Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1960
Har tatt subutex i en ukes tid nå, 0.4 til 0.8 om dagen. Jeg har spist lite men ofte, jeg har spist uvanlig mye sunn mat enn det jeg pleier å spise. Prøvd og legge om kostholdet til ``bra``. Omlegging av kosthold er noe jeg ofte har gjort, med jeg har aldri opplevd forstoppelse eller ekstrem hard avføring, som jeg har fått nå. Kan det ha noe med subu'n å gjøre?. Er det noen andre her som har opplevd det samme?
Forstoppelse er en vanlig bivirkning av opioider.. Du har masse u-opioid-reseptorer i det enteriske nervesystemet i fordøyelsessystemet. Når disse reseptorene bindes og aktiveres av agonister som f.eks buprenorfin, reduseres motilitet av tarm, og væskeabsorpsjon økes.

Du kan jo forsøke Dulcolax tabletter, kan kjøpes reseptfritt på apoteket. De tas på kvelden/sengetid, og har effekt neste morgen. Merk at de kun bør brukes i korte perioder, ettersom langtidsbruk kan/vil føre til forstyrrelser i elektrolyttbalanse, væskebalanse, samt lave serumnivåer av kalium. Unormal tørste vil da være et faresignal!

Andre preparater er Laxoberal oraldråper, eller en mikstur som inneholder laktulose (f.eks Laktulose eller Duphalac).
Svisker er jo et kjent middel mot hard mage.

Men om det duger mot subutex-forstoppelse
vet jeg ingenting om...
Veldig bra svar Vargas!. Skal kjøpe meg Dulcolax tabletter i morgen. Jeg skal kjekke Laxoberal oraldråper og Laktulose eller Duphalac
Helt normalt,og soleklart subetexen sin skyld.Forstoppelse på sub er helt jævlig,føles som man driter stein.
[quote=PVestlandia;2680363]Svisker er jo et kjent middel mot hard mage.

Kompis av meg kjøpte to poser svisker i stad. Men avføring min er jo veldig hard (nå) . Sviskene er vel for og forebygge mot hard avføring?
Kilde: http://www.lommelegen.no/legesvar/r%...t-forstoppelse

Her er en forslagsliste, som du kan velge en eller flere ting fra. Jo flere av tiltakene du benytter, jo bedre virkning:

1) Et stort glass vann før hvert måltid, gjerne en halvliter. Dette setter igang tarmtømmingsreflekser, pga selve volumøkningen av magesekken.
2) Kaffe på tom mage om morgenen (!) (Legg merke til at te, som du drikker, virker forstoppende)
3) Noen svisker hver dag, gjerne flere ganger daglig
4) Pærejuice
5) NB: Linfrø. Dette er et av de mest virksomme rådene. En god måte å benytte dem på, er f.eks. en skål med grove havregryn (som også er et godt råd), blandet med 2-3 spiseskjeer linfrø, og så har du f.eks. Biola over.
Du kan også hive på en neve med hvetekli over denne blandingen, det er også veldig bra mot forstoppelse.
6) Maksimalt med fiberrike grønnsaker og frukt
7) Sunne oljer ta en spiseskje en eller flere ganger daglig av f.eks. kaldpresset olivenolje eller linfrøolje. En annet svært sunt alternativ er Udo`s oil, som er en blanding av oljer fra forskjellige frø og nøtter. Mange rapporter at de får ganske så løs mage av denne, som en "bivirkning".
8) Regelmessig mosjon
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Helt normalt,og soleklart subetexen sin skyld.Forstoppelse på sub er helt jævlig,føles som man driter stein.
Vis hele sitatet...
Ja vel. Må legge til at jeg akkurat har sluttet med alkohol. Når jeg drakk og var på subu, våknet jeg opp med diare, det føles nå ut som det er ``enten eller``. Tror virkelig jeg må be legen min lyse meg opp i tarmen for å se om det er noe galt der. takk for svar

Skriver det opp jeg laxzzi. Takk for at du tok deg bryet med å hjelpe meg, settes pris på!.