Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3866
Hei, litt om meg selv først og fremst.
Jeg har startet som lærling for et lite år siden, og jeg har siden da gjort jobben min godt å stått på for å vise at dette er noe jeg brenner for.
Men for 4mnd siden fikk vi en ny ansatt her på jobb, ikke noe problemer med ny ansatte, bare at denne personen startet i 40% stilling, der han var sykemeldt 60%. (i hovedsak skulle han inn 100%)
Dette førte til at jeg måtte gjøre mye av hannes oppgaver, noe som førte til en del overtidsarbeid for meg i hele desember, der jeg jobbet 6-16. Men siden jeg elsker jobben min så har dette ikke noe betydning for meg..

Viktig info: Jeg skulle ha 3dager ferie i november da vi skulle reise på guttertur, men med tanke på han kunne jeg ikke ta ferie da.

Jeg sa også til han at han kunne ta fri i romjulen, med tanke på at han har barn. Så han tok seg fri til dag. (fortsatt sykemeldt, 70% i jobb)
Så snakket jeg med sjefen min i går, da jeg er ganske så utslitt etter desember.. Jeg spurte om jeg kunne få 2 dager fri denne uken, men pga han så fikk jeg bare en dag på slutten av uken..
Jeg kjenner jeg blir lei meg at jeg som har stilt opp så mye for han, og når jeg først spør om 2 dager så får jeg så vidt en dag..
Vet at så lenge han er sykemeldt så vil det være null sjanse for meg å få noe ferie over lengre tid..

Er det noe jeg kan gjøre i denne saken? eller burde jeg bare holde kjeften min å jobbe?
Jeg ville tatt en ny prat med arbeidsgiver og forklart at du er sliten, og at du føler at du har ofret mye og stått på for bedriften du jobber i, men et nei er et nei og står arbeidsgiveren din fast på det så er det ikke mye du kan gjøre. Du kan også evt. spørre om din sykemeldte kollega kan avlaste deg denne dagen selv om han egentlig er syk. Lengre ferie har du krav på uansett.
Sist endret av gasse; 3. januar 2017 kl. 09:29.
Trådstarter
26 2
Sitat av gasse Vis innlegg
Jeg ville tatt en ny prat med arbeidsgiver og forklart at du er sliten, og at du føler at du har ofret mye og stått på for bedriften du jobber i, men et nei er et nei og står arbeidsgiveren din fast på det så er det ikke mye du kan gjøre. Du kan også evt. spørre om din sykemeldte kollega kan avlaste deg denne dagen selv om han egentlig er syk. Lengre ferie har du krav på uansett.
Vis hele sitatet...
Takker for svar la det frem for arbeidsgiveren min at dette var noe jeg trengte med tanke på mye arbeid i hele desember, og at jeg er utslitt. Men ikke nok grunn.. Har også snakket med kollegaen min, men han kunne ikke hjelpe meg der nei.. Hyggelig å hjelpe andre kjenner jeg, siste gang jeg sier ifra meg hele julen for å være hyggelig mot andre..
Sitat av Ohellno Vis innlegg
Takker for svar la det frem for arbeidsgiveren min at dette var noe jeg trengte med tanke på mye arbeid i hele desember, og at jeg er utslitt. Men ikke nok grunn.. Har også snakket med kollegaen min, men han kunne ikke hjelpe meg der nei.. Hyggelig å hjelpe andre kjenner jeg, siste gang jeg sier ifra meg hele julen for å være hyggelig mot andre..
Vis hele sitatet...

Du gjorde det mest reale ovenfor arbeidsgiveren din du får holde ut nå og heller nyte en lengre ferie siden, lykke til videre med læretiden!
Trådstarter
26 2
Sitat av gasse Vis innlegg
Du gjorde det mest reale ovenfor arbeidsgiveren din du får holde ut nå og heller nyte en lengre ferie siden, lykke til videre med læretiden!
Vis hele sitatet...
Ja det er ikke til å legge skjul på at vi lærlinger kan bli brukt som søppelkasse..
Ja jeg jobber 5 dager for han, og når jeg spurte han om han kunne jobbe 4 timer ekstra over 2 dager så er det blankt nei....
Tusen takk for det
Men er han sykemeldt så kan det jo være en legitim årsak til det.
Hvor mange timer overtid ble det pr dag? Husk at det er vanlig å ikke regne 1 time ekstra pr dag pga stor arbeidsmengde som direkte overtid (det kalles vel bare merarbeid). Men det finnes jo regler for hvor mye du kan jobbe innenfor gitte tidsrom.
Din kollega kan ikke ta på seg ekstraarbeid/overtid mens han er sykmeldt. Det er ikke noen andre kollegaer der som kan bytte med deg?

