Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 7464
Heia, jeg glor på VM i snowboard og lurer for meg selv hvorfor kvinner er elendig i forhold til menn? Jentene hopper ca like høyt, og ca like langt. Så hvorfor er en 540 helt vilt for en jente mens guttene varmer opp med 720 ? vet at fysikken til jentene er dårligere, men når de hopper høyt og langt, så må det være noe andre grunner til at de ikke ser like proffe ut, ei heller tar drøye triks. Noen som vet hvorfor?
De tror de er elendige, moe de egentlig ikke er. Jenter er mere fleksibel enn menn(vanligvis) og da burde det egentlig vert motsatt?
Sist endret av StålSkuff; 15. februar 2012 kl. 14:44.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av kukktryne Vis innlegg
Heia, jeg glor på VM i snowboard og lurer for meg selv hvorfor kvinner er elendig i forhold til menn? Jentene hopper ca like høyt, og ca like langt. Så hvorfor er en 540 helt vilt for en jente mens guttene varmer opp med 720 ? vet at fysikken til jentene er dårligere, men når de hopper høyt og langt, så må det være noe andre grunner til at de ikke ser like proffe ut, ei heller tar drøye triks. Noen som vet hvorfor?
Vis hele sitatet...
Fordi de veier mindre=de flyr kortere

Derfor blir det jo også farligere, fordi de starter fra samme avstand som en mann.

En annen ting, er jo at det er mye mindre jenter som kjører snowboard, en det er gutter, da er det jo mindre konkurranse, og lettere å komme til toppen.
Tror også det har å gjøre litt med at menn tør å ta litt større risiko uten at jeg har noen andre kilder på det enn ting jeg selv har observert
Er ikke farten som er problemet, ei heller landingen. http://p3.no/snobrett/
De lander like langt til tider som guttene.(som regel) Er ikke alltid jentene satser=s Ser veldig noob ut i forhold til guttene. Jeg har venner som kan ta samme triks, og hoppe på samme hopp. De er langt fra proffe å står brett 5-10 ganger i året. Veldig rart at jentene som jobber med dette ikke klarer mere.

Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Tror også det har å gjøre litt med at menn tør å ta litt større risiko uten at jeg har noen andre kilder på det enn ting jeg selv har observert
Vis hele sitatet...
Tror jeg óg! De bremser før hoppene, eller kjører forbi.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Jentene har tyngdepunktet rundt hoftene, mens vi gutta har det litt lengre opp, noe som gjør at alt vi gjør som har med rotasjoner er mye enklere, da vi må kjempe mindre for å få dette til.
Hvor fort man får et legeme til å bevege seg avhenger av kraft:vekt-forholdet. Enda jenter er lettere er de mye svakere i forhold til kroppsvekt, noe som gjør at det for en jente blir mye vanskeligere å få høy nok fart (i rotasjonsretningen) til en 720 enn for en gutt, gitt at de har samme hopp og ca samme tid i luften.

I tillegg så har sam500 et veldig godt poeng, det er langt flere gutter som driver med dette seriøst. Sier seg selv at beste av 1000 er bedre enn beste av 100, statistisk sett.
Sist endret av Tøffetom; 15. februar 2012 kl. 14:58.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hvor fort man får et legeme til å bevege seg avhenger av kraft:vekt-forholdet. Enda jenter er lettere er de mye svakere i forhold til kroppsvekt, noe som gjør at det for en jente blir mye vanskeligere å få høy nok fart (i rotasjonsretningen) til en 720 enn for en gutt, gitt at de har samme hopp og ca samme tid i luften.

