Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1092
har så smått begynt og spare noen penger, og har tenkt og oprette en spare konto en plass der det er god rente, elr grei rente, med nettbank hadde vært kjekt, er ikke store beløp det er snakk om så sånn der 50,000 innskudd sak er ikke akutuelt, noen som har noen tips/erfaringer?
BSU er veldig gunstigt.
tenkte ikke på boligsparing.. bare en sparekonto, fordi den jeg har nå har nesten ikke rente..
Skandiabanken gir 1,35% rente, finner vel ikke så mange som ligger over dette. I tillegg er det ikke gebyrer.
hmm, jo har tenkt på det ... må vente litt da, ennu noen få dager til jeg er 18 :P
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Fond, trenger ikke ha særlig god greier på aksjer for å legge penger i fond og det gir som regel en del bedre rente enn hvilken som helst bank.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Jeg gikk til DNB Nor, og fikk satt penga inn i ett fonds-greie, gir VELDIG mye bedre rente enn sparekonto, husker ikke helt hvor mye men det er genialt.. Snakk med en bank-funksjonær..
-totto
Vel, i de siste par årene har det vært lite gunstig å ha penger i fond. Tror du heller burde se an situasjonen og ha pengene i bank foreløpig.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Opprinnelig postet av Sinister
Vel, i de siste par årene har det vært lite gunstig å ha penger i fond. Tror du heller burde se an situasjonen og ha pengene i bank foreløpig.
Vis hele sitatet...
Kan du begrunne dette?
Dra innom www.dinepenger.no, og sjekk ut listen deres der over forskjellige sparekonti.
jeg har på BNbank, vet ikek hva renten er nå, men den VAR iallefall 7,2 for lenge siden
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Ellers har jeg hørt at t5pc gir en svimlende rente. Kanskje noe å satse på?
Opprinnelig postet av tnt
Ellers har jeg hørt at t5pc gir en svimlende rente. Kanskje noe å satse på?
Vis hele sitatet...
Hørtes ikke så trygt ut :/
Grunnen til at fond ikke har vært bra, er selvfølgelig at aksjemarkedet har vært dårlig.

Et fond gjør følgende: Tar pengene til alle 10.000 personene som er med. La oss si 1 milliard kroner (hvis alle har mye penger i fondet). Deretter investerer fondet summen i forskjellige aksjer, på tvers av markedet. DINE penger havner i alt fra Coca Cola-aksjer til tobakkfirmaer (en del fond har etiske restriksjoner mot dette). Slik står de, i disse firmaene, helt til du velger å ta ut pengene av fondet. Hvis aksjene som det er investert i har gått OPP i verdi, så har du også fått mer penger. Og om markedet har vært dårlig, som de siste 3-4 årene, så taper du penger.

Jeg satte f.eks inn 30.000 kr før IT-boomen i 2000/2001, og tok UT 15.000 kr totalt i 2002. Lite smart. Hadde jeg latt pengene stå til i dag, så hadde jeg kanskje hatt 40-50.000 kr istedenfor.

Konklusjon: Fond er for langsiktig sparing; og gjerne for folk med litt sans for gambling. Banksparing er for konservative folk, som liker å vite hva som er til middag i morgen
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Man kan ikke si at selv om aksjemarkedet har vært dårlig så er alle fond dårlig. Det er jo alltid aksjer som gjør det bra. Dessuten har jeg fått inntrykk (via min far) av at aksjene er på vei opp igjen. Han har hvertfall begynnt å invistere peng igjen.
Nei, selvfølgelig KAN noen fond gå bra. Men de fleste fond er såpass brede (altså at de investerer i så mange forskjellige selskaper) at de allikevel har gått dårlig de siste årene.

Grunnene til dette er mange, men en av hovedårsakene er selvfølgelig 11. september. Det som da skjedde, var jo en kjedereaksjon i verdensøkonomien; fordi flyselskapene plutselig tapte masse kunder, så hadde ikke de råd til å kjøpe nye fly, som gikk utover Boeing, som måtte si opp folk, som gjorde at de tidligere ansatte plutselig ikke hadde råd til biler, som gjorde at Ford gikk dårligere, som førte til at flere fikk sparken, som gjorde at færre TV'er ble solgt, som gjorde at Sony gikk dårligere, osv, osv, osv... På godt norsk: En kjedereaksjon. (her presenterte jeg bare en av mange slike økonomiske kjedereaksjoner etter 11. sept)

Man kan jo f.eks tenke seg et fond som KUN investerte i Sony Ericsson og Puma. Begge de selskapene har jo opplevd en vekst på ca 3-400% i løpet av de siste 2-3 årene, så dine 10.000 kr i "Sony E + Puma"-fondet ville jo da også steget tilsvarende.

Men ja, markedet er på vei oppover igjen nå. Det har det vel egentlig vært i ca 1 år allerede - så nå er det bare å sette penga i fond igjen
Kort sikt: bank
Lang sikt: fond
Opprinnelig postet av hula
Kort sikt: bank
Lang sikt: fond
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikke noe særlig å ha penger i banken på kort sikt heller, da. Renta er jo så lav, og siden mange norske banker har gebyrer for alt mulig, blir jo tilslutt den effektive renta negativ. Da taper man penger på å ha dem i banken. Ta heller å gjem penga i madrassen.

For å få opp sjansen for fortjeneste, må du sette pengene i noe med høy risiko (aksjer), lav likviditet (hvor fort du kan få tak i pengene igjen) (f. eks. fond, høyrentekonto). Det er en ting til, men den husker jeg ikke
Fond pleier å gå til helvette i disse dager. Orangutangen som Dagbladet ansatte som aksjemegler fikk mye mer avkastning enn det beste fondet...

Jeg vurderte å sette noe av pengene mine inn i et såkalt rentemarkedsfond. Det er et fond som ikke gir så mye avkastning som et vanlig fond, men er til gjengjeld mye tryggere.

Eller så kan du sette inn pengene i BSU (BoligSparing for Ungdom) men da MÅ du bruke pengene i forbindelse med boligkjøp. Du kan sette inn max. 15.000,- og kan trekke av 1000,- på skatten for hver 5000. krone du setter inn. Totalt 3000,-. Det er god avkastning det...

Hvis du ikke vil øremerke pengene dine ville jeg gått for rentemarkedsfond.... Spør banken også. De har peiling.
Jeg anbefaler på det sterkeste BSU, selv om du ikke tenker langt frem i tid. Uansett så skal du helt sikkert kjøpe leilighet/bolig en gang, og da vil du prise deg lykkelig over det du har på BSU-kontoen din.
En dag skal du sikkert også ut i arbeidslivet, og skattefradraget du da vil få vil du nok også bli veldig glad i.
BSU er *BEST*, ikke bare på grunn av de gunstige rentene og null risiko, men også på grunn av at du kan trekke av 20% av det du sparer på skatten (max 15k elns i året)

leste en artikkel om at en ape hadde valgt aksjer mye bedre enn mange norske fond, og han eksperten konkluderte med at mange norske fond rett og slett ikke burde drevet med aktiv forvaltning fordi de ikke har peiling hva de gjør på.

Hvis du vil ha avkastning på pengene dine, kjøper du aksjer i 4-5 forskjellige selskaper i bransjer som etter all sannsynlighet vil være stabile i overskuelig fremtid. Dette skal i teorien på lang sikt gi deg både lavere risiko og bedre avkastning. Avkastningen er dog ikke så veldig høy nettopp på grunn av den antatte stabiliteten i bransjen - men mye bedre enn styringsrenta

[edit]
ser nå at FotSopp posta noe av det samme