Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5773
Noen her som har jobbet på båt? Trålere eller hurtigruten f.eks.

Jeg prøver å grave fram info om sikkerhetskurset STCW95, men klarer ikke å finne noe relevant info om det. Hva det omhandler og hva det koster.

Så hvis noen har jobbet på båt her.. vær så snill å kom med innspill før jeg mister hodet her.


Fase^
http://www.clubsail.com.au/stcw.html - Søkte etter STCW95 og trykka Prøv Lykken så fant jeg dette, vetikke om det er noe av interesse?
Fase^'s Avatar
Trådstarter
nja. ville helst ha noe i norge da. også ville jeg ha noen erfaringer fra brukerne hvis det var noen som er eller har vært ute på havet og har et slikt kurs.
En i klassen min i stavanger hadde jobbet på båt, og hadde visstnok et sikkerhetskurs som kaltes for IMO60.
Du har IMO 60 som er for båt. (Kan utvidast til IMO 80/90, nordsjøen og ein del fleire) Tipper IMO 60 koster 15.000,- +/-. Veit at desse kursa kan taes i bergen og stavanger.

Men er det snakk om fast jobb eller vikar? som vikar eller lærling kreves det ikkje sikkerhetkurs (sånn er nå reglene i Fjordline A/S) , men er seff ein fordel og ha
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fase^'s Avatar
Trådstarter
Lenge siden jeg har sett på denne tråden.. Men for å svare, - det er snakk om fast jobb som lærling på Hurtigruten.
Da må du ha IMO 60, IMO 40 gjelder bare for fiskebåter/mindre fartøyer. IMO 60 er innenfor OLF`s reglement, og du har da kurs for å seile som matros/maskinist over hele verden. IMO 80 gjelder for skipper/styrmenn og kokker. Du må nokk også ha utvidet livredningskurs, flåtekurs, muligens helivelt osv. for å kunne jobbe på hurtigruten.
Tror ikke man trenger helivelt for det. Det å jobbe på rigg krever helivelt iom at du bruker helikopter som transportmiddel for å komme deg til og fra.

http://www.nutec.no/

De har peiling, så er bare å kontakte de.
Fase^: Lærling som hva?
Fase^'s Avatar
Trådstarter
Viper: Kokk.

Hmm. Hva er STCW95 da?

Hentet fra hurtigruten sin elektroniske søknad på nettet:
Har sikkerhetskurs STCW95 Ja Nei *
Vis hele sitatet...
Det er det eneste sikkerhetskurset de spør etter. Jeg hørte også noe om at man ikke trenger noe sikkerhetskurs på hurtigruten fra før av fordi de kjører kurs på båten også har dem i tillegg egne folk til de oppgavene in case of et uhell.

edit: ahh. takk for linken grandis!
Sist endret av Fase^; 28. juni 2006 kl. 16:53.
STCW95 er en konvensjon/retningslinjer sikkerhetskurset skal følge, også kalt IMO 60
Liker du sjølivet og tåler å være borte noen uker/månder i slenge så er det vel fint å jobbe på båt. Selv så jobber jeg på en anchor handler og trivest godt med det. Når vi går i nordsjøen så går vi 4 uker på og 4 uker fri, er vi på jobber utenfor nordsjøen går vi 6 uker på og 6 uker av. Fine ordninger for min del, kjekt å ha lenge fri i gangen. Trålerer (fabrikk) har vel som regel ca 6 ukersturer. Man må vel som regel stå 2 turer i slengen om det skal bli noe penger av det, men dette varierer vel litt fra båt til båt.

http://www.sikkerhetssenteret.com/index.cfm?pageID=1444
Her finner du info om IMO 60 kurset. Prisen er 12 500 kr. Det innholder røkdykking, brannslokking, førstehjelp, ekvakuerings og flåteøvelser. Både teori og praksis.
Dette kurset er for underordnet personell på alle norske båter (regner med det er godkjent for de fleste utenlandske også).

IMO 80 kurset er for offiserer og er en oppgradering av IMO 60, innholder blant annet avansert førstehjelp og opplæring av ledere i forskjellige situasjoner.

Skal du på en oljerigg trenger du OLF kurset. Noen offshore båter krever også dette kurset pga at de har avtaler med oljeselskapene som leier dem inn. OLF kurset innholder ikke røkdykking, men det har helivelt. Det er vel omtrent den eneste vesentlige forskjellen. Har du IMO 60 så tar det bare to dager å oppgradere det til OLF.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ser det er en stund siden denne tråden har vært aktiv, men jeg lurte på om stcw96 og IMO60 er samme kurs? Bare forskjellig navn?
Og vet noen om man kan jobbe på supply-/oljebåter med stcw95?
Sitat av redback
Ser det er en stund siden denne tråden har vært aktiv, men jeg lurte på om stcw96 og IMO60 er samme kurs? Bare forskjellig navn?
Og vet noen om man kan jobbe på supply-/oljebåter med stcw95?
Vis hele sitatet...
etter det jeg forstod er "stcw96" Normen og retninglinjene som kurset "IMO60" følger.
stcw96 er med andre ord reglene/retninglinjene og IMO60 er navnet på kurset
Sitat av Fase^
Hva er STCW95 da?
Vis hele sitatet...

STCW95 = STCW Grunnkurs IMO 60

Det er bare en annen måte og skrive det på!!

i Ålesund koster kurset 12.200,-
Sitat av jha85
Du har IMO 60 som er for båt. (Kan utvidast til IMO 80/90, nordsjøen og ein del fleire) Tipper IMO 60 koster 15.000,- +/-. Veit at desse kursa kan taes i bergen og stavanger.

Men er det snakk om fast jobb eller vikar? som vikar eller lærling kreves det ikkje sikkerhetkurs (sånn er nå reglene i Fjordline A/S) , men er seff ein fordel og ha
Vis hele sitatet...

kan ta sikkerthets kurs så å si over hele norge. vet om 1 i ålesund og ett på aukra. var selv på aukra. skal man jobbe på båt på en viss størelse meir en 1 måne(trur eg)må man ha sikkerhets kurs.
e litt trøtt no so eg må beklage evt feil
Du kan også ta sikkerhetskurs ved Borre havarivernskole i vestfold, i tillegg til de andre nevnte stedene.

STCW - Standards of Training, Certification and Watchkeeping
Ergo, som folk sier, et krav/norm til sikkerhetskurset.
IMO60 - International Maritime Organization, 60 timers "Basic safety training"-kurs.
På dette kurset lærer du:
Personlig overlevelses teknikker
Forebygging av og bekjempelse av brann
Elementær førstehjelp
Personlig sikkerhet og sosiale plikter

Kurset kommer på mellom 12000 og 16000 - kommer vel litt an på hvor du tar det.
Kurset varer i 7 dager.
Det er veldig morsomt og lærerikt.
Med IMO60 kan du komme ut på supplybåt.