Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3033
En ting som aldri har blitt diskutert her er Infiltrasjon av båter.

Vi har jo mange typer båter: Cabincruiser, daycruiser, gummibåt/jolle, RIB, seilbåt/motorseiler, skjærgårdsjeep/landstedsbåt, trebåt/snekke, Yrkesbåt/Sjark/Skøyte osv.

En annen ting er hvor motorene står dvs. innenbords eller utenbords. Er ikke interessert i vanlige påhengsmotorer uten tenningslås.

Er det noen som har båt, tips & triks gjerne fortell.
Har du ikke peiling, ikke sleng ut en masse tull. Kun seriøse innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
er da vel ofte bare å ta av presenningen, vippe opp motorlokket og forsyne seg?
vi har en skibsplast 655 og denne er det elektronisk tenning på + en gps sensor støpt i skroget på båten, så hvis noen klarer å stjele båten så sporer kystvakten den opp. gps bygd inn i skroget på båter er visst ganske vanlig i dag så du har et problem hvis du stjeler en båt med det.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hehe, hvis det er en gammal motor så er det bare og ta på choken og dra i snorra.. Har ikke opplevd at det har vært noe mer krevende en det.. Med mindre det ikke er bensin da
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mariner/Mercury sine Quicksilver kontrollbokser er enkel å tjuvkoble. Sørg for å skru ut selve tenningen slik at du får ett godt grep på den med hånden, også stapper du ett skrujern i og vrir hardt og vips... Det er ofte nøkler passer seg i mellom og. Vet at en Tohatsu nøkkel kan passe på flere kontrollbokser, dette gjelder mest sannsynlig også Yamaha.

Men spørs jo hva du er ute etter da? Skal du ha hele båten bør jo du ha ett nøst du kan hive den inn i. Eller hvis du skal ha alt utstyret kan du ta den inn i en skjult vik og ribbe den helt.

Husk at båter og motorer med Securmark har det merket MANGE steder.
Problemet er at de aller fleste båter har koblet fra både strøm og bensin, så du må få opp låsen der disse koblingene er gjemt.
Nei det ikke noe problem. Eller det avhenger jo litt av størrelsen på båten. På mindre båter, feks en 20 fots daycruiser med utenbords er det ikke noe problem. Du må finne hovedstrømbryteren, og den har en stor standardnøkkel. Folk pleier ofte å la den stå i. Det lureste er å ha med en. Alle passer i hverandre. Hovedstrømbryteren pleier å være bak med batteriet. Og båter med kalesje har ofte ikke låst lokket. De båtene som har låst lokk bruker som oftest små låser fordi det er det eneste det er plass til. Så du trenger bare en liten hengelåsklipper. Eller du kan bare brekke opp hele lokket. På båter med fast tank pleier bensinen alltid å være koblet til så der er det ikke noe problem. på mindre båter med løs tank pleier denne å være låst inn eller eieren har tatt den med.
Sitat av Satisfaction
*snip*
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at sånn ca. alle båter har både hovedstrømbryter og bensinslange låst inn.
Ok. Men poenget mitt er at det er ikke noe problem.
Hehe, kan hende.
Trodde folk hadde vett nok til å bruke skikkelige låser nå om dagen med alt tullet som skjer.
Men, men, ting er vel som vanlig.
Hvor vanskelig er det å ta med sitt eget konsollpanel eller hva det heter. Der man putter inn nøkkelen ihvertfall.

Jeg ser det ikke som noe stort problem å bytte over en sånn. Kan ikke være så utrolig mange ledninger. Egentlig trenger man jo bare selve låsen, og en sånn dømans sak. Rød ding som man putter i før man starter.

Har en yamarin stående i hagen som jeg kan se på når det gjelder ledninger osv. Tror det er kanse enkelt å koble disse.

Med tanke på større båter vil jeg tro at disse er utstyrt med gps sporer. Så da må du lokalisere disse. Finnes sikkert en "plantegning" på båttypen du vil ha. Hvor du kan se hvor denne er plasert. Og gjerne fjerne denne helt, siden det helt sikkert er batteri så vil det ikke holde å kun fjerne strømmen.

Tenningssystemene på store båter har jeg ikke peiling på, men tror ikke de er utstyrt med startsperre. Så du kan nok koble disse også hvis du har litt peil.
Det er veldig enkelt og tjuvkoble større utenbordsmotorer med elstart. Fra kontrollboksen går det en tykk kabel, 2 kabler til gass/gir og noen ledninger til instrumentene. Det er den tykke kabelen som er viktig. Du bare tar av dekselet på motoren også kobler du den ifra hovedkontakten. Deretter finner du selve starteren, og på den er det festet en kabel direkte fra batteriet også en annen kabel fra batteriet rett nedenfor eller ved siden av. Så bare tar du feks en tang eller ett eller annet som skaper kontakt mellom pluss og minus og tar den borti, så går starteren.

Vet ikke helt hva du mener med konsollpanel Lasse, men hvis du tenker på kontrollboks så kan jo du selvfølgelig ta med en egen sånn med nøkkel også koble på og bruke den. Men blir jo tungvindt, for du må jo bruke den som står i båten til å gasse og gire, med mindre du vil koble over alt men det tar tid!

Dødmannsknapp kan være greit å ha, men du kan bruke andre ting som feks. strips eller en taubit. Eller du kan i verste fall holde den.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hmm ,mn på noen båter med nøkkeltingen i dashn , så går det jo ann å ta ut hele "låsen ' å da står man der med alle ledningene noen som vet hvilken ledninger som må "spleises" får å få fres på saken :P???
infiltrasjon i motorbåt? høres jo mere ut som "innbrudd" eller "tyveri" av båt dere diskuterer, jaja.
om du tenker på UE av store skip, tankere osv skjønner jeg godt hva du mener.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av SpARxXx
vi har en skibsplast 655 og denne er det elektronisk tenning på + en gps sensor støpt i skroget på båten, så hvis noen klarer å stjele båten så sporer kystvakten den opp. gps bygd inn i skroget på båter er visst ganske vanlig i dag så du har et problem hvis du stjeler en båt med det.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Kystvakten, har vanskelig for å tro at det er kystvakten som kommer etter deg i slike tilfeller. Men jeg vet jo ikke da..


Kanskje litt off topic, men så for øvrig at Kystverkets "Horten" ( mener det var den ) ligger på land ved Puddefjordsbroen her i bergen. Det skal nevnest at området er merket med "Vakt" fra "Vakt Service Vest"

Må inrømme at det hadde vært litt spennende å vandret rundt her, men siden det vel pr definisjon blir regnet som inbrudd ( må klatre over noe gjærder og slikt ) så er det ikke så aktuelt for min del..
Er lett å bryte seg inn i en båt da, Ta med deg verktøysett og du har en motor...

Ser jeg en jævel som prøver å rappe noe fra båten min spikrer jeg han opp på veggen, to i skuldra, en i vær testikkel, så drar jeg ut de i skuldra... Så snitter jeg av restene å tvinger de ned i kjeften på'n.
Eller jeg ringer purken...