Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 7080
Skinny But Dangerous
SkinnyPIMP's Avatar
Basically, hvem er Norges svar på Edward Snowden? Hvor er de norske "hackerne"?

Finnes det en norsk webside med publiseringer av klassifisert info eller generell undergrunn? Ting som er kontroversielt og norsk er også interessant.

Jeg vet det er blitt lekket info fra Norge, men det er via utenlandske kilder.
Sitat av Nootropics Vis innlegg
Basically, hvem er Norges svar på Edward Snowden? Hvor er de norske "hackerne"?
Vis hele sitatet...
Edward Snowden er en varsler, ikke en hacker. Dersom E-tjenesten har tilsvarende kapasitet som NSA og lignende programmer som prism kjørende i dulgsmål så har foreløpig ingen interne varslet om det. Vi har således ingen som Edward Snowden å vise til per i dag. Men vi har jo massevis av varslere som har varslet om kritikkverdige forhold. Robin Schaefer er et eksempel fra nyere tid.

Sitat av Nootropics Vis innlegg
Finnes det en norsk webside med publiseringer av klassifisert info eller generell undergrunn? Ting som er kontroversielt og norsk er også interessant.

Jeg vet det er blitt lekket info fra Norge, men det er via utenlandske kilder.
Vis hele sitatet...
Ønsker du en hemmelig nettside der norske hackere legger ut info de hacker fra norske sider på norsk?

Jeg mistenker i så fall at du muligens har et litt misforstått bilde av hva hacking er.
Sist endret av Myoxocephalus; 8. august 2016 kl. 14:39.
Det er helt klart ikke i samme omfang eller spesielt lignende på Snowden-saken, men det kan være det vil være interessant for deg å lese i bøkene til Bård Wormdal. Skal dog ikke si noe spesielt om verken innholdet eller kredibiliteten.
Da jeg var i "scenen" i gamledager var det en del Nordmenn i flere av gruppene. Men har ikke hørt om noen spesielle helnorske "wikileaks" grupperinger, har heller ikke vært borte folk som utelukkende bryter seg inn i systemer for å finne sensitiv informasjon og bli en varsler. Da er det i såfall for egen økonomisk vinning.
Det finnes flere militærbaser i Norge som samarbeider tett med NSA og amerikanske myndigheter og utleverer data på norsk borgere til USA. Vi har en militærbase i Oslo hvor droner i Pakistan, Irak og Syria styres via Norge(Citizensfour). De IMSI-catcherne som Aftenposten er en måte myndighetene i Norge driver med masseinnslaming av data på mennsker som beveger seg rundt Slottet, Stortinget og lignende steder.
Skinny But Dangerous
SkinnyPIMP's Avatar
Trådstarter
Sitat av Synthmaus Vis innlegg
Det finnes flere militærbaser i Norge som samarbeider tett med NSA og amerikanske myndigheter og utleverer data på norsk borgere til USA. Vi har en militærbase i Oslo hvor droner i Pakistan, Irak og Syria styres via Norge(Citizensfour). De IMSI-catcherne som Aftenposten er en måte myndighetene i Norge driver med masseinnslaming av data på mennsker som beveger seg rundt Slottet, Stortinget og lignende steder.
Vis hele sitatet...
Jeg har nok ikke lest meg opp nok som du tilsynelatende har. Vanligvis ville jeg kalt deg en goof, men jeg skal la tvilen komme deg til gode.
Sitat av Synthmaus Vis innlegg
Det finnes flere militærbaser i Norge som samarbeider tett med NSA og amerikanske myndigheter og utleverer data på norsk borgere til USA. Vi har en militærbase i Oslo hvor droner i Pakistan, Irak og Syria styres via Norge(Citizensfour). De IMSI-catcherne som Aftenposten er en måte myndighetene i Norge driver med masseinnslaming av data på mennsker som beveger seg rundt Slottet, Stortinget og lignende steder.
Vis hele sitatet...
Spesiell påstand. Har du en kilde på dette?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Spesiell påstand. Har du en kilde på dette?
Vis hele sitatet...
Hmmm,.- La oss ordne kilder fra op som er stemplet " strengt hemmelig" og blitt dysset ned i media, så godt som det lot seg gjøre.. Èn ting er sikkert, vi har , og har hatt et godt samarbeid med us siden rett etter andre verdenskrig. Det kan være interessant å se på hva som har foregått i nordområdene, i den grad det er åpent for allmennheten.

