Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1016
Bildene under er det samme bildet som ble kopiert fra minnekort til min pc og laget en duplikat av.

Jeg har etterhvert lagt merke til at bilder jeg importerer fra minnekort blir nesten en stopp mindre i eksponering, i tillegg til at fargebalansen er feil. Men da jeg så forskjellen ble jeg tatt på sengekanten over hvor stor forskjell det er mellom adobe raw og canon sin egen raw prosessor.

Bildene ble åpnet i lightroom/canon digital photo pro, deretter eksportert uten endringer.

NB! Dette gjelder forøvrig for RAW. JPEG skal ikke ha samme effekt.

http://i54.tinypic.com/66gjd4.jpg
Komprimer bildene dine så de ikke "sprenger" breddene!

Les mer om Adobe RGB vs sRGB vs ProPhoto RGB
Pleas... last dem opp i en format som er brukende, altfor stort format det her...
bruke: imagehack, der kan du trykke på formaten du vil ha bilde i
Sikkerhetsklarert
Nettleser med auto-bredde <3 (opera ofcourse)

On topic, kan det være at du har en preset i lightroom som undereksponerer raw?
Sist endret av Pjukern; 17. juli 2011 kl. 18:42.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Du tar jo bilder i RAW nettopp fordi det gir deg utrolig mange muligheter til etterbehandling. At Adobe og Canon har forskjellige standardinstillinger kan da ikke komme som et sjokk?
Trådstarter
Får ikke endret på bildestørrelsen nå :-( Finner ikke ut hvordan å endre hvertfall.. Beklager alle :-S ..

On topic..
Pjukern: Nei. jeg bruker sRGB overalt også.. :-(
Deezire: Akkurat ja.. Har ikke noe med forskjellige innstillinger, for hvem ville da ha brukt lightroom da uansett? Det er raw konverteringen i lightroom (adobe camera raw) som fusker.. Den undereksponerer -1 EV i tillegg til at bildene blir flate.. Som vist på eksempelet. Dette skjer _IKKE_ med jpeg..

Sånn jeg ser det så kan man bruke lightroom ja, men bare til jpeg. Ellers så vil jeg ikke stole på raw konverteringa Adobe gjør til sRGB.. Regner med at Adobe vil ha alle til å bruke Adobe RGB.. Faenskapet er at selv om Adobe har et bredere fargespekter enn sRGB, så er sRGB en verdensstandard.. Dessuten så er kameraet mitt, skjermen, printer osv justert og bygd for sRGB...

Dette var kun et testbilde for å sjekke mine antagelser, og ville poste hva jeg selv har funnet ut. Dere får selv gjøre hva dere vil med informasjonen :-)

God ferie!

Beklager, det her kan ha noe med kamerainnstilling:
C.Fn II: Image Lighting Optimizer

Skal teste å prøve.

Dette er nå utprøvd!

Konklusjon. Nikon og Canon sin dynamiske lys-optimering kan virke mot sitt formål ved raw i lightroom siden lightroom har ikke mulighet til å lese ut den informasjonen fra raw-filen. Dette hindrer ikke at kameraet legger inn en lavere f-stopp i raw-filen som lightroom selvfølgelig også legger til ved import. Dette skjer under omstendigheter der vi finner kraftige highlights å veldig mørke partier. Håper dette ordner seg, lightroom er veldig bra til produksjon.

DERSOM PROBLEM, HUSK Å..
''DISABLE C.Fn II Image Auto Lighting Optimizer'' på Canon
''DISABLE Adaptive D-Lighting'' på Nikon

Dette fungerte for meg :-) Så vidt jeg vet så har du kun utbytte av de funksjonene dersom du bruker JPEG only eller programvaren som fulgte med kameraet.