Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6617
Hallo!

Har i de siste månedene klart å dra inn mellom 20-25k hver måned svart og lever mer eller mindre kun av cash. Tenker da på ting som mat, klær, ting og tang til hjemmet etc. Gjør ingen store kjøp med kontanter, holder alt under 4-5k. Har også fulltidsstilling hvor jeg får ca samme mengde utbetalt etter skatt og betaler alle regninger og lignende med en andel av disse pengene. Handler også noe på nett for å få det til å se litt mer legitimt ut, bruker kanskje 2-5k på nett hver måned.

Problemstillingen min nå er at jeg vil og prøver helst å spare så mye som mulig av min hvite inntekt hver måned og det har jeg klart fint i 3-4 måneder nå. Sparer rundt 15-20k hver måned som jeg setter på sparekonto/aksefond. Var for en stund siden i møte med min kunderådgiver i bank og han ble meget imponert over min evne til å spare så mye av lønnen min hver måned og jeg skjønte på han at han ble litt skeptisk. Svarte at jeg mer eller mindre levde på havregryn (ahah) og jobba så mye at jeg ikke hadde tid til å bruke så mye penger.

Så greia er da altså; Er min kunderådgiver pliktig til å informere skattevesen eller andre etater om mulig skattesvindelsvindel eller er jeg bare paranoid?

Noen som har greie på slikt og/eller jobber i bank? Vennligst ikke fyll opp tråden med hvordan jeg tjener pengene, det har ikke noe å si.

-Svartepenger
Sist endret av Svartepenger259; 25. september 2016 kl. 19:51.
Taushetsplikt? Det er vel heller slik at bankansatte har rapporteringsplikt om de antar noe er snusk. Trå forsiktig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Taushetsplikt? Det er vel heller slik at bankansatte har rapporteringsplikt om de antar noe er snusk. Trå forsiktig.
Vis hele sitatet...
Dei har ei rapporteringsplikt når det gjeld mistenkjelege transaksjoner. Men vil den rapporteringsplikta og gjelde fråveret av transaksjoner av ein bestemt type?
Ja det vil jeg tro de har tatt høyde for. En som ikke bruker av lønningene har som regel annen inntekt som ikke vises.
Og om feks 18K av 20 ut spares hver måned og de ser 2k brukt på netthandel så ser de jo at noe ikke stemmer. Ikke noe mat, husleie, strøm, ja kort sagt det vi alle har av faste utgifter.

Nå kan jo selvsagt feks alder spille inn. Om dette er en person som er 18 år bor hjemme hos mor så er det plausibelt å klare å spare. Er det derimot en voksen mann, som tidligere har hatt faste utgifter til hus, bil, mobil, internett etc som plutselig bare sparer som faen så tenker jeg det blir meldt ja.
Sist endret av frtoretang; 25. september 2016 kl. 21:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja det vil jeg tro de har tatt høyde for. En som ikke bruker av lønningene har som regel annen inntekt som ikke vises.
Vis hele sitatet...
Ok. Har du kjelde for påstanden din? Kvitvaskingslova slår fast at mistenkjelege transaksjoner skal rapporterast. Men det gir neppe heimel for å rapportere at ein ikkje brukar pengane sine heller? Det er heller ikkje ulovleg å ha fleire inntekter og fleire lønnskontoer.

Spørsmålet var heller ikkje om det kan oppfattast som mistenkjeleg, men om dei har heimel for å rapportere det. Så resten av innlegget var rimeleg irrelevant.
Sist endret av vidarlo; 25. september 2016 kl. 21:27.
Utgifter som mobil, internett, bilforsikring og slikt går fra banken, alt av regninger betales i bank med hvite penger. Går rundt 5-6k hver måned til regninger og slikt fra banken, altså 25-30% av lønna. Hmm så da bør jeg kanskje bruke litt mere av de hvite pengene på div handling da eller? Litt forskjellige meninger her, haha
Sist endret av Svartepenger259; 25. september 2016 kl. 21:42.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Svartepenger259 Vis innlegg
Utgifter som mobil, internett, bilforsikring og slikt går fra banken, alt av regninger betales i bank med hvite penger. Går rundt 5-6k hver måned til regninger og slikt fra banken, altså 25-30% av lønna. Hmm så da bør jeg kanskje bruke litt mere av de hvite pengene på div handling da eller? Litt forskjellige meninger her, haha
Vis hele sitatet...
Ja, eg hadde lagt meg på eit SIFO-budsjett. Det er nøkternt, men plausibelt.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, eg hadde lagt meg på eit SIFO-budsjett. Det er nøkternt, men plausibelt.
Vis hele sitatet...
Aha, takk skal du ha! Da bør jeg nok kutte ned sparing med 5k ish hvis jeg har 15k igjen etter regninger. Da tok det plutselig lenger å spare gitt, haha Menmen, bedre å være på den "trygge" siden!
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ok. Har du kjelde for påstanden din? Kvitvaskingslova slår fast at mistenkjelege transaksjoner skal rapporterast. Men det gir neppe heimel for å rapportere at ein ikkje brukar pengane sine heller? Det er heller ikkje ulovleg å ha fleire inntekter og fleire lønnskontoer.
Vis hele sitatet...
Hvitvaskingsloven gir hjemmel for det du nevner.