I tillegg så har sam500 et veldig godt poeng, det er langt flere gutter som driver med dette seriøst. Sier seg selv at beste av 1000 er bedre enn beste av 100, statistisk sett.
Vis hele sitatet...
Høres veldig logisk ut=) Håper det blir forandret, da det er direkte kjipt å glo på kvinnesport.
Pupper har en tendens til å komme i veien for stanga. Ikke alle er villige til å få marit bjørgen pupper for å bli mestre!
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Pupper har en tendens til å komme i veien for stanga. Ikke alle er villige til å få marit bjørgen pupper for å bli mestre!
Vis hele sitatet...
Eller bruke like mye bol
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Eller bruke like mye bol
Vis hele sitatet...
Marit bjørgen - bol? Say whaaaaat? Tror du må lenger på landet med den altså.
Guttene prøver noe spektakulert, å knekker en fot
Jentene prøver på noe litt kjedelig å brekker en neil
Jeg er jente, og driver med kampsport der jeg er nødt til å sparke masse spark som krever rotasjon og hurtighet, jeg merker at alle jentene sliter med det, mens de aller fleste guttene får det til. Jeg vil ikke si det er en så ekstremt stor forskjell, men den er der.
Sitat av IphoneFreak Vis innlegg
Guttene prøver noe spektakulert, å knekker en fot
Jentene prøver på noe litt kjedelig å brekker en neil
Vis hele sitatet...

Skulle ønske jeg ble provosert av det utsagnet, men det ble jeg ikke.
Skrivefeilene var det som egentlig gjorde meg mest opprørt.
Blir som med damefotball, selv om få tør å innrømme det: Det ser ikke bra ut
Nå vil jeg derimot påpeke at det finnes sporter hvor det svake kjønn brillijerer: Sandvolleyball for damer og dametennis er to flotte sportsgrener som jeg har sett en god del. XD
Sitat av OttoSonetto Vis innlegg
Blir som med damefotball, selv om få tør å innrømme det: Det ser ikke bra ut
Nå vil jeg derimot påpeke at det finnes sporter hvor det svake kjønn brillijerer: Sandvolleyball for damer og dametennis er to flotte sportsgrener som jeg har sett en god del. XD
Vis hele sitatet...


Siden når ble kvinner det svake kjønn?
Sist endret av Kaput; 22. februar 2012 kl. 21:05.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Kaput Vis innlegg
Siden når ble kvinner det svake kjønn?
Vis hele sitatet...
Generelt sett er kvinner svakere bygget enn menn, derfor.

(Snakker psykisk her da)
Sist endret av droppboks; 22. februar 2012 kl. 21:16.
Sitat av Kaput Vis innlegg
Siden når ble kvinner det svake kjønn?
Vis hele sitatet...
Siden alltid
Nå ser man jo Torstein Horgmo som har landet Triple cork, å jentene har ikke en gang begynt å nærme seg double. Ikke at jeg har så peiling på Snowboard at det gjør noe, men mener at jeg hørte en snakket om dette på Nrk under Snowboard VM.
jenter har ofte mere vett mellom øra når de starter med slike sporter og tør ikke ta sjanser fordi de ofte er mere klar over og ofte er reddere for å skade seg mere enn guttene er når de er unge. gutter får faktisk ikke samme forståelsen for skadeomfang slik som jenter har før mange år etterpå.....(derfor også det har vert snakk om at gutter skulle få lappen senere enn jenter) og det er ingen hemmelighet at jo yngre man en jo lettere lærer man og jo mere kapasitet har man til å vokse på og nå høyere nivåer. jeg tror forklaringen ligger der....
I tillegg til eventuelle genetiske forskjeller betyr også oppdragelsen og sosialiseringa mye i forhold til hvordan jenter ender opp. Det er fortsatt slik i svært mange hjem at jenter blir snille prinsesser og gutter blir tøffe barskinger selv om foreldrene sikkert ønsker å oppdra dem kjønnsnøytralt, og hele samfunnet rundt er med på å påvirke i en retning. Når man er en snill prinsesse allerede som fireåring er det mindre sjanse for at hun ender opp som snowboardkjører.

Denne lille jenta er min helt: http://www.youtube.com/watch?feature...&v=-CU040Hqbas
Sitat av hellotitty Vis innlegg
Siden alltid
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke på deg.

