Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 9928
Heisann.

Har seg slik at pappa brått vekte meg nå nettopp istad, og sa vi skulle på politikontoret i løpet av 20 minutter. Det er en eller annen kødd som har sagt i avhør at jeg har vært med på å stjele en ATV, men har heller ikke fått vite noe mer om hva slags person dette er.
Politiet ringte tilbake til pappa for fem minutter siden, og sa at de fikk uttrykning så vi kunne ikke møte før om 4 timer tidligst, så i mellomtiden håper jeg på noen gode råd og tips om hvordan i helvete jeg skal sno meg unna dette her.

Jeg har overhodet ikke en dritt med dette å gjøre, og må si jeg er mildt sagt stressa. Jeg vet om en kompis som er halvkriminell, og han er personen som kan legge skyld over på andre, men jeg vet faktisk ikke om det kan være han heller.

Si jeg kommer i avhør, og de spør meg rett ut; "Har du vært med å stjelt en firhjuling?" så kommer jeg selvfølgelig til å nekte, og nekte, og nekte.

Er nekting teknikken her, eller er det noen annen måte å få gjort dette på? Jeg har på ingen måte skyld i dette, og vet ikke engang hva det dreier seg om.

Help Freaks, Help!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvis du ikke var med på dette, eller har noen aning om det, så er det bare å fortelle det slik som det er, du trenger ikke sno deg unna.

Det er nok en av "vennene" dine som sitter i saksa, og håper på å få dele skylden, eller slenge skylden over på deg.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Vel, hvis du ikke har gjort det er det jo ikke noe bevis eller motiv for at det var deg. Du har ikke noe å bekymre deg for.
Hvis ikke du har gjort noe så finnes det neppe beviser for at du gjorde noe heller At en douchebag prøver å involvere deg får du ta med han senere...
Det er bare å være helt ærlig det og si at du ikke vet noe om det. Hvis det er riktig at du er helt uskyldig her, så kan den personen som falskt anklager deg for å ha vært med på dette straffes for strl §168.
Vet du når dette skal ha skjedd? I såfall, bør du tenke på om du kan ha noe alibi.
Parkettetterligning
Vær ærlig og oppriktig, snakk med dyp seriøsitet og kanskje en ørliten touch av redd i stemmen din. Prøv å få frem at du synes det er forferdelig at en skylder på deg når du ikke har gjort noe. Vet du når atv-en ble stjålet? Vet du hva du gjorde akkurat da?
Du har jo ikke noe å bekymre deg over hvis du ikke har gjort noe kriminelt!

Du trenger heller ikke si noe om den kameraten din, men jeg ville heller kutta ut vennskapet med den personen da, så slipper du å ha den bekymringen i bakhodet evt neste gang.

Ja, nekting er veien å gå, siden det er det som faktisk er sant.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sikker på at du ikke var der eller noe?

Litt rart om han har plukket deg ut helt tilfeldig som syndebukk. Du vet ikke noe om det? Eller var i nærheten osv

Kanskje prøvekjørte den eller noe?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du trenger heller ikke si noe om den kameraten din, men jeg ville heller kutta ut vennskapet med den personen da, så slipper du å ha den bekymringen i bakhodet evt neste gang.
Vis hele sitatet...
Da er man jo en like egoistisk og dårlig venn selv.
Kanskje man ikke skal ha venner i det hele tatt?
Man kan jo risikere at en av de finner på å legge skyld over på deg.
Skrotskalle.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Oppdater oss om hvordan det går da!
Lykke til!!
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Den eneste tingen jeg kan forstå hvorfor en av disse to vennene mine (eller begge to for den del) skal prøve å dra meg ned i suppa er at jeg kutta ut all kontakt med dem i fjor høst etter at de prøvde å dra meg med på en sak som gjaldt kjøp av store mengder hasj. Fikk ingen straff den gangen, jeg var jo fullstendig uskyldig, men det jeg er redd for nå er om politiet ser på det sånn at jeg sniker meg unna hver eneste gang.
Det jeg er redd for er altså at tosken(e) vil prøve å ta hevn på denne måten fordi jeg kutta all kontakt.

Det ser ut til at det ikke blir avhør idag, ettersom vi skal i konfirmasjon og at Onkel Blå er på oppdrag nå. Skal gi dere oppdatering så fort saken går fremover, og håper på flere tips etterhvert.

