Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2592
Hei,

Er viber og skype anonymt? Vet at politi kan avlytte vanlige gsm samtaler enkelt, men hva med viber og skype?

Eller er det noen andre programmer som er mere "sikre" mot avlytting?
Vet iallefall at skype ikke er anonymt, med mindre du bruker VPN. Vet ikke noe om avlyttingen.
Sitat av halsen89 Vis innlegg
Hei,

Er viber og skype anonymt? Vet at politi kan avlytte vanlige gsm samtaler enkelt, men hva med viber og skype?

Eller er det noen andre programmer som er mere "sikre" mot avlytting?
Vis hele sitatet...
tviler på at polti avlytter alle som bruker skype. så jeg tror du er trygg

men skype er anononymt med mindre du bruker Vpn
Sist endret av Rosapanter; 21. oktober 2012 kl. 00:04.
Sitat av Rosapanter Vis innlegg
tviler på at polti avlytter alle som bruker skype. så jeg tror du er trygg

men skype er anononymt med mindre du bruker Vpn
Vis hele sitatet...
Du mener omvendt antar jeg.
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Du mener omvendt antar jeg.
Vis hele sitatet...
ja , selvfølgelig...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av halsen89 Vis innlegg
Hei,

Er viber og skype anonymt? Vet at politi kan avlytte vanlige gsm samtaler enkelt, men hva med viber og skype?

Eller er det noen andre programmer som er mere "sikre" mot avlytting?
Vis hele sitatet...
Anonymt mot kven? Nabo Olsen? Politiet? CIA? I første tilfellet held jo vilkårleg VPN og tilfeldig skype-konto plenty, ettersom ressursnivået er lågt.
Mot politiet jeg tenker på ja..
Mediaelev og webdev.
Kobba's Avatar
31 3
Da holder nok VPN i massevis, må passe på at de ikke lagrer logger though.
Ja det gjør det helt sikkert, men alt kan jo overvåkes om man gidder å sette nok resurser på det..

Men med vanlig gsm samtaler kan dem jo bare få mobiloperatør til og koble samtalen over til dem.

Men viber bruker jo datatrafikk når man ringer, er det like enkelt og "høre" samtaler der og da?
Meldinger på skype lagres faktisk, og politiet kan dermed få tilgang til dem om de har rettslig grunnlag. VPN har ingenting å si da, fordi meldingene uansett sendes til skypes servere.

Når det gjelder video tror jeg ikke det går igjennom Skype's servere (har aldri testet) og det blir garantert ikke lagret. Informasjon om hvem du har ringt når blir dog garantert lagret.

Skulle jeg diskutere noe kriminelt hadde jeg heller gått for Jabber som er ekte punkt-til-punkt.


Edit: Halsen.. nei; det er noen grenser for hva som kan overvåkes. God kryptering er faktisk ikke mulig å knekke (hvis det var det hadde bankvesenet kollapset tvert) og holder man endepunktene (datamaskinene) rene (boot fra live-cd f.eks) så er det faktisk sikker kommunikasjon.
Sist endret av DumDiDum; 21. oktober 2012 kl. 00:41.
Mediaelev og webdev.
Kobba's Avatar
31 3
Om du har Android, eller en iPhone så skal det nok ikke være noe problem å sette opp VPN på telefonen.
https://www.google.no/search?q=vpn+a...hrome&ie=UTF-8
https://www.google.no/search?q=vpn+i...hrome&ie=UTF-8

Kan også være en idé å ikke bruke en pptp vpn om du skal være helt sikra, ettersom det er et sikkerhetshull i pptp

https://www.google.no/search?q=vpn%2...hrome&ie=UTF-8

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Meldinger på skype lagres faktisk, og politiet kan dermed få tilgang til dem om de har rettslig grunnlag. VPN har ingenting å si da, fordi meldingene uansett sendes til skypes servere.
Vis hele sitatet...
Kan dog være vanskelig for politiet å få hentet det fra Microsoft, ettersom de mest sannsynlig må ha en rettskjennelse fra en amerikansk domstol, om ikke Microsoft gir fra seg loggene frivillig.