Men jeg har aldri vært mann, så jeg kan egentlig ikke vite
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
jenter har ofte mere vett mellom øra når de starter med slike sporter og tør ikke ta sjanser fordi de ofte er mere klar over og ofte er reddere for å skade seg mere enn guttene er når de er unge. gutter får faktisk ikke samme forståelsen for skadeomfang slik som jenter har før mange år etterpå.....(derfor også det har vert snakk om at gutter skulle få lappen senere enn jenter) og det er ingen hemmelighet at jo yngre man en jo lettere lærer man og jo mere kapasitet har man til å vokse på og nå høyere nivåer. jeg tror forklaringen ligger der....
Vis hele sitatet...
For å oppsummere - jenter er mer pysete? Vi vet jo alle det, men av en eller pga likestilling og kjønnsforskning, er det noen som absolutt nekter for dette.
Jeg føler at det er svært mange her inne som formulerer begrepet jente på en svært uheldig måte. Ser at pysete og svak går mye igjen. Men er dette ordene dere egentlig leter etter? Det forteller da særdeles lite om hva som er den egentlige årsaken.
Hvorfor er jenter "pysete", hva er det som skaper en frykt til å være forsiktig?
Kan det ha noe med at jenter generelt har en bedre kognitiv tenkeevne, forstår lettere sitt bedre selv, sine egne begrensninger og er preventiv i forhold til x antall utfall?

Kan det være at jenter er mer selvbeviste over sine egne ferdigheter, at de lettere tenker logisk, at de klarer å koble synapsene som skaper et helhetlig bilde av hva de neste sekundene kan innebære? Er det kanskje slik at jenters hjerner rett og slett fungerer bedre under press (konkurransesammenheng), mens gutter lettere lar seg rive med av adrenalinet?
Sitat av Choobe Vis innlegg
Generelt sett er kvinner svakere bygget enn menn, derfor.

(Snakker psykisk her da)
Vis hele sitatet...
Du mener fysisk?
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Kan det ha noe med at jenter generelt har en bedre kognitiv tenkeevne, forstår lettere sitt bedre selv, sine egne begrensninger og er preventiv i forhold til x antall utfall?
Vis hele sitatet...
Idrettsutøvere som driver på høyt nivå, både menn så vel som kvinner har gode vurderingsevner i forhold til begrensninger. Hvis ikke hadde de aldri kunnet nå nivået de er på idag, de hadde brukket nakken for lengst.

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Kan det være at jenter er mer selvbeviste over sine egne ferdigheter, at de lettere tenker logisk, at de klarer å koble synapsene som skaper et helhetlig bilde av hva de neste sekundene kan innebære? Er det kanskje slik at jenters hjerner rett og slett fungerer bedre under press (konkurransesammenheng), mens gutter lettere lar seg rive med av adrenalinet?
Vis hele sitatet...
Flere påstander jeg ser som ingenting annet enn synsing i, men kom gjerne med kilder. Dine påstander her er like tåpelige som de som sier jenter er dårligere på snowboard fordi de er "pysete".

Personlig har jeg mer troen på kombinasjon av miljø og ren biologi. Det er et faktum at gutter generelt har bedre fysikk enn jenter - men jeg tviler på at det er dette som utgjør hele forskjellen mellom kvinner og menn. Miljøet gjør nok mye for at kvinner generelt ikke har interesse for ekstremsport, og lite miljø gjør at det ikke blir like ekstremt. Se på half-pipe for herrer - 20-30 år tilbake var det helt sinnsykt å ta noe mer enn 360 i en halfpipe. Nå som miljøet er gigantisk ser man 900 og muligens for alt jeg vet 1080 og mer.
Er vel en stor ubalanse i antall menn og kvinner som konkurrerer i sporten, og spesielt antallet som forsøker å bli god på et internasjonalt nivå. Så er det vel uansett naturlig at det kjønnet som er best representert får flere talenter og et høyere nivå på sporten.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Flere påstander jeg ser som ingenting annet enn synsing i, men kom gjerne med kilder. Dine påstander her er like tåpelige som de som sier jenter er dårligere på snowboard fordi de er "pysete".
Vis hele sitatet...
Det er ingen påstander, det er spørsmål. Derav spørsmålstegn bak setningene, additiver, finitte verbaler og de klassiske spørreordene i åpningen av setningene. Kausalkoblingene mine er intet mer enn spørsmål. Sammenhengen i setningene mine har selvfølgelig en felles kontekst vedrørende hva som er den egentlige årsaken, men de er fortsatt ingenting mer enn undrende, spørrende setninger. Jeg prøver på ingen måte å si at noe er verken rett eller galt. Om du tenker deg om har jeg egentlig ikke sagt noe som helst hva angår mine synspunkt.

