Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6993
Har en kamerat som for en tid tilbake var i Sverige, langt på bondelandet utenfor Ed.

Her kom de over et forlatt hus med mye gamle møbler osv. (tok ikke bilder desverre). Eldste avis var angivelig fra 1959 eller noe rundt der.

Hvem kan man kontakte for å kjøpe innboet feks? Eller kan man "ta det" når huset tross alt har stått tomt i over 50 år? Var omtrent 1 meter høyt gress utenfor osv.

Sikkert tåpelig spørsmål, men slenger ut en ball forde

Tom
Det er alltid noen som eier det, men problemet kan være og finne ut hvem.
Sitat av tommen82 Vis innlegg
Har en kamerat som for en tid tilbake var i Sverige, langt på bondelandet utenfor Ed.

Her kom de over et forlatt hus med mye gamle møbler osv. (tok ikke bilder desverre). Eldste avis var angivelig fra 1959 eller noe rundt der.

Hvem kan man kontakte for å kjøpe innboet feks? Eller kan man "ta det" når huset tross alt har stått tomt i over 50 år? Var omtrent 1 meter høyt gress utenfor osv.

Sikkert tåpelig spørsmål, men slenger ut en ball forde

Tom
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig ikke lovlig å forsyne seg fra andres hus, uavhengig av hvor lenge de har stått tomme. Men hvordan i alle dager skulle du bli tatt? Her må du nesten bare vurdere selv hvilken linje du vil legge deg på. Personlig synes jeg det er ganske douchy å ta ting fra gamle forlatte hus av flere årsaker, men enhver får vurdere best selv.
Dette her kan da umulig være passende i urbex forumet. Greit nok at det er snakk om forlatt hus, men det er tydelig
at denne personen ikke har noen intensjoner om å "ta ingenting annet enn bilder, etterlat kun fotspor".

Men som nevnt ovenfor - alltid noen som eier stedet.
Hør med en nabo. Evt ring kommunen.
Ts du spør om dere kan bryte dere inn og stjele verdiene i boligen. Hva tror du selv? For sikkerhetsskyld. Nei dere kan ikke stjele det, noen eier eiendommen. Og innboet. Ting kan ha blitt stående i påvente av skifte eller hva som helst. Men at den står tom gir dere ingen rettigheter til å bare forsyne dere. Ville du brutt og døra hos naboen og tatt med deg den nye fete TV'n hans fordi du vet han har en ekstra TV i kjelleren?
Kan bare glemme å ta dere fritt frem i et hus som dere ikke eier. Hvem dere skal kontakte er også helt umulig for oss å vite. Legg planen om gratis hus i Sverige på hylla og heller bruk Sverige for hva det er godt for, en harrytur over i ny og ne hehe.
Sist endret av slappegodt; 4. september 2016 kl. 23:18.
I Norge er det mulig å søke opp adresser enten via kart eller adresse og logge inn for å finne informasjon om eiendommen og hvem den står tinglyst på. Mao offentlig tilgjengelig. Kanskje du kan ta kontakt med kommunen i Sverige?
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Bor selv på landet i Sverige, betydelig mye lengre inn på landet enn Ed, og det er faktisk mange gamle råtne hus her som er forlatte. Fant selv en relativt strøken Opel fra 70-tallet inne på en låve. Registrert eier av eiendommen og bilen var død, og jeg styrte i vel ei uke for å finne ut hvem eiendommen og inventaret tilhørte fordi jeg var interessert i å kjøpe bilen, og kan skrive under på det at eiendom og tinglysning i Sverige følger helt andre regler enn i Norge. Leiligheten min er f.eks tinglyst på borettslaget, ikke meg privat selvom det er jeg som eier den...

Som flere andre nevner, kommunen er det mest effektive, dog må du beregne god tid for det er ikke alltid så enkelt som man skulle tro på denne siden av grensen. Tipper du ender opp med å kontakte en hyggelig gammel svensk gubbe som lar deg kjøpe det for "gi bort-pris", men det er ikke alltid det er bedre med tilgivelse enn tillatelse, så min anbefaling er å gjøre litt innsats for å finne eier om tingene virkelig interesserer deg.
Sitat av reklame Vis innlegg
I Norge er det mulig å søke opp adresser enten via kart eller adresse og logge inn for å finne informasjon om eiendommen og hvem den står tinglyst på. Mao offentlig tilgjengelig. Kanskje du kan ta kontakt med kommunen i Sverige?
Vis hele sitatet...
Hvilken nettside er det du kan få informasjon om hvem en eiendom er tinglyst på i Norge?
Sitat av optikom Vis innlegg
Hvilken nettside er det du kan få informasjon om hvem en eiendom er tinglyst på i Norge?
Vis hele sitatet...
http://www.seeiendom.no/