Jeg synes det er rart at så mange ledere ikke ser verdien av fleksible ansatte, og at dette er en direkte konsekvens av hvor fleksible de er den andre veien. Ingen gidder å være raus mot arbeidsplassen sin hvis det ikke går begge veier.
Trådstarter
26 2
Sitat av nomore Vis innlegg
Men er han sykemeldt så kan det jo være en legitim årsak til det.
Vis hele sitatet...
Ja, men å starte i en 100% stilling som sykemeldt er vell ikke så lurt da kan jeg tenke meg..
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Hvor mange timer overtid ble det pr dag? Husk at det er vanlig å ikke regne 1 time ekstra pr dag pga stor arbeidsmengde som direkte overtid (det kalles vel bare merarbeid). Men det finnes jo regler for hvor mye du kan jobbe innenfor gitte tidsrom.
Vis hele sitatet...
Rundt 2-3timer.

Sitat av entropi Vis innlegg
Din kollega kan ikke ta på seg ekstraarbeid/overtid mens han er sykmeldt. Det er ikke noen andre kollegaer der som kan bytte med deg?

Jeg synes det er rart at så mange ledere ikke ser verdien av fleksible ansatte, og at dette er en direkte konsekvens av hvor fleksible de er den andre veien. Ingen gidder å være raus mot arbeidsplassen sin hvis det ikke går begge veier.
Vis hele sitatet...
Nei, men når denne kollegaen reiser på arbeid på kveldstid for å gjøre unna arbeid, så ser jeg ikke grunnen til at han kunne jobbe 4 timer ekstra denne uken, når han allerede har en fridag. Da vil han uansett ha jobbet mindre timer denne uken enn hva han ellers hadde om han ikke tok gårsdagen fri.
Men om du jobber fra 6-16 blir dette 10 timer, som igjen betyr at du kun jobbet 2.5 timer overtid. Vanlig arbeidstid er helt opp til 9 timer (ikke inkludert pauser). Arbeidsgiver kan pålegge deg hele 10 timer overtid i løpet av 7 dager (+2.5 "frie" timer).
Med tariffavtaler kan man gå enda lengre.

Men ser du er lærling så vet ikke hva slags kontrakt du har. Men det er helt vanlig å kunne bli pålagt ganske mye overtid i perioder, hva slags bransje jobber du i?

Står litt her: https://www.finansnorge.no/arbeidsgi...-og-merarbeid/
Sist endret av Cybergasm; 3. januar 2017 kl. 12:08.
Trådstarter
26 2
Det er ikke meningen å virke som en hensynsløs drittsekk. Ja han har en legitim grunn for å være sykemeldt.
Men denne personen har attpåtil jobbet mindre timer pr. uke enn han skal, vært en del borte fra jobb. Der jeg har måtte stilt 100% i hans jobb å lagt min på vent. Også har jeg ofret 3 dager av min ferie nå i november, for han. Ofrer hele julen min for han, og takken jeg får for det er at han ikke kan jobbe 4 timer over 2 dager... Da han den uken her har fått en dag fri... Så han vil uansett ikke jobbe mer.

Sitat av Cybergasm Vis innlegg

Men ser du er lærling så vet ikke hva slags kontrakt du har. Men det er helt vanlig å kunne bli pålagt ganske mye overtid i perioder, hva slags bransje jobber du i?

Står litt her: https://www.finansnorge.no/arbeidsgi...-og-merarbeid/
Vis hele sitatet...
Jobber innen kjøttbransjen
Sist endret av Ohellno; 3. januar 2017 kl. 12:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Altså - nå virker det som om du mener han har ett valg. Dersom vedkommende er syk så er det en sak mellom han og legen hva som er galt, og en sak mellom han og arbeidsgiver(og nav) rundt arbeidstid. Dette er ikke noe du har noe med.

Men alt det du sier bør du ta opp med sjefen din. Det er han/hun som har ansvar for å ha kapasitet nok på jobb til å løse oppgavene.
Trådstarter
26 2
Sitat av nomore Vis innlegg
Altså - nå virker det som om du mener han har ett valg. Dersom vedkommende er syk så er det en sak mellom han og legen hva som er galt, og en sak mellom han og arbeidsgiver(og nav) rundt arbeidstid. Dette er ikke noe du har noe med.

Men alt det du sier bør du ta opp med sjefen din. Det er han/hun som har ansvar for å ha kapasitet nok på jobb til å løse oppgavene.
Vis hele sitatet...
Ja den kapasiteten er meg..
Han har et valg, han kan si at han kan jobbe den dagen.. Han ble også spurt av arbeidsgiver.
Hadde han dermed jobbet full uke så har jeg skjønt hvorfor han ikke kunne gjøre det.. Men som jeg nevner så har han en dag han ikke har jobbet. Som vil si at han ikke har jobbet så mye som han er sykemeldt.
Sist endret av Ohellno; 3. januar 2017 kl. 12:34.
Nei, som lærlig så har ikke sjefen lov til å bruke deg til dette. Du er under læring, ikke fast ansatt. At du kan brukes til ekstraarbeid, overtid og til å ta unna i begrensede perioder, er helt ok. Men sjefen din må ha en plan, som ikke inkluderer deg.

