Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3219
noen her som hvet åssen en "moderne " spilleautomat fungerer? snakker alså om hvordan den greier å skille 1krone fra 5krone fra 10 krone osv. jeg har tilgang på det meste av utstyr som de fleste ikke har . jeg har allerede prøvd å lage en falsk 20 kroning i plast og malt den, den ser skummelt ekte ut:P hviss jeg legger en falsk 20 kroning i spilleautomaten og den skjønner at den ikke er ekte vill det da gå en alarm eler noe lignene ?
den kommer ut igjen hvis den ikke er alt for lett da!
Har puttet en god del utenlandske mynter osv, de kommer i retur. Det finnes et par veldig "høye" Maskiner som tar alle penger som ikke går inn i maskinen, men likevel ikke noen alarm.
Riktig det, er enkelte ganger mynter som er skitne eller opprippede kommer ut igjen så viss det skulle gå en alarm hver gang det skjedde ville eierne av maskinene fått mye å gjøre
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Registrer vekt, størrelse, tjukkelse, og antakeleg magnetisk felt...
Euro går ikke i plassen for 10kr.
Sitat av slashdot
Registrer vekt, størrelse, tjukkelse, og antakeleg magnetisk felt...
Vis hele sitatet...
Kan bekrefte det med magnetisk felt. De fleste, nye spille/kaffe/brus-automatene registrerer om mynten du slipper på er et ferro-, dia- eller paramagnetisk metall (har med magnetisk tiltrektningkskraft å gjøre).
I tillegg registrerer noen farten på mynten, ved å måle tiden fra et punkt til et annet. Men antar dette kommer inn under punktetet vekt.

Men altså, dette har blitt diskutert før. Og tar jeg ikke helt feil, kom vi frem til at det er lite lønnsomt å produsere sine egne mynter (spesielt med tanke på at slike spilleautomater går i overskudd uansett).
Sist endret av raze; 6. august 2006 kl. 00:48.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av raze
I tillegg registrerer noen farten på mynten, ved å måle tiden fra et punkt til et annet. Men antar dette kommer inn under punktetet vekt.
Vis hele sitatet...
Det burde ha veldig lite å sei. Det er lettare å måle vekt nøyaktig enn fart nøyaktig. Akselerasjonen til et legeme er forøvrig uavhengig av masse, om du ser vekk fra luftmotstanden. Og luftmotstanden har veldig lite å sei på så lave hastigheter (tviler på at mynten nokon plass fell med meir enn 1m/s...). Så akkurat det virker merkverdig.
Hvis noen her får hånd på noen gamle greske 50 drakmer mynter, funker disse fint på gamle spilleautomater som 20 kroning. Har testet dette selv, og det funker utmerket.

Skulle bare ønsket det var noen som solgte det på QXL.no som samle objekt, men har ikke set noe.
som samle objekt hadde vel det vært relativt ulønnsomt? Samle objekter pleier å koste en del...
Sitat av Coldfire
som samle objekt hadde vel det vært relativt ulønnsomt? Samle objekter pleier å koste en del...
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt ann på hvor mange dem selger og for hvilken pris. Man kan jo f.eks spørre besteforeldrene sine om de har noe liggende.
jeg har spillt på en automat og vunnet 30kr (29) en av kronene var dansk tror jeg
Sitat av pyrogutt
jeg har spillt på en automat og vunnet 30kr (29) en av kronene var dansk tror jeg
Vis hele sitatet...
Var dette på danskebåten eller på norsk mark?
Sitat av slashdot
Det burde ha veldig lite å sei. Det er lettare å måle vekt nøyaktig enn fart nøyaktig. Akselerasjonen til et legeme er forøvrig uavhengig av masse, om du ser vekk fra luftmotstanden. Og luftmotstanden har veldig lite å sei på så lave hastigheter (tviler på at mynten nokon plass fell med meir enn 1m/s...). Så akkurat det virker merkverdig.
Vis hele sitatet...
Ja, skal si meg enig i at det høres litt rart ut, men tok det for god fisk da denne samtalen holdt sted rundt en slik kaffemaskin sammen med en professor i elektrodynamikk. Men tar jeg ikke helt feil, er det slik at mynten ruller nedover en rett strekning, hvor alle disse testene blir utført. Det tar jo tross alt ikke lang tid fra mynten legges på, til man er klar til å spille/bestille.
