeller av romavlytting
7 tilfeller av dataavlesning

Hemmelig ransaking rapporteres ikke inn til KK-utvalget.

Dette er primært narkotikasaker. PSTs statistikk er ikke tatt med. Dette er utelukkende ordinære politisaker.

Jeg er mest intressert i den tekniske biten. Hvordan de gjennomfører hemmelige ransakinger og hvordan dataavlesning fungerer.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Temaet her er narkotikasak med handel på darkweb.

Ifølge årsrapporten til KK-utvalget har politiet gjennomført følgende hemmelige kontrolltjenester i 2018:
130 tilfeller av kommunikasjonskontroll
12 tilfeller av romavlytting
7 tilfeller av dataavlesning

Hemmelig ransaking rapporteres ikke inn til KK-utvalget.

Dette er primært narkotikasaker. PSTs statistikk er ikke tatt med. Dette er utelukkende ordinære politisaker.

Jeg er mest intressert i den tekniske biten. Hvordan de gjennomfører hemmelige ransakinger og hvordan dataavlesning fungerer.
Vis hele sitatet...
Trodde jeg hadde litt mer peiling, tenkte mer Juridisk,
Det tekniske jeg vet om har jeg forklart. Men det med dataavlesning og hemmelige ransakinger har jeg ikke mye kunnskap om.
R.i.p 23.04.2021
En tommelfinger regel jeg hadde var at vis politiet tok beslag i noe som helst elektronisk utstyr var det bare og kjøpe in nyt og kaste det du fikk tilbake av politiet.
Sist endret av Tarm; 1. juni 2020 kl. 21:17.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Tarm Vis innlegg
En tommelfinger regel jeg hadde var at vis politiet tok beslag i noe som helst elektronisk utstyr var det bare og kjøpe in nyt og kaste det du fikk tilbake av politiet.
Vis hele sitatet...
Det burde være en fast hovedregel. Utstyr som har vært i beslag er det bare å kaste. Lagringsenheter som harddisker, eksterne disker og mobiltelefoner kan være speilkopiert og de kan ha installert spionvare på det utleverte beslaget som skal snappe opp passordet. Da kan politiet låse opp speilkopien i fred og ro.

Spørsmålet her går mer på utstyr som ikke er beslaglagt og hovedsaklig hvordan de tar seg inn i en bolig usett. Utleieboliger eller borettslag med systemnøkler forklarer seg selv. Her tenker jeg med på boliger man selv har kontroll over.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror ikke de har lov til å bruke keylogger eller trojaner ol.
Det som som oftest blir benytta er beslag av telefon/pc og at de går gjennom innholdet fysisk.
I grove saker kan de speile telefonen dvs å via en kjapp plugin kopiere innhold, apper og telefonen sånn at de kan gå inn på dette fra eget system. Tror ikke det går "live" men kun kopi av det som ligger på telefon/pc i det øyeblikket de kopierer/speiler.
For å overvåke aktivitet på pc, utenom via nett trafikken de henter ut fra router og nettselskap, så satt de opp skjult kamera i leiligheten rettet mot pc skjermen på stasjonær pc og fulgte med live hva som ble skrevet og gjort. Det var i en terrormistanke sak i Danmark.

Ellers brukes romavlytting.

Interessant om noen vet mere detaljert men såvidt meg bekjent må de ha fysisk tilgang til mobilen/PCen for å få ut innhold. Angående skjult ransaking, så får de som regel nøkkel av vaktmester eller gjør det på sneaky måter som å ringe på døra å si de er fra parabolselskapet og bare må inn å rette opp en feil på linja, later som de gjør den jobben men planter en mic i samme slengen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror ikke de har lov til å bruke keylogger eller trojaner ol.
Vis hele sitatet...
Tru kan du gjere i kyrkja.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...#KAPITTEL_4-10
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror ikke de har lov til å bruke keylogger eller trojaner ol.
Det som som oftest blir benytta er beslag av telefon/pc og at de går gjennom innholdet fysisk.
I grove saker kan de speile telefonen dvs å via en kjapp plugin kopiere innhold, apper og telefonen sånn at de kan gå inn på dette fra eget system. Tror ikke det går "live" men kun kopi av det som ligger på telefon/pc i det øyeblikket de kopierer/speiler.
For å overvåke aktivitet på pc, utenom via nett trafikken de henter ut fra router og nettselskap, så satt de opp skjult kamera i leiligheten rettet mot pc skjermen på stasjonær pc og fulgte med live hva som ble skrevet og gjort. Det var i en terrormistanke sak i Danmark.

