Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4652
I definisjon, er vi alle dekomposerende organisk materie, men siden vi er et åpen system og samspiller med omgivelsene er prosessen langsom. La oss forestille oss at jeg dør, her og nå.

Nå som jeg er død, vil jeg vite hvordan jeg kan unngå å bli dekomposert. Vent, jeg vet allerede svaret. Formaldehyd. Men når jeg blir gravlagt, går jeg ut i fra at jeg ikke får bad i formaldehyd hver dag.

Det betyr dekomposisjon, og lukt. Heftig rask og grusom prosess.

Hvorfor lukter ikke gravplasser?
Fordi de er begravd dypt under jorden?
Fordi man ligger under 2 meter tettpakket jord, og luktesansen til mennesker er ærlig talt ingenting å skryte av.
Trådstarter
4 1
Vel, jeg er uenig. Jeg vet olfactory nervene våre ikke er noe å skryte av.

Lukten må likevel bli absorbert, ellers vil den finne veien opp så lenge det er oksygen innflytt og utflytt fra jorden som dekker meg.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Absorbert og spredt rundt i jorden kanskje? Aner ikke lukten binder seg til jord lettere enn luft.
Vil vel tro kista vil være intakt i noen år etter den blir gravlagt, så lukta blir vel kapsla inne. Og etter 1års tid tviler jeg det er så mye igjenn av deg.
Trådstarter
4 1
Ammonia NH3 er lettere enn luft og vil flyte oppover men også 1,4-diaminbutan og andre tyngre bi-produkter og feilsåtte reaksonsmekanismer kan forekomme, som fører til produkter som ikke flyter like lett. I teorien burde gravplasser lukte ammonia, men det gjør de ikke, derfor betyr det to ting:

1. Liket blir spist opp av innsekter frem for organismer som dekomposerer liket.

2. Det blir gjort noe med liket før den gravlegges.
Sist endret av miayii; 10. mars 2012 kl. 15:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
miayii: eventuelt at du har ein reaksjon som bind eller bryt ned ammoniakk og andre flyktige organiske forbindelser som skaper lukta.
Trådstarter
4 1
Sitat av slashdot Vis innlegg
miayii: eventuelt at du har ein reaksjon som bind eller bryt ned ammoniakk og andre flyktige organiske forbindelser som skaper lukta.
Vis hele sitatet...
Så i teorien vil det bety at gravplass-jord er ekstrem basisk jord? Hvis det er fuktighet, vil vi få flytende ammonium. Men jeg vet ikke om gravplasser lukter ammonium , NH4+ har kanskje ikke like sterk lukt som ammoniakk.

Hvis det er tilfelle, må det tilsettes syre for å holde hydronium-konsentrasjonen stabil.
kjedelig streiting
Sitat av miayii Vis innlegg
Ammonia NH3 er lettere enn luft og vil flyte oppover men også 1,4-diaminbutan og andre tyngre bi-produkter og feilsåtte reaksonsmekanismer kan forekomme, som fører til produkter som ikke flyter like lett. I teorien burde gravplasser lukte ammonia, men det gjør de ikke, derfor betyr det to ting:

1. Liket blir spist opp av innsekter frem for organismer som dekomposerer liket.

2. Det blir gjort noe med liket før den gravlegges.
Vis hele sitatet...
Det er vel noen insekter som spiser på liket, men i all hovedsak så er det vel magebakterier som begynner å spise opp liket innenfra i startfasen.

Ellers så er det vel ikke lov til å gjøre så alt for mye med liket da det helst skal innen 10-20 år så man får brukt gravplassen på nytt. Var noe på nyhetene for noen år siden om at likene på 70-80 tallet ble pakka inn i plast, noe som skaper store problemer for graverne som graver opp gamle plasser.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det er vel noen insekter som spiser på liket, men i all hovedsak så er det vel magebakterier som begynner å spise opp liket innenfra i startfasen.

Ellers så er det vel ikke lov til å gjøre så alt for mye med liket da det helst skal innen 10-20 år så man får brukt gravplassen på nytt. Var noe på nyhetene for noen år siden om at likene på 70-80 tallet ble pakka inn i plast, noe som skaper store problemer for graverne som graver opp gamle plasser.
Vis hele sitatet...
Her er kilde på det du sa, i tilfelle noenlurte.
De strør vell gjerne også kalk over gravplassen?
Vil tro det hjelper en del på hele prossessen med nedbrytingen =)
noen som vet sånn ca hvor lang tid det tar før det bare er bein igjen?
Forlang kremering når du har tatt kvelden for godt. Da blir eventuell lukt kun et akutt problem.
Sitat av Legend. Vis innlegg
Vil vel tro kista vil være intakt i noen år etter den blir gravlagt, så lukta blir vel kapsla inne. Og etter 1års tid tviler jeg det er så mye igjenn av deg.
Vis hele sitatet...
Det kan ta år før du bare er et skjelett... Vi snakker om 5-10 år ved normale gravplasser... Det kommer helt klart an på hvor dypt man ligger, men ved normal dybde bør prosessen ta minst 6-8 år. Gjerne oppimot 10.
Kremering skulle vært forbudt. Når man dør, skal man levere tilbake energien man har "lånt" av systemet, og ikke brenne den opp.
Jeg skal i allefall ikke kremeres, med mindre jeg dør i en storbrann da....
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av MicroWar Vis innlegg
Kremering skulle vært forbudt. Når man dør, skal man levere tilbake energien man har "lånt" av systemet, og ikke brenne den opp.
Jeg skal i allefall ikke kremeres, med mindre jeg dør i en storbrann da....
Vis hele sitatet...
Hahaha, hva er dette for noe bullshit?
Det er ikke sånn at energien brennes opp, den blir tilføyd systemet igjen.

