Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3535
Jeg har lenge tenkt på å kjøpe meg mitt første speilreflekskamera, pga. at jeg liker og ta bilder. Har aldri hatt noe særlig bra kamera tidligere, og ønsker derfor råd om hvilke kameraer som er aktuelle som et fint kamera til en nybegynner.

Er ute etter et kamera som er forholdsvis enkelt å bruke, og som dessuten tar flotte bilder. Siden jeg ikke helt inne på hva som er kriteriene til at et speilreflekskamera skal være mest mulig brukervennlig og ikke minst ha de rette funksjonene ber jeg om råd. Synes ikke kameraet skal koste noe særlig mer enn 5000, men om det er nødvendig å legge i mer penger for å få et mer brukervennlig kamera er ikke det noe problem.

Har for det meste sett på kameraer fra Nikon og Canon, fordi jeg har vært borti flotte kompaktkameraer fra både Nikon og Canon, men er selvfølgelig åpen for forslag fra andre merker. De modellene jeg har sett på til nå er blant annet Nikon D3100 og Canon EOS 550D.
Generelt sett vil jeg anbefale enten Canon eller Nikon, da de (enn så lenge) har et større utvalg av objektiver og tilleggsutstyr enn de andre merkene der ute. Dog har de andre merkene kommet seg de også, og det spørs jo mest på fotografen om bildene blir flotte eller ei.

Selv vil jeg anbefale kameraet jeg selv bruker, Canon EOS 550D. Det er fortsatt konkurransedyktig rent funksjonsmessig, og hvis man skulle trenge litt ekstra er det bare å legge inn Magic Lantern-firmware, som gjør at kameraet får enda en bråte med funksjoner. Og bortsett fra vippbar skjerm har ikke (det dyrere) EOS 600D noen særlige større fordeler. Hvis du får penger til overs ville jeg investert de i flere/bedre objektiver.

Men det beste er å rusle ned i nærmeste fotobutikk og beføle alle kameraene som er der, slik at du finner ut hvilket som passer best i dine hender. Mest sannsynlig vil du bli fornøyd med nesten uansett hvilket kamera du velger.
Sist endret av Viva la Opium; 17. juli 2011 kl. 12:36.
Var i samme situasjon som deg i 2008. Kjøpte da Canon EOS 450D, og angrer litt i ettertid. Valget stod mellom 450D og 40D. Jeg ville ha live view, så jeg kjøpte 450D, men har aldrig brukt det. Ville heller kjøpt 40D som er raskere på seriebilder, samt bedre i svakt lys.

Gjorde dog et fornuftig valg, og det var å droppe kit linsen, og heller kjøpe et mer lyssterkt objektiv (18-55mm f2.8). Bror til samboer har samme kamera som meg, men med kit linsen, og kan si at det er veldig stor forskjell når man tar bilder i litt svakt lys. Han må bruke bliz hele tiden, mens jeg kan få fine bilder uten.

Har en kamerat som har Nikon (husker ikke modellen desverre), og etter å ha lånt dette litt, så synes jeg Canon er mer brukervennelig. Det er godt mulig at det er pga jeg er vant til Canon, men tror Canon likevel er litt enklere å bruke enn Nikon.

I ettertid vil mine råd til meg selv være:
1. Kjøp kamera uten kit linse (bortkastede penger).
2. Finn deg et lyssterkt objektiv.
3. Drit i mye fancy funksjoner. Bruk pengene på et kamera som kan ta raske seriebilder, og fungerer godt i svakt lys.
4. Kjøp en skikkelig blitz (gjenstår).
Det første du burde tenke på er om du har venner eller familie med kamera. Om du har, kjøpt gjerne samme merke som den, slik at derekan låne utstyr av hverandre. Ellers vil jeg anbefale det samme som de over nevner, dra i butikken, spør dem som jobber der. Kjenn på kameraene selv. fotovideo i oslo, www.fotovideo.no, er et fint sted å starte om du er herfra Eller har jeg selv Canon EOS 550D med 18-135 kit linse og en 50mm 2.8f ved siden av. VELDIG fornøyd med dette!

Kan også anbefale deg en av disse veskene: (har selv medium versjonen og den er helt knall!)

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=176172&model=&salg=

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=176173&model=&salg=
Trådstarter
16 3
Takk for fine svar! Skal definitivt ta turen innom nærmeste fotobutikk.

Er det noen som vil beskrive Canon EOS 550 litt mer utdypet? Har en kompis som selv har erfaring med kameraet, han beskriver det som helt ok, men at det kjennes som plastikk i hendene. Er dette bare tull, eller ligger det noe i det?
Sitat av kallis Vis innlegg
Takk for fine svar! Skal definitivt ta turen innom nærmeste fotobutikk.

Er det noen som vil beskrive Canon EOS 550 litt mer utdypet? Har en kompis som selv har erfaring med kameraet, han beskriver det som helt ok, men at det kjennes som plastikk i hendene. Er dette bare tull, eller ligger det noe i det?
Vis hele sitatet...
Men mindre du skal slå inn spiker med kameraet ditt så holder det i masser. Det har litt plastikkfeeling men det tåler mer enn du tror.