Ellers brukes romavlytting.

Interessant om noen vet mere detaljert men såvidt meg bekjent må de ha fysisk tilgang til mobilen/PCen for å få ut innhold. Angående skjult ransaking, så får de som regel nøkkel av vaktmester eller gjør det på sneaky måter som å ringe på døra å si de er fra parabolselskapet og bare må inn å rette opp en feil på linja, later som de gjør den jobben men planter en mic i samme slengen.
Vis hele sitatet...
De har lov til å installere trojaner. De har ikke lov til å filme tastaturet hvis det er i en bolig. Det er ikke tillatt med kameraovervåkning i privat bolig. De kan derimot installere keylogger. Alt dette er greit.

Som sagt, hvordan de går frem i borettslag og utleieboliger er ganske opplagt. Hvordan går de frem i private hjem uten systemnøkkel. Boliger med sikker lås eller elektronisk lås. Hva med boliger med kameraovervåkning?

Poenget med hemmelig ransaking eller innbrudd for å installere avlyttingsutstyr/dataavlesingsutstyr er at du ikke skal vite at de har vært der.

Det er selve den tekniske fremgangsmåten jeg er interessert i.
Hvis det er viktige nok at de vil inn uten at noen skal mistenke noe, så må de vel bruke kreativitet og ressurser som det antagelig ikke finnes noe fast rutine på.

De var vel inne hos treholt i USA, husker ikke om det var en enebolig. Men der endevendte de alt, tok bilder/kopierte og la alt på plass slik at det fremstod likt som før de var på besøk.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk, helt nytt for meg!
Vet du om dette er noe man kan få vite (etter avsluttet etterforskning og dom) om er gjort, slik man har krav på å få opplysninger (etter endt etterforskning) om man har vært under kommunikasjonskontroll? Tenker da på tilfeller hvor det ikke har fremkommet blandt beviser i retten (siden de ikke da har funnet noe via denne keylogginga) så det ikke er opplyst om i rettsaken. Hvem og hvordan går man isåfall frem?
Anti-tampering er nok det du er ute etter ts. Det finnes en rekke programmer, duppedingser og strategier som gjør det vanskelig å utføre et 'evil maid attack' eller skjult ransakking som det heter. I hackermiljøer er det jo ganske vanlig at folk alltid bærer med seg en bærbarmaskin de må være sikker på at ikke er tuklet med. At man bor med mange folk i en leilighet så noen alltid holder 'fortet' osv, overvåkningutstyr utplassert for å overvåke riggen sin når man er ute av huset osv. Finnes også programmer loggfører en datamaskins aktivitet med skylagring, så hvis en slik maskin alltid er på så går det ikke an å tukle med den uten å legge igjen spor.

men for enkelhetsskyld, man kan ikke beskytte seg mot skjulte metoder hvis man bor alene og skrur av alt datatech når man går ut av huset hvis man ikke har noen form for overvåkningssytem. Da er det fritt fram for folk å tukle og legge alt tilbake som det var før de går.
Sist endret av PsuedoVitenskap; 2. juni 2020 kl. 00:10.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Hvis det er viktige nok at de vil inn uten at noen skal mistenke noe, så må de vel bruke kreativitet og ressurser som det antagelig ikke finnes noe fast rutine på.

