Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 5939
Hei folkens, jeg bor i et bo-felleskap en av de andre her hadde fest i helga.
jeg og dama var på kino for å ikke forstyrre de som skulle være her, da vi kom hjem var alle skuffene dratt ut, en del underklær til dama mi var dratt utover rommet.
så ser vi før noen har forlatt huset at følgende er stjålet

*ekstern-hardisk ( med min skole-oppgave som er jobbet hardt med i 4uker)
privat foto osv.

*Headsett som dama fikk i bursdags-gave for noen dager siden.

*2 ipods er borte.

+ noen små greier er ødelagt å knekt.

Så greia er at vi lot alle ha en sjanse til å gi den ifra seg så vi stilte oss ved døra å sa til alle som gikk ut gi det til oss så kommer det ikke til å ha noen konsikvenser, men ingen sprakk,

vi har nå vurdert å gå til politiet, etter som vi nå har navn.

hva vil eventuelt straffen for denne personen bli?

Ta seg inn på privat-eiendom, stjæling av privat eiendom, og oppbevaring av privat materiale?

vil bare høre deres mening,

har 2 muligheter fikse det på min måte, eller gå til politiet.

Ty.
Blir vel ord mot ord uansett.

Kan du bevise at noe er borte fra rommet?
Trådstarter
Går ikke å tar bilder av ting som lå der og der, men både jeg og dama vet at vi lå å så film ifra hardisken før vi dro på kino.
men som du sier så får vi et problem, men det som er litt merkelig er at han vi har navnet på, hadde det travelt når vi skulle skjekke igjennom han når han dro, fordi han måtte hjem til dama si, å ipods, hello-kitty headsett + hardisk er litt jentete så jeg ser ikke helt bort ifra at det var han. + har fått hørt det ifra flere at det var han. å gjorde litt reseach irundt han å viste seg at han hadde gjort sånne ting før. derfor har jeg stor grunn til å tro at det er han.
Fiks det på din måte. Saken blir henlagt om ingen innrømmer det.
Sist endret av Naturgrønn; 3. april 2011 kl. 16:33.
"Øko-Terrorist"
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Fiks det på din måte. Saken blir henlagt om ingen innrømmer det.
Vis hele sitatet...
Dette, desverre er det fortsatt kun selvjustis som virker i enkelte tilfeller her i landet.
Trådstarter
Synest det blir for dumt når man er på fest til noen å gå inn på noen andres rom å stjele stuff -_-
Sitat av UniQQe Vis innlegg
Går ikke å tar bilder av ting som lå der og der, men både jeg og dama vet at vi lå å så film ifra hardisken før vi dro på kino.
men som du sier så får vi et problem, men det som er litt merkelig er at han vi har navnet på, hadde det travelt når vi skulle skjekke igjennom han når han dro, fordi han måtte hjem til dama si, å ipods, hello-kitty headsett + hardisk er litt jentete så jeg ser ikke helt bort ifra at det var han. + har fått hørt det ifra flere at det var han. å gjorde litt reseach irundt han å viste seg at han hadde gjort sånne ting før. derfor har jeg stor grunn til å tro at det er han.
Vis hele sitatet...
Da møter du opp hos karen og ber han gi alt tilbake. Hvis ikke det fungerer ville jeg gått hardere til verks
Trådstarter
Tenkte akkurat det samme, etter som jeg ser hvor håpløst det er å gå til politiet, har sett flere saker som har vært styggere en denne som har blitt hennlagt pga ikke noe bevis.
Om du har navn, så vil nok politiet komme hjem til den personen og ransake huset. Dette skjedde med meg en gang etter jeg hadde deltatt på en fest dom hadde samme utfallet som denne festen hadde. Politiet kom på døren kl 9 mandag morgen og hadde med ransakelses ordre. De kom inn og sjekket, tok med alt av gamle mobiler og mp3 spillerne og skulle sjekke dem, jeg hadde dog ikke tatt noe. Men om du er ganske sikker på hvem som har gjort det, så tror jeg det skal ordne seg ved å gå via lovens lange arm, om du fikser det på din "egen" måte så går det mest sannsynligvis utover deg.. Lykke til=))
Er bare og gå til eget verk,politiet har vel ^^ikke^^ resuser til sånt småpjakk..
Bodd i bofellesskap før, og det eneste som nytter er låste dører.

