Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 10085
True phreak.
Sitat av Sky Vis innlegg
Heh, ja, det er litt av hele det kvanteparadokset (bølge-partikkel-dualitet) som oppsto i kjølvannet av kvantemekanikken. Men lys opptrer i aller høyeste grad som partikler, altså fotoner, men vi må bruke bølger for å beskrive hvordan de kan bevege seg. Både den fotoelektriske effekt og comptoneffekten er eksempler på at lys rett og slett er partikler, og disse fenomenene kan ikke forklares av bølgeteori. Som Robert Mills sa; "It travels like wave and hits like a particle".

Det vi normalt sett karakteriserer som partikler, for eksempel elektroner, har også tydelige bølgeegenskaper så som bølgelengde og interferensmønstre ved dobbelspalteforsøk. Snål natur
Vis hele sitatet...
Dualitetsprinsippet har jeg i og for seg fått med meg (det lærer man tross alt på ungdomsskolen), men i og med at kvantetunnelleringseffekten bare er gyldig for partikler, gikk jeg utifra at det ekskluderte fotoner, da jeg aldri har tenkt på dette som partikler, selv om jeg er fullstendig klar over at fotoner innehar visse partikkelegenskaper.

Som sagt: Lenge siden jeg har vært borti partikkelfysikk, har stort sett bare hatt mekaniske fag de siste årene.
Sitat av Orph Vis innlegg
Dualitetsprinsippet har jeg i og for seg fått med meg (det lærer man tross alt på ungdomsskolen), men i og med at kvantetunnelleringseffekten bare er gyldig for partikler, gikk jeg utifra at det ekskluderte fotoner, da jeg aldri har tenkt på dette som partikler, selv om jeg er fullstendig klar over at fotoner innehar visse partikkelegenskaper.

Som sagt: Lenge siden jeg har vært borti partikkelfysikk, har stort sett bare hatt mekaniske fag de siste årene.
Vis hele sitatet...
Jepp, det er litt vanskelig og snålt det der. Det beste vi egentlig kan si er at både lys og materie kan oppføre seg som begge deler, ergo behandles som begge deler, ofte avhengig av hvilke fenomener vi er interessert i. Dette løper helt og holdent forbi hvordan vi normalt ser på ting (en stein er jo tross alt en stein, og en bølge i havet er en bølge i havet), men denne dualiteten er ganske godt innarbeidet i fysikken, særlig da i kvantemekanikken. Hvordan man skal tolke en slik dualitet er noe omstridt, men ledende fortolkninger av kvantemekanikken, såvidt jeg har forstått, ser på dette paradokset som en fundamental egenskap ved universet (komplementaritetsprinsippet).

Uansett så er det slik at fotoner kan tunnelere i henhold til deres partikkelnatur, "akkurat" slik elektroner kan danne interferensmønster i henhold til deres bølgenatur.
Sist endret av Sky; 8. mars 2012 kl. 10:59.
Trenger ikke flytte noe speil i lysets hastighet, du kan ganske enkelt plassere ett speil på månen og ett på jorda, så flytte speilet på plass etter at du skyter avgårde lysstrålen.

Også kan man for eksempel konstruere et prismesystem, som gjør at du skyter lysstrålen inn fra den ene siden og så lukker luken du skyter inn fra.

Men dette fungerer vel stort sett kun i det perfekte vakuum, med perfekte speil og null gravitasjon?
Sist endret av znapper; 9. mars 2012 kl. 15:10.
Sitat av Undis Vis innlegg
Hehe, tenkte ikke så langt.... my bad!

Men poenget var iallfall at det er mulig å senke hastigheten til lyset
Vis hele sitatet...
Det går til og med an å senke hastigheten helt ned 64-65km/t ved å sende lyset gjennom natron/natrium (husker ikke helt.. det var nat-et eller annet).
Et speil reflekterer mye av lyset men ikke 100%, derfor vil det dø ut på kort tid ettersom det mister litt styrke på hvert hopp..
True phreak.
Sitat av plohg Vis innlegg
Når vi er inne på Troll science; kan noen forklare meg hvorfor dette ikke ville fungert?
http://i.imgur.com/tJRPn.png
Vis hele sitatet...
I prinsippet er det jo greit. Oppdrift (som er et resultat av tyngdekraften i kombinasjon med stoffers egenskaper) utøver målbar kraft pr. Arkimedes' prinsipp, oppdrift er lik massen av fortrengt volum vann ganger tyngdekraften. F=ma.