Sikkert bedre å snakke med folk der, selv om du der ikke heller får innpass og historier. Sånn helt uten videre. En slektning var i trening hos cia allerede på 60-tallet. I regi av det som ble oppbyggingen av E-tjenesten. Jadda, anekdote, jeg vet.-)Det er noen mer, eller mindre skjulte anlegg oppi nord. Som ellers i landet. Men på den tiden var FI "Den store bjørnen" Jaja,.

At vi ikke har byttet info med landet som "reddet oss" etter krigen og utstyrte oss med det både vi og de hadde behov for her oppe. Vi var trossalt ansett som ett svært strategisk område (før stealthbombere og sånn vet dere)

At amerikanske byråer, enten henter ut selv, eller får info fra norske etater, når det trenges regnes davel som som noenlunde sannsynlig?
Sist endret av pidget; 9. august 2016 kl. 02:57. Grunn: setningsoppbygning- flott trikk
Folk i Norge som har blitt dømt for "datakriminalitet" da? Noen som kjenner til om det har vært noen spennende saker i retten?
DVDJon er vel et eksempel på noen som ble prøvd dømt, men han ble frikjent. Det ble ganske heftig dekket den gangen, og satte gang i debatten den gang.
DVDJon wiki

EDIT: ikke datakrim ift. å hacke, men han lagde jo et system som gjorde "kriminalitet" mulig.
Sist endret av Dictum Factum; 12. august 2016 kl. 00:32.
Sitat av optikom Vis innlegg
Folk i Norge som har blitt dømt for "datakriminalitet" da? Noen som kjenner til om det har vært noen spennende saker i retten?
Vis hele sitatet...
Jeg vet om flere men slike saker har inntil nylig være lite i media, de er heller ikke særlig spennende (de jeg vet om hvertfall).
Om du interesserer deg for emnet så bør du se dokumentaren(e) om Kevin Mitnick. Kanskje litt vel oldschool men den sosiale delen av angrepene han utførte går aldri ut på dato.

Sitat av pidget Vis innlegg
Hmmm,.- La oss ordne kilder fra op som er stemplet " strengt hemmelig" og blitt dysset ned i media, så godt som det lot seg gjøre.. Èn ting er sikkert, vi har , og har hatt et godt samarbeid med us siden rett etter andre verdenskrig. Det kan være interessant å se på hva som har foregått i nordområdene, i den grad det er åpent for allmennheten.

Sikkert bedre å snakke med folk der, selv om du der ikke heller får innpass og historier. Sånn helt uten videre. En slektning var i trening hos cia allerede på 60-tallet. I regi av det som ble oppbyggingen av E-tjenesten. Jadda, anekdote, jeg vet.-)Det er noen mer, eller mindre skjulte anlegg oppi nord. Som ellers i landet. Men på den tiden var FI "Den store bjørnen" Jaja,.

At vi ikke har byttet info med landet som "reddet oss" etter krigen og utstyrte oss med det både vi og de hadde behov for her oppe. Vi var trossalt ansett som ett svært strategisk område (før stealthbombere og sånn vet dere)

At amerikanske byråer, enten henter ut selv, eller får info fra norske etater, når det trenges regnes davel som som noenlunde sannsynlig?
Vis hele sitatet...
Det er jo ingen hemmelighet at vi forsyner Amerikanerne med radardata fra våre radarer som ser innover mot våre naboer i øst, det er jo faktisk en "sak" at vi ikke forlanger å få mer igjen for det.

At du mener at stealthfly har gjort at vi ikke lengre er ett strategisk viktig landområde er jo litt merkelig og husk at det ikke var USA som tømte nordnorge for tyskere.

Kan ikke si at du virker særlig troverdig.
Sist endret av Cybergasm; 15. august 2016 kl. 00:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Edward Snowden er en varsler, ikke en hacker. Dersom E-tjenesten har tilsvarende kapasitet som NSA og lignende programmer som prism kjørende i dulgsmål så har foreløpig ingen interne varslet om det. Vi har således ingen som Edward Snowden å vise til per i dag. Men vi har jo massevis av varslere som har varslet om kritikkverdige forhold. Robin Schaefer er et eksempel fra nyere tid.


Ønsker du en hemmelig nettside der norske hackere legger ut info de hacker fra norske sider på norsk?