Og det er forøvrig et meget godt kamera i det prissegmentet.
Sitat av kallis Vis innlegg
Takk for fine svar! Skal definitivt ta turen innom nærmeste fotobutikk.

Er det noen som vil beskrive Canon EOS 550 litt mer utdypet? Har en kompis som selv har erfaring med kameraet, han beskriver det som helt ok, men at det kjennes som plastikk i hendene. Er dette bare tull, eller ligger det noe i det?
Vis hele sitatet...
Testene gir et litt dypere innblikk:

Klikk.no
Dinside.no
akam.no
VG.no

I forhold til de dyrere alternativene føles naturlig nok 550D litt plastikk ut, men like fullt er det robust og tåler nok en støkk. Til å være et nybegynnerkamera er det optimalt, da det er avansert nok til at man kan utvikle seg videre også.
Sist endret av Viva la Opium; 17. juli 2011 kl. 14:21.
Hei!

Jeg driver med foto og vil sterkt anbefale deg å kjøpe et ikke fullt så dyrt kamerahus f.eks EOS 500 eller D300(?). Aldri kjøp kamerahus med kitobjektiv med mindre det er fast blender på under f/4.5.. For guds skyld ikke kjøp kitobjektiv med variabel blender f.eks f/4-5.6... Om du skal utvikle deg å skyte i 'manuell modus' så har du ikke kontroll over blender på en skikkelig måte dersom blender er variabel på objektiv!

Nå er jeg ikke sikker på hva ditt budsjett er på, men her er hva jeg vil anbefale dersom canon(jeg bruker canon selv)..

Canon EOS 500D kamerahus..
- 1x ekstra batteri
- 2x minnekort på ca 4 GB
- BLITS! Best å billigst er Speedlite 430 EX / evt EX II
- Dersom blits, da må du ha off-camera shoe cord til blitsen. Ingen burde bruke blits montert på kameraet. FYYY..
- Objektiv(alt etter formål) men ikke vær sparsommelig! Heller bruk penger på optikk enn på kameraet!!:
Landskap: Canon EOS 17-40mm f/4 L USM
Portrett: Canon EOS 85mm f/1.8 USM
Tele/zoom: Canon EOS 70-200mm f/4 L USM
Macro: Canon EOS 100mm f/2.8 L IS USM

Bra dyre objektiv, jeg har de selv, men vil på det sterkeste heller ha kjøpt et 1000D å kjøpt L optikk for resten av pengene!

Om du skal ha fullformat som jeg har(5D Mark II), da er det et minimum å kjøre L optikk uansett..

NB! Dersom du skal kjøre billig-men-bra hele vegen, kjøp Nikon eller Olympus. Nikon har mye som er meeeget bra!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Epos85 Vis innlegg
BLITS! Best å billigst er Speedlite 430 EX / evt EX II
Vis hele sitatet...
Ååååja. Så hvorfor kjøper folk noe som er dyrere? Eller billigere? Canon Speedlite 430 EX II er en fin nybegynnerblits, men det er tøvete å skrive på denne måten. The Digital Picture ser ut til å ha reviews av de siste modellene.
Dersom blits, da må du ha off-camera shoe cord til blitsen. Ingen burde bruke blits montert på kameraet. FYYY..
Vis hele sitatet...
Dersom kritikk, da må du ha nyansert bilde av helheten. Ingen burde kritisere uten å gi noenlunde nyansert bilde av helheten. FYYY..

Heh, så ro ned litt på ekstreme uttalelser og utropstegn. Det er lett å bli entusiastisk over akkurat måten man selv tar bilder på, og dermed hvilket utstyr som passer en, men det er neppe noe som passer snupidupert for TS. Lær en mann å fiske og det der (:

TS: Kort fordi jeg er trøtt; 550D er sikkert en fin sak (jeg er dog glad i vippeskjermen på 600D). Jeg tipper det er nybegynnerinstruksjoner innebygd i kamera, som man kan slå av etterhvert som man lærer de forskjellige. 18-55 mm. er ikke så verst. Da kan du få litt feeling på hvilke brennvidder du bruker mest (finnes også programmer som går gjennom bildene dine som kan gjøre dette. Google it).

Etterpå er det vanlig å gå for Canon EF 50 mm f/1.8 II, men det kan jo være at du finner ut at du trenger vidvinkel, eller har lyst til å drive med makro, eller fotografere fjørkre. Den tid den sorg.
Sitat av Epos85 Vis innlegg
Hei!

Jeg driver med foto og vil sterkt anbefale deg å kjøpe et ikke fullt så dyrt kamerahus f.eks EOS 500 eller D300(?). Aldri kjøp kamerahus med kitobjektiv med mindre det er fast blender på under f/4.5.. For guds skyld ikke kjøp kitobjektiv med variabel blender f.eks f/4-5.6... Om du skal utvikle deg å skyte i 'manuell modus' så har du ikke kontroll over blender på en skikkelig måte dersom blender er variabel på objektiv!

