Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5079
01.06.2019 skrev jeg kontrakt i nye-jobben min. I kontrakten står det at jeg har 2 måneders prøvetid med 14 dagers oppsigelsesfrist.

Jeg må på grunn av private, umiddelbare årsaker si opp jobben min.
Sjefen har tatt helg og prøvetiden min går ut i dag.

Dersom jeg ber om et møte med sjefen på mandag (første mandag etter prøvetiden), vil jeg kunne ende opp med 3 måneders oppsigelse, i steden for 14 dager som gjelder under prøvetiden?

Eller må jeg ringe sjefen ikveld for å være sikker på å kunne forlate selskapet etter 14 dager?

Arbeidsgiver burde vel innkalt til en samtale før prøvetiden er gått ut for og høre hvordan det har gått og hvordan jeg ser for meg veien videre?
Snakk med sjefen, så blir dere nok enig. Hadde ringt i dag.
Sitat av FrostElite
Eller må jeg ringe sjefen ikveld for å være sikker på å kunne forlate selskapet etter 14 dager?
Vis hele sitatet...
Ja, du må si opp før fristen.

Sitat av FrostElite
Arbeidsgiver burde vel innkalt til en samtale før prøvetiden er gått ut for og høre hvordan det har gått og hvordan jeg ser for meg veien videre?
Vis hele sitatet...
Det er opp til arbeidsgiver med oppfølgingsmøter.
Om de skulle blitt kvitt deg i prøvetiden, så burde de ha holdt det for å gi deg mulighet til å rette opp feil.
Hvis de er fornøyde, så ser de vel ikke poenget.

Om du føler du må belyse at du ser veien videre på en spesiell måte, så burde du vel ha gjort det..
Ring sjefen å si det som det er.

Men da må du gjøre det nå.
Helst før sjefen har sovnet
Sist endret av SkammeligNykter; 1. august 2019 kl. 22:58.
Prøvetiden din gikk ut i går, 31.07.2019. To måneders prøvetid betyr nettopp det - to måneder. Ikke to måneder + 1 dag.

01.06.2019 til og med 31.07.2019 = to måneder
01.06.2019 til og med 01.08.2019 er to måneder pluss 1 dag

Så fra og med i dag har du altså 3 måneders oppsigelsestid. Og dersom ikke noe annet står skrevet i kontrakten din så starter oppsigelsesfristen din først påfølgende måned. Dvs sier du opp i dag så starter den ikke før 01.09.2019, og siste dag av avtalen blir da 30.11.2019.

Men ta deg en prat med sjefen asap og forklar situasjonen. Kan være at det kan løse seg fortere om en er litt raskt ute og medhjørlig

Jeg ville dog ikke ringt nå så seint. Respekter fritiden og ta det så snart sjefen er på jobb, eller send en SMS i morgen og spør om du kan ringe han på dagtid.
Sist endret av nomore; 1. august 2019 kl. 23:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vet ikke hvilke umiddelbare årsaker som gjør at du ikke lenger kan ha en jobb, men sykemelding/permisjon er jo en mulighet alt etter hva årsaken er.
Sist endret av petter-s; 2. august 2019 kl. 03:48.
Pratet med sjefen?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av nomore Vis innlegg
Pratet med sjefen?
Vis hele sitatet...
Ja! Snakket med sjefen noen dager etter at denne tråden ble postet. Veldig hyggelig kar som hadde full forståelse for oppsigelsen.

Slutter i jobben ved månedsskifte!