Poenget mitt var mer at det ble litt småkjapt å si at jenter er "pysete". Ville gjerne ha sett kilder på de "påstandene" også. Du velger å reagere på mitt store spørsmålstegn av et innlegg framfor å kritisere eller kommentere alle de andre usaklige kommentarene i denne tråden. Noe jeg finner forunderlig.
Sist endret av kn^tte; 23. februar 2012 kl. 00:25.
vanskelig dette! Jeg vet lite om kvinners idrettsmiljø, men trener de like hardt som menn og blir det tatt seriøst på lik linje ? Dette vil jo variere fra sport til sport, men regner med at snowboarding er nokså mannsdominert!
Kanskje kvinner mangler det ekstra "drivet" i enkelte sporter ?

legger til en morsom link på jentenes bekostning
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Det er ingen påstander, det er spørsmål. Derav spørsmålstegn bak setningene, additiver, finitte verbaler og de klassiske spørreordene i åpningen av setningene. Kausalkoblingene mine er intet mer enn spørsmål. Sammenhengen i setningene mine har selvfølgelig en felles kontekst vedrørende hva som er den egentlige årsaken, men de er fortsatt ingenting mer enn undrende, spørrende setninger. Jeg prøver på ingen måte å si at noe er verken rett eller galt. Om du tenker deg om har jeg egentlig ikke sagt noe som helst hva angår mine synspunkt.

Poenget mitt var mer at det ble litt småkjapt å si at jenter er "pysete". Ville gjerne ha sett kilder på de "påstandene" også. Du velger å reagere på mitt store spørsmålstegn av et innlegg framfor å kritisere eller kommentere alle de andre usaklige kommentarene i denne tråden. Noe jeg finner forunderlig.
Vis hele sitatet...
Tolket det som retoriske spørsmål, ettersom det var et innlegg som kun besto av spørsmål og ingen utdyping av noe som helst. Mye likt konspirasjonsteoretikerenes argumentasjonsform, sånn: du-tenker-selv-men-jeg-har-guidet-deg-hit argumentasjon tolket jeg det som.

Jeg sier også i innlegget mitt at "pysete" påstander er idiotiske. Har kun skumlest, og det var egentlig bare dette innlegget jeg bemerket meg, fordi jeg forsto det som en tirade av tankefeil..
Jeg vil absolut ikke kalle jenter mere pysete, for jeg kjenner flere jenter med bein i nesa å som kan stå for hva dem sier enn gutter hahaha *bare for å ta igjen litt mot de små sjåvinistiske svarene her*
Men jenter tenker ofte mere på konsekvenser av ting enn det gutter gjør... Og tar derfor ikke like store sjanser.
Bare se på hestesporten... Lurer på hvor mange "store tøffe karer" som har blitt overtalt å bli med i stallen jeg åsså er de redde for en jævla hest Den har jeg sett hundrevis av ganger
Sitat av kukktryne Vis innlegg
Jeg har venner som kan ta samme triks, og hoppe på samme hopp. De er langt fra proffe å står brett 5-10 ganger i året.
Vis hele sitatet...
Har vært interessant å se de vennene dine bare ta en straight air på sistehoppet i coursen i VM. Har du egentlig noe anelse om hvor digert det er?