Nå er jeg ikke sikker på hva ditt budsjett er på, men her er hva jeg vil anbefale dersom canon(jeg bruker canon selv)..

Canon EOS 500D kamerahus..
- 1x ekstra batteri
- 2x minnekort på ca 4 GB
- BLITS! Best å billigst er Speedlite 430 EX / evt EX II
- Dersom blits, da må du ha off-camera shoe cord til blitsen. Ingen burde bruke blits montert på kameraet. FYYY..
- Objektiv(alt etter formål) men ikke vær sparsommelig! Heller bruk penger på optikk enn på kameraet!!:
Landskap: Canon EOS 17-40mm f/4 L USM
Portrett: Canon EOS 85mm f/1.8 USM
Tele/zoom: Canon EOS 70-200mm f/4 L USM
Macro: Canon EOS 100mm f/2.8 L IS USM

Bra dyre objektiv, jeg har de selv, men vil på det sterkeste heller ha kjøpt et 1000D å kjøpt L optikk for resten av pengene!

Om du skal ha fullformat som jeg har(5D Mark II), da er det et minimum å kjøre L optikk uansett..

NB! Dersom du skal kjøre billig-men-bra hele vegen, kjøp Nikon eller Olympus. Nikon har mye som er meeeget bra!
Vis hele sitatet...
D300 er "gått ut" - det nyere er D300s, dog er det ikke et kamera som fyller kravet "ikke fullt så dyrt hus", særlig for en nybegynner, da det ligger på vel 9000 kroner. Dette er foreløpig det minste prokameraet til Nikon, og kan med første hånds bekjentskap si at det er en super arbeidsmaskin.
Ville nok anbefale TS å gå til anskaffelse av enten D3100 eller D5100, det er superfine kameraer.

Til deg som sa at brukervennlighet har noe med merke å gjøre - ja, din mening er farget av hva du er vant til. En ny bruker kommer knapt til å bry seg, etter min mening.

Enig med deg i at det kan være lurt å kjøpe billig hus og god optikk i begynnelsen, og selv har jeg bestemt meg for å kun kjøpe det som hos Nikon kalles FX-optikk, slik at jeg i fremdtiden kan bruke dette om jeg skal ha et dyrere/nyere kamera med større brikke.
MERK De billigste kamerahusene hos nikon er kun skikkelig kompatible med AF-S optikk, altså objektiver med fokusmotor i seg, for å autofokusere. Litt dyrere kameraer har fokusmotor i kameraet, slik at de også kan fokusere med andre objektiver. Les mer her

Ikke så enig i at man ikke bør kjøpe objektiver med blendertap (varierende blender når man zoomer, typisk angitt med f/3.5-5.6), da man godt kan jobbe med objektiver som har dette. Det legger begrensninger, og det kan være greit å merke seg. Finnes flere fine objektiver med blendertap som yter plenty godt for en amatør. Nikon har mye billig-men-bra, men også mye ikke-så-billig-og-dritbra, også, som mange andre merker.

Ellers er jeg enig i utstyrslisten din:
minnekort goes without saying
Ekstra batteri
jeg liker vertikalgrep, hvis det kan skaffes til kameraet - dog ikke "Nødvendig"
Stativ
Blits - hos Nikon er både SB600 og den eldre SB800 fin, tredjeparts blitser som kan være noe å se på er Nissin, Metz og Sigma, som selges i butikk. Hvis du er trygg på handel fra østen, og ønsker deg helt manuelle blitser, så holder jeg personlig en knapp på YN460 (mark 1).
Selv bruker jeg Cactus V4 radiosendere til å fyre av de eksterene manuelle blitsene med. Absolutt å anbefale til kortdistansebruk (eks. inne/studio osv).
På optikksiden så bruker jeg i hovedsak objektiver uten fokusmotor, så der har jeg ikke så mye å anbefale etter eget bekjentskap, men følgende skal være bra(og ikke så galt priset):
35mm /1.8G
50mm /1.8G

en kameraveske til å oppbevare tingene i kan også være lurt. Her er det MYE å velge i, så mitt råd er å se hva du kjøper, få hjelp av de i butikken, og finne noe du synes ser greit ut, og passer til de tingene du trenger.


etter hvert kan du såklart gå etter litt dyrere objektiver, men det ville jeg først gjort når du blir kjent med utstyret og selv kan vurdere hva du trenger av brennvidder.
Skyter du mye med kit-objektivet (det som følger med kameraet når du kjøper det) så kan du som Jonta sier bruke et program til å se hvilke brennvidder du bruker mest, og oppgradere i det sjiktet.


oida. jeg skulle jo egentlig lese kalkulus denne morran. jaja, sånn kan det gå.

se forresten anmeldelser av så og si alt nikonutstyr på kenrockwell.com (ta det som står der med en god klype salt, dog. Han har litt egenrådige ideer om en del ting)
Sist endret av Gerbizzle; 22. juli 2011 kl. 08:27.