Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilket bør jeg velge?
Nikon D5100 - 32,50%
Canon 600D - 67,50%
Stemmegivere: 40. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  17 3867
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Heisann! Jeg har siklet etter kamera i flere år nå.
Endelig begynner lønningene og tikke inn, og jeg tenker det er på tide og slå til!

Når D5100 kom ut ble jeg nærmest forelsket, men nå sier noe meg at 600d er minst like godt. Plutselig er jeg usikker på hva som er det beste kjøpet. Jeg kan ikke mye om fotografering, men jeg vet hva en iso-verdi er

Jeg er også interessert i og filme, men det har jeg aldri gjort før. Det ser veldig morro ut, og jeg lurer på og mekke et steadicam eller lignende. Jeg tror dette kan bli en hobby fremmover! Jeg har en følelse av at alle de nye DSLR-kameraene i denne prisklassen tar gode bilder, stemmer dette?

Det jeg nå lurer på er hvilket kamera jeg skal velge, og jeg håper dere kan komme med noen positive og negative sider ved begge kameraene. Eventuelt alternative kameraer, men da skal det være godt begrunnet Har forstått det sånn at det er umulig og filme i manuell-modus på nikonen, men jeg vet heller ikke om jeg noen gang kommer til og filme i manuell modus..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
OK, så.. Nikonbrukere stemmer på D5100, og Canonbrukere stemmer på 600D, som vinner fordi Canon har større markedsandel?

Om du har venner, slektninger o.l. som bruker merke X; da kan du låne objektiver og annet støff av dem. Om kameraet av merke Y kjennes bedre i hendene, har bedre brukergrensesnitt, så er dette i Y sin favør.

Jeg regner med at du har stilt dem opp mot hverandre på dpreview, og googlet «d5100 vs 600d».
Er nikon mann sjølv, men cannon viss du skal filme pga mulighetane med http://magiclantern.wikia.com/wiki/M..._Firmware_Wiki
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Trådstarter
Hehe, pollen slengte jeg inn for moroskyld, var kanskje litt dumt det..
Håper uansett det ikke blir noen fanboy krig her. Skal vel være lett og unngå så lenge man begrunner svarene sine litt!

Det jeg syntes er vanskelig er og skille de fra hverandre. Jeg leser jo reviews og ser at den ene er bedre på det og den andre er bedre på det, greit nok, men jeg aner ikke hvilken del av testene som er viktig for meg.

Ut av venner og kjente så er det ikke så mange som holder på i høyere nivå enn kit objektiv, men jeg skal ta det med i beregningen!

Skal sjekke ut dpriview!

Så du mener canon 600d er bedre til og filme med? Hvorfor det? Mener og huske at den hadde veldig dårlig autofokus der.
Bruker selv Canon, men syntes Nikon har bedre design. Men jeg syntes også at Canon er lettere å bruke.
Gå for Canon 550D, Kliss likt som 600D bare du ikke kan vippe ut skjermen, noe som i seg selv ikke er så veldig nødvendig :S Kan egentlig anbefale deg å kjøpe kun kamerahus og en bedre linse enn den som følger med! Jeg kjøpte 550D 18-135mm, men bruker omtrent bare 50mm objektivet jeg kjøpte ved siden av! Utrolig mye skarpere bilde og mye bedre i mørke lysforhold! Lykke til!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Nemizz Vis innlegg
Så du mener canon 600d er bedre til og filme med? Hvorfor det? Mener og huske at den hadde veldig dårlig autofokus der.
Vis hele sitatet...
Men så les nå hva han skriver da. Magiclantern. Custom firmware som gir deg mye mer funksjonalitet.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Bruker selv Canon, men syntes Nikon har bedre design. Men jeg syntes også at Canon er lettere å bruke.
Vis hele sitatet...
Dette har du nevnt hvertfall én gang før. Hva legger du i «bedre design»? (:
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
Gå for Canon 550D, Kliss likt som 600D bare du ikke kan vippe ut skjermen, noe som i seg selv ikke er så veldig nødvendig
Vis hele sitatet...
Hehe, kommer det fra en som kjøpte seg 550D (:

Jeg finner vippeskjermen praktisk, og om du skal filme er dette antagelig enda mer aktuelt.

Jeg sammenlignet raskt kameraene på dpreview, og ja, de er nærmest identiske. Canon buttelitt bedre på én ting, Nikon på noe annet.

Mtp. filming har Canon et lite fremskritt, så i din situasjon ville jeg gått for dét. Autofokus ved filming med dSLR er afaik ikke så brukanes. Du har kanskje hørt at en episode av House ble filmet nesten utelukkende med Canon EOS 5D mark II? Da er det en som har jobben «focus puller», og de trener på det med statister først.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Trådstarter
Tusen takk Jonta og dere andre, nå ble jeg i hvert fall usikker! Og takk for dpreview siden, den var genial

Tror nesten jeg må prøve begge to i en foto butikk, og kansje få noen gode råd der. Det som egentlig trekker meg mot d5100 er kontrastbasert autofokus og gode reviews, og det som trekker meg mot 600d er gode ord om kvaliteten, og at jeg har brukt canon før og kjenner mange som har det.