Uansett.
Trådstarter
Ty for all feedback, jeg tjener nok mest på det om politiet faktisk får tatt han, men om de ikke gjør det kan jeg alltids ta han senere selv. så win/win?

Sitat av Roundsound Vis innlegg
Bodd i bofellesskap før, og det eneste som nytter er låste dører.

Uansett.
Vis hele sitatet...
Vi har prøvd, men døra på rommet vi har er ikke som de andre, så enten må vi punge ut for ny lås ellers må vi skifte hele døra, å vi har en strange hus-eier, som bare tenker på seg selv å pengene. gidder ikke å løfte en finger for oss som bor her, har sagt opp nå da, så er det 3mnd til vi er ut her ifra.

Sitat av magnusjo87 Vis innlegg
Er bare og gå til eget verk,politiet har vel ^^ikke^^ resuser til sånt småpjakk..
Vis hele sitatet...
ok mr, skal jeg fortelle deg en ting, vil du si at det er små pjakk 4uker med skole-arbeid (3d-spill design) , privat foto som kan florere ut på nett, og annet privat materiale?

fortell meg det?

ikke meningen å bli sur men når du skriver sånn så får jeg bare lyst til å svare deg.
Sist endret av UniQQe; 3. april 2011 kl. 17:03.
Jeg syns det er veldig fascinerende å høre folk som ikke er politi fortelle andre hva politiet prioriterer og ikke!

Hvordan saken blir prioritert har mye å si hvor du bor. Hadde du bodd i Oslo sentrum er sjansene naturlig nok mindre enn hvis du bor i distriktene. Men får å snu på det da, hva har du å tape med å anmelde det? Kanskje disse folkene er under lupen fra politiet fra før. I tillegg får du registrert hva du har blitt frastjålet, og det blir søkbart i politisystemene. Får du det ikke registrert her vil du det i hvert fall aldri få det tilbake, ettersom politiet ikke kan se at det er stjålet.

Og en annen ting er at de blir registrert som mistenkt i en tyverisak og vil bli kalt inn til avhør, og få litt pes for det de har gjort. Uansett om de blir dømt eller ikke så vil de bli registrert i politisystemet, noe som er veldig bra med slike folk.

Mitt råd: Anmeld saken! Du har ingenting å tape på det!
Du bør anmelde det, men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke ringte politiet med en gang, når alle fortsatt var hjemme hos dere?
Dersom du registrerte noen av iPods'a i iTunes har du info politiet kan bruke om de finner tjuvgods: Reporting a lost or stolen Apple product
Finn ut om noen av ipoddene ligger inne på "My products" og skriv ned serienummer i annmeldelsen.
Om du har noen som helst info om harddisken, serienummer eller lignende fra esken ellerno, kan dette også hjelpe.

Hey... om du kommer deg innpå han du mistenker har rasket med seg sakene, kan du til og med bevise at de er dine med serienummeret!
Får du det ikke igjen på forsikringen om du anmelder det?
Og om det blir henlangt kan du gjøre det på din måte. ?
At du ikke ordnet opp der og da forundrer meg, så eg tviler på at du kan "ordne det på din måte" uansett.