Jeg mistenker i så fall at du muligens har et litt misforstått bilde av hva hacking er.
Vis hele sitatet...
Nope.

https://www.youtube.com/watch?v=V4MF2s6MLxY

Sitat av pidget Vis innlegg
Hmmm,.- La oss ordne kilder fra op som er stemplet " strengt hemmelig" og blitt dysset ned i media, så godt som det lot seg gjøre.. Èn ting er sikkert, vi har , og har hatt et godt samarbeid med us siden rett etter andre verdenskrig. Det kan være interessant å se på hva som har foregått i nordområdene, i den grad det er åpent for allmennheten.

Sikkert bedre å snakke med folk der, selv om du der ikke heller får innpass og historier. Sånn helt uten videre. En slektning var i trening hos cia allerede på 60-tallet. I regi av det som ble oppbyggingen av E-tjenesten. Jadda, anekdote, jeg vet.-)Det er noen mer, eller mindre skjulte anlegg oppi nord. Som ellers i landet. Men på den tiden var FI "Den store bjørnen" Jaja,.

At vi ikke har byttet info med landet som "reddet oss" etter krigen og utstyrte oss med det både vi og de hadde behov for her oppe. Vi var trossalt ansett som ett svært strategisk område (før stealthbombere og sånn vet dere)

At amerikanske byråer, enten henter ut selv, eller får info fra norske etater, når det trenges regnes davel som som noenlunde sannsynlig?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke ganske sannsynlig.

Det er et faktum hverken E-tjeneste, NSA, eller Erna Solberg ville prøvd å kverulere på.

Den største "uenigheten" er faktisk at NSA vil ha rå-dataene til Norge, mens E-tjenesten vil vise hvor flinke dem er og bearbeide dataene selv. Tror det ligger et sted imellom pr idag, men det blir vel litt tynt å påstå at jeg vet noe spesifikt om den balansen.

Nesten like tynt som å hevde at stealthfly påvirket Norge - eller noe annet land - sin strategiske betydning.

Stealthfly er leketøy. Leketøy vinner ikke kriger.
Sist endret av Tøffetom; 15. august 2016 kl. 09:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
La oss angripe konspirasjonen med litt logisk ressonnement. USA/NATO bruker droner i et massivt omfang i krigen mot terror, krigen mot ISIL og i alle andre sammenhenger. Disse dronene kan i prinsippet fjernstyres fra hvorsomhelst. Det eneste de trenger er noenlunde stabil tilgang på drivstoff, og ammunisjon, og eventuell service av slitedeler (neppe i samme omfang som passasjerflytrafikken da det ikke er noen som dør om disse detter ned).

Så da spør jeg meg. Fra et kostnadsperspektiv. Hvorfor i alle dager skulle USA bygge dronekrigsbaser i Norge. Med det kostnadsnivået vi har her, må altså mannskapene kompenseres omtrent dobbelt av hva de hadde kostet hjemme. Ikke minst skal de ha med seg hele familien, og det er ikke måte på hva disse amerikanerne skal ha når de er ute på tokt for Stars&Stripes (jeg har sett det med selvsyn).

Det er noen åpenbare misforståelser i all viraken her. E-tjenesten i Norge er en del av forsvaret, og har derfor særdeles lite å gjøre med utenlandske makter, utover det åpenbare samarbeidet man har med nære allierte. E-tjenesten driver i all hovedsak med sine operasjoner utenlands, utover det å holde en viss oversikt over hva Russerne driver med oppe i Murmansk. Sivilt er det PST som har ansvaret og den operative kraften innenlands. Det er selvsagt en del eksempler på saker der dette skillet gråes ut.Men Forsvarets E-tjeneste driver ikke "spionasje" mot norske borgere, det er det PST som gjør. I all hovedsak...

NSA er ikke USAs motstykke til E-tjenesten eller PST, men en slags sivil forvaltningsseksjon underlagt den millitære strukturen. Som er litt begge deler, litt CIA, litt diffust, og absurd svært. Dette kan ikke uten videre oversettes til "norsk", men det blir litt som at PST skulle vært ganget med 1000 (kanskje tilogmed en million), styrt delvis av forsvarsministeren, ikke justisministeren. Og ikke underlagt direkte kontroll av noen andre enn Kongen. Men - selve systemet for regjeringsadministrasjon i Norge kan i prinsippet ikke sammenlignes med hva det er i USA. Spesielt ikke på disse sær-organene som de oppretter for alt tenkelig.

Så er det også slik at om NSA ønsker seg rådata fra Norge, så ville de bare ha tatt hva de hadde bruk for. Det ville ikke brukt tid, krefter og energi på diplomatisk plunder...

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Nesten like tynt som å hevde at stealthfly påvirket Norge - eller noe annet land - sin strategiske betydning.