Sitat av Xasma Vis innlegg
Idrettsutøvere som driver på høyt nivå, både menn så vel som kvinner har gode vurderingsevner i forhold til begrensninger. Hvis ikke hadde de aldri kunnet nå nivået de er på idag, de hadde brukket nakken for lengst.
Vis hele sitatet...
Dette er så absolutt ingen fasit, i hvertfall ikke i snowboarding. Så klart vurderer de fleste i forhold til begrensninger, men det er en grunn til at man snowboarding begynte på en trefjøl i pudder, og nå er i triplecork-fasen. Mange har brekt nakken for å komme dit de er nå, og mange gjør det selv om de er på et høyt nivå. Det er dette som er noe av det jeg elsker mest med skateboard og snowboard, tar man ikke sjanser og gir faen en gang i blant, drar redselen over til adrenalin og bare kjøre på uten å tenke seg om, så blir du ikke god. Failer du på det du visste du muligens hadde en begrensning på, så er du en veldig viktig erfaring rikere. Å tryne på snowboard og skateboard er en investering, da vet du hvordan du skal gjøre det annerledes neste gang du hiver deg ut i det, enten om det er etter en sesong på sykehus, eller tiden du bruker fra da du tryna til du tar heisen opp igjen og prøver på nytt. Dette er kanskje den viktigste grunnen til at noen folk er helt råe på snowboard, mens andre slutter når de har tryna for hardt eller skjønner at neste steg er 16meters kickeren.

For å bli god i snowboarding, må du takle smerte, press og vanskelighetsgraden til sporten, noe jeg tror gutter generelt takler bedre (og sorry alle feminister, men dette tror jeg er biologisk). Snowboarding er ganske nytt, og at jenter driver med det er enda nyere. Det er en del snowboardcamps rundt om kring som er laget for å få flere jenter inn i sporten, og det er sjeldent det er mange deltakere med.

Og ja, hoppene var for store til jentene på VM. Jeg har to kompiser som deltok, og de sa det var som å kjøre drag racing ned mot hoppene for å komme over. Når jentene må gjøre det samme, som generelt veier mindre, er nyere i sporten og som ikke helt har skjønt viktigheten med å poppe på kickers (som igjen henger sammen med at de har tyngdepunktet lavere, og da må gå ut i rotasjon på en annen måte enn guttene), så blir det ikke like spektakulært.

Det er et annet problem med størrelse på hopp også, fordi nivået i snowboarding for jenter er så sinnsykt forskjellig. Nivået fra den "dårligste" jenta til den "beste" er ganske langt fra hverandre, og for at jentene som vil prøve seg på de beste skal ha noe sjans, må de hoppe på de største hoppene som de ikke er vant med, og da vil nivået på trickene de gjør senkes. Derfor dropper arrangementer å lage mindre hopp, fordi ingen hopper på de, for da kommer de uansett ikke på pallen. Hadde jentene hatt en annen course hadde vi fått sett mye kult! Jentene drar kanskje "bare" 7ere og 5ere, men de er drøye, og sinnsykt stilfulle! De er rolige i lufta og det oser av stil.

Man kan nesten ikke se på menn og kvinnesnowboarding med samme syn, fordi utviklingen er helt forskjellig, siden de er ganske nye i gamet. Men du ser de begynner å ta igjen gutta, i hvertfall amerikanerne, noe du virkelig ser godt i pipen.