Det JEG hadde gjort var å ordne det der og da, MEN siden du ikke har det alternativet nå så burde du heller gått til personen som hadde festen, er hans venner og delvis hans ansvar at de ikke stjeler ting på hans fest.
Sist endret av Chilltrolig; 3. april 2011 kl. 18:44.
Det er ikke noe å lure på det vel! Gå til polisen sporenstreks. Dere hadde vel forsikring?
Trådstarter
Da vi kom hjem ifra kinoN prøvde vi å ordne opp, men ingen sprakk, vi sjekket igjennom det vi fikk til å sjekke igjennom av vesker og bagger. men ingen-ting. å ja har vel forsikring , men ingen penger kan erstatte private-bilder og skole-oppgave.
Bruk halvparten av forsikringspenga på en torpedo
Sitat av yzzyx Vis innlegg
Bruk halvparten av forsikringspenga på en torpedo
Vis hele sitatet...
Han får ta og snakke med disse gutta her http://torpedoinkasso.no/
De ordner det raskt og rimelig uten å måtte ty til voldt
Sitat av geirbauer Vis innlegg
Jeg syns det er veldig fascinerende å høre folk som ikke er politi fortelle andre hva politiet prioriterer og ikke!

Hvordan saken blir prioritert har mye å si hvor du bor. Hadde du bodd i Oslo sentrum er sjansene naturlig nok mindre enn hvis du bor i distriktene. Men får å snu på det da, hva har du å tape med å anmelde det? Kanskje disse folkene er under lupen fra politiet fra før. I tillegg får du registrert hva du har blitt frastjålet, og det blir søkbart i politisystemene. Får du det ikke registrert her vil du det i hvert fall aldri få det tilbake, ettersom politiet ikke kan se at det er stjålet.

Og en annen ting er at de blir registrert som mistenkt i en tyverisak og vil bli kalt inn til avhør, og få litt pes for det de har gjort. Uansett om de blir dømt eller ikke så vil de bli registrert i politisystemet, noe som er veldig bra med slike folk.

Mitt råd: Anmeld saken! Du har ingenting å tape på det!
Vis hele sitatet...
Er du politi da?
Trådstarter
Da har jeg vært på Politi-stasjonen, jeg blir så oppgitt, de mente at nå skulle vi prøve å snakke med de som kjenner han best. hvem i all verden tyster på sin beste-kompiss?.. så spurte de om vi hadde noen vitner/tyster ja det har vi men det har seg slik at denne personen ønsket å være anonym. men det sa politiet at ikke var mulig. -_-
Jeg ville anmeldt og samtidig bedt han som hadde fest om å skaffe tilbake alt. Dert er hans ansvar når han slipper folk inn i leiligheten dere deler. Hvis han ikke klarer å skaffe tilbake eiendelene dine, politiet henlegger og du ikek får dekket dette av forsikring kan du legge press på ham og be ham erstatte alt.
Sitat av UniQQe Vis innlegg
Da har jeg vært på Politi-stasjonen, jeg blir så oppgitt, de mente at nå skulle vi prøve å snakke med de som kjenner han best. hvem i all verden tyster på sin beste-kompiss?.. så spurte de om vi hadde noen vitner/tyster ja det har vi men det har seg slik at denne personen ønsket å være anonym. men det sa politiet at ikke var mulig. -_-
Vis hele sitatet...
Hva ble det til da? De kan vel gjøre noe? De kan vel ikke bare henlegge når du har navn...
legg press på han som hadde festen. Bør være han sitt ansvar.
Alle snakker om å erstatte, men når du har mistet en eksternhd med skoleoppgaver, privat foto osv så går det ikke ann å erstatte dette.. Jeg ville anmeldt det og tatt et besøk til han etterpå, forklar situasjonen å si at om du får tilbake disken (som er det mest viktigste her?) så legger dere hele saken død, du trekker anmeldelsen og dere får forhåpentligvis alt tilbake i den rette stand?
Så må du ikke glemme å fortelle skolen / plassen du skulle levere oppgaven din om saken. (Skoleoppgaven din elns.)
Eventuelt få politiet til å fortelle skolen om det som skjedde og. Så du ikke får noen konsekvenser for att du ikke leverte.
Sist endret av basselusk; 4. april 2011 kl. 10:46. Grunn: Fordi jeg er dum.
Ser for meg at h*n som stjal eksterne disken formaterer denne og fyllern med anna skrot itilfelle rottefelle. Kan han bare unnskylde seg med at det går ann å kjøpe like eksterne disker..: /
Legg ut kontaktinfoen hannes på 4chan/b/ :P
Anmeld alt du vil, politiet gjør ikke en skit. Du får nok skremme deltakerne på festen til å returnere tingene. Ville også ha sjekket rommet grundig, er mulig noen fulle mennesker har ødelagt noe og slengt det et random sted. Er typisk. lykke til
Sitat av losjien Vis innlegg
Legg ut kontaktinfoen hannes på 4chan/b/ :P
Vis hele sitatet...
4chan er ikke din personlige hær vet du..