De var vel inne hos treholt i USA, husker ikke om det var en enebolig. Men der endevendte de alt, tok bilder/kopierte og la alt på plass slik at det fremstod likt som før de var på besøk.
Vis hele sitatet...
Det ble installert kamera inne Treholt.
Var nok litt andre regler som var i sving i den saken.
Tipper det var sikkerhetstjenesten utførte dette.
Hvis snuten har vært inne på mobilen din og på en eller annen måte kommet seg inn på snapchat, signal, telegram, wickr eller noe sånt - har de da muligheten til å få permanent tilgang til disse applikasjonene selv om man bytter passord og mobil?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det ble installert kamera inne Treholt.
Var nok litt andre regler som var i sving i den saken.
Tipper det var sikkerhetstjenesten utførte dette.
Vis hele sitatet...
Ja, det var en annen tid. Det var sikkerhetstjenesten og FBI(!) som besøkte Treholt. Jeg brukte det bare som eksempel da dette er en slik sak som var viktig nok myndighetene måtte være kreative.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Hvis snuten har vært inne på mobilen din og på en eller annen måte kommet seg inn på snapchat, signal, telegram, wickr eller noe sånt - har de da muligheten til å få permanent tilgang til disse applikasjonene selv om man bytter passord og mobil?
Vis hele sitatet...

Flere av disse jeg ikke bruker selv og som jeg dermed ikke kjenner. Men om en tenker seg hvordan apper normalt virker så så har alltid en funksjon for å endre passord. Om du endrer passordet fra en helt ren og ny mobil så kan jeg ikke se eller forstå hvordan det nye passordet skal ble snappet opp av snuten. For selve kommunikasjonen mellom mobilen og appens servere vil nok for de aller fleste apper være kryptert. Om ikke så kan du jo kjøre en VPN i bunn.

Så når du har endret passordet, vil ikke snuten få tittet deg i kortene på sosiale medier lengre. For det passordet de evt. hadde virker jo ikke lengre.

Sikkert noen som kan dette i detaljer som kan si noe. Men jeg hadde følt meg helt trygg om ting var gjort på denne måten.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har forstått det sånn at politiet har egne grupper som driver med skjulte metoder. De foretar innbrudd, ransaking, installerer avlyttingsutstyr, keylogger og lignende uten at den som disponerer boligen skal vite om det.

Hvordan beskytter man seg mot dette?

Det er hovedsaklig hemmelig ransaking jeg tenker på.

Kan de dirke opp en ordinær Trioving dørlås uten at naboene reagerer?

Hva hvis man monterer sikkerhetslås eller elektronisk dørlås?
De som er drevne på dirking låser nok opp døren din like raskt som du gjør selv med nøkkelen Uansett så dirker de nok opp låsen så raskt at ingen tilfeldige som kommer forbi vil stusse over noe som helst. Naboene kan jo reagere om de ser ukjente ta seg inn hos deg, men folk flest har vel nok med seg og sitt og sosiale medier og har ikke tid eller ork til å følge så nøye med på naboen?

Det er så mange forskjellige sett med dirker at det helt sikkert er noen som passer ekstra godt til Triovinglåser.

