Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1318
Hei

Driver å ser litt på parallell kobling av trafoer, og jeg lurer på om det stemmer at to trafoer som er koblet i parallell der den ene er Dd0 mens den andre er Dd4 ikke vil gi noen strøm til en evt last? (vil jo fortsatt gå en viss utjevning-/driftstrøm mellom trafoene)

Tenker det må være slikt siden en Dd4 trafo har 120 grader faseforskyvning i forhold til Dd0, sa da vil fasene jevne hverandre ut?
Hva slags trafo?
Kan du gi mer info?
Skjønner ikke helt hva du er etter her. En paralellkoblet trafo? Som i?
Sist endret av IW2022; 15. november 2023 kl. 19:18.
Trafoene er 3-fase trafoer fra 1969 som står på lab på universitetet. Ellers er det lite info annet enn at merkestrømmen på en delta-delta kobling er 7A. Driver å fullfører en semesteroppgave om forskjellige trafokoblinger i parallell, og veileder er borte ut neste uke. Disse 2 trafoene i parallell mates med spenning fra en regulerbar spenningskilde (0 - 230v, da noen av koblingene ikke ville taklet 230v pga høy strøm så reguleres spenningen inn forsiktig opp til jeg får en laststrøm eller strøm inn på trafoene tilnærmet 7A (merkestrøm))

Trafoene er identiske

Kan evt høre om det er noe mulighet for gamle datablad om det er nødvendig



måler her spenning ut på fase 1 (klemme A-B) på trafo 1 (gul) og trafo 2 (grønn), her ser vi at de trafo 2 er forskjøvet 120 grader

Her ser du skjemaet. R1, S1 og T1 får spenningen fra en regulerbar spenningskilde, last skjemaet er bare illustrasjon da lasten er en fast ferdigkoblet resistiv last.

skjemaet er for en Dd8 / Dd0 kobling, men dette er betyr bare at trafoen er forskjøvet 120grader i motsatt rettning enn Dd4 / Dd0
Sist endret av Vassbakk; 15. november 2023 kl. 19:48.
Hvis du har mulighett til å skaffe db så skal jeg kikke over det. Tar en tur innom posten imorgen og leser over den på nytt uansett. Muligens jeg leser bedre norsk da

Ok. Oppsummert.

- To transformatorer som er i fase med hverandre -120/120*=0*.
- Begge er trekantkoblet.
- DD8 mater, mens DD0 mater ikke.

Hvor er DD4? Erstatter du DD0/DD4 med DD0/DD8 sin tegning med DD0/DD4 som du egentlig snakker om?
Hvor er klemme A/B som du snakker om?
Har du feilsøkt transformator? Isolasjonsmålinger, spenningsmålinger og motstandsmålinger? Har du bilde av hvordan transformatorene er koblet? Har du bilde av selve trafoen?
Er lasten jevnt fordelt? Hvilke feil har du utelukket?
Er kablene inn på trafo tette?

Du mangler veldig mye informasjon. Jeg sliter med å tolke måten du formulerer spørsmålene dine på.
Sist endret av IW2022; 16. november 2023 kl. 17:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
beklager sent svar og mangelfull info, men var tydeligvis ikke noe datablad og oppdrive mtp alder og at de bare er til demonstrasjons formål fremfor å måle eksakte verdier.

Formålet med prosjektet var å se hva som skjedde hvis man koblet sammen to trafoer i parallell som ikke var i samme vektorgruppe. Oppgitt at den ene skulle være Dd0 koblet (klokketall 12) og den andre skulle da ha klokketall 4 eller 8 (120grader forskjøvet o forhold til Dd0 trafoen).

Målingen viste at det blei en veldig høy sirkulasjonsstrøm allerede ved lav spenning inn, noe som jeg tror er formålet

kort oppsummert oppgavetekst: "Hva skjer hvis vi kobler to trafoer hvor den ene er 120 grader forskjøvet i forhold til den ene?"
Den kortslutter?

Dette kan jeg nok ikke svare deg på dessverre. Syntes det som er skrevet er litt vel rotete om jeg skal få si det slikt. Du snakker om neg/pos 120* fasevinkel som utligner hverandre. Etterpå sier du at den ene trafoen er forskjøvet 120* fra den andre?
Sist endret av IW2022; 22. november 2023 kl. 16:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hele poenget med oppgaven er vel å demonstrere at du får en høy sirkulasjonsstrøm (kortslutning) når du parallellkobler trafoer med forskjellige vektorgrupper. Så slipper du å gjøre den dyrebare blemma i stor skala senere