Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 14917
Klippe opp en massiv lås?

Sitter bare her å tenker, v har hatt innbrudd inn til kjellerboden vår og jeg kan ikke skjønne åssen de klarte detta!

Hvva bruker man for å få opp den feite låsen du kan tenke deg?

jeg ser bare for meg en gedigen avbitertang... er det alt de bruker?

med "de", så mener jeg kjeltringene... :P

Håper på noen fornuftige og velresonerte svar og ikke mass piss....takk.
Kjemiske metoder? Jeg er ingen kjemilærer, men Thermite kan brukes? Nedfrysing av låsen går det vel også an å spekulere i.
Ev. en svær avbiter.
Politiet har noen skikkelige skumle avbitertenger, de er harde! Kan klippe av nesten hva som helst av metall, uansett tykkelse. Det er farlig enkelt, pling også sklir tanga gjennom låsen.
Det er to ekstremt effektive metoder:

- En svær boltesaks (den typen man burde være to for å håndtere)
- En slik hydraulisk sak man bruker til å kappe armeringsjern med (Disse kapper armeringsjern som gulrøtter)
på skolen har vi noen jævler av noen boltekuttere, men du skal ver bra sterk for å kutte deg gjennom tykkt stål aleine med dei:P

thermite bråker da vell en del.. ?
Njai.. Bråker ikke spesielt mye, men kan frese litt da.
Problemet med å bruke det til brekk er det sterke lyset som genereres, det er nesten som sveiselys.
ja var mer fresinga jeg tenkte på egentlig, ordlag meg litt dårlig der
Hva med vinkelsliper? Ingen som bruker det?
lager vel litt lyd og lys, men er fullt mulig og veldig effektivt
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Hva med vinkelsliper? Ingen som bruker det?
Vis hele sitatet...
Diskresjon. støyer jo voldsomt. men er det ett folketomt område og strøm tilgjengelig, evt aggregat baki en varebil skal ikke det være noen problem.

Evt batteridrevet :P
Sist endret av Jalla09; 18. desember 2010 kl. 12:28.
De har nok brukt en svær boltesaks. Jeg har en selv, ikke det at jeg har brukt den til å kappe låser med, men tror nok at det skal gå.
-termitt
-dirk
-eksplosiver
-skjærebrenner
-vinkelsliper
Sitat av Jalla09 Vis innlegg
Diskresjon. støyer jo voldsomt. men er det ett folketomt område og strøm tilgjengelig, evt aggregat baki en varebil skal ikke det være noen problem.

Evt batteridrevet :P
Vis hele sitatet...
Eller bare en vinkelsliper som bruker batteri
Sitat av 3RD Vis innlegg
Eller bare en vinkelsliper som bruker batteri
Vis hele sitatet...
he he ja endra inlegget i siste liten trodde jeg
Sitat av WoggaBogga Vis innlegg
-termitt
-dirk
-eksplosiver
-skjærebrenner
-vinkelsliper
Vis hele sitatet...
And then I lol'd.

Fant du igjen hengelåsen TS? Da kan du jo se hva de gjor.
Kan bite over det utroligste med en avbitertang, vi hadde en enmans avbitertang man kunne bite over armeringsjern opp til kam 14 (dvs 14 millimeter diameter). Stålet i hengelåser er kanskje litt anderledes men, jeg har klippet over ett par ganske groteske hengelåser uten noen nevneverdige problemer før
Sitat av NitroFis Vis innlegg
- En slik hydraulisk sak man bruker til å kappe armeringsjern med (Disse kapper armeringsjern som gulrøtter)
Vis hele sitatet...
Klippetid/16 mm = 4 sekunder
Vis hele sitatet...


Nesten som man skulle hatt en slik der bare for å drive litt skremselspropganda i nabolaget

Men har sett en slik håndpumpe variant i bruk ...

Man har jo også en slike fete kuttere som eletrikere bruker på store kraftkabler og annet for å kutte di der fete kablene ... dem også er av håndpumpe Hydraulikk ... dem jekker seg lett igjennom di der fete alu.kraftkablene som har en omkrets på 20-25 cm .... Kablen er ALu. da men ... still impressive
Det skal ikke være noe problem å klippe av de hengelåsene som er produsert av Trioving, kun ved å benytte seg av en ordinær boltesaks.
Dette gjelder selvfølgelig for de som ikke er herdet.

De som har herdet bøyle burde klippes med en større boltesaks som betjenes av to personer.