Etter hvvl. § 18 skal rapporteringspliktige oversende opplysninger til Økokrim om "den aktuelle transaksjonen" og om "de forhold som har medført mistanke". Den "aktuelle transaksjonen" viser til "en transaksjon" som den rapporteringspliktige har "mistanke om" etter § 17. Legaldefinisjonen av "transaksjon" følger av § 2 nr. 2, og skal etter forarbeidene (Ot.prp. nr. 72 [2002-2003] s. 24) tolkes vidt. Etter juridisk teori og kommentarer til § 17, følger at bruken av begrepet "transaksjon" i denne sammenheng er uheldig, og at undersøkelsesplikt kan oppstå "uten at det er foretatt en konkret transaksjon". Videre fremgår det at mistanke som utløser undersøkelsesplikt (og, dersom mistanken ikke kan avkreftes: rapporteringsplikt) kan skyldes at kundens midler "stammer fra en straffbar handling uten at det foretas en transaksjon".
Takk for god hjelp folkens! Får satse på god avkastning på akser og aksjefond da, haha
Jobber i bank. Du hadde hadde kanskje hatt et problem om du satt 25k inn i banken hver eneste mnd. Dette er ikke tilfellet her, for så dum er du ikke. Din finansielle rådgiver kan ikke vite om du har andre banker som du bruker til daglig. Du trenger ikke handle drit på nett.
Er jeg elendig i matte eller er det noe jeg overser her? Jeg får ikke regnestykket til å gå opp.

Du sier du bruker 5-6k i mnd på regninger, som du igjen sier tilsvarer 25-30% av lønna. Det vil si at du har 20k i lønn. Samtidig så sier du at du sparer 20.000 i mnd og bruker 2-5k på netthandel. Da sparer, og bruker du jo mer på regninger og netthandel enn du har i mnd. Og i tillegg så ser jo banken at det går ikke ei krone på mat og dagligdagse ting? Er jo rart du ikke har blitt huka allerede spør du meg.


Jeg ville kanskje tenkt noe ala dette, dog jeg har aldri vært i situasjonen:

Betale alt av regninger med hvite penger.
Jeg ville delt matbudsjettet mitt i 2, og delt halve med hvite penger og halve med svarte. Det kommer jo så klart helt an på hvor mye du bruker på mat i utgangspunktet. Bruker du lite på mat, si 4.000 så vil det se litt rart ut om du bruker 2.000, noe som veldig få gjør. Bruker du derimot slik som meg, rundt 8.000, så kan du fint kjøre halve hvitt og halve svart, da det ikke er rart å bruke 4.000 i mnd på mat.

Alt av ekstraordinære sysler som ikke er "obligatorisk" i et vanlig liv, kjører du på svarte penger. Alt av restaurant besøk, kino, fuktige byturer, hobbyer osv kan du jo fint betale cash. Resten kan du jo spare i kontanter i en safe eller noe hjemme. Hvis du kjøper deg elektronikk osv kan du jo betale dette i oppkrav kontant også. Men her bør man vel passe på beløpsgrensa for innrapportering som ligger på i overkant av 9000 eller noe? Eller er dette kun for uttak?

Jeg vet i alle fall at faren til en kompis av meg kjøpte hvitevarer og diverse på Expert til over 40 laken, cash kontant uten at det ble stilt så mye som et spørsmål i kassa.


Som sagt, jeg vet lite om dette men her er i alle fall noen tips som kanskje kan fungere.
ett par tips.
Husk for all del å ikke leve lukus på sosiale medier.
lev livsstilen du "skal" ha når du er så sparsommelig.
Ikke kjøp noe stort å deretter fortsette å spare. Når du har nåd målet ditt slutter du med det hær.

meeeen, du gjør som du vil : )
karlsenK: Jeg surra litt med talla haha, men de siste månedene har jeg tjent vesentlig mere enn 20k hvitt pga. veldig mye jobbing, kan neesten tjene det dobbelte hvis jeg jobber ræva av meg. En vanlig normal lønn uten overtid ligger på rundt 20k. Takk for tips!