Energitap er som vanlig friksjon, men så vil man også ha et betydelig vanntap, da vannet fordamper, og noe vann vil alltid bli med systemet opp, i tillegg til at forseglingen i bunn av vanntanken aldri vil være helt tett. Rent intuitivt ser jeg for meg at energien som skal til for å kompensere for dette vanntapet overstiger energien systemet genererer. Og selv om det skulle fungert (noe det ikke gjør): Et slikt system er praktisk umulig å konstruere i større skala.

I tillegg har man det ikke ubetydelige problemet med at beholderne som entrer pakningen i bunn kun utsettes for trykk nedover, ingen oppdrift. Dette systemet er så enkelt at oldtidens sivilisasjoner burde ha fått det til dersom det fungerte.
Sist endret av Orph; 12. mars 2012 kl. 10:53.
Sitat av Orph Vis innlegg
I prinsippet er det jo greit. Oppdrift (som er et resultat av tyngdekraften i kombinasjon med stoffers egenskaper) utøver målbar kraft pr. Arkimedes' prinsipp, oppdrift er lik massen av fortrengt volum vann ganger tyngdekraften. F=ma.

Energitap er som vanlig friksjon, men så vil man også ha et betydelig vanntap, da vannet fordamper, og noe vann vil alltid bli med systemet opp, i tillegg til at forseglingen i bunn av vanntanken aldri vil være helt tett. Rent intuitivt ser jeg for meg at energien som skal til for å kompensere for dette vanntapet overstiger energien systemet genererer. Og selv om det skulle fungert (noe det ikke gjør): Et slikt system er praktisk umulig å konstruere i større skala.

I tillegg har man det ikke ubetydelige problemet med at beholderne som entrer pakningen i bunn kun utsettes for trykk nedover, ingen oppdrift. Dette systemet er så enkelt at oldtidens sivilisasjoner burde ha fått det til dersom det fungerte.
Vis hele sitatet...
Om man hadde brukt en lettere gass og en tyngre veske, så ville man fått en mye bedre oppdrift.

Akkurat dette med lekasje av veske, kan være problematisk, men det burde da gå an å samle opp vesken for gjennbruk?
Det vil koste minst like mye energi å få kulene inn gjennom nedre åpningen som man tjener på rotasjonen. Du flytter ting inn i et mye høyere potensial og da må man bruke energi.
True phreak.
Sitat av Douchebag Vis innlegg
Om man hadde brukt en lettere gass og en tyngre veske, så ville man fått en mye bedre oppdrift.

Akkurat dette med lekasje av veske, kan være problematisk, men det burde da gå an å samle opp vesken for gjennbruk?
Vis hele sitatet...
Det forandrer likevel ikke det faktum at systemet fungerer som et stempel i det beholderne entrer væskekammeret. P=rho*g*h, hvor h er høyden på søylen, g er tyngdeaksellerasjon og rho er væsketetthet. Jo høyere tetthet, jo høyere trykk virker på beholderen. For at man skal kunne dra nytte av oppdriftseffekten må hele beholderen være omsluttet av væske. Mtp. at man konstant taper væske, og i tillegg må slite med friksjon, kan man lett anta at man taper energi.

Perpetuum mobile er fortsatt en hellig gral, jeg tviler sterkt på at en så enkel maskin er løsningen på det problemet.
Sist endret av Orph; 12. mars 2012 kl. 13:22.
Hva med dette?
Om det er mulig å holde to typer veske avskilt vet jeg ikke.
Evt. så kunne kanskje et lukket system funket bedre.