Og igjen, dette med arbeidstid når en er sykemeldt er en sak mellom h*n og arbeidsgiver. Du må fokusere på ditt, ikke andres. Så her må du klage på stor arbeidsbelastning på deg, for lite fleksibilitet og kanskje ansvaret som arbeidsgiver har for opplæringen din. Dette er ting som omhandler deg som du kan klage på.
Sitat av Ohellno Vis innlegg
Ja den kapasiteten er meg..
Han har et valg, han kan si at han kan jobbe den dagen.. Han ble også spurt av arbeidsgiver.
Hadde han dermed jobbet full uke så har jeg skjønt hvorfor han ikke kunne gjøre det.. Men som jeg nevner så har han en dag han ikke har jobbet. Som vil si at han ikke har jobbet så mye som han er sykemeldt.
Vis hele sitatet...
Du kan jo nevne dette til arbeidsgiver om du føler han ikke gjør jobben han er betalt for, det tar dem som regel seriøst. For dem vil tjene penger. Uansett slår det tilbake til deg og du blir sett på den som sutrer og kan øderlegge tonen mellom deg og din kollega. Noen ganger er arbeidslivet ganske kynisk, når man er ung og er lærling må en ofte jobbe en del ekstra. Om dette blir en belastning for deg kan du få legeattest på at du ikke klarer og jobbe overtid. Dette vil nok også bite deg i ræva senere.

Alle nyansatte kan og bør jobbe litt eksta i begynnelsen for å gjøre et godt inntrykk, for så å høste av godene senere. Akkurat som deg ønsker han andre og ha fordeler når han jobber.

Jeg tror forresten du kan kreve fri, men det er arbeidsgiver som bestemmer når du kan ta fri. Overtid skal være tidsavgrenset om ikke tariffavtalen sier noe annet. Du har krav på overtidsbetaling eller at du tar det ut i fridager.

Jeg ville holdt kjeft og fått igjen for det ved en senere anledning =)

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta....vertid_tillatt
Det er kanskje vanskeligere når man er lærling, men jeg har tatt en slik samtale med min tidligere ledelse etter innstramming av kontrollregimet. Jeg sa som så, at jeg legger vekt på å være hardtarbeidende og fleksibel, og regner ikke så nøye på om jeg jobber litt mer enn jeg får betalt for. Når dere kjører stoppeklokkenøyaktighet så er det selvsagt deres rett, men vær klar over at dere legger opp til den samme nøyaktigheten andre veien. Jeg er rimelig sikker på at det er dere som går i minus på det, da de fleste her heller jobber for mye enn for lite. Resultatet blir et kjipere arbeidsmiljø OG lavere produktivitet. Men for all del, hvis dere vil ha det helt rett så kan jeg gjerne gå hjem klokka seksten-null-null fra nå av. De gav seg fort på det.
Lærlinger mellom 15 og 18 år som er skolepliktige, skal ikke jobbe overtid. Dette følger av arbeidsmiljøloven §§ 11-2, 3.ledd
Trådstarter
26 2
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
Lærlinger mellom 15 og 18 år som er skolepliktige, skal ikke jobbe overtid. Dette følger av arbeidsmiljøloven §§ 11-2, 3.ledd
Vis hele sitatet...
Dessverre er jeg over 18
Velkommen til arbeidslivet..

slik du opplever det nå vil det stortsett alltid være.

noen vil alltid karre til seg alle godene, og da må de som er igjen stå på å jobbe hardere.

sånn er det desverre i alle bransjer.

du må rett og slett starte å tenke kun på deg selv. for det er ingen andre som gjør det.
Overtid har du vell fint mulighet å velge om du tar ut som lønn eller avspasering?

Og om sjefen er riktig så kjip med deg, så kan du uten problem benytte deg av 3 dagers egenmelding. (Er dere IA-bedrift, så kan denne deles opp som du ønsker, slik at du kun er borte fra jobb 2 dager).

Så er bare å ringe inn / sende SMS til sjefen din mandags morgen og fortelle at du er syk. Så får du betalt 100% for å være borte fra jobb de neste 3 dagene.
Dårlig gjort? Helt klart, men fult lovlig og fult forståelig når sjefen ikke ønsker å gi deg fri når du har et behov for dette.
For det er jo slik at du skal få hentet inn energien igjen for å kunne utføre en god jobb.
▼ ... noen uker senere ... ▼
6-16 bare? Det er vel egt ikke så mye overtid det er snakk om. Hos oss er det nå veldig mye overtid, minst 3-4 timer, selv om jeg er lærling. Men du kunne vel skrevet opp noe av overtiden til avspasering, istedenfor å ta ut i lønn?