Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1015
Hei, jeg trenger en skolepc og vil gjerne ha av merket Lenovo. Synes det er et pålitelig og trygt merke som leverer det man betaler for. jeg skal begynne på informatik og skal bruke pcen til enkle programmeringer (HTML, SQL, PHP, CSS), så mye internett, notater osv...

jeg har funnet to forskjellige bærbare, men jeg er usikker. Jeg ser jo at den fra el-giganten (lenovo g580) er bedre, men jeg blir likevel fristet av den fra komplett (lenovo b590) rett og slett fordi den har windows 7.

jeg har prøvd meg litt på windows 8, det er vel bare en tilvenning, men jeg var ikke så begeistret. Trives veldig godt med win7.

Er det noen som har noen innspill eller gode råd? er lenovo g580 en bra pc, eller bør jeg styre unna - leser mye forskjellig på nettet, blir usikker.

tusen takk for alle svar og tips!

http://www.elgiganten.dk/product/tab...-computer-g580

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=781971#extra
Du kan få Win8 til å ligne på Win7 med et program som heter "ClassicShell" hvis du vil. Jeg personlig vente meg fort til det. Ideapaden er definitivt verdt det!
Du kan jo installere windows 7 etter du har kjøpt maskina.
Eolin's Avatar
Trådstarter
takk for svar!
skal sjekke ut classicshell om det viser seg at jeg ikke klarer systemet, det er nok bare meg som er litt sta...
ja, jeg vet at jeg kan installere win7 etterpå, det virker bare litt dumt. men det er jo klart hvilken som er best av de to.
Den fra komplett.dk er billigere på komplett.no
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781974

Og den fra elgiganten er billigere i sverige hvis du regner om fra danske til svenske kroner
http://www.elgiganten.se/product/dat...bar-dator-g580
På Informatikk så er Lenovo ett godt valg.
Matt skjerm er også ett godt valg.
Det er viktig å velge en maskin som kan kjøre Linux.
Ta gjerne en titt på hva eldre studenter bruker - se spesielt på hvilken størrelse skjerm de bruker
Hvis du velger noe slepbart så skader det ikke med en DVD brenner.
Har selv hatt G580 å vil anbefale den på det sterkeste. Til ditt bruk, tror jeg den vil funke perfekt. Eneste grunnen til at min failet var at jeg var så uheldig å pisse på den da jeg hadde nachpiel en fuktig helg.. men fra spøk til revolver, G580 hvis du likte den. Den lever absolutt opp till forventningene!
Sitat av Jim114 Vis innlegg
På Informatikk så er Lenovo ett godt valg.
Matt skjerm er også ett godt valg.
Det er viktig å velge en maskin som kan kjøre Linux.
Ta gjerne en titt på hva eldre studenter bruker - se spesielt på hvilken størrelse skjerm de bruker
Hvis du velger noe slepbart så skader det ikke med en DVD brenner.
Vis hele sitatet...
ehm hvorfor? Funker da like bra å kjøre linux virituelt for informatikk-studiet?
Sitat av etse Vis innlegg
ehm hvorfor? Funker da like bra å kjøre linux virituelt for informatikk-studiet?
Vis hele sitatet...
De få jeg kjenner fra Informatikk Oslo kjører Linux native.
Det er selvfølgelig fullt mulig at det er forskjellig i Danmark.
Dette er sertifiserte Nerder som synes windows faller litt kort på kvalitet.
Om de kjører windows virtuelt for å kunne kjøre spill vet jeg ikke - det falt meg aldri inn å spørre slike intime spørsmål :-)

Det er uansett ett klokt valg å kjøpe hardware som kan kjøre Linux.
Det er en billig forsikring mot billige løsninger som er totalt avhengig av at vitale komponenter i windows blir oppdatert for å hindre at hardware slutter å funke.
Jeg har fremdeles en pen HP scanner på hylla rett over meg for å minne meg på at scanneren sluttet å virke ved neste oppdatering av windows.
Ikke virket den i Linux heller, så løpet var kjørt.
Hardware fra helvete - Lite miljøvennlig med ett fjell av hardware som ikke virker
HP - gjemt, men ikke glemt.
OK da - den kostet bare NOK 200 - 200 kroner papirvekt.