Forresten, så har jeg et halveis vantett alibi på de aktuelle dagene som visstnok er fra 30. April - 2. Mai. Altså, jeg har bare alibi for noen få timer på disse dagene, noe som kan gjøre dette litt klønete for meg.

Hva tenker folk om å bare nekte, nekte, og nekte? De kommer jo ikke videre da, med mindre det er andre bevis (som overvåkningskamera, o.l.) som tilfeldigvis kan ha snappa meg opp om jeg var på feil sted til feil tid..

Men, jeg har jo ikke gjort noe så jeg tror dette skal gå fint. Håper jeg.
Lyst til å fortelle hva du gjorde disse dagene? Noen elektroniske spor må du jo nesten ha lagt igjen, som facebook, freak, whatever. Gikk du ut så kanskje en nabo så deg, var du på butikken, foreldrene dine, altså helt alibiløs kan du vel ikke være?

Uansett så er eneste mistanken mot deg grunnet i noe en tidligiere venn har fortalt politiet i avhør, så det burde ikke være noe stress. Men utrolig kjipt å få hele lørdagen ødelagt av noe sånt fjas. Ikke bare din, men faren din sin også.
Har skjedd akkuratt samma med meg, satt i avhør med kripos og nekta jeg. fikk brev i posten heromdagen om at det ble henlagt haha :P
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Lyst til å fortelle hva du gjorde disse dagene? Noen elektroniske spor må du jo nesten ha lagt igjen, som facebook, freak, whatever. Gikk du ut så kanskje en nabo så deg, var du på butikken, foreldrene dine, altså helt alibiløs kan du vel ikke være?

Uansett så er eneste mistanken mot deg grunnet i noe en tidligiere venn har fortalt politiet i avhør, så det burde ikke være noe stress. Men utrolig kjipt å få hele lørdagen ødelagt av noe sånt fjas. Ikke bare din, men faren din sin også.
Vis hele sitatet...
Har alibi med venner og slikt, og har vært innom jobb og andre butikker disse dagene, så det skal nok gå fint. Problemet er at det er datteren til politisjefen jeg har alibi med, og han er nok ikke spesielt glad for at datteren henger med meg i og med at jeg har vært innblandet i en narkotikarelatert sak før, som jeg nevnte i første post.
Har lite av elektroniske spor, er ikke spesielt aktiv på facebook, men er mulig jeg har noe på freak som jeg kan benytte meg av som alibi. Får kartlegge dette etterpå.

Ødelegger hele helgen som sagt, enda kjipere siden vi skal i 3 konfirmasjoner i løpet av helgen, og dette ødelegger jo selvfølgelig litt av stemningen. Enda verre er det når jeg ikke vet hva dette går ut på selvfølgelig.

Takker for svar foreløbig.
Jeg tror du lager store problemer ut av intet. Hvis du ikke har gjort noe galt sier det seg selv at de heller ikke kan ha bevis. Dersom det er disse "vennene" dine som har sagt det er du som stjal den forklarer du politiet at disse gutta er kriminelle og forsøker skyve skylden over på deg. Fortell ALT du vet om de dersom de fortsatt driver med dop osv. Hvis de driter i deg er det bare å svare med samme mynt.

Du burde også gi F i at det er dattera til politisjefen som kan gi deg alibi. Hvis hun ikke tør fortelle faren sin at hun henger med deg er hun ikke noe å spare på uansett.
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
@Pledrik, det er greit nok at det ikke er noe å spare på men jeg vet faktisk ikke om hun kommer til å gi meg alibi for det, visst du skjønner.
Kan hende jeg lager store problemer utav lite, men fy faen for en elendig og kjedelig start på dagen. Skamfull over at jeg klarer å bli dratt inn i dette, men det kan jo umulig være bevis for dette.

Skal oppdatere dere når jeg vet mer, og etter avhøret.
Sitat av fisk23 Vis innlegg
@Pledrik, det er greit nok at det ikke er noe å spare på men jeg vet faktisk ikke om hun kommer til å gi meg alibi for det, visst du skjønner.
Kan hende jeg lager store problemer utav lite, men fy faen for en elendig og kjedelig start på dagen. Skamfull over at jeg klarer å bli dratt inn i dette, men det kan jo umulig være bevis for dette.

