Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1680
Hei!

Litt informasjon om tilfellet:

Har nettopp reklamert på at min iPhone 7 har dårlig batteritid, blir varm og generelt ikke stiller til produsentens krav. Kan for eksempel meddele at mobilen har fra 100% batteri, ca 2 timer og noen minutter samtale tid før den slokner. Det er avvik på nesten 10 timer, ut ifra "opptil 12 timer" som apple presiserer på enheten.

Det har seg slik, at glasset på mobilen ble knust, 2 dager før jeg skulle sende den inn. Så har valgt å reklamere ut ifra forbrukerkjøpsloven: § 26 (b) jf§§ 29 og 30. Der jeg som forbruker har krav på retting og/eller omlevering.

Kravet er: For å bruke reklamasjonsretten, kalt å reklamere, må feilen ha ligget i produktet ved kjøp. Mobilen har vært slik fra dag 1.

Reklamerer du på en vare under et halvt år siden du kjøpte den, skal det antas at feilen var tilstede ved kjøp. (presumsjonsregelen)

Mitt spørsmål er, hvor mange har vært i lignende saker og vunnet frem uten å måtte ta det videre til forbrukerombudet eller lignende? Jeg kommer, uten spørsmål å ta det videre ved avslag, eller "kan ikke reprodusere feil angitt av kunde".

Edit: Har en iPhone 6 som lånetelefon, hvor batteritiden med SAMME bruk og samme apper (icloud sikkerhetskopi) har mange ganger lenger batteritid.
Sist endret av Grossie; 4. oktober 2016 kl. 18:35. Grunn: tillegsinformasjon
Siden telefonen tydeligvis har vært utsatt for "juling" (et fall i bakken) vil jeg gå ut fra at de skylder på det.
IT-Konsulent
Trådstarter
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Siden telefonen tydeligvis har vært utsatt for "juling" (et fall i bakken) vil jeg gå ut fra at de skylder på det.
Vis hele sitatet...
Feilen har vært vedvarende fra kjøp, og selger er klar over dette. Har lagt ved et vedlegg i innsendelse av mobilen hvor det også er forklart. De kan tro at knust glass er feilen, men saken er at mobilen fungerer helt likt etter fall i bakken (fra ca 50 cm) som den gjorde før. Det skal også antas at feilen lå ved mobilen fra salgsdato da det er under 6 måneder siden.

Jeg er bare mest interessert i at de fikser den feilen, og siden apple ikke reparerer iPhones i Norge, vil jeg bli gitt en SWAP enhet istedenfor.
Apple vil ikke godkjenne dette. Uansett hvordan det fremstilles.

Hadde dette vært ett annet merke som f.eks Samsung ville de sendt deg ett prisoverslag på fiks av skjerm og fikset batteriet på reklamasjon.
Siden da apple ikke reparerer sine telefoner blir det da ett prisoverslag på swap enhet.

Apple er meget vanskelige og ha meg og gjøre i slike situasjoner.
Sitat av Grossie Vis innlegg
Feilen har vært vedvarende fra kjøp, og selger er klar over dette. Har lagt ved et vedlegg i innsendelse av mobilen hvor det også er forklart. De kan tro at knust glass er feilen, men saken er at mobilen fungerer helt likt etter fall i bakken (fra ca 50 cm) som den gjorde før. Det skal også antas at feilen lå ved mobilen fra salgsdato da det er under 6 måneder siden.

Jeg er bare mest interessert i at de fikser den feilen, og siden apple ikke reparerer iPhones i Norge, vil jeg bli gitt en SWAP enhet istedenfor.
Vis hele sitatet...
Du vil få tilbudet om en bytteenhet til en pris nærmest lik ny iphone, eller at iphonen din sendes tilbake ureparert med fraktkostnader. Verkstedet vil ikke se på dette som noen garantifeil pga ytre påvirkninger, med mindre du har noen måte å bevise at feilen lå der fra før. Hvis det er som du sier, at selger er klar over at feilen var vedvarende fra kjøp, så vil det være opp til butikken der du kjøpte den om de vil gi deg en ny iphone og ta tapet. Tror ikke du vil får gjennomslag hos forbrukerrådet dessverre.
Sist endret av gasse; 5. oktober 2016 kl. 01:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men reklamasjonsrett er strengt tatt noe man har ovenfor butikk, ikke produsent.
Apple er elendige på reklamasjon, og finner alltid en grunn som er din egen feil.
Min Iphone 6 plus er inne til reklamasjon pga touch disease, et viden kjent fenomen som gjelder alle iphone 6 og 6 plus, dog Apple vedkjenner seg ikke feilen og nekter da reklamasjon. Da telefonen er litt bøyd ( alle husker jo bendgate ), så insiterer de på at dette er feilen. Min telefonhar vært i et heldekkende hardplast deksel siden dag 1, og hvordan den er blitt bøyd er helt ubegripelig for meg, men det er tydelig at telefonen tåler lite. Dog butikken bare gjentar og gjentar Apple guidelines og sier at telefonen skal tåle normal bruk og dette er selvforskylt.
Igår mottok jeg mail ifra butikken som på sin goodwill vil gi meg en ny telefon men med mindre lagringsplass. Slik jeg tolker det så sier de rett og slett; vi kan ikke si det er vår feil, så det er din feil men her har du en ny telefon. Denne er det jo da butikken selv som dekker, og ikke apple, noe som er realt gjort.

Lykke til med saken din, men tror ikke du har noe håp med direkte reklamasjon ifra Apple iallefall. Er skjermen knust så er dette årsaken til problemet med batteriet, selv om det ikke henger på grep.
IT-Konsulent
Trådstarter
Har fått godkjent reklamasjon på enhet, selv med knust glass. SWAP-enhet blir sendt i morgen.