Det "rette" å gjøre er å anmelde duden. Men som folk før meg sier, slike saker blir som oftest bare henlagt.

still han som hadde festen til ansvar. samtidig synes jeg det er merkelig at dere ikke har en personlig nøkkel til rommene deres i kollektivet. Det har vært vanlig i de kollektivene jeg har vært innom..

Uansett, lykke til. Håper tosken blir tatt.
Sitat av dancing panda Vis innlegg
4chan er ikke din personlige hær vet du.
Vis hele sitatet...
Du undervurderer 4Chan!
ArbeidsledigProletar
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Du undervurderer 4Chan!
Vis hele sitatet...
4CHAN is NOT your personal army. Det er en regel. Ikke bruk dem.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Du undervurderer 4Chan!
Vis hele sitatet...
Du er vel ikke en av de som er ute på byen og truer folk med 4Chan?
I'm gonna '4chan' you!
Sitat av prenix Vis innlegg
Du er vel ikke en av de som er ute på byen og truer folk med 4Chan?
I'm gonna '4chan' you!
Vis hele sitatet...
Hva er 4chan?
Sitat av UB3R Vis innlegg
Hva er 4chan?
Vis hele sitatet...
Google er din venn..

Du har kanskje hørt om Anonymous i nyhetene?

Sitat av eisval Vis innlegg
Er du politi da?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er nok ikke det. Men poenget mitt er at det kun er de som jobber på den aktuelle politistasjonen som avgjør om den vil bli henlagt eller ikke. Det er store forskjeller på hvilke saker som blir prioritert fra stasjon til stasjon. Jeg kan jo heller ikke si med sikkerhet at den ikke vil bli henlagt, men jeg blir provosert over de som bastant påstår at den vil bli det. For det er det ingen av oss som kan vite...
Sitat av geirbauer Vis innlegg

Uansett om de blir dømt eller ikke så vil de bli registrert i politisystemet, noe som er veldig bra med slike folk.
Vis hele sitatet...
Men det har ingenting å si så lenge man ikke blir dømt, det kommer ikke opp på noen politiattester.
Hva er 4chan?
Vis hele sitatet...

4chan is many things to many people. To Faux News, 4chan is a hazardous "Leftist Internet Hate Machine" filled with domestic terrorists. To others, it is that site full of weeaboos, trolls, and pedophiles that churns out many of the Internet's most popular viral content. 4chan and Anonymous are defenders of the Internets, and offenders of everything else but cats.
Vis hele sitatet...