Skal oppdatere dere når jeg vet mer, og etter avhøret.
Vis hele sitatet...
Enkelt og griet. VIS du IKKE har gjort noe. Har ikke anelse om hva det kan være. Så tviler jeg sterkt på at de har bevis på noe du ikke har gjort.

Så legg alle bekymringene i en boks og legg den under senga. Og nyt en fin lørdag!
____________________
Sitat av Carmex Vis innlegg
Sikker på at du ikke var der eller noe?

Litt rart om han har plukket deg ut helt tilfeldig som syndebukk. Du vet ikke noe om det? Eller var i nærheten osv

Kanskje prøvekjørte den eller noe?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke han vil ta avhøret her inne.

Folk kan finne på de utroligste ting, men hvorfor skal han lyve om det her inne? For å få bedre skyldfølelse?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Var i avhør igår, og fortalte bare alt som det var. Ble behandla som om jeg var en tung kriminell utlending, og ble ikke trodd.

Avhøret sendes videre til en eller annen advokat som tar stilling til shittet nå, så blir interessant å se hvordan det går.
Kommer til å gå helt fint.
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Var i avhør igår, og fortalte bare alt som det var. Ble behandla som om jeg var en tung kriminell utlending, og ble ikke trodd.

Avhøret sendes videre til en eller annen advokat som tar stilling til shittet nå, så blir interessant å se hvordan det går.
Vis hele sitatet...
Tror dette skal gå helt fint så sant du ikke var med på det i det hele tatt. De må ha bevis i en eller annen form for å kunne sikte deg. Men jeg håper virkelig at du skaffer deg advokat! (Om du ikke allerede har gjort det.)
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Tror dette skal gå helt fint så sant du ikke var med på det i det hele tatt. De må ha bevis i en eller annen form for å kunne sikte deg. Men jeg håper virkelig at du skaffer deg advokat! (Om du ikke allerede har gjort det.)
Vis hele sitatet...
Skaffa meg ikke advokat, på grunnlag av at jeg ikke har noe slags kjennskap til saken. Dette var vel kanskje en brøler...
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Skaffa meg ikke advokat, på grunnlag av at jeg ikke har noe slags kjennskap til saken. Dette var vel kanskje en brøler...
Vis hele sitatet...
Tja. Det er uansett ikke for sent. Skaff deg advokat nå. De fleste advokater har en gratis halvtime/times rådgivning. Der kan du og spørre om du oppfyller vilkårene for fri rettshjelp.
Du må iværtfall ikke begynne å snakke mer med politiet før du har skaffet en advokat som kan hjelpe deg med saken.
Nekting er ikke teknikk, det er din Rett
Homo Luminous
wavezor's Avatar
Sa polititet om hvorfor akkurat de har mistanke om deg? Har de sagt noe spesifikt om hva kompisen din har sagt? De kan jo virkelig ikke ta deg for noe som helst..
Et lite spørsmål halvveis relatert til dette;
Om kompisen hans får flere til å oppgi falsk vitneforklaring på at TS var med (og TS ikke finner alibiet sitt), hvor dårlig ligger han an da?

Vet jo at nekt nekt nekt er strategien å bruke enten man er involvert eller ikke, men om flere "observerte" han, kan jo dette gå riktig dårlig?
Sitat av Walter White Vis innlegg
Da er man jo en like egoistisk og dårlig venn selv.
Kanskje man ikke skal ha venner i det hele tatt?
Man kan jo risikere at en av de finner på å legge skyld over på deg.
Skrotskalle.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke la være å ha venner, men om en av dine "venner" skulle finne på å beskylde deg for å ha vært med på å stjele en ATV når du ikke har gjort det, er det en god grunn til å slutte å omgås med personen.
Sikkert nevnt tidligere, men finn ut når det skjedde og om du hadde alibi, ellers bare nekter du
De "Vennene" dine kan ikke kalles venner hvis de drar deg med inn i sånt
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan gikk det, TS?
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Var nede i avhør for noen uker siden, og svarte bare på spørsmåla de spurte. Var en politistudent som begynte å hisse seg opp, og småflire og riste på hodet. Helt idiot hele fyren! Uten tvil, et elendig forsøk på å liksom skulle psyke meg ut.

Tilslutt, etter at jeg hadde nekta og nekta og blitt påminna gang på gang om eventuell strafferabatt ved tilståelse og slikt piss, presterte tosken å si at han ikke trodde på et eneste ord jeg sa, men at det dessverre ville bli opp til en eller annen jus-type å velge resultatet.