Jeg skal donere bort alle organene hvertfall, så kanskje kremeres.. Tar mindre plass.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du vet, Energi kan ikke forsvinne.. Bare overføres fra form X til form Y, osv.

Så du gir egentlig tilbake den "lånte energien" du skaper varme/lys.
Sist endret av Fleff; 10. mars 2012 kl. 21:57.
Sitat av MicroWar Vis innlegg
Kremering skulle vært forbudt. Når man dør, skal man levere tilbake energien man har "lånt" av systemet, og ikke brenne den opp.
Vis hele sitatet...
Men du tenker ikke på fordelene ved kremering?

- Man slipper å ta opp plass på en kirkegård, som er et stadig økende problem, siden familier i ettertid kan betale for å beholde en plass så lenge de vil.
- Man slipper å flyte opp dersom det blir flom og bidra til sykdommer. Det skal vel noe til å flyte opp, men det er ikke umulig dersom det er store vannmengder og intakt kiste.
- Man bidrar til at det ikke lages en fin trekiste eller gravstein, som er en energikrevende prosess (sett at man ikke skal begraves).

Jeg skal nok kremeres uten noen begravelse.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
miayii Jeg har ikke noe godt svar på det du spør om,
men jeg undrer litt over hvorfor du lurer på akkurat det?
True phreak.
Sitat av MicroWar Vis innlegg
Kremering skulle vært forbudt. Når man dør, skal man levere tilbake energien man har "lånt" av systemet, og ikke brenne den opp.
Jeg skal i allefall ikke kremeres, med mindre jeg dør i en storbrann da....
Vis hele sitatet...
For noe tull. Energien man "låner" av systemet omdannes til mekanisk energi, varme og (til en viss grad) stråling hver dag, og noe av det returneres til jorden via avføring.

Jeg skal hvertfall ikke ligge på noen gravplass når jeg dør.
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
miayii Jeg har ikke noe godt svar på det du spør om,
men jeg undrer litt over hvorfor du lurer på akkurat det?
Vis hele sitatet...
Han går VG2 og har akkurat lært om syrer, baser og kjemiske reaksjoner i Kjemi 1.
Sær slabbedask
Atal's Avatar
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
- Man bidrar til at det ikke lages en fin trekiste eller gravstein, som er en energikrevende prosess (sett at man ikke skal begraves).
Vis hele sitatet...
Du slipper nok ikke unna kiste uansett, dessverre.

Sitat fra "gravferdsloven" Lovdata:


"§ 28. Krav om kiste
Ved gravlegging og kremasjon skal kiste benyttes
."
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Legend. Vis innlegg
Vil vel tro kista vil være intakt i noen år etter den blir gravlagt, så lukta blir vel kapsla inne. Og etter 1års tid tviler jeg det er så mye igjenn av deg.
Vis hele sitatet...
Mnjaaa, kan ikke gi noen dette er sant/ikke sant garanti, men venner har fortalt meg at jorden over kista er såpass tung at etter en halv time vil kista sprekke på grunn av trykket fra jorda over kista.
Sitat av kmt94 Vis innlegg
Mnjaaa, kan ikke gi noen dette er sant/ikke sant garanti, men venner har fortalt meg at jorden over kista er såpass tung at etter en halv time vil kista sprekke på grunn av trykket fra jorda over kista.
Vis hele sitatet...
Har hørt at lokket på kista er konstruert slik at det tåler svært lite, med andre ord: Det bryter sammen etter kort tid.

Om dette er fakta eller ikke aner jeg ikke, ble fortalt det for en god tid tilbake.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Har hørt at lokket på kista er konstruert slik at det tåler svært lite, med andre ord: Det bryter sammen etter kort tid.

Om dette er fakta eller ikke aner jeg ikke, ble fortalt det for en god tid tilbake.
Vis hele sitatet...
Lurt litt på det samme. Det jeg vet er at det ikke tar alt for lang tid til det blir en slags "grop" i overflaten der kista er begravd. Dette skyldes da at lokket bryter sammen. Har selv jobbet på en gravplass som sommerjobb flere ganger. Må også legge til at jeg ikke har opplevd noen form for lukt på spesifikke områder på gravplassen, verken under utgravning eller generelt.
Jeg vet når vi drev og gravla lik i kister for en god stund tilbake så fikk vi ofte beskjed om å bruke grabben på gravemaskinen til å knuse kistelokket når kista ble begravd for at jorda skulle synke som normalt når vi fylte igjen.
Var også et program på discovery for noen år siden som forklarte hvordan våre døde forgiftet oss, det dannes en god del nasty stuff når et menneske får lov og råtne
Sitat av Atal Vis innlegg
Du slipper nok ikke unna kiste uansett, dessverre.

Sitat fra "gravferdsloven" Lovdata:


"§ 28. Krav om kiste
Ved gravlegging og kremasjon skal kiste benyttes
."
Vis hele sitatet...
Du har dessverre rett.

Jeg håper at Norge kan ta en litt mer miljøvennlig vending og tillate brenning uten kiste, slik at man heller kan benytte leiekister for eksempel.
Denne metoden benyttes blant annet i Storbritannia.

Man kan også bruke overskuddsenergien til fjernvarme!
http://www.verdo.dk/Privat/Nyheder/V...ematorium.aspx
Sitat av kmt94 Vis innlegg
Mnjaaa, kan ikke gi noen dette er sant/ikke sant garanti, men venner har fortalt meg at jorden over kista er såpass tung at etter en halv time vil kista sprekke på grunn av trykket fra jorda over kista.
Vis hele sitatet...
De pleier også å slå på kista med graveren slik at den knekker, og hele prosessen skjer fortere.