Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2866
Hei

Jeg lurte på om man kan skaffe seg jobb hvis man har noen ting på rulleblade, som f.eks:

Butikktyveri / stjelt noe i en butikk
kjøre mopped/ bil før man er 16
røyke hasj / annen "narkotika"

Og lignene ting ?

Jeg har ikke gjort noen av de tingene ovenfor, men lurer bare av ren nysgjerrighet.

Jobbene jeg tenker på er ikke politi, advokat osv. men elektriker, snekker, kokker osv.
i følge reglemanget skal ikke det være noe problem. men om det er noen som ansetter narkomane, tyver er en annen sak. teoretisk sett skal ikke du ha noen ulempe ved det, men i praksis er det noe annet.

Tips: hvis du ikke har det på rullebladet, trenger du ikke skaffe deg det bare fordi at du kan få jobb etterpå.
Nei... (en, to, tre)
Trådstarter
45 0
Nei jeg og en kompis bare snakket litt om det. Han mente det var veldig vanskelig og få jobb hvis man hadde gjort noe "galt"

Men er vel litt forskell på og være narkoman enn og ha røyka hasj ett par ganger ?
Leste på VG at 4/10 norske folk hadde prøvd hasj.
Hvis du har noe på rulllebladet, så er det ikke noe problem å bli håntverker, men det er enkelte plasser du kan få problemer og utføre håtvertket, som på militære anlegg og politistasjonen..

Brannmann, politi, vaktselskaper, dørvakter og barnehage jobber krever politi atest. men det betyr ikke at du ikke får jobben for det.. tror brannmann og politi krever utvidet politiatest, men barnehage krever at en ikke skal ha noen sexforbrytelses dommer på seg.. det er sikkert flere arbeidsgrupper som trenger det, men hvertfall disse..

Vet enkelte tiln i militæret og kan bli vanskelig hvis en ikke har plettfri vandel.. marine jeger og falsjermjeger..
Sist endret av The Kid; 15. juni 2008 kl. 00:51.
Sitat av Frenor
Nei... (en, to, tre)
Vis hele sitatet...
Hvilket talentløst grunnlag er det du baserer dette utsagnet på? Han lurer på om det er mulig å skaffe seg jobb med rulleblad, hvis du ikke fikk det med deg.

Det er selvsagt ikke mange som ser positivt på at man har rulleblad, men det er ikke noe du er nødt til å opplyse under et evt. intervju. Arbeidsgiveren klarer som regel å legge sammen 1+1 hvis de spør deg, og du svarer at du ikke har lyst til å fortelle om det, men de har ingen krav på å få levert rulleblad. Jeg anbefaler at du ikke nevner det før det eventuelt kommer opp, og hvis det gjør det er du minimum 90% ærlig om det.
Sitat av stisse2k
Nei jeg og en kompis bare snakket litt om det. Han mente det var veldig vanskelig og få jobb hvis man hadde gjort noe "galt"

Men er vel litt forskell på og være narkoman enn og ha røyka hasj ett par ganger ?
Leste på VG at 4/10 norske folk hadde prøvd hasj.
Vis hele sitatet...
Selvom mange har prøvd det, er det veldig mye fordommer mot alt av uvanlige og/eller ulovlige ting og tang.

f.eks hasj, langt hår på gutter, hakesjegg, piercing i ansiktet osv.
Sist endret av Wilibald; 15. juni 2008 kl. 00:51.
Er ikke så alt for mange jobbene som krever, eller, KAN få se politi atest.

Vet om flere barneværnsarbeidere f.eks, som jobber på ungdomsinstutisjoner, som har vært tunge rusmisbrukere å har flere narkotikadommer på seg. En jeg kjenner fra der, har vært inne for det også.

Så, mamma overdriver nok litt!
De tingene som du nevner er ikke ting som kommer på rullebladet ditt, kun i "registeret". (og blir som regel slettet etter en viss periode.)
det der er ikke helt riktig vacant. Men uansett... er en lignende tråd i rusmiddelforumet som gir dere svar på det dere lurer på...

http://freakforum.nu/forum/showthread.php?t=108908

Forøvrig så er det bare du selv som har rett til å søke om å få politiattest, med unntak av noen jobber i det offentlige. Så så lenge det er jobb i privatlivet det er snakk om er du relativt trygg
Hei Jeg lurte på om man kan skaffe seg jobb hvis man har noen ting på rulleblade, som f.eks: Butikktyveri / stjelt noe i en butikk kjøre mopped/ bil før man er 16 røyke hasj / annen "narkotika" Og lignene ting ? Jeg har ikke gjort noen av de tingene ovenfor, men lurer bare av ren nysgjerrighet. Jobbene jeg tenker på er ikke politi, advokat osv. men elektriker, snekker, kokker osv.
Vis hele sitatet...
Jeg har både vold å voldtekt dommer å jobber i barne-hage.

Null stress poltiet gidder aldri og under søke!

Menn polti å pilot kann mann aldri bli
Sitat av dynamite
Hvilket talentløst grunnlag er det du baserer dette utsagnet på? Han lurer på om det er mulig å skaffe seg jobb med rulleblad, hvis du ikke fikk det med deg.

Det er selvsagt ikke mange som ser positivt på at man har rulleblad, men det er ikke noe du er nødt til å opplyse under et evt. intervju. Arbeidsgiveren klarer som regel å legge sammen 1+1 hvis de spør deg, og du svarer at du ikke har lyst til å fortelle om det, men de har ingen krav på å få levert rulleblad. Jeg anbefaler at du ikke nevner det før det eventuelt kommer opp, og hvis det gjør det er du minimum 90% ærlig om det.
Vis hele sitatet...
Jeg baserer mitt utsagn på det "talentløse grunnlaget"; min egen kunnskap. Dette trodde jeg også var allmennkunnskap, noe som tydeligvis ikke er tilfelle. Arbeidsgiver har ikke lov til å spørre om din politiattest på intervju, med mindre det er et yrke som har rett til innsyn i din politiattest.

Jeg vil anbefale deg og alle andre, å lese denne artikkelen som godt summerer opp temaet "Søke jobb med politiattest".

Jeg skal ærlig innrømme at jeg svarte feil. Da jeg trodde spørsmålet jeg svarte på var om det ville ha noen innvirkning, og nei, det vil det ikke.