Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2225
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Hei!

Jeg og mine kjære skal ta med oss hunden i sommer og se fjordene med bil. Har aldri sett Norges skjønne natur på vestlandet, så gleder meg!

Vi har en hel uke til disposisjon, og skal prøve å sove mesteparten av oppholdet i telt (jeg fisker ikke). Evt. på camping eller leie noe fra Airbnb underveis grunnet dårlig vær eller komfort.

Vi skal starte å kjøre E6 fra Oslo forbi Lillehammer og Dombås, og deretter fortsette E136 til Åndalsnes hvor jeg har regnet med at første overnatting venter.

Etter dette skal vi bare jobbe oss nedover til Bergens-området før vi tar veien hjem igjen over Hardangervidda (skal visstnok være den peneste veien mtp landskap).

Geiranger, Stryn og Lovatnet er allerede på listen min.

Alle mulige tips, steder og opplevelsespunkter som bør ses og gjøres godtas!
Telt er god og billig overnatting. Bruk luftmadrass med et liggeunderlag øverst så sover du både varmt og mykt. Vær forsiktig med billige campinghytter. De er ofte så råtne at de er helseskadelig.
Hardangervidda er egentlig ikke så veldig pent, i hvertfall ikke når man har opplevd vestlandsnatur først. Hvis dere vil ta en liten omvei som er en virkelig naturopplevelse ville jeg ha kjørt nordover igjen til Årdal og kjørt Tindevegen via Jotunheimen østover. Det er en halv dag lengre, men mye finere.
Mye fint i Nordfjord. Anbefaler å kjøre panoramaveien mellom Eid og Stryn. Ta via ferrata opp fjellet ved Loen, eller hiv deg på gondolen. Brikstalsbreen og Loenvatnet er fine steder å oppsøke.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hardangervidda er egentlig ikke så veldig pent, i hvertfall ikke når man har opplevd vestlandsnatur først. Hvis dere vil ta en liten omvei som er en virkelig naturopplevelse ville jeg ha kjørt nordover igjen til Årdal og kjørt Tindevegen via Jotunheimen østover. Det er en halv dag lengre, men mye finere.
Vis hele sitatet...
Nå er det lenge siden, og har nå sittet i en dag for å forsøke å finne ut jeg kjørte hvor det var aldeles nydelig utsikt. Mener nå jeg har funnet det. Jeg ble helt lammslått der jeg bikket over "toppen" og skulle kjøre ned den smale og krappe veien. Utsikten, utsikten og utsikten. Grønt vann og det i en fantastisk dal. Det er det peneste jeg noengang har sett av utsikt. Dette var før lærdalsdstunneln åpnet. Mener dette må ha vært ned låvisberget. Eneste andre muligheten det kan ha vært er ned bjørgavegen ved stegastein. Uansett så ville jeg ha fått med meg begge på veien.

Naturperlene er utenfor (lærdals)tunnelen, noe en burde holde seg langt unna
Rundt Walaker hotell er det veldig fint. Og over fjorden der.
Stadtlandet er helt drøyt vakkert. Sommeren er lavsesong, men det finnes surf der
Sist endret av Krapylet; 18. mai 2018 kl. 00:31.
Stad kan vel uansett være greit å se før Stad Skipstunnell kommer så man kan se hvordan den blir seende ut med et relativt ferskt minne om hvordan det så ut før skipstunnellen dukket opp.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Trådstarter
Takk for gode tips! Sjekket mange av stedene på google streetview, og jeg går for anbefalingene.
Da dropper vi Bergens-området, og ser heller på mer fjell

Godtar gjerne flere tips. Gjerne steder å telte ved noen vann med god utsikt!
Eit forslag:

Oslo->Hamar->Otta->Vågå->Skjolden->Sogndal->Fjærland->Skei->Vassenden->Holsen->Viksdalen->Balestrand->Vangsnes->Vik->Voss->Granvin->Norheimsund->Strandebarm->Gjermundshamn->Våge->Halhjem->Bergen->Knarvik->Sløvåg->Leirvåg->Rutledal->Rysjedalsvika->Flekke->Dale->Holmedal->Stongfjorden->Førde->Naustdal->Vevring->Eikefjord->Svelgen->Isane->Stårheim->Nordfjordeid->Sandane->Byrkjelo->Utvik->Innvik->Olden->Loen->Stryn->Geriranger->Stranda->Ikornes->Spjelkavik->Molde->Vevang->Kristiansund->Tingvoll->Sunndalsøra->Gjora->Oppdal->Innset->Tynset->Alvdal->Atna->Rena->Elverum->Kongsvinger->Oslo

Ca 2000km Du køyrer ingen stader to gonger, og får med deg det aller meste Vestlandet har å by på.
Sist endret av snegler; 18. mai 2018 kl. 13:05.