Magnet: Lever helt normalt a4 liv med mye jobb (40-80t i uka), bruker ikke penger på svada eneste forskjellen er at jeg nå spiser som en konge hjemme Ser ut som en helt vanlig kar med gode matvaner, haha
Hva kan konsekvensen være viss kunderådgiveren rapporterer? Er det snakk om å plutselig måtte dokumentere økonomien sin, eller er det en sak der politiet plutselig tar razzia?
Ikke glem skatte-etaten. Går ikke økonomien (likninga) din opp, kan du få litt pes derfra.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg

Jeg vet i alle fall at faren til en kompis av meg kjøpte hvitevarer og diverse på Expert til over 40 laken, cash kontant uten at det ble stilt så mye som et spørsmål i kassa.


Som sagt, jeg vet lite om dette men her er i alle fall noen tips som kanskje kan fungere.
Vis hele sitatet...
Alle transaksjoner over 10 000kr medfølger rapporteringsplikt fra selgers side, uavhengig av om det ofregår kontant eller elektronisk. Hva elektronikkjeder angår tenker jeg at dette foregår automatisk. De registrerer jo kjøp på navn uansett.
@orph rapporteringsplikten har vært på transaksjoner ≥40.000 tidligere. Er du sikker på at det nå er 10.000 kr? Det er nytt for meg.
Sist endret av frtoretang; 27. september 2016 kl. 09:43.
Opprett en sekundærkonto i en annen bank og overfør en del av lønna dit hver måned.

Skal jeg være helt ærlig med deg though, så tror jeg det er null problem det du gjør. Er mange der ute som har 0 utgifter på mat i måneden pga muligheten til å spise på jobb + ingen restaurant besøk. Er mange målrettede personer der ute som lever særs nøkternt for å spare til hva det enn må være.

Poenget mitt er at situasjonen din er ikke så unik som du tror og hvis du skulle fått noen problemer pga dette så ville også tusenvis av andre som ikke lever av svart inntekt også ha fått pes. (noe de ikke gjør meg bekjent)
Sist endret av cesece; 27. september 2016 kl. 11:09.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
@orph rapporteringsplikten har vært på transaksjoner ≥40.000 tidligere. Er du sikker på at det nå er 10.000 kr? Det er nytt for meg.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen førstehåndskilder på det (jeg fant ikke noe konkret ved et kjapt Google-søk heller), men jeg og broren min diskuterte det for litt siden. Han jobber i et selskap som selger luksusvarer (hvor transaksjonene typisk overstiger 100-150k), og nevnte at de er pliktig til å rapportere transaksjoner hvor beløpet overstiger 10 000kr. Jeg tok det for god fisk
Tror ikke du er i noe faresone nei. Drit i å handle på nett, men kanskje dra kortet på coopen en gang i mnd på noe til 300 spenn?

Jeg betalte en Macbook til 22.000 kr kontant på Elkjøp og det var ikke noe stress. Sjekka det grundig opp på forhånd.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/u...ia/a/10118319/

Bare legger denne igjen her, at artikkelen er 3 år gammel er ingen hinder. Da det jobbes mer med å bli kvitt svart økonomi nå, enn da.
For alt banken din vet så har du kontoer i ørten andre banker også, og mottar lønning fra 100 forskjellige arbeidsgivere.
Jeg har f.eks. sparekonto i bank a, lønnskonto i bank b og fond i bank c.
I papirene til bank a ser det ut som om jeg bare slenger inn masse penger hver mnd og aldri bruker ei krone. Har aldri fått problemer på grunn av dette.
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg har ingen førstehåndskilder på det (jeg fant ikke noe konkret ved et kjapt Google-søk heller), men jeg og broren min diskuterte det for litt siden. Han jobber i et selskap som selger luksusvarer (hvor transaksjonene typisk overstiger 100-150k), og nevnte at de er pliktig til å rapportere transaksjoner hvor beløpet overstiger 10 000kr. Jeg tok det for god fisk
Vis hele sitatet...