tapere kort fortalt
Sitat av UniQQe Vis innlegg
Da har jeg vært på Politi-stasjonen, jeg blir så oppgitt, de mente at nå skulle vi prøve å snakke med de som kjenner han best. hvem i all verden tyster på sin beste-kompiss?.. så spurte de om vi hadde noen vitner/tyster ja det har vi men det har seg slik at denne personen ønsket å være anonym. men det sa politiet at ikke var mulig. -_-
Vis hele sitatet...
Hva faen? Politiet spør om du har vitner og du sier at du har vitner som ikke vil vitne og så er det politiets feil? Dersom du ikke ønsker politiets hjelp kunne du jo sagt fra til å begynne med så hadde vi sluppet hele diskusjonen.
Trådstarter
Sitat av dåttkom Vis innlegg
Hva faen? Politiet spør om du har vitner og du sier at du har vitner som ikke vil vitne og så er det politiets feil? Dersom du ikke ønsker politiets hjelp kunne du jo sagt fra til å begynne med så hadde vi sluppet hele diskusjonen.
Vis hele sitatet...

du missforstår, VI har en tyster som ønsket å være anonym. så da mener jeg er det ikke mulig å være anonym?
Politiet mente at dette ikke var mulig, derfor ble saken enda vanskeligere.
Ey ta deg sammen a, skal du komme inn her å virke kjepp høy kan du ro deg ned to hakk. hjelper så absolutt ingen ting at du skriver sånn, så kanskje lær deg å forstå hva jeg skriver neste gang.
Jeg misforstår ingenting. Du går til politiet og sier du har et vitne, men dette vitnet har ikke lyst til å vitne. Politiet sier (helt riktig) at man ikke kan ha anonyme vitner. Nøyaktig hva forventer du at politiet da skal gjøre? Skal de kjøre en razzia hos den "mistenkte"? Politiet trenger skjellig grunn til mistanke for å ransake, "Jeg kjenner en fyr som så det, men han vil ikke stå frem selv" er ikke skjellig grunn. Tror du den saken i det hele tatt vil ende i retten? Er du klar over at politiet i Norge er underlagt diverse lover og regler? De kan faktisk ikke ture frem som de selv (og du) vil. Enten har man bevis (og da forteller man politiet om dem) eller så har man ikke (og da lar man være). Dersom man ønsker politiets hjelp, må man faktisk spille etter de samme regler de spiller etter.

Edit: Lær deg å forstå hva jeg skriver.
Sist endret av dåttkom; 4. april 2011 kl. 20:32.
Hvis forsikringen ikke dekker dette, så ville jeg ha gått løs på han som holdt festen. (Erstatningskrav, ikke fysisk..)
Selvfølgelig anmeldt hendelsen også.

Vet ikke hvordan forsikring du har, men jeg og dama fikk igjen alt etter et innbrudd hvor døra var ulåst..
Sist endret av Bombasa; 4. april 2011 kl. 20:39.
Sitat av dåttkom Vis innlegg
Jeg misforstår ingenting. Du går til politiet og sier du har et vitne, men dette vitnet har ikke lyst til å vitne. Politiet sier (helt riktig) at man ikke kan ha anonyme vitner. Nøyaktig hva forventer du at politiet da skal gjøre? Skal de kjøre en razzia hos den "mistenkte"? Politiet trenger skjellig grunn til mistanke for å ransake, "Jeg kjenner en fyr som så det, men han vil ikke stå frem selv" er ikke skjellig grunn. Tror du den saken i det hele tatt vil ende i retten? Er du klar over at politiet i Norge er underlagt diverse lover og regler? De kan faktisk ikke ture frem som de selv (og du) vil. Enten har man bevis (og da forteller man politiet om dem) eller så har man ikke (og da lar man være). Dersom man ønsker politiets hjelp, må man faktisk spille etter de samme regler de spiller etter.

Edit: Lær deg å forstå hva jeg skriver.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg kjenner vedkommende, håper jeg/regner jeg med at han vil være anonym i forhold til de(n) siktede. Og selvsagt er dette mulig.

