Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1341
Så nettop et kraftig lys på himmelen i lillestrøm området. Første jeg tenkte var "lyn" men siden det er skyfri himmel så skal det være umulig.
Tenkte så at det kanskje var en meteor. Er vi inne i en periode med meteorregn nå?
Andre som by any chance så dette?

Edit: så ikke noen stripe på himmelen, kun et digert lysglimt over åsen der jeg bor.
Sist endret av dragoon88; 12. mars 2012 kl. 23:06.
True phreak.
Mer sannsynlig at det var snakk om en rakett eller liknende. Meteoritter forårsaker vel ikke slike lysglimt med mindre de eksploderer (helt eller delvis) i atmosfæren (avhengig av hvilken vinkel man ser den fra, og hvilken hastighet den holder), og det skjer neppe så veldig ofte (relativt sett).
Sist endret av Orph; 12. mars 2012 kl. 23:15.
dragoon88's Avatar
Trådstarter
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nei nei.
Jeg så jo et lysglimt som lyste opp himmelen akkurat som et lyn.

Orph: om du mener rakket som i vanlig nyttårstakett kan jeg aldri i verden forestille meg at den klarer å lyse så sterkt. Hvertfall siden det ikke er skyer eller tåke.
Sist endret av dragoon88; 12. mars 2012 kl. 23:24.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Kan det vere dette fenoment? Når lyn under horisonten reflekteres på himmelen så man ser lyset fra lynet selv om det er skyfritt.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Orph Vis innlegg
Mer sannsynlig at det var snakk om en rakett eller liknende. Meteoritter forårsaker vel ikke slike lysglimt med mindre de eksploderer (helt eller delvis) i atmosfæren (avhengig av hvilken vinkel man ser den fra, og hvilken hastighet den holder), og det skjer neppe så veldig ofte (relativt sett).
Vis hele sitatet...
Normale stjerneskudd er som oftest kun støvfragmenter. normalt ikke større enn sandkorn.

Litt større fragmenter som småstein kan fint greie å kaste fra seg ganske fine mengder lys. Har selv sett et 5 sekunders langt stjerenskudd som delte seg opp i flere mindre biter på vei over himmelen. Det var badass det!

Enda større fragmenter kan lyse opp hele himmelen og eksplodere med noen helvettes smell eller faktisk klare å lande. Det er først når de lander på jorda at de blir kalt meteoritter.
Sist endret av Bombasa; 12. mars 2012 kl. 23:29.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Enda større fragmenter kan lyse opp hele himmelen og eksplodere med noen helvettes smell eller faktisk klare å lande. Det er først når de lander på jorda at de blir kalt meteoritter.
Vis hele sitatet...
Og her passer det jo fint med en link til en hendelse av denne typen.

Aftenposten
True phreak.
Sitat av dragoon88 Vis innlegg
Nei nei.
Jeg så jo et lysglimt som lyste opp himmelen akkurat som et lyn.

Orph: om du mener rakket som i vanlig nyttårstakett kan jeg aldri i verden forestille meg at den klarer å lyse så sterkt. Hvertfall siden det ikke er skyer eller tåke.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ingenting. Du kom ikke akkurat med en fantastisk forklaring av hva du så annet enn at det var "akkurat som et lyn, bare fra skyfri himmel". Da hopper jeg til den mest sannsynlige forklaringen.


Sitat av Bombasa Vis innlegg
Normale stjerneskudd er som oftest kun støvfragmenter. normalt ikke større enn sandkorn.
Vis hele sitatet...
Duh.

Litt større fragmenter som småstein kan fint greie å kaste fra seg ganske fine mengder lys. Har selv sett et 5 sekunders langt stjerenskudd som delte seg opp i flere mindre biter på vei over himmelen. Det var badass det!
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne vært vitne til noe slikt noe selv.

Enda større fragmenter kan lyse opp hele himmelen og eksplodere med noen helvettes smell eller faktisk klare å lande. Det er først når de lander på jorda at de blir kalt meteoritter.
Vis hele sitatet...
Altså, for at et himmellegeme på vei ned i atmosfæren skal lyse opp himmelen må det være litt størrelse på det. Derfor er det på en måte implisert at det ikke kunne være snakk om et støvkorn, men at det nødvendigvis måtte ha vært airburst det var snakk om, og det er rimelig lite sannsynlig at det var det TS var vitne til. Dersom det er stort nok til å airburste, vil alltid fragmenter lande på jorden. Meteoritt er derfor rett benevnelse fra mitt perspektiv.
dragoon88's Avatar
Trådstarter
Orph: Siden du skrev rakett så visste jeg ikke hva slag rakett du mente. Derfor ordla jeg meg slik. Ikke vits i å gå slik i forsvarsposisjon.
Det var kanskje ikke en fantastisk beskrivelse jeg kom med, men jeg forklarte bare akkurat det jeg så. Alle har jo sett et lyn før og vet hva for et lys det kan gi og når det er det nærmeste jeg kan komme det jeg så, så får jeg ikke gitt bedre beskrivelse.
True phreak.
Sitat av dragoon88 Vis innlegg
Orph: Siden du skrev rakett så visste jeg ikke hva slag rakett du mente. Derfor ordla jeg meg slik. Ikke vits i å gå slik i forsvarsposisjon.
Det var kanskje ikke en fantastisk beskrivelse jeg kom med, men jeg forklarte bare akkurat det jeg så. Alle har jo sett et lyn før og vet hva for et lys det kan gi og når det er det nærmeste jeg kan komme det jeg så, så får jeg ikke gitt bedre beskrivelse.
Vis hele sitatet...
Jeg må jo forsvare uttalelsen jeg kom med... Ser liksom ikke helt hvordan det er en negativ ting.

Jeg mente forsåvidt en nyttårsrakett, men som jeg sa: Jeg vet ikke hvordan du så dette lysglimtet.

Med det sagt: Lyn kan faktisk komme fra klar himmel.
Du har nok sett et lynglimt fra jernbanen, den kan levere lysglimt som ser akkurat ut som lyn.
dragoon88's Avatar
Trådstarter
Orph: Nei du trengte ikke forsvare uttalelsen fordi jeg aldri angrep den. Lurte rett og slett bare på hva du mente.
Ble visst bare misforståelse.

Bajjaz: Var innom tanken, men den retningen lyset kom fra, går det ikke jernbane.