Hadde jo vært super awesome om troll sience hadde løst Perpetuum mobile da! xD

http://img38.imageshack.us/img38/7848/awesomeyu.jpg
Sitat av Orph Vis innlegg
Det forandrer likevel ikke det faktum at systemet fungerer som et stempel i det beholderne entrer væskekammeret. P=rho*g*h, hvor h er høyden på søylen, g er tyngdeaksellerasjon og rho er væsketetthet. Jo høyere tetthet, jo høyere trykk virker på beholderen. For at man skal kunne dra nytte av oppdriftseffekten må hele beholderen være omsluttet av væske. Mtp. at man konstant taper væske, og i tillegg må slite med friksjon, kan man lett anta at man taper energi.

Perpetuum mobile er fortsatt en hellig gral, jeg tviler sterkt på at en så enkel maskin er løsningen på det problemet.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misforsto hva ivioynar mente. Det vil koste akkurat like mye energi å presse kulene inn i vanntanken underifra som du får ut igjen av oppdriften. Ting som fordamping, vannsøl og liknende kan overses, da den ikke vil (eller kan) fungere selv under ideelle forhold.

Dette ser man ganske enkelt ved å tenke seg kulene som kuber i stedet. For å få presset en kube med høyde, lengde og bredde lik a inn i bunnen av vanntanken, må man tilføre en energi som tilsvarer å løfte en vannsøyle lik tverrsnittet på kuben like høyt som kuben er høy. Kaller vi høyden på tanken for h blir volumet på vannsøylen V=a2·h, og massen m=V·ρ, hvor ρ er tettheten til vannet. Kraften som må til blir F=m·g, og arbeidet som kreves for å løfte søylen blir E=F·a, eller med andre ord (eller bokstaver, om du vil) E=a2·h·ρ·g·a=a3·ρ·g·h.

Oppdriftskraften man får fra kuben er lik vekten av vannet den fortrenger, som blir F=a3·ρ·g, og ganget med avstanden den driver får man energien E=a3·ρ·g·h – akkurat det samme som energien som kreves for å presse den inn i utgangspunktet. Med andre ord, man går nøyaktig i null.

Sitat av Douchebag Vis innlegg
Hva med dette?
Om det er mulig å holde to typer veske avskilt vet jeg ikke.
Evt. så kunne kanskje et lukket system funket bedre.
Vis hele sitatet...
Det blir akkurat det samme problemet, bare at du får to barrierer i stedet for én.
True phreak.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg tror du misforsto hva ivioynar mente. Det vil koste akkurat like mye energi å presse kulene inn i vanntanken underifra som du får ut igjen av oppdriften. Ting som fordamping, vannsøl og liknende kan overses, da den ikke vil (eller kan) fungere selv under ideelle forhold.
Vis hele sitatet...
Det var vel ikke innlegget til ivioynar jeg svarte på, så om det kan se ut som jeg misforsto det, så er ikke det så rart
Ser det er dumt spørsmål, men håper å forstå fenomenet litt bedre.
Kan lys kolidere med lys på noen som helst måte?

Bølger påvirker bølger. F.eks. jammet vi radiobølger i forcen.
Lys/foton er vel nermere det å ha masse en radio bølge er.

Også har jeg hørt at lys går saktere i vann. Stemmer dette?

Kaizen
Sist endret av Kaizen; 15. mars 2012 kl. 22:13.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor skal du trenge å flytte speilet i lysets hastighet? Du trenger ikke å være raskere enn en bil for å hoppe foran bilen. Du kunne dessuten brukt et parabolformet speil, så kunne man sendt inn lysstrålen fra siden.
Vis hele sitatet...
Spørs, så vidt meg bekjent er lys i form av bølger. Og med lydbølger er det slik at de reflekteres optimalt dersom det er like langt mellom to flater som mellom bølgetoppene, dobbelt eller trippelt så langt etc. Derfor stående bølger, dermed feedback.

Det er ikke usansynlig at samme prisippet vil gjøre seg gjeldende her (jeg vet som sagt ikke), men i såfall vil parabolformede speil være en ulempe siden lengden mellom flatene vil variere for hver gang lyset reflekteres.

Videre så kan jeg ikke forstå hvordan man skal få lys til å reflekteres (skifte retning 180 grader uten at man får et energitap.) På den annen side er det mye jeg ikke forstår.

