Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1854
Hei!
Jeg er en 18 år gammel student og er veldig nyskjerrig på fysiologi. Jeg har alltid fundert på;

når er det man klarer å kjenne etter at en eventuelt belastningsskade
er på vei?

Dette er jo et stort problem for idrettsutøvere, som opplever en
belastningsskade som "plutselig". Men tvert i mot har man gradvis
utsatt vevet med gjentatte belasnting som er godt innenfor vevets
tåleevne.

Dog, når jeg leste "gate control
teorien"http://www.kroppenisentrum.com/gatecontrolteorien.php
kom det opp et mulig lys for meg angående hvorfor ikke folk klarer å
ta hensyn til en eventuelt belasningsskade.

I korthet er det slik, man kan dele opp smerteledning i nervesystemet
i en akutt og en langsom del.
og man kan sammenligne det med en port som kan snurpes sammen eller
åpnes i ryggmargen og som mottar signaler fra
hjernebark/limbisk system ift hvor åpen den skal være. Mange ting
påvirker: glede/sorg, nedstemthet, oppmerksomhet, konsentrasjon osv.

Et veldig bra eksempel som jeg kom over er at det kan være en som man
langvarig vondt i ryggen og legger seg på sofaen og forsøker å ikke ha
vondt. Smerten vil jo aldri forsvinne helt. MEN kanskje om man sitter
på kino og ser en bra film, så 'glemmer' man en stund at man har
vondt.
Kjenner du deg igjen? Det gjør hvertfall jeg.
Og da tenker jeg som følgende: Det er vel da ikke rart at
fotballspillere og utøvere generelt får belastningsskader, nettopp
fordi man ikke klarer å kjenne godt nok på kroppen? Dette tror jeg da
har noe med oppmerksomheten og konsentrasjonen til noe helt annet enn
kroppen å gjøre.