Her er det flere eksemplarer med beskrivelse av hengelåsene fra Trioving: http://www.safeteknikk.no/index.php?...index&cPath=11

Sitat av Mantuz Vis innlegg
Man har jo også en slike fete kuttere som eletrikere bruker på store kraftkabler og annet for å kutte di der fete kablene ... dem også er av håndpumpe Hydraulikk ... dem jekker seg lett igjennom di der fete alu.kraftkablene som har en omkrets på 20-25 cm .... Kablen er ALu. da men ... still impressive
Vis hele sitatet...
Joda, det er temmelig interessante verktøy, men disse kan ikke brukes på hengelåser og dessuten er herdet stål og aluminium milevis fra hverandre hva materialkvalitet angår.
Sist endret av Knask; 18. desember 2010 kl. 15:39.
De tykke med herdet stål kan nok være vriene ja. nesten så man heller burde gå etter selve festet til hengelåsen i stedet.

Men jo hardere stålet er jo sprøere vil det vel være så jeg lurer på hvordan de ville reagere på ett kraftig slag med en meisel + mothold eller lignende etter å ha blitt kraftig nedkjølt?
Sitat av Jalla09 Vis innlegg
De tykke med herdet stål kan nok være vriene ja. nesten så man heller burde gå etter selve festet til hengelåsen i stedet.

Men jo hardere stålet er jo sprøere vil det vel være så jeg lurer på hvordan de ville reagere på ett kraftig slag med en meisel + mothold eller lignende etter å ha blitt kraftig nedkjølt?
Vis hele sitatet...
der flytene nitrogen eller tørris kan brukes, er det ikke? på herdede ting. bare lurer jeg.
mulig de har brukt en håndholdt skjærebrenner (typ du får kjøpt på biltema), for å fjerne herdelsen i låsen, deretter klippet over.
kanskje litt vanskelig med tanke på at der er en bøyle, så det er vanskelig å overopphete bøylen kun ved hjelp av en skjærebrenner. kanskje om de hadde to skjærebrennere, en på hver side av bøyla?
Sitat av psilonaut Vis innlegg
der flytene nitrogen eller tørris kan brukes, er det ikke? på herdede ting. bare lurer jeg.
Vis hele sitatet...
Akkurat kjølemetode har jeg ikke satt meg inn i. men for eksempel med de hengelåsene med kort bøyle som er delvis "omkapslet" av selve låshuset kunne kansje dette vært en god ide da man ikke kommer enkelt til med boltsaks.
Trådstarter
40 3
takker for mange bra svar! bare å fortsette denne topicen hvis det er noen flere som har noe å komme meg da :P
Kanskje en ide å si om du fant låsen i sitt hele seg, eller om du ikke fant den.
post bilde av låsen da!
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Man har jo også en slike fete kuttere som eletrikere bruker på store kraftkabler og annet for å kutte di der fete kablene ... dem også er av håndpumpe Hydraulikk ... dem jekker seg lett igjennom di der fete alu.kraftkablene som har en omkrets på 20-25 cm .... Kablen er ALu. da men ... still impressive
Vis hele sitatet...
En kabel er tykk, men myk som smør i forhold til en hengelås.

Slik diger boltsaks type 1,5 meter lang, funker greit på de fleste vanlige hengelåser rundt om kring.
Trådstarter
40 3
Låsen var borte, ikke noe annet tegn til innbrudd. Annet enn at jeg har den enste nøkkelen og hadde den på meg hele tiden...

Tror nok en slik bolte saks på 1.5m har gjort jobben ja... trur ikke dissa kjeltringene er lure nok til å bruke noen kjemiske greier...:P
▼ ... flere år senere ... ▼
Tror dere virkelig en som driver med innbrudd å knekk flyr rundt med nitrogen og alt mulig anndre kjemikalier? Vel jeg har holdtpå endel år i innbrudds bransjen.. Boltesaks tar de fleste hengelåsene.. De største trioving låsene er egentlig ganske så myke.. De værste låsene tar de største boltesaksene også.. men da går den somregel i stykker etter første klippet og man må kjøpe ny.. De tar man enkelt med en halvstor skiftnøkkel å bare vrir av da ryker låsekassa.. Husk at kraft ganger arm gjelder her så jo større skiftnøkkel jo lettere er det.. somregel så ryker selve låsefestet til hengelåsen først da den er mye mykere en selve hengelåsen..
Batteridreven Dremmel, ja det bråker og gnistrer men tar fin de store av herda stål på 1min med riktig skiver vel og merke.- har bomma der.