Det som uansett kunne vært artig å prøvd var å dekke et rom med speilglass, bare for å se hva man kunne få ut av refleksjonene
True phreak.
Sitat av Dominic Vis innlegg
Spørs, så vidt meg bekjent er lys i form av bølger. Og med lydbølger er det slik at de reflekteres optimalt dersom det er like langt mellom to flater som mellom bølgetoppene, dobbelt eller trippelt så langt etc. Derfor stående bølger, dermed feedback.
Vis hele sitatet...
Dette er problematisk utifra et akustisk standpunkt (hvordan vi oppfatter lyden), ikke i forhold til fysikken i problemet, og er derfor ikke problematisk i forhold til lys.

Videre så kan jeg ikke forstå hvordan man skal få lys til å reflekteres (skifte retning 180 grader uten at man får et energitap.) På den annen side er det mye jeg ikke forstår.

Det som uansett kunne vært artig å prøvd var å dekke et rom med speilglass, bare for å se hva man kunne få ut av refleksjonene
Vis hele sitatet...
Nå har det blitt fastslått at man "mister" energi i systemet via et fenomen som kalles kvantetunnelering. Nå må jeg igjen presisere at det er lenge siden jeg har hatt om dette, men hvis jeg husker riktig: Fotoner er masseløse, og man vil få et fullstendig elastisk støt i det fotonet treffer speilet. Fullstendig elastisk støt innebærer fullstendig bevarelse av bevegelsesmengde: Fotonet utøver en kraft på speilet i retning X, og speilet utøver en kraft på fotonet i motsatt retning, uten at noe energi går tapt i friksjon o.l. Det kommer sikkert noen etter meg som kan utdype dette.
Om alle variablene forsvinner, så ja. Ellers vil det ikke gå
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Ser det er dumt spørsmål, men håper å forstå fenomenet litt bedre.
Kan lys kolidere med lys på noen som helst måte?
Vis hele sitatet...
Ikke i utgangspunktet. Fotoner har ikke ladning og interagerer derfor ikke med hverandre på den måten – de lager kun et interferensmønster. Men det er mulig for et foton å spontant omgjøres til for eksempel et elektron og et antielektron og via denne prosessen skape en slags form for kollisjon med energiutveksling og spredning. Dette krever kvanteelektrodynamikk (og i enkelte tilfeller kvantekromodynamikk), og er et godt stykke over mitt kunnskapsnivå, så jeg kan dessverre ikke utbrodere noe.

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Bølger påvirker bølger. F.eks. jammet vi radiobølger i forcen.
Lys/foton er vel nermere det å ha masse en radio bølge er.
Vis hele sitatet...
Radiobølger og synlig lys er akkurat det samme fenomenet: elektromagnetisk stråling. Faktisk er det ikke så uvanlig i fysikken å kalle all elektromagnetisk stråling for lys. All elektromagnetisk stråling består av fotoner, uavhengig av frekvens, og ingen fotoner har masse (en partikkel kan ikke være "nærmere å ha masse" enn en annen – enten har den masse, eller så har den ikke det).

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Også har jeg hørt at lys går saktere i vann. Stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Man sier at lys går saktere i et medium enn i vakuum. Være seg luft, vann, glass eller noe helt annet. Men det som egentlig skjer er at lyset bruker lenger tid å forflytte seg samme avstand fordi det på veien blir absorbert av atomer for deretter å bli eksitert igjen. I periodene hvor lyset faktisk forflytter seg mellom atomene vil lyset alltid gå i hastighet c – lysets hastighet i vakuum, som er ca 300000 km/s. Derfor er det altså bare gjennomsnittshastigheten som synker.

Sitat av Dominic Vis innlegg
Spørs, så vidt meg bekjent er lys i form av bølger. Og med lydbølger er det slik at de reflekteres optimalt dersom det er like langt mellom to flater som mellom bølgetoppene, dobbelt eller trippelt så langt etc. Derfor stående bølger, dermed feedback.
Vis hele sitatet...
Prinsippet brukes også i forbindelse med optiske resonatorer som brukes i lasere. I den forbindelsen har det ingenting med optimal refleksjon å gjøre, men at alle andre frekvenser enn de som forårsaker en stående bølge vil forsvinne som et resultat av destruktiv interferens (men energien forsvinner ikke, den kun fokuseres rundt resonansfrekvensene).

