Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4931
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Hei, har tidligere brukt rensemidler jeg har fått kjøpt på Shangrila eller Scorpius. Eller så har jeg lagd en liten miks av vann, zalo og sukker.

Dette er for rens av glassbong, er det noen som har en vidunderkur, eller andre artige tips?

"A clean bong is a happy bong"
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Den ultimate vidunderkuren: Hell ca 3 spiseskjeer med Blårens/Isopropanol, hell oppi en teskje med grovt havsalt.. rist i 30 sekunder og den sorteste og skitneste bongen blir ren som ny.
rødsprit og salt. eller samme som over^^
Knus en oppvaskmaskinstablett oppi en bøtte, ha bongen i bøtten, ha i varmt vann til bongen er dekket, la stå i 30 minutter, skyll bongen i kaldt vann. Nå er bongen din helt ren.
Sist endret av eyecandy654; 29. august 2016 kl. 19:00.
Håndsprit og salt funker også fint, alt av sprit funker vell bra så lenge det er over en viss grense.
Rens bongen under varmt rennende vann I noen minutter så harpiksen får løst seg opp. De vanskligere flekkene fikses ved hjelp av litt nypresset sitronjuice, ristet rundt med varmt vann. Rens så en siste gang med kaldt vann og du har en fin ren bong.

Opretthold og rens bongen din ofte. Du vil mye heller bruke fem minutter på å få vekk et tynt lag med olje enn å stå der i en halvtime med en måneds mengde tjære. Også er det ingenting værre en nasty bonger og grimy piper..
Sist endret av Juicekongen; 29. august 2016 kl. 19:43.
2 ting som funker:

Plumbo, funker som fjell og renser min glass bong på få sekunder. VIKTIG her er at man skyller bongen nøye før gjenbruk da plumbo er meget skadelig og inhalere.

Alternativt: Bremseveske
en kompis er bilmekaniker og har tilgang til dette. Man trenger bare kjøre det igjennom bongen en gang så er den helt ren.
Om du legger til litt sitronsaft får du også en frisk lukt.
Sitat av Viking85 Vis innlegg
2 ting som funker:

Plumbo, funker som fjell og renser min glass bong på få sekunder. VIKTIG her er at man skyller bongen nøye før gjenbruk da plumbo er meget skadelig og inhalere.

Alternativt: Bremseveske
en kompis er bilmekaniker og har tilgang til dette. Man trenger bare kjøre det igjennom bongen en gang så er den helt ren.
Vis hele sitatet...
Greit å få med at bremsevæske er like farlig som plumbo om ikke verre. Hadde vaska bongen så hardt med sprit etterpå, at selv uten bremsevæske eller plumbo ville bongen vært ren.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Greit å få med at bremsevæske er like farlig som plumbo om ikke verre. Hadde vaska bongen så hardt med sprit etterpå, at selv uten bremsevæske eller plumbo ville bongen vært ren.
Vis hele sitatet...
Jeg pleier bare kjøre ett par runder med såpe etterpå, for så og la den stå med rennende varmt vann igjennom i 10 minutter etterpå før den tas i bruk igjen.
Har aldri merket noe til verken smak eller lukt V plumbo/bremsevesken i etterkant.

Men ja, ettervask er viktig
Det som gjør at plumbo tar 'alt' er at plumbo i all hovedsak er ren natriumhydroksid (NaOH), altså lut. Men det er også små aluminiumspellets oppi for å øke reaksjonshastigheten, varmeutviklinga og gassutviklinga. Aluminium er generelt ikke særlig sunt og jeg tror ikke du ønsker etbelegg av dette inni en bong. Du trenger heller ikke varmen og gassen. Jeg anbefaler deg derfor heller å kjøpe NaOH på butikken i ren form, det selges under daglignavnet kaustisk soda. Det er billigere enn plumbo, tryggere og til dette formålet adskillig bedre. Alternativt kan du bruke natriumkarbonat (Na2CO3, selges under navnet krystallsoda), det gjør stort sett samme nytten, men tar lenger tid. Hvis du skal skrubbe er det greit å unngå sterke lutløsninger, sånn av hensyn til hendene dine.

Dersom du bruker plumbo eller natriumhydroksid, så ha i mente at veldig sterke lutløsninger etser glass. Det tar tid, men hvis du legger ibløt et glassrør i en metta lutløsning over helga, så er det ikke sikkert du finner den igjen etterpå.
Sist endret av Myoxocephalus; 30. august 2016 kl. 14:33. Grunn: skrivefeil og formattering
Tror det enkleste er ultrasonic rensing. Du får bra greier på ebay for under 350 inkl frakt om du titter litt.
Se om du finner en med justerbar varme, og helst justerbar timer også. Noen dråper zalo i det varme vannet før du senker utstyret gjør susen.
Som sagt; Blårens og salt med en del risting er både er enkelt, billig og trygt alternativ, ikke minst er det utrolig effektivt. Man kan også kjøre på med glodvarmt vann for å skylle ut de største skrap-bitene for å så riste bongen med varmtvann og salt, dette er også en enkel og effektiv metode. Fraråder folk å bruke kaustik soda, plumbo og andre skadelige løsemidler.
Hjemmebrent og salt fungerer også perfekt for de som har tilgang til det. Hvis ikke så er det en ny (zalo?) I pulverform som er laget til å fjerne vanskelige flekker fra kjøkkenutstyr som du blander med varmt vann og lar stå å godgjøre seg ei stund som løser opp alt. Funker også utmerket som bongrens.
Kok vann. Ta en oppvasktablett og putt den i bongen. Hell vannet i bongen, vent til tabletten er løst opp i vannet og rist i 10 sekunder. Voila!

Da blir den ren, samtidig som du får et slags glans belegg på bongen.
Sitat av Odd Vis innlegg
Kok vann. Ta en oppvasktablett og putt den i bongen. Hell vannet i bongen, vent til tabletten er løst opp i vannet og rist i 10 sekunder. Voila!

Da blir den ren, samtidig som du får et slags glans belegg på bongen.
Vis hele sitatet...
Glans belegg? Hva består det av? Hvilke tabletter bruker du?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ser mange gode forslag her oppe.
En kompis av meg har for øyeblikket en bong på 1M.

Tror dere vi kan prøve en av disse metodene for å rense den?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av HiDefTide Vis innlegg
Ser mange gode forslag her oppe.
En kompis av meg har for øyeblikket en bong på 1M.

Tror dere vi kan prøve en av disse metodene for å rense den?
Vis hele sitatet...
Er den i glass? Hvis ja, så kan du godt bruke metoden jeg nevner. Dette med bremsevæske etv ville jeg dog skippe.

Jeg skjønner heller ikke de som gidder å vente på zalo/oppvaskmiddel og varmt vann, isopropanol/rødsprit og litt salt renser den skitneste bongen på under minuttet.