Men ikke stol helt 100% på dette. Er ikke helt inne på det tekniske/mekaniske. Det jeg er sikker på, er hvilke kriterier som spiller inn for at mynten skal bli registert som valid.
Har hørt at det funker å forme en tyggis som en 20. kroning så skal det funke å legge den på, prøde selv, fikk det ikke til, men da lagde jeg den i hastverk da
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kazzy
Har hørt at det funker å forme en tyggis som en 20. kroning så skal det funke å legge den på, prøde selv, fikk det ikke til, men da lagde jeg den i hastverk da
Vis hele sitatet...
Funker garantert ikkje. Vekt er feil, den leier ikkje straum (tipper det er en anna test. Elektrisk lederevne vil vere unik signatur av et metall og tversnittet), er ikkje magnetisk ++
Ministry of Love
sptz's Avatar
En annen ting som er litt på siden av det trådstarter sikkert vil frem til. Er at i Norge er det regulert hvor mye overskudd en maskin kan ta. Bestemmelsene sier at maskinene i gjennomsnitt må gi tilbake minimum 80% av myntene som bli puttet på. Det vil igrunnen si at jo mer du spiller jo sikrerer er det at du kommer til å tape 20% av det du putter på totalt sett.
Trådstarter
90 0
men hvilket metall er en 20 kroning laget av da ? messing? kobber ? titan ? det er sikkert en blanding av mye rart men noen som hvet hva ? hviss jeg skulle greie å lage en falsk 20 kroning som faktisk virker så vill jeg lage en ny tråd som forklarer hvordan man kan lage falske 20 kroninger!!
drQ
Egendefinert
Sitat av enis
men hvilket metall er en 20 kroning laget av da ? messing? kobber ? titan ? det er sikkert en blanding av mye rart men noen som hvet hva ? hviss jeg skulle greie å lage en falsk 20 kroning som faktisk virker så vill jeg lage en ny tråd som forklarer hvordan man kan lage falske 20 kroninger!!
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er noe særlig gevinst i dette...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av enis
men hvilket metall er en 20 kroning laget av da ? messing? kobber ? titan ? det er sikkert en blanding av mye rart men noen som hvet hva ? hviss jeg skulle greie å lage en falsk 20 kroning som faktisk virker så vill jeg lage en ny tråd som forklarer hvordan man kan lage falske 20 kroninger!!
Vis hele sitatet...
Tipper på ei legering som inneheld kopar, tinn, sølv og litt slikt.
Trådstarter
90 0
noen som har et nyaktig blandings forhold ? med alt det utstyre jeg har tilgang på så kan jeg nok få produksjonen ganske billig og rask !
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av enis
noen som har et nyaktig blandings forhold ? med alt det utstyre jeg har tilgang på så kan jeg nok få produksjonen ganske billig og rask !
Vis hele sitatet...
Nøyaktig blanding kjenner nok berre Noregs bank. Ville tippe du kan finne ut en del ved å sende en mynt til eit labrotorium som er ekspertar i metallurgi og be dei analysere. Det vil koste pengar though...
Lurer dere på hva slags legering sirkulasjonsmynten her til lands har, kan dere titte her: http://www.dkm.no/default.asp?uid=43&CID=43
Trådstarter
90 0
ifølge legerings formelen så består en 20 kroning av kobber, zink og nikkel (CuZn10Ni9) Cu = kobber, Zn = zink, Zn10 betyr det da at det er 10% Zn?..Ni = nikkel, Ni9 betyr det da 9% nikkel?
CuZn10Ni9 betyr da vel at det er et kobberatom, ti sinkatomer og ni nikkelatomer. Altså 50% sink, 40% nikkel og 10% kobber. Eller følgte jeg dårlig med da jeg leste til eksamen nå?
Sitat av enis
noen som har et nyaktig blandings forhold ? med alt det utstyre jeg har tilgang på så kan jeg nok få produksjonen ganske billig og rask !
Vis hele sitatet...
Og skal du leke deg med slike ting så burde du vel ha en, eller flere, coin validators som sitter i slike maskiner.
Disse er forresten programmerbare, slik at de kan programmeres til å ta forskjellige mynter. Så du kan i teorien programmere de til å akseptere 10 ører som om det skulle vært 100 kroniger du putter på.
Er du interessert i å vite mer om slikt utstyr, eller å skaffe deg en eller fler så ta kontakt med meg via PM.