Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1184
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
[CENTER]«Hva trenger vi dette til?»[/CENTER]
[RIGHT]Person i naturfagstime Jonta var i på ungdomsskolen[/RIGHT]

Jeg hadde egentlig tenkt å lage en tråd om improviserte måleinstrumenter, men det høres ikke så interessant ut, og denne xkcd-en tar seg av det meste som er aktuelt. Så den blir mer generell.

På folkehøgskolen var det ikke bare snøpupper (how-to) og islandsturer, men av og til problemer som «Hvor mye kan jeg pakke med meg uten at flyselskapet krever ekstra penger?»

Flyselskaper bryr seg om vekta til bagasjen, men hvordan veier man noe uten baderomsvekt eller lignende?

Vi kunne tatt en sjans, og estimert, og prøvd å pakke såpass lite at det ikke ville vært noe problem. Men dét er jo kjedelig. Og veldig unøyaktig!

Den gangen hadde jeg ikke T-skjorta, men vi gjorde det fortsatt:



Så med kunnskapen alle bør ha fått inn på barneskolen, og en problemløsende tenkemåte som bunner i interesse for vitenskap, skjedde følgende:
  • Hvordan veide man ting i gamledager, uten baderomsvekt og sånn?
    • Likearmede skålvekter
  • Hva kan vi bruke som motvekt?
    • 1L vann veier 1kg.
    • Vi kan måle opp vann med en brusflaske…
    • …for så å putte det oppi en handlepose


Science –It works, bitches.

Noe man forøvrig også ser ved Dr. Neil deGrasse Tyson sin forklaring om Apophis. (Direktelenke YouTube. ~8min varighet.) WP:Apophis.

Med slike presise uttalelser basert på vitenskap, blekner «profetiene» fra religioner og annen overtro enda mer. (Og så har man ting som det økonomiske argumentet.)

Relativitet er ikke bare et abstrakt fenomen du lærer om på videregående, men noe som trengs for at GPS skal virke (Ohio universitet). For de som er interesserte i mer: Contributions of Physics to the Information Age (UCLA)

Så for å svare på spørsmålet til ungdomsskoleeleven på starten av innlegget: Historien har vist oss at vi får bruk for så mangt vi ikke trodde var nyttig da vi lærte det.
[center]____________[/center]

Jeg har fått bruk for vitenskapelig kunnskap og tenkemåte på en kul måte. Har dere?
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Har fått bruk for matte en haug av ganger ihvertfall, er veldig greit for å regne ut hvilke drikkevarer som gir deg mest fyll for pengene for eksempel.

1 flaske vin = 0,75 liter vin med 13% alkohol = 0,977 dl rein etanol + andre stoffer
1 sekspakning med øl = 1,98 liter øl med 4,7 % alkohol = 0,9306 dl rein etanol + andre stoffer

Disse to tingene koster cirka like mye, og har cirka like mye etanol, derfor velger jeg vin for å slippe å drikke så masse væske. I Norge koster det meste omtrent det samme om man regner sånn, men i utlandet er det mye større forskjeller.
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Enig, når det gjelder promille er matte viktig for meg.. Hehe.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Og generelt når jeg kjøper ting bruker jeg hoderegning. Hvis en vare kommer i forskjellige mengder, f. eks. parfyme eller type ta 3 betal for to, er det greit å finne ut hvor mye man sparer, av og til sparer du nesten ingenting på å kjøpe mye, men du tror det siden du regner med det. Andre ganger sparer du masse, til jul kjøpte jeg gavepakke med parfyme og deodorant til min far, bare parfymen alene var dyrere.
Alfonzor: Av ren nyskjerrighet, bestiller du da også stort sett vin når du er ute på byen?

(Beklager Off-topic så meget, forresten!)
Sist endret av Chikara; 23. mars 2012 kl. 20:43.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av Chikara Vis innlegg
Alfonzor: Av ren nyskjerrighet, bestiller du da også stort sett vin når du er ute på byen?
Vis hele sitatet...
Nei, på byen får man ikke vin med cola/farris Så da er øl det beste valget