Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1880
Hei, jeg har ett problem. noe som har irritert meg ganske lenge. jeg har søkt masse rundt på internettet, men forstår veldig lite av alle formler og andre måter det er blitt lagt frem på. kunne noen venligst lagt det fram på en måte, som selv den mest uforstående person kunne forstått det?

Hvor mange Newton Meter "Nm" tilsvarer jordens tyngdekraft?



og jeg beklager hvis det allerede finnes en lignende tråd, og dette blir opfattet som spam .
Nm er en enhet for moment, arbeid eller energi (joule), så dette kan ikke direkte tilsvare jordens tyngdekraft, som er en akselerasjon.

Enten har du stilt spørsmålet feil, eller så har du misforstått noe.
Hva slags formler er det du ikke forstår?
Lurer på om du har misforstått newton. det er til å definere hvor mye kraft som må til for å flytte X antall kg X antall meter. Det betyr tre faktorer hvor to er ukjent. det du spør om inneholder bare en ukjent. derfor går ikke regnestykket opp.
Tyngdekraften i vakum er i hvertfall 9,81m^2. Da blir det vel 9,81 newton? Riktig nok om objektet er 1kg, men det blir vel det nærmeste du kommer svaret ditt.
Sist endret av Silkesorten; 26. februar 2012 kl. 22:19.
Her er svaret

Fikk ikke kopiere svaret fra Wolfram Alpha. Jeg kan nada om dette, så garanterer ikke at det er helt rett.

Input: Convert earth gravity to newton meters
Sist endret av murloc; 26. februar 2012 kl. 22:19.
Trådstarter
33 7
det skal ikke sees umulig at jeg har missforstått helt . men hvis jeg for eksempel skulle hatt noe å sammenlikne for eksempel newton i en bilmotor med noe, så har jeg alltid tenkt i mitt lille hode, at kanskje tyngdekraften var en pålitelig kilde å sammenlikne med.. men når dere legger fram på denne måten, så må jeg si at jeg ser det kan bli vanskelig med tanke på at Newton meter og tyngdekraften er to vidt forskjellige måle enheter.

tusen takk for respons på så kort tid ihvertfall og for å legge det fram sånn at jeg forstod det ^^
Moment er ikke helt lett å forstå seg på. Jeg er sivilingeniørstudent, og selv om jeg vet veldig godt hva moment gjør og hvordan jeg skal beskrive det fysisk, kan jeg ikke veldig lett beskrive hva det ER. Noe som ble gjentatt svært ofte da jeg drev med bil er ordtaket: "Hestekrefter avgjør hvor fort du treffer veggen, momentet avgjør hvor hardt".

Når man snakker om dreimoment er det et mål på motorens evne til å bevare den interne bevegelsesenergien (altså hvor sterk motoren er, hvor godt den motstår ytre påvirkninger, i form av bakker eller luftmotstand f.eks).
Sist endret av Orph; 27. februar 2012 kl. 23:16.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Nm er en enhet for moment, arbeid eller energi (joule), så dette kan ikke direkte tilsvare jordens tyngdekraft, som er en akselerasjon.

Enten har du stilt spørsmålet feil, eller så har du misforstått noe.
Hva slags formler er det du ikke forstår?
Vis hele sitatet...
Jordas tyngdekraft er da ingen akselerasjon. Tyngdekraft er tyngdekraft. Kraft har enheten N, og akselerasjon har enheten m/s2.

Sitat av dynamite Vis innlegg
Lurer på om du har misforstått newton. det er til å definere hvor mye kraft som må til for å flytte X antall kg X antall meter. Det betyr tre faktorer hvor to er ukjent. det du spør om inneholder bare en ukjent. derfor går ikke regnestykket opp.
Vis hele sitatet...
Det han spør om inneholder ingen av de ukjente i din regning, men resonnementet ditt om kraft er så godt som sant.

Sitat av Negr Vis innlegg
Tyngdekraften i vakum er i hvertfall 9,81m^2. Da blir det vel 9,81 newton? Riktig nok om objektet er 1kg, men det blir vel det nærmeste du kommer svaret ditt.
Vis hele sitatet...
Tyngekraften i vakuum er i for seg den samme som tyngdekrafta ved luft til stede. I vakuum eliminerer du en del faktorer i forhold til friksjon. Feks luftmotstand. Tyngdeakselerasjonen er 9,81 m/s2. Tyngdekrafta på gitt legeme (1kg) i tyngdefeltet til jorda er grovt sett 9,81 Newton. Ikke 9,81m/s2 som du sier.

Sitat av murloc Vis innlegg
Her er svaret

Fikk ikke kopiere svaret fra Wolfram Alpha. Jeg kan nada om dette, så garanterer ikke at det er helt rett.

Input: Convert earth gravity to newton meters
Vis hele sitatet...
Her er jeg ikke helt sikker, men massen som utregningen er basert på, er energien til et foton, omdannet til masse i tyngdefeltet. Forstå det den som kan. h/c = m. (wolframalpha ass.)


Det du spør om er forsåvidt ikke så greit å svare på, da det ikke gir mening i det hele tatt. En bilmotor måles ofte i effekt, eller hestekrefter på folkemunnet. Dette kan legges opp i mot Nm på en måte. Da i og for seg Nm = J, og effekt er J/s så kan du regne deg fram.
Sitat av Zalox Vis innlegg
Jordas tyngdekraft er da ingen akselerasjon. Tyngdekraft er tyngdekraft. Kraft har enheten N, og akselerasjon har enheten m/s2.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i! Jeg skjønner ikke at jeg forvekslet tyngdens akselerasjon og tyngdekraft
Trådstarter
33 7
synes selv det er ett vanskelig spørsmål og finne svar på, derfor jeg la det ut her i håp om at noen andre kunne forklare eller vise et svar på det.

men ser ut til å være en teoretisk mulighet på en eller annen måte å kanskje klare å regne seg fram til det, men ettersom jeg ikke har noen videre utdanning innen matte, og ikke har satt meg in i noen annen form for den matten jeg hadde på grunnskole, så er det for meg like lett og finne ut av, som det er for en døv person å høre.
Problemet er at spørsmålet ditt er som å spørre hva fargen på et kg er, det gir ingen mening. F.eks fargen på et kg appelsiner vil være oransje.

Anbefaler at du tar en ekstra kikk på Zalox sitt inlegg og leser deg opp litt på fysikk begreper.
Sist endret av Sonic; 28. februar 2012 kl. 02:48.