Det er jo ting du kan gjøre for å kanskje kunne oppdage om noen har vært inne hos deg. Magnetbrytere i dører og vinduer feks, trigges signal fra disse kan feks en arduinio sende push melding til mobilen din. Du kan ha sensorer som starter opptak av video, men skjulte kameraer. Eller du kan hele pc'n i skyen eller på egen server, kjøre OS på maskinen i RAM og når en dør eller et vindu åpnes så kan du ta strømmen fra pc'n. Alt som er i RAM forsvinner. Og du kan laste inn et helt sikkert og safe OS i RAM igjen når du kommer hjem. Skal du være skikkelig nøye så knuser du jo alt av pc og nettverksutstyr for sikkerhetsskyld så er du sikker på at de ikke har lagt inn noe super-duper-hemmelig-spy-hardware hos deg. Og du må naturligvis scanne boligen nøye for mikrofoner, kameraer, radiosignaler etc. Er du superskurk som ER halve darknet så kan trigging fra mangetbrytere minne deg om å forkaste dagens identitet og fortsette framover i nytt land og med nytt pass. Selvsagt uten at du drar hjemmom først. Det ble litt spøk også, men du kan dra slikt uendelig langt. Og med mindre du faktisk ER selveste darknet så blir det neppe brukt sykt mye ressurser. Kanskje klarer du deg med krimbok trikset om å hekte på et hårstrå mellom dør og karm, eller strø UV pulver innenfor døren og alltid slå på blacklight når du kommer hjem. Kanskje har du NFC brikke for å åpne døren også tennes blacklighten automatisk slik at du aldri glemmer det. Da vil du se fortspor på gulvet som lyser opp om noen har vært inne.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lurer på om dette er en måte de jobber på: Var under skjult ettforskning i stor sak og på besøk i fengsel hos en annen innsatt. Måtte besøke gjennom glassvegg for å ikke levere lapper til hverandre og antar besøksrommet var avlyttet. Jeg måtte legge alle eiendeler i et skap som jeg låste og jeg hadde nøkkelen til, men jeg oppdaget da jeg kom ut fra fengselet og besøket at beskyttelsesdekselet på telefonen min var dratt av i det hjørnet hvor simkort og minnekort er så det virket som noen hadde tatt det av for å få tilgang til simkort eller minnekort og ikke fått klemt dekselet helt på igjen. Dette beskyttelsesdekselet har aldri løsnet av seg selv noen gang hverken før eller etter. Er det en av politiets arbeidsmetoder å gjøre dette? I og med at det var et bestilt fengselsbesøk og fengselet visste at jeg var under etterforskning og måtte høre med politiet før jeg fikk innvilget besøk om jeg kunne få innvilget besøk var det jo lett for politiet å vite dato og tid for besøket og eventuelt bruke en ekstranøkkel til skapet jeg måtte legge eiendelene mine i? Hvis det er sånn de jobber hva er det sannsynlig at de gjorde? Bare sjekket minnekort og simkort eller installert noe chip eller programvare i telefonen, med evn hvilken funksjon?
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
_abc_
En mental hovedregel burde være at gjenstanden er tuklet med dersom den har vært i beslag eller politiet har vært alene med gjenstanden. Dersom politiet har ransaket i boligen mens man f.eks satt i arrest/varetekt bør man anta at det kan ha vært installert noe eller det har blitt tuklet med på andre måter. Kast alt og kjøp nytt.

Jeg har sett noen videoer hvor moderne låser kjapt og lydløst låses opp ved bruk av låspistol. Jeg antar at politiets grupper for skjulte metoder har for dette disponibelt. Spørsmålet blir da om de like enkelt kan komme seg inn gjennom sikkerhetslåser eller elektroniske låser. Det hadde vært interessant å høre fra noen som har blitt utsatt for hemmelig ransaking hvordan de sikret seg og hvordan politiet omgikk sikkerhetstiltakene.

For de som mener at man må være superkriminell for å bli utsatt for hemmelig ransaking: Strafferammen må være 10 år. Det vil si at de har hjemmel for det og kan få godkjenning dersom de kan få det til å fremstå som organisert kriminalitet. Den terskelen er temmelig lav.

"Klein Isbjørn"
For sikkerhets skyld burde du anta at den er tuklet med. Kast og kjøp ny.
Ordinære låsekasser, lås og faktisk også sikkerhetslås fyker farlig raskt opp når en dreven dirker tar frem verktøyet sitt. Og du vil neppe merke at noen har vært inne om du bare stoler på låsene.

Men hvor langt vil du dra den? Du kan svære stålbolter på innsiden av døren som låses el-hydraulisk og forsterkede karmer i stål. Stålboltene kan du feks rigge slik at de åpnes ved å stryke nfc brikke på en "hemmelig plass", utenfor døren og kanskje på innsiden også når du først er igang. Du kan gjøre det samme på vinduene dine. Slikt vil koste masse spenn, innsats og tid men driver du stort så er det kanskje verdt det? Er inngangsdøren i en vegg i betong, med forsterkede stålkarmer og låsebolter som ikke sees fra utsiden så kommer ingen inn den veien. Klyv dørbladet og sleng inn en stålplate skjult inne i døren og monter et par ekstra hengsler for å takle økt vekt. Gjør du samme på vinduer så må de jo faktisk knuse vindu eller ta frem motorsag for å komme inn i boligen. Det vil du oppdage når du kommer hjem.