Vil han derimot være anonym ovenfor politiet blir det straks umulig, og ganske idiotisk, der er vi enige.
Sitat av geirbauer Vis innlegg
Nei, jeg er nok ikke det. Men poenget mitt er at det kun er de som jobber på den aktuelle politistasjonen som avgjør om den vil bli henlagt eller ikke. Det er store forskjeller på hvilke saker som blir prioritert fra stasjon til stasjon. Jeg kan jo heller ikke si med sikkerhet at den ikke vil bli henlagt, men jeg blir provosert over de som bastant påstår at den vil bli det. For det er det ingen av oss som kan vite...
Vis hele sitatet...
Alle på nFF vet at du er politi. Døh.
Sitat av geirbauer Vis innlegg
Nei, jeg er nok ikke det. Men poenget mitt er at det kun er de som jobber på den aktuelle politistasjonen som avgjør om den vil bli henlagt eller ikke. Det er store forskjeller på hvilke saker som blir prioritert fra stasjon til stasjon. Jeg kan jo heller ikke si med sikkerhet at den ikke vil bli henlagt, men jeg blir provosert over de som bastant påstår at den vil bli det. For det er det ingen av oss som kan vite...
Vis hele sitatet...
Bevisets stilling?

Jeg kunne vite det med sikkerhet.. det er sånn det er når man vet alt.
Sist endret av Naturgrønn; 5. april 2011 kl. 00:38.
Jeg jobbet på en skole, hvor det en dag ble stjålet en PC skjerm fra et klasserom. Ingen visste hvem som var tyven, og det ble anmeldt. PC skjermen dukket opp etterhvert. Anmeld personen, og først se hva som skjer. Hvis det ikke skjer noe, og du VET at det var han/hun som stjal sakene dine, sørg for å være hos han/hun på fest xD
Hvorfor ikke sende ut en liten appel via feks. facebook til alle som deltok på festen, opplys at en ekstern harddisk med masse private foto og en skoleoppgave verdt fire uker av ditt liv forsvant (sammen med noen andre mindre viktige greier) og be om at denne blir levert tilbake? Skriv at du driter i hvem som tok den, og at den gjerne kan leveres tilbake anonymt. Eventuelt om tyven i det minste kan sende deg skoleoppgaven (og kanskje bildene) til din epost? Hvis det er en person med et snev av samvittighet som tok tingene kan dette kanskje føre fram til noe..

Noen du også kan gjøre er å få en av 'felles' venn av deg og 'tyven' til å kontakte 'tyven' angående å skaffe seg en ny ipod (eller kanskje et headset?) og se om 'tyven' plutselig kan hjelpe han med det. Med en gang du er sikker på at han har tingene dine, ta med deg et par kompiser på døra hans, gå rett inn idet han åpner og bare begynn å gjennomsøke huset/leiligheten. Han kan selvsagt bli drit forbanna og prøve å hive dere ut men det er der noen store kompiser kommer inn i bildet, han kommer ingen vei med å annmelde dere da dere er tre-fire stykker som kan levere en helt annen historie til politiet og da er det egentlig bare å lete i vei til dere finner noe. Kjipt om dere ikke finner noe selvsagt, men om 'tyven' er smart nok så oppbevarer han ikke tyvgods lett tilgjengelig i sitt eget hus så du får håpe det er en dum tyv eller en tyv med samvittighet.. Lykke til uansett.

PROTIP: lagre viktige dokumenter (ala private bilder, og HVERTFALL skoleoppgaver) på flere steder! På universitet så er ikke datakræsj o.l lignende problemer grunnlag for utsettelse. Såklart, om noen stjeler pc'n (så du ikke får jobbet mer før du får tak i en replacement pc, og sansynligvis mesteparten, om ikke alt arbeidet ditt er borte) din et par dager før fristen så får du nok en liten utsettelse, men å si at noen knæbba den eksterne harddisken din og at derfor ikke har noe å levere tror jeg ikke de kjøper..
Sist endret av emphi; 5. april 2011 kl. 13:36.
Trådstarter
Takk for alle svar, men har nå lært at jeg skal lagre oppgaven i dropbox.
håper det ordner seg.