Jeg blandet litt jeg også. Ser nå at det ikke er rapporteringsplikt, men kun plikt om å bokføre navnet/foreta ID kontroll på kjøper ved kontantkjøp 40K.

https://www.altinn.no/no/Starte-og-d...tantomsetning/

http://www.hvitvasking.no/Dokumentla...en-varehandel/


Edit: Ble litt usikker nå.
Ser at adv J.Chr.Elden sier dette på twitter:
Ved kontantkjøp over 40 000 kroner plikter selger å varsle Økokrim, jfr http://www.lovdata.no/all/hl-20090306-011.html#18 … §4 Men det gir ikke alene grunn til ransaking
Vis hele sitatet...
Sist endret av frtoretang; 27. september 2016 kl. 13:37.
Sitat av Grossie Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/u...ia/a/10118319/

Bare legger denne igjen her, at artikkelen er 3 år gammel er ingen hinder. Da det jobbes mer med å bli kvitt svart økonomi nå, enn da.
Vis hele sitatet...
Ja men han har betalt 80.000 kontant. Hvem faen reagerer ikke på det? Om noen med svartpenger er så dumme at de bruker 80.000,- i cash i en smell så fortjener de å bli tatt.
@Fleinheim se hvor stor usikkerhet det er rundt temaet, hva utløser rapporteringsplikt?

Tror du all som driver næring går rundt med en fasit eller er eksperter på tolkninger av krav og regelverk?
Selv om det ser ut som 40.000 er grensen så betyr ikke det at kontantkjøp på 20-30 000 er helt trygge. Usikkerhet om rapporteringsplikt kan føre til at saker som er under grensen blir rapportert inn - og kanskje kjøres stikkprøver på alle rapporterte saker for alt vi vet.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av Svartepenger259 Vis innlegg
Så greia er da altså; Er min kunderådgiver pliktig til å informere skattevesen eller andre etater om mulig skattesvindelsvindel eller er jeg bare paranoid?
Vis hele sitatet...
Her skal du holde tunga i rett munn, for det er mye lover, forskrifter og informasjonsskriv som regulerer disse tingene. I utgangspunktet er kunderådgiveren i banken, som flere andre har påpekt, pliktig til å informere Økokrim om mistenkelige transaksjoner, jfr. Hvitvaskingslovens § 4.

Det skal iflg. §17 foretas en såkalt kundekontroll i tilfeller hvor banken "har mistanke om at en transaksjon har tilknytning til utbytte av en straffbar handling eller forhold som rammes av straffeloven §§ 131 til 136 a (terror)". Denne undersøkelsen utfører banken enten selv, eller ved hjelp av innleide utenforstående. De fleste større banker i Norge gjør dette selv. Hvis undersøkelsen de utfører ikke avkrefter mistanken, skal banken sende informasjon om transaksjonen og om hva som vekket mistanke videre til Økokrim, se §18.

Så kommer spørsmålet om hva som er en mistenkelig transaksjon. Bankene har egne systemer som skal fange opp unormal aktivitet, dette er de forpliktet til å ha iht. § 24: "Finansinstitusjoner skal etablere elektroniske overvåkningssystemer." Forskrift om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering sin § 12 definerer en mistenkelig transaksjon med at det "kan være at transaksjonen synes å mangle et legitimt formål, er usedvanlig stor eller kompleks, er uvanlig i forhold til kundens kjente forretningsmessige eller personlige transaksjoner, foretas til eller fra en kunde i et land eller område som ikke har tilfredsstillende tiltak mot handlinger som beskrevet i straffeloven § 317 og § 147b eller på annen måte har en uvanlig karakter."

I 2015 fikk Økokrim inn 4714 meldinger om mistenkelige transaksjoner. 3391 av disse meldingene kom fra banker, mens de resterende er fordelt mellom meglere, revisorer og lignende yrker. Kildehenvisning

Ang. rapporteringsgrensen på 40.000 kr som tas opp her inne, så har Økokrim uttalt i et skriv til rapporteringspliktige bilforhandlere, at ikke alle transaksjoner over 40.000 kr automatisk skal rapporteres, men at "Hvitvaskingsloven sier konkret at dersom det oppstår mistanke som nevnt over, skal det foretas nærmere undersøkelser for å få bekreftet eller avkreftet mistanken." og "Dette betyr ikke at man skal rapportere alle transaksjoner over NOK 40 000, men at man faller inn under loven som rapporteringspliktig når det er snakk om transaksjoner som her er nevnt." Kildehenvisning

Kunne skrevet mye lengre og dradd frem enda flere forskrifter, men sånn for å oppsummere kort: ikke bruk mye kontanter på en gang, og ikke gjør større kontantinnskudd i banken din. Det skal nok en del til før du får Økokrim på døra, gitt at ikke du ikke dummer deg og handler for titusenvis av kroner du "ikke har" sånn plutselig da...