Som en kommentar, så er man absolutt ikke avhengig av stående bølger for å få feedback, i form av akustisk tilbakekobling. Det oppstår fordi man har en positiv tilbakekobling i systemet hvor lyd som går inn i mikrofonen forsterkes, sendes ut av høyttalerne og inn i mikrofonen igjen som et sterkere lydsignal enn det var den første gangen. Dette blir en løpsk prosess, og lydstyrken vil øke til den møter på et begrensende element. Frekvensen avhenger av resonansfrekvenser i alle involverte elementer – mikrofon, høyttaler, forsterker, romutformingen, mediet, avstand også videre.

Sitat av Dominic Vis innlegg
Det er ikke usansynlig at samme prisippet vil gjøre seg gjeldende her (jeg vet som sagt ikke), men i såfall vil parabolformede speil være en ulempe siden lengden mellom flatene vil variere for hver gang lyset reflekteres.
Vis hele sitatet...
Nei, det trenger ikke nødvendigvis å være tilfelle. Optiske resonatorer kan godt ha konkave og konvekse speilflater uten at lengden mellom flatene endres mellom refleksjonene. Se illustrasjon i artikkelen jeg linket til. Men jeg tar ikke på sparket om det går an å lage et speilsystem som lar en skyte lyset inn utenfra og samtidig få konstante refleksjonslengder – det er godt mulig det vil ende med å komme ut igjen der det kom inn, så det kan ha vært et dårlig forslag fra min side.

Man kan jo også generere lyset inne i et slik kammer med for eksempel elektrisk utladning mellom to elektroder. Noen av fotonene vil da finne stabile refleksjonsbaner i kammeret. Poenget var i alle fall at man ikke trenger å være raskere enn lyset for å få lukket lyset inne.

Sitat av Dominic Vis innlegg
Videre så kan jeg ikke forstå hvordan man skal få lys til å reflekteres (skifte retning 180 grader uten at man får et energitap.) På den annen side er det mye jeg ikke forstår.
Vis hele sitatet...
Man får en utveksling av impuls (bevegelsesmengde), men det trenger slett ikke å medføre et energitap (det gjør det heller ikke i klassisk mekanikk; se elastisk kollisjon).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Et spørsmål fra en som har ekstremt begrensede kunnskaper innenfor fysikk, naturvitenskap osv: Siden lyset bare "lyser opp" overflater og partikler i lufta, vil lyset mellom disse to speilene (sett at det var mulig å reflektere lyset i evig tid slik som TS foreslår) være synlig for øyet? Hvordan ville det isåfall sett ut hvis luften i rommet var helt tomt for støvpartikler?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av trckLOL Vis innlegg
Et spørsmål fra en som har ekstremt begrensede kunnskaper innenfor fysikk, naturvitenskap osv: Siden lyset bare "lyser opp" overflater og partikler i lufta, vil lyset mellom disse to speilene (sett at det var mulig å reflektere lyset i evig tid slik som TS foreslår) være synlig for øyet? Hvordan ville det isåfall sett ut hvis luften i rommet var helt tomt for støvpartikler?
Vis hele sitatet...
Du ville ikke ha sett det. Skulle lyset bli reflektert til evig tid mellom disse to speilene, så må det bety at ingen fotoner må noengang klare å slippe unna speilene og finne veien til øynene dine.

Det betyr at du som står på utsiden vil oppleve speilene, området rundt og området imellom som bekmørkt.
Sist endret av Bombasa; 25. mars 2012 kl. 15:10.
Sitat av shaman-sultan Vis innlegg
prøver du å få bekreftet noen som står på 4CHAN?!
dette er bare bullshit, som alt annet på 4chan
Vis hele sitatet...
er nok mange som har tenkt på det før en eller annen artist fant en måte å fremstille det humoristisk også legge det på 4chan :P

hvis jeg hadde laget ett tulle bilde om vitenskaplige teorier eller hypoteser ville ikke det gjort teorien eller hypotesen noe mindre gjeldende/interesang.