Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1540
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg går bachelor i Mikro og nanoteknologi som er en ren ingeniørlinje.

Jeg har tenkt lenge på mastergrad og kommer med all sansynlighet til å gå for det, men jeg har lyst til å gå vekk fra ingeniørdelen og heller ta 2årig påbygg til mastergrad i noe litt mer realfagsrelatert som fysikk hvis dette er mulig.

Hvordan er reglene rundt dette? Har jeg lov til å hoppe rett over på mastergrad i realfag etter fullført bachelor som ingeniør?
Varierer opptakskravene til påbygg masterstudier fra skole til skole eller følger dette en nasjonal/internasjonal standard?

Skulle gjerne ha hoppet over til bachelor i fysikk allerede nå hvis jeg hadde hatt sjansen, men siden jeg ikke har vitnemål fra videregående så betyr det at jeg måtte ha tatt forkurs til realfag først for så å begynne på realfagsstudium. Dette blir da litt tungvint da jeg allerede har tatt forkurs til ingeniør for i det hele tatt å komme inn på det jeg går på nå.
Sist endret av Bombasa; 26. mars 2012 kl. 18:15.
Om de har studiet hvor du studerer nå, gå å snakk med studieveiledingen ved fakultet/ institutt du ønsker å studere, er ikke usannsynlig du kan få innpass til å hoppe over med de faga du har nå eventuelt ta 1 - 2 semester ekstra. Og du søker med karakterene fra bachelor, ikke fra vgs.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Glemte å nevne at de ikke har mye realfagsstudier på skolen jeg går på nå.
Har jeg sjansen til å bytte over etter bacheloren, så må jeg nok også bytte skole.

Skal avtale time med studieveileder, tenkte bare å sjekke her først.
Sist endret av Bombasa; 26. mars 2012 kl. 18:51.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Selv om jeg selv ikke går en ingeniørlinje på studiene mine, har forhørt meg med kamerater som går henholdsvis Gløshaugen og HiST i Trondheim - så mener jeg heller det er i det lange løp bedre å holde seg til en ingeniørlinje med mulighet for en lærerjobb attåt. Du kan jo for eks. ta pedagogiske fag i tillegg, eller er det vanskelig der du går?
Grunnen er selvfølgelig jobbsikkerhet, lønn, attraktivitet i forhold til yrket.. de "tunge", viktige tingene. Så har du jo også det at endel sivings og ings rekrutteres (i allefall) til å vikariere som realfagslærere på forskjellige skoler, primært Vgs da seff.

Men du er vel kanskje allerede lei ingeniør-retningen?

Men dette var mitt synspunkt, spesielt når jeg nevner "tunge, viktige, ting". Andre har sikkert helt andre prioriteringer
Sist endret av aeon_illuminate; 26. mars 2012 kl. 19:30.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Selv om jeg selv ikke går en ingeniørlinje på studiene mine, har forhørt meg med kamerater som går henholdsvis Gløshaugen og HiST i Trondheim - så mener jeg heller det er i det lange løp bedre å holde seg til en ingeniørlinje med mulighet for en lærerjobb attåt. Du kan jo for eks. ta pedagogiske fag i tillegg, eller er det vanskelig der du går?
Grunnen er selvfølgelig jobbsikkerhet, lønn, attraktivitet i forhold til yrket.. de "tunge", viktige tingene. Så har du jo også det at endel sivings og ings rekrutteres (i allefall) til å vikariere som realfagslærere på forskjellige skoler, primært Vgs da seff.
Vis hele sitatet...
Vet det er endel 3 og 4 klassinger som er vikarlærere/ekstrahjelp på våde videregående og på lavere trinn på høyskolen her. Hvordan dette systemet er satt opp aner jeg ikke, men jeg som førsteklassing har nok et par år på meg før jeg i det hele tatt kan vurdere dette..

Hvis du mer tenkte på fulltime jobb som matematikklærer på videregående etter fullført utdanning så tror jeg at jeg heller velger noe annet.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men du er vel kanskje allerede lei ingeniør-retningen?
Vis hele sitatet...
Er ikke lei ingeniør-retningen nei, men har siden forkurset virkelig fått interessen for fysikk og kunne gjerne ha tenkt meg å utdanne meg litt mer i den retningen enn hva ingeniørlinja jeg går på nå klarer.
Sist endret av Bombasa; 29. mars 2012 kl. 02:43.