Stealthfly er leketøy. Leketøy vinner ikke kriger.
Vis hele sitatet...
Prøv å finne dronene som er omtalt i denne tråden med et sivilt radarsystem, eller et ikke helt top notch typisk russisk millitært skrangleverk fra sent 70-tall... Så stealth er ikke "leketøy", det er en faktisk teknologi, som er i bruk i nær sagt absolutt alt av moderne luftvåpen. Tilogmed kryssermissiler har visse former for stealth-tech nå til dags.

[quote=pidget;3328247]Sikkert bedre å snakke med folk der, selv om du der ikke heller får innpass og historier. Sånn helt uten videre. En slektning var i trening hos cia allerede på 60-tallet. I regi av det som ble oppbyggingen av E-tjenesten. Jadda, anekdote, jeg vet.-)Det er noen mer, eller mindre skjulte anlegg oppi nord. Som ellers i landet. Men på den tiden var FI "Den store bjørnen" Jaja,.QUOTE]

Jeg tror du mangler begreper om hvordan moderne krigføring med dagens våpenteknologi utspiller seg. Den type faste baser som ble bygget ut i stort antall fra femtitallet og frem mot åttetallet, er nærmest verdiløse i dag. Dette først og fremst fordi denne type baser enkelt kan skytes i stykker, og krigsinnsatsen i større grad handler om å spille sjakk med høyteknoligiske brikker, fremfor å rushe store styrker i angrep. Likevel må man ha en viss bakkekapasitet i form av infanteri, panser og artilleri for det er vanskelig å okkupere noen uten bakkestyrker.

Norge er ikke noe mindre strategisk viktig i dag enn det var for 40 år siden. Det er bare det at strategien er så fundamentalt forskjellig, fordi overvåkningsteknologien har milliondoblet sin kapasitet. Å "finne" noe ute på havet er omtrent like vanskelig i dag som det var for 50 år siden, dersom dette noe ikke ønsker å bli funnet. Havet er jo ikke noe mindre. I en krigssituasjon har Norge sammen med sine allierte en langt større sjømakt for kontroll av disse havområdene, enn det våre potensielle fiender har. Om ikke det smeller med Kina da, for da er det løpet kjørt.

Det å ha gjennomgått trening hos CIA er ikke noe sånn voldsomt allverden. Det har tilogmed jeg gjort, i noe så spennende som kommunikasjon med sivile uten å snakke samme språk, med andre ord: Pekeleken. Noe som selvsagt er ledd i en relativt langvarig allianse Norge har med USA.
Sist endret av Svartedauden; 15. august 2016 kl. 10:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jeg er blank på område, men er det verdt å nevne "Ranvik" i denne sammenhengen for det han gjorde? vet at han ikke er noe svar på edward snowden. Sikkert fler her som vet mer om hva Ranvik spesifikt gjorde, jeg kjenner han bare som person
Sist endret av Maximuzz; 15. august 2016 kl. 21:17.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Det er jo verdt å nevne toppresultatet på Google når man søker etter "Norske hackere". http://www.dagbladet.no/2011/08/10/n...mous/17610300/
Aka Noria, en utspringsgruppe fra Anonymous som ble pågrepet i 2011 og domfelt i 2014/2015. Kanskje mest kjent for å ha hacket Anders Behring Breivik sin epost, og bedrevet litt med tjenestenektsangrep og dox'ing.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg

NSA er ikke USAs motstykke til E-tjenesten eller PST, men en slags sivil forvaltningsseksjon underlagt den millitære strukturen. Som er litt begge deler, litt CIA, litt diffust, og absurd svært. Dette kan ikke uten videre oversettes til "norsk", men det blir litt som at PST skulle vært ganget med 1000 (kanskje tilogmed en million), styrt delvis av forsvarsministeren, ikke justisministeren. Og ikke underlagt direkte kontroll av noen andre enn Kongen. Men - selve systemet for regjeringsadministrasjon i Norge kan i prinsippet ikke sammenlignes med hva det er i USA. Spesielt ikke på disse sær-organene som de oppretter for alt tenkelig.
Vis hele sitatet...
NSM (https://nsm.stat.no/) er vel det organet i Norge som kommer nærmest USA's NSA i funksjon.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Som en liten heads-up, så kan dette helt sikkert bli en potensielt interessant konferanse i Vadsø, som også visstnok skal bli streamet av NRK. Får håpe den holder igjennom dagene.

https://www.nj.no/filestore/Militret...pigprogram.pdf