Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2755
Var ute i helgen med noen kamerater, sov i hengehøye under åpen himmel, grillet, hørte på musikk og tok bilder av stjernene.

Vi er skikkelig nye på fotografering som dette, men prøvde oss frem med forskjellige instillinger.
Kompisene mine var mer interessert i å ta kule bilder av horisonten, mens jeg var mest gira på å fotografere rett oppover.

Jeg prøvde meg på veldig lang lukkertid ( 1min + ) hvor målet var å få med så mange stjernern som mulig som egentlig ikke kunne sees.
Problemet jeg hadde var at stjernene så ut som lange striper pga jordens rotasjon.
Er det noen effektiv måte å få vekk dette på? Jeg tenker det må finnes noe spesielt kamerautstyr (?) som kan gjøre noe med dette?
Du kan regne ut hvor mye jorden beveger seg på 1min, og hvor langt det er ut til stjernene så kan du kanskje bevege kameraet i samme hastighet.

Altså, det er ingen lett jobb. Prøv heller å gradevis juster lukkertiden etter hvor fornøyd du blir med stjernebildene.
For å få tatt skarpe bilder av stjerner trenger du et stativ med motor ("equatorial mount") du kan plassere kameraet på. Eksempler og mer info finner du f.eks her: http://www.astropix.com/HTML/I_ASTROP/MOUNTS.HTM
En mulighet er å*dra opp ISO nivået en del, for å*så*kan korte ned lukkertiden litt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av moridin Vis innlegg
For å få tatt skarpe bilder av stjerner trenger du et stativ med motor ("equatorial mount") du kan plassere kameraet på.
Vis hele sitatet...
Nåja, man trenger det ikke.

Man kan ta bilder med høy ISO, 30s lukkertid (Rule of 600 er forklart i videoen jepser lenker til; 600/brennvidde i mm. = maksimal lukkertid i sekunder før man begynner å få stjernestriper. T.d.: 50mm: 600 / 50 = 12). Deretter laster man bildene inn i DSS, og kapoff! Stacker bildene, fikser forskyvninger, og reduserer støyen fra høy ISO.

Mer info i t.d. POTN sitt astroforum. (diskusjonsunderforum og how-tos)
Ja, som Jonta nevner, stacking er en mye bedre løsning. Du tar flere bilder og "stabler" de oppå hverandre. Har utrolig lyst å prøve dette selv, leste mye om det i dag på jobb og håper på fint vær i kveld. I Bergen.

Jeg får ihvertfall ikke prøvd det med det første, men sjekk ut tutorials hos DIY Photography og Digital Photograpy School.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Enda en ting; til slikt (sette opp stativ generelt) anbefales ekstern lukker, enten trådløs eller tråd..trang...

Jeg bruker Canon RS-60E3 på 400D. Det finnes også tredjeparts. En del også med timelapsefunksjon. RS-60E3 kan man «sette fast», så om man har på B(ulb) eller seriebildetagning trenger man ikke få blemme på fingeren.