Og btw, så gjør Torah Bright doublecrippler i pipe!
Sist endret av Lachrymology; 23. februar 2012 kl. 05:26.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av NijO Vis innlegg
Du mener fysisk?
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig, satt inn edit så det ikke skulle bli noe tvil, også greier selvfølgelig den geniale hjernen min å skrive feil, så det ser ut som jeg mente det motsatte av det jeg mente.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Det samme som mye annet. På noen utdanninger, som f.eks. sivil ingeniør (tror jeg), får jenter ekstra poeng hvis de velger det, kun fordi det er en mannsdominert utdanning. Så jeg tror nok det er noe av det samme i snowboard.
Akkurat det samme spørsmålet satt jeg med og, etter jeg så på snowboard VM.
Dog, dette begir meg nå ut på et annet spørsmål: Er det i det hele tatt noen idretter hvor det kvinnelige kjønnet er dominante?
Ta for eksempel hestesport. Kvinner bør absolutt ha gode forutsetninger til å bli minst like god - om ikke bedre - enn menn til dette? Likevel (uten at jeg har noe konkret fakta) er det menn som også er dominante i hestesport.
Hvorfor det er slik forundrer meg svært..
Når denne diskusjonen kommer opp, så tenker jeg bare tilbake på en idrett jeg selv har deltatt i, også ser jeg hvordan jentene gjør de når de deltar i den samme idretten, mot hverandre. Da slutter debatten for meg.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Når denne diskusjonen kommer opp, så tenker jeg bare tilbake på en idrett jeg selv har deltatt i, også ser jeg hvordan jentene gjør de når de deltar i den samme idretten, mot hverandre. Da slutter debatten for meg.
Vis hele sitatet...
Dette er vel ikke en diskusjon om hvorvidt menn er sterkere enn kvinner eller vice versa? Hvis du har tatt deg tid til å lese de tidligere kommentarene og Trådstarter tar de for seg en problemstilling..
Jeg synes jeg har et helt relevant poeng, ifølge innlegget mitt så er kvinner dårligere i idrett enn menn. De fleste andre innleggene i denne tråden konkluderer med det samme.
[quote=Lachrymology;2470405]Har vært interessant å se de vennene dine bare ta en straight air på sistehoppet i coursen i VM. Har du egentlig noe anelse om hvor digert det er?

Ja, jeg vet hvor store de hoppene er som de bruker i 6-stjerner konkuranse. Må redigere litt for de klarer ikke 1080(som bare et par av jentene klarer) på De største hoppene, men 540 og 720 klarer noen av de. Gøy du tror jeg skulle lyvet over et anonymt forum om at vennene mine er ganske så gode på snøbrett^^ Jeg derimot har ikke sjangs på big jump´s Hoppet å skadet meg når jeg var yngre, siden den gang tør jeg såvidt hoppe på de i barne parken engang.
Sist endret av kukktryne; 29. februar 2012 kl. 23:21.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Jeg synes jeg har et helt relevant poeng, ifølge innlegget mitt så er kvinner dårligere i idrett enn menn. De fleste andre innleggene i denne tråden konkluderer med det samme.
Vis hele sitatet...
Når du kaller deg Fritenker må du da være i stand til å tenke over hvorfor ting er som de er og ikke bare slå fast at de er det. Alle vet at menn oppnår bedre resultater enn kvinner i de fleste idretter men det som er interessant er hvorfor det er sånn.
Det poenget med kickboxing og spark er ganske relevant tror jeg. Raske rotasjoner osv, men det jeg tenker på da er om de kunne trent mye mage og rygg? De gjør jo seff dette fra før, men se på marit bjørgen foreks. Kanskje de må trene enda mer styrke? Stilen til jentene er heller ikke så særlig fin. Ser litt rotete ut i lufta. Progresjonen er selvsagt mindre når det er flest menn som driver sporten på høyt nivå.
Er jo akkurat det samme i fotball..
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Når du kaller deg Fritenker må du da være i stand til å tenke over hvorfor ting er som de er og ikke bare slå fast at de er det. Alle vet at menn oppnår bedre resultater enn kvinner i de fleste idretter men det som er interessant er hvorfor det er sånn.
Vis hele sitatet...
Takk, nettopp.
Kan du være med meg i tankegangen om det i det hele tatt er noen idretter hvor kvinner er dominante? (Kommentaren min er litt lenger oppe)
Sitat av Raza Vis innlegg
Takk, nettopp.
Kan du være med meg i tankegangen om det i det hele tatt er noen idretter hvor kvinner er dominante? (Kommentaren min er litt lenger oppe)
Vis hele sitatet...
Kvinner er bedre enn menn i fysiske idretter som skjer over svært lang tid/lange avstander, altså lengre enn en vanlig maraton f.eks. Dette er nok en rent fysisk greie som kan skyldes at kvinner tåler mer smerte enn menn. Noen hevder også at kvinner er bedre i idretter hvor grasiøsitet spiller inn, men det kan godt være kun fordommer. Hopp er en sport hvor det er ingen grunn til at menn skal være bedre da fysikken ikke spiller så stor rolle. Det samme gjelder flere ballspill som tennis, badmington og volleyball. At kvinner er underlegne tror jeg har mye med historien å gjøre. De blir i mye mindre grad oppfordra til å være tøffe og sportsjenter blir stempla som lite feminine. Diskusjonen som kom etter at Marit Bjørgen viste muskler i en aftenkjole viser hvor jævla kort feminismen har kommet og hvor jævla idioter mange mediekommentatorer er.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Det har jo noe med at menn er sterkere enn kvinner. Sånn fysisk, og de har anlegget for å bli større enn kvinner, noe som vil si de blir sterkere.
Sist endret av Kusetjuv; 1. mars 2012 kl. 00:03.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Det har jo noe med at menn er sterkere enn kvinner. Sånn fysisk, og de har anlegget for å bli større enn kvinner, noe som vil si de blir sterkere.
Vis hele sitatet...
I mange idretter, absolutt. Men hva er f.eks grunnen til at de beste mannlige golfspillerene er bedre enn de beste kvinnelige golfspillerene? Det er sånne ting som er spennende å finne ut av.
Sitat av Raza Vis innlegg
Akkurat det samme spørsmålet satt jeg med og, etter jeg så på snowboard VM.
Dog, dette begir meg nå ut på et annet spørsmål: Er det i det hele tatt noen idretter hvor det kvinnelige kjønnet er dominante?
Ta for eksempel hestesport. Kvinner bør absolutt ha gode forutsetninger til å bli minst like god - om ikke bedre - enn menn til dette? Likevel (uten at jeg har noe konkret fakta) er det menn som også er dominante i hestesport.
Hvorfor det er slik forundrer meg svært..
Vis hele sitatet...