Hvorfor jeg er så hissig på autofokus er bare fordi jeg ser for meg at det blir uhorvelig vanskelig og fokusere på linsa mens man filmer rundt uten og "skumpe" og lage forstyrrelser..

Når du snakker om en som er "focus puller" har han egen skjerm og fjernkontroll da?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Det som heller i canons favør også er jo gjerne at de har større market -> Bedre utvalg av objektiver osv.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Nemizz Vis innlegg
Hvorfor jeg er så hissig på autofokus er bare fordi jeg ser for meg at det blir uhorvelig vanskelig og fokusere på linsa mens man filmer rundt uten og "skumpe" og lage forstyrrelser..
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke hvorfor det har noe med kameraå gjøre. Heller med objektiv.
Når du snakker om en som er "focus puller" har han egen skjerm og fjernkontroll da?
Vis hele sitatet...
Det med skjermen får du nok google, dog: hvordan ellers? Tipper dog han bruker en av anordningene som fysisk kobles til objektivet, med motor (lyd) og fjernkontroll får man neppe bestemt hastigheten like godt som manuelt.
Nikon D5100 har ihvertfall en rar filtype på det som kommer ut som film... You be warned.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Trådstarter
Takk for warning eplegutten, det hadde jeg ikke fått med meg

Jeg har nok allerede sett den filmen Srbija

Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg ser ikke hvorfor det har noe med kameraå gjøre. Heller med objektiv.
Vis hele sitatet...
Tja, kanskje fordi det er autofokus under video-mode på nikon?

Uansett, tror nesten jeg går for 600d, det virker rett og slett som et litt bedre kamera. Dessuten bedre utvalg på linser, og fler jeg kjenner som bruker canon. Må bare se og få kommet meg i butikken iløpet av de neste dagene nå. Hadde vært greit om de var inne og jeg kunne teste litt..

Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Nemizz Vis innlegg
Tja, kanskje fordi det er autofokus under video-mode på nikon?
Vis hele sitatet...
Ser ikke relevansen, da Canon også har dette (:

(og det heter objektiv)
Misforstå meg rett, var kanskje jeg som skrev mitt forrige innlegg i fortvilelse da 7-8 timer i FCP var bortkastet. Følte meg litt motløs da, men har fått tak i nyeste versjon av Final Cut og her fungerer alt som det skal Så det er vel bare det at ikke alt var up to date.

Nikon satser tungt på dette kameraet. Det har masse funksjoner, god autofokus og til å være mitt første (selveide ) speilreflekskamera er jeg mer enn godt fornøyd Utvalget på objektiv kunne vært bedre, menmen

(Og skal du filme, kjøper du en shotgun mic samtidig. Uansett kamera vil autofokus og zoom-skurring overdøve alt som heter tale )
Sist endret av Eplegutten; 27. juli 2011 kl. 02:25.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Trådstarter
Takk for headsup/tolmodighet jonta, da har jeg missforstått noe alvorlig! Sitter og leser på jobb, men kan være litt stressende når det kommer kunder innom hele tiden. Og vi har ikke internett på hytta..

Skjønner den eplegutten, irriterende når sånnt skjer. Du har nok helt rett i at nikon har laget er bra kamera. Det blir nok shotgun mic også, men jeg tror ikke jeg kommer til og bruke lyd alt for mye.

Som jeg har skrevet tidligere tror jeg at det er best og teste begge to i butikk, for så og bestemme meg.

(og ja, en linse finner du inni objektivet)
Sitat av Jonta Vis innlegg
.
Vis hele sitatet...
Bedre design er bedre design. Hovedsakelig designet på menyene og infoskjermen.
Det er neppe noen merkbar forskjell i funksjonalitet, men Nikon sin blenderskala måler er awesome.
Sist endret av olaPola; 28. juli 2011 kl. 00:20.
Autofokus på DSLR er helt håpløst og burde ikke være prioriteten hvis du vil filme med DSLR. Er autofokus viktig for deg, så burde du heller se på vanlige videokamera. Men til slutt så er manuell fokus den eneste måten å kontrollere fokusen slik at den blir korrekt og ikke fokuserer på bakgrunn og forgrunn i vilden sky.

Om du velger Nikon D5100 eller Canon 600D så tror jeg du blir fornøyd uansett. Nikon D5100 er dog bedre på et par viktige områder: større sensor, mindre støy, raskere, bedre dynamisk omfang, bedre fargedybde, lengre batterilevetid, 2 flere fokuspunkter og ikke minst: BILLIGERE.

Personlig liker jeg Canon og bildekvaliteten du får, og med unntak av fullformatkameraene til Nikon, så er Canon best(yay). Men objektivt sett, så er Nikon D5100 bedre enn Canon 600D, selv om begge to er flotte kamera. Til slutt kommer alt an på hvordan de ligger i hånda. For selv om Nikon er bedre, så er det ikke snakk om store forskjellene. Du vil ta bedre bilder hvis du har et kamera som ligger godt i hånden din.