Kan forøvrige nevnes at personen som ble tatt og nevnte mitt navn gikk til fysisk angrep på meg siste dag, og kom med en del slag mot ansikt og skritt, noe som ble politianmeldt dagen etterpå. Sier seg selv at denne personen ikke har det helt godt med seg selv.
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Var nede i avhør for noen uker siden, og svarte bare på spørsmåla de spurte. Var en politistudent som begynte å hisse seg opp, og småflire og riste på hodet. Helt idiot hele fyren! Uten tvil, et elendig forsøk på å liksom skulle psyke meg ut.

Tilslutt, etter at jeg hadde nekta og nekta og blitt påminna gang på gang om eventuell strafferabatt ved tilståelse og slikt piss, presterte tosken å si at han ikke trodde på et eneste ord jeg sa, men at det dessverre ville bli opp til en eller annen jus-type å velge resultatet.

Kan forøvrige nevnes at personen som ble tatt og nevnte mitt navn gikk til fysisk angrep på meg siste dag, og kom med en del slag mot ansikt og skritt, noe som ble politianmeldt dagen etterpå. Sier seg selv at denne personen ikke har det helt godt med seg selv.
Vis hele sitatet...
Synes du har taklet dette bra og har all grunn til å väre stolt over måten du håndterte dette på (til tross for naturlige nerver). Mange som hadde feilet og latt politi samt "venner" kjöre over seg.

Lykke til, måtte du komme helskinnet igjennom dette
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Synes du har taklet dette bra og har all grunn til å väre stolt over måten du håndterte dette på (til tross for naturlige nerver). Mange som hadde feilet og latt politi samt "venner" kjöre over seg.

Lykke til, måtte du komme helskinnet igjennom dette
Vis hele sitatet...
Takker for det!

Politistudenten snakket om et nytt avhør, men jeg tviler jævli sterkt på at det blir noe, i og med at jeg har alibi, og at de har ingen som helst bevis.

Skal gi dere oppdatering på hvordan saken ender.
Hvis du vrir litt på "å nekte" så kan du gjøre det til "forklare seg etter beste evne" - Altså med sannheten, bare svar så rolig og oversiktlig som mulig på spørsmålene de kommer med, så er det deres oppgave å finne din uskyld.
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Var i avhør igår, og fortalte bare alt som det var. Ble behandla som om jeg var en tung kriminell utlending, og ble ikke trodd.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle til å skrive dette. Alle her som sier at alt går bra hvis man forteller sannheten har tydeligvis ikke vært i klammeri med snuten før.

At noen nevner navn er det samme som garanti for politiet. De kommer aldri til å tro på noe annet, hvertfall ikke deg (som har det navnet som ble nevnt).

Alt de vil ha er en tilståelse slik at de kan få saken ut av verden så raskt som mulig. Om du ikke er skyldig, ja så blir du det i dems øyne.
Sist endret av Beis; 7. juli 2012 kl. 23:05.
Sitat av Beis Vis innlegg
Jeg skulle til å skrive dette. Alle her som sier at alt går bra hvis man forteller sannheten har tydeligvis ikke vært i klammeri med snuten før.

At noen nevner navn er det samme som garanti for politiet. De kommer aldri til å tro på noe annet, hvertfall ikke deg (som har det navnet som ble nevnt).

Alt de vil ha er en tilståelse slik at de kan få saken ut av verden så raskt som mulig. Om du ikke er skyldig, ja så blir du det i dems øyne.
Vis hele sitatet...
TS driter da ganske kraftig i hva olitiet mener. Det går aldri gjennom i retten.
Vist du faktisk ikke har vert med på noe av dette så har du en jævlig venn
Forstår ikke hvorfor han gikk løs på deg, hvis du ikke var med på det. Først prøver han å dra deg inn i dritten sin fordi du ikke vil være venn med han. Også banker han deg opp etterpå fordi du ikke godtar å dele straff med han. Fra my point of view høres det ut som du prøver å sno deg unna :P
Sitat av Sineca Vis innlegg
Forstår ikke hvorfor han gikk løs på deg, hvis du ikke var med på det. Først prøver han å dra deg inn i dritten sin fordi du ikke vil være venn med han. Også banker han deg opp etterpå fordi du ikke godtar å dele straff med han. Fra my point of view høres det ut som du prøver å sno deg unna :P
Vis hele sitatet...
Mener han lyver ovenfor oss eller? Er faktisk ikke en helt på trynet teori, men velger og tro på TS. Er jo en selvfølge han annmelder personer hvis han drar ts ned i driten, for så og slå til h*n.