Turn? Ballett/dans?
Sist endret av Kaput; 1. mars 2012 kl. 00:28.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Kvinner er bedre enn menn i fysiske idretter som skjer over svært lang tid/lange avstander, altså lengre enn en vanlig maraton f.eks. Dette er nok en rent fysisk greie som kan skyldes at kvinner tåler mer smerte enn menn. Noen hevder også at kvinner er bedre i idretter hvor grasiøsitet spiller inn, men det kan godt være kun fordommer. Hopp er en sport hvor det er ingen grunn til at menn skal være bedre da fysikken ikke spiller så stor rolle. Det samme gjelder flere ballspill som tennis, badmington og volleyball. At kvinner er underlegne tror jeg har mye med historien å gjøre. De blir i mye mindre grad oppfordra til å være tøffe og sportsjenter blir stempla som lite feminine. Diskusjonen som kom etter at Marit Bjørgen viste muskler i en aftenkjole viser hvor jævla kort feminismen har kommet og hvor jævla idioter mange mediekommentatorer er.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/helse/article1074798.ece
Sitat av stinkdyr Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kan, skrev jeg. Smerte er vanskelig å måle og undersøkelsene du henviser til er basert på enkeltpersoners egen klassifisering av smerte på en skala fra en til ti. Kanskje er det sånn at det er mer sosialt akseptert at kvinner snakker om egne svakheter og dermed smerte enn at menn gjør det. Kanskje er det sånn at menn tradisjonelt sett skal være tøffe og "mannlige" og at det gjør at de i mindre grad enn kvinner klassifiserer smerten de føler som sterk. Jeg vet ikke.

Her er en undersøkelse som viser at kvinner er bedre/raskere enn menn på superlangdistanse-løp når man passerer en viss løpslengde.

http://www.sportsscientists.com/2007...-their_11.html
Hunkjønn er jo ikke altid det svake kjønn, har ei veninne som sikkert ikker mer enn 160 høy å sikkert ikke mye over 40 kg, hu er senesterk å har slåssteknik så det holder, hun har aldri trent veldig mye styrke eller gått kampsport, men har sett hu banke karer som er en del større enn hun, hun har jo i tillegg et fint temprament, men alikevel..

Veit det ikke er snakk om akkurat det her, men måtte bare nevne det, for man skal aldri undervurdere noen uansett kjønn eller størrelse.
Sist endret av KjellFresh; 1. mars 2012 kl. 01:30.