Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1843
Hei! Jeg er litt usikker på om dette er rett forum siden jeg ikke har tenkt å ruse meg på Concerta, men at jeg faktisk har et genuint behov for medisin mot ADHD. Jeg har kun tenkt å ta dem slik de er foreskrevet av lege / psykiater dersom jeg får dem utskrevet. Til informasjon så benytter jeg ingen andre rusmidler, bortsett fra alkohol og kaffe.

Jeg har vært i kontakt med en DPS og blitt utredet både for ADHD og personlighetsforstyrrelser. Jeg "kvalifiserer" til en ADHD-diagnose, men fordi jeg også har fått en annen diagnose (personlighetsforstyrrelse - borderline), så mener de at denne skal behandles "først" med samtaleterapi, og jeg tror derfor at de ikke er så villig til å skrive ut Concerta til meg. Jeg har ikke snakket med dem om dette i detalj ennå, men etter å ha lest felleskatalogen ser jeg at sjansene mine for å få utskrevet denne medisinen ikke er de beste. Dette er problematisk, for jeg ville jo fått mer ut av samtaleterapien de ønsker at jeg skal starte i om jeg klarte å konsentrere meg om den

Slik jeg forstår det er de motvillig til å skrive ut Concerta dersom man tidligere har hatt for eksempel spiseforstyrrelser og selvmordsforsøk, som i mitt tilfelle. Når det er sagt er jeg veldig høytfungerende for å ha borderline (jeg er i full jobb, blir aldri sint utad på andre og har langvarige relasjoner til andre mennesker).

Jeg har vært i utlandet en god stund nå, og har fått skrevet ut Concerta (27mg depot) av en psykiater her jeg er siden regelverket er annerledes her. Medisinen har hjulpet meg veldig og gjort underverker. Jeg fikk endelig bedre konsentrasjon til å utføre jobben min ordentlig, og verden føltes mye mindre kaotisk. Jeg følte meg ikke det minste ruset av medisinen, tvert imot ble jeg roligere, mindre snakkesalig, og klarte å faktisk konsentrere meg om det jeg måtte i mer enn 5 minutter om gangen. Denne medisinen har virkelig gjort livet mitt bedre. Jeg kvir meg for å flytte tilbake til Norge og måtte gå tilbake til et liv i veldig kaos dersom jeg ikke får fortsette på denne medisinen.

Jeg lurer derfor på hvordan jeg kan gå frem når jeg flytter tilbake til Norge snart for å forklare DPS at jeg har behov og nytte av denne medisinen? Er det noen her som har fått denne medisinen utskrevet til tross for at de har andre diagnoser? Tusen takk for svar

Åh - jeg ville bare si at jeg har sett den festede tråden at dette ikke er et forum for å diskutere legemidler generelt. Jeg tenkte at dette innlegget kanskje kan tillates i dette forumet av følgende grunn: Selv om jeg personlig ikke har tenkt å misbruke medisinen, så tenker jeg at de av dere som har fått dette utskrevet for å oppnå en ruseffekt kanskje veldig godt vet hvordan man kan forberede seg best mulig til en lege- / psykiatersamtale, og hva som kan være lurt å si for å få det som man vil. Derfor tror jeg at innlegget mitt kan være nyttig for andre
Sist endret av karoshi; 8. august 2017 kl. 07:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei.

Må bare si at jeg kjenner meg igjen i mye av din egenbeskrivelse samtidig som jeg har endel erfaring med DPS. Var/er selv i ganske lik situasjon, men utelukket for medisinering med Conserta pga tidligere omfattende rusbruk.

Mitt råd til deg er:
Snakk med dem om det. Du er åpenbart oppegående når det kommer til ordets makt, og det er faktisk deres (i hvert fall moralske) plikt å lytte til deg. Fortell dem den samme historien som du skriver om og si at du ønsker å gjenoppta medisineringen. Bruk argumentet med at du har god erfaring med C og tror dette vil hjelpe deg også med å få utbytte av samtaleterapien. Tilby også å evt levere urinprøver, hvis de kommer inn på dette med rus... En annen ting som taler i din favør er den relativt lave dosen du refererer til. (mener Conserta er definert med 'normal' dosering opptil over 60 mg og jeg kjenner personlig ei som bruker over 100).

Ønsker deg lykke til!