Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6843
Hei.

Har en leietaker som benytter mitt trådløse nettverk. Dette har vært problemfritt da jeg selv ikke har bodd i huset. Skal nå flytte inn, og ønsker derfor å sette opp et eget, separat trådløst nettverk for leietaker som ikke har tilgang til mitt lokale nettverk.

Har Zyxel-modem fra Telenor og en Linksys WRT1900AC for trådløst nett, men for å gi leietaker bedre dekning i leiligheten ønsker jeg å sette opp en ny router som står hos leietaker.

Hva er den enkleste måten å gjøre dette på?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.komplett.no/product/8656...ay#productinfo
2 x https://www.komplett.no/product/8988...ifi-ap-ac-lite
https://www.komplett.no/product/9128...s-8-60w-switch

I tillegg må du ha pc eller rpi å kjøre controller på. Nettoresultatet vil vere dønn stabilt nett uten problem, som vil ha det du er ute etter.
Trådstarter
11 2
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://www.komplett.no/product/8656...ay#productinfo
2 x https://www.komplett.no/product/8988...ifi-ap-ac-lite
https://www.komplett.no/product/9128...s-8-60w-switch

I tillegg må du ha pc eller rpi å kjøre controller på. Nettoresultatet vil vere dønn stabilt nett uten problem, som vil ha det du er ute etter.
Vis hele sitatet...
Takk for kjapt svar.

Har ikke mye kjennskap til nettverk og tror jeg vil få problemer med å sette opp dette uten hjelp. Vet du av en eller annen guide som forklarer hvordan dette kobles og hvordan jeg setter opp en controller?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er rimelig rett fram. Du koplar wan til på USGen der det er merka, og kopler nettverkskabel frå USG til switchen, og frå ein av portane merka PoE til kvart AP.

Kontrolleren kan du installere på PCen, eller du kan kjøpe en Cloud key til ein tusings ekstra.
Kan anbefale Ubiquiti på det varmeste, har selv edgerouter 4, UniFi US-8-60W Switch og UniFi AP AC Pro, Funker som en drøm. Bruker selv en Raspberry pi 3 jeg hadde ligende til Controller til AP AC Pro og UniFi US-8-60W Switch. Da sparte jeg de pengene.

Eneste som er dritt er PC-versjon av contoller og annen software krever Java innstallert, det nekter jeg å bruke.
Sist endret av RapTouR; 12. juli 2019 kl. 00:37.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Eneste som er dritt er PC-versjon av contoller og annen software krever Java innstallert, det nekter jeg å bruke.
Vis hele sitatet...
Java har dårleg rykte på grunn av tvilsomme webplugins. Java er totalt uproblematisk, og svært mykje brukt enterprise-språk. Om du misliker praksisen til Oracle, finst det åpne JRE, som ikkje er avhengige av Oracle.
Raspberry pi Controller funker fjell den, det holder
Trådstarter
11 2
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er rimelig rett fram. Du koplar wan til på USGen der det er merka, og kopler nettverkskabel frå USG til switchen, og frå ein av portane merka PoE til kvart AP.

Kontrolleren kan du installere på PCen, eller du kan kjøpe en Cloud key til ein tusings ekstra.
Vis hele sitatet...
Takker. Har bestilt enhetene du linket til, og har i tillegg bestilt en Cloud Key.

Etter å ha koblet slik du beskriver, er jeg da nødt til å opprette to forskjellige VLAN i kontrolleren? Har lest gjennom flere guider, men det er fortsatt som gresk for meg og vanskelig å forstå.

Er det noen her inne som klarer å finne en guide som beskriver steg for steg hva jeg trenger å gjøre?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av arnegarborg Vis innlegg
Er det noen her inne som klarer å finne en guide som beskriver steg for steg hva jeg trenger å gjøre?
Vis hele sitatet...
Ja, du oppretter to trådløse nett og eitt ekstra VLAN.

No har eg aldri dilla med cloudkey, men med kontrollersoftwaren er det rimeleg sjølvforklarande kva du skal gjere.