Høres ut som du kommer fint ut av dette, bare husk på og være kald og ikke få noe mental meltdown på han politistudenten hvis det blir et nytt avhør. For det hadde jeg gjort glatt, han Gammel-Erik fyren skulle fått hørt det..
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Hvis du vrir litt på "å nekte" så kan du gjøre det til "forklare seg etter beste evne" - Altså med sannheten, bare svar så rolig og oversiktlig som mulig på spørsmålene de kommer med, så er det deres oppgave å finne din uskyld.
Vis hele sitatet...
Politiets oppgave er å finne hans SKYLD. Man er alltid uskyldig inntil det motsatte er bevist.
(Dessverre vet ikke foreldre, lærere og lignede dette )

Men jeg regner med at du mente skyld, bare at tunga di krølla seg litt
Det er egentlig lurest å ikke snakke med politiet i det hele tatt. Kan bare som et minimum si det du er forplikta til, navn og arbeidssted og sånn, og at du ikke vil forklare deg, evt. den ene setningen "dette har jeg ingen kjennskap til", og ikke noe mer.

Dette gjelder etter min mening i alle saker, med mindre det er 100% sikkert at du er busta uansett, ogk an vinne på ærlighet. Husk; ærlighet lønner seg bare når det faktisk lønner seg.
Sist endret av madenst; 8. juli 2012 kl. 22:25.
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sineca Vis innlegg
Forstår ikke hvorfor han gikk løs på deg, hvis du ikke var med på det. Først prøver han å dra deg inn i dritten sin fordi du ikke vil være venn med han. Også banker han deg opp etterpå fordi du ikke godtar å dele straff med han. Fra my point of view høres det ut som du prøver å sno deg unna :P
Vis hele sitatet...
Du om det.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Og der kom brevet med beskjeden; henlagt!
Tror ikke jeg har vært så glad i hele mitt helvetes liv.
Cookie Monstah ^_^
grattis =)
Grattis!

Ble tatt inn til avhør en gang jeg også, en kompis av meg hadde blitt tatt med hasj, og snuten hadde gått igjennom mobilen hans og sett mange "tvilsomme" meldinger fra meg. F.eks "kom over til meg a, har skaffa 5g".

Jeg var dødsnervøs, men jeg sa at en annen kompis hadde lånt telefonen min og brukt den i dette tidsrommet. Jeg sa også at jeg ikke var forpliktet til å oppgi navnet til han som har lånt mobilen!
Politimannen skjønte at det ikke var mye å få ut av meg, så han begynte å diskutere narkotikapolitikk med meg, så der satt vi, diskuterte legalisering i 2 timer foran trynene på foreldrene mine. Selvom han hadde blitt matet av den verste propagandaen hadde han fortsatt mye interessant å si.

Jeg sa at jeg aldri hadde prøvd hasj før, men at jeg hadde lyst til å prøve en gang. Politimannen ga meg derfor et hefte, hvor det stod detaljert om skadene ved hasjbruk, som jeg leste gjennom hele!
Morsomt å se på en sak fra flere sider, og ikke bare fra "hippie-legalize"-siden, når man først er i miljøet.

Sorry for at jeg sporet av litt!
Sist endret av Tænman; 5. oktober 2012 kl. 12:43.
Som om politiet bryr seg om folk.. ble hevet bak i en politibil når jeg var frekk og sa at norge var en jævla politistat som ikke bryr seg on rettighetere og regler
Kan ikke politiet da bli straffet for å ikke la deg bruke den fine ytringsfriheten vi har i Norge?
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Kan ikke politiet da bli straffet for å ikke la deg bruke den fine ytringsfriheten vi har i Norge?
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det har man ikke lov å si "du er en jævla idiot!", men man har derimot lov å si "jeg mener du er en jævla idiot!".

Noen som kan bekrefte noe utover dette? Hahah, hadde vært skammelig morsomt å sagt dette til en politibetjent og deretter fulgt opp med at vedkommende ikke kunne sagt noe på det.