Du tilordner deretter ein SSID til default vlan, og ein SSID til det ekstra VLANet du har konfigurert. Litt av det fine med Unifi er at du får ei sammenhengande løysing, der alt er styrt frå samme plass. Dokumentasjonen er og rimeleg god - t.d. https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/Uni...ller_V3_UG.pdf vil dekke det du treng trur eg.
Sist endret av vidarlo; 13. juli 2019 kl. 00:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av arnegarborg Vis innlegg
Takker. Har bestilt enhetene du linket til, og har i tillegg bestilt en Cloud Key.

Etter å ha koblet slik du beskriver, er jeg da nødt til å opprette to forskjellige VLAN i kontrolleren? Har lest gjennom flere guider, men det er fortsatt som gresk for meg og vanskelig å forstå.

Er det noen her inne som klarer å finne en guide som beskriver steg for steg hva jeg trenger å gjøre?
Vis hele sitatet...
Bruk youtube i stedet Personlig synes jeg programvaren er rotete og unødvendig tungvint. Synes selv Edgerouter er mye enklere å sette opp, for en amatør som meg i alle fall. Oversiktlig og rett frem. Men det hjelper jo ikke deg, men som sagt så er youtube god som gull, så ville vurdert å finne informasjon der. Lettere å få det forklart med video enn å lese mye som en kanskje ikke skjønner så mye av
Trådstarter
11 2
Hadde problemer med utilgjengelig Cloud Key som blinket hvitt i starten, men dette løste seg med en gjenoppretting til fabrikkinnstillinger. Har nå fått satt opp nettverket og synes det fungerer bra så langt.

Ser at det er mange rundt omkring på internett som klager over at Cloud Key har stort potensiale for korrupt database ved strømbrudd. Er det noen av dere som vet hvor relevant dette er for hjemmebruk og eventuelt hvor utbredt det faktisk er?

Har satt opp separat nettverk til leieboeren som er på 192.168.99.1/24 med VLAN 10, og mitt står på 192.168.1.1/24. Cloud Key, switch og USG står på statiske adresser på mitt subnett, men jeg får forstatt respons fra disse enhetene selv om jeg er tilkoblet leieboers SSID. Skal det være sånn, eller er det jeg som har gjort noe feil i oppsettet?
Mange rutere har mulighet til å lage et gjestenettverk. Vil ikke det fungere? Usikker på om det blir et eget virtuelt nettverk..muligens ikke?
Hvordan måle hva som trekker nett? Tv-streaming, pc, ipad. Alt+crtl+del
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av arnegarborg Vis innlegg
Har satt opp separat nettverk til leieboeren som er på 192.168.99.1/24 med VLAN 10, og mitt står på 192.168.1.1/24. Cloud Key, switch og USG står på statiske adresser på mitt subnett, men jeg får forstatt respons fra disse enhetene selv om jeg er tilkoblet leieboers SSID. Skal det være sånn, eller er det jeg som har gjort noe feil i oppsettet?
Vis hele sitatet...
No kjenner ikkje eg USG i detalj, men du må nesten poste litt screenshots av korleis du har satt det opp. I utgangspunktet bruker firewalls å ha default deny-policy, men det er tenkelig at du må sette opp deny-regel for å hindre at 192.168.99.0/24 når 192.168.1.0/24.
Trådstarter
11 2
I følge denne siden er inter-VLAN-routing påslått med stadardinnstillinger. Har derfor forsøkt brannmurregelen de foreslår, men det hjelper likevel ikke. Jeg kan fortsatt styre Sonos på mitt VLAN fra leietakers VLAN, og det ønsker jeg selvfølgelig ikke.

Her følger bilder fra mitt Unifi-oppsett. På bildet av brannmurregelen ser jeg nå at det står source LAN og destination Utleiedel, men jeg har prøvd å bytte om på disse uten hell.

Nettverkene:


Mitt WLAN:


Leieboers WLAN:


Firewall:
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Prøv å krysse av på alle states. I tillegg gjer du det enklare for deg sjølv ved å sette reject istadenfor drop, samt skru på logging.

Du vil også settje opp to reglar, ein for å blokkere frå lan->utleigedel, og ein for å blokkere utleigedel->lan. Regelen du har no blokkerer trafikk fra LAN til utleigedel.

Om det der er einaste brannmurregelen du har er det ikkje rart du får kontakt frå utleigenett til ditt nett...
Sist endret av vidarlo; 18. juli 2019 kl. 21:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
11 2
Løste det med å gjøre som du skriver ovenfor. Takker.