Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1729
Heisann! Tenkte jeg skulle kjøre en liten debatt her på lørdagskvelden.

Dere har kanskje hørt om "strengteorien", som enkelt forklart er en teori innen fysikken som prøver å beskrive hva som er de absolutt minste byggesteinene i universet.
Det er grunnlaget for "teorien for alt" som da betyr at de prøver å beskrive de fire ulike kreftene vi har i universet under en og samme "gren" noe som ingen har klart tidligere: " å kombinere kvantfysikkens forklaring på svake kjernekrefter, sterke kjernekrefter, og elektromagnetisme - og den generelle relativitetsteorien som forklarer gravitasjonen".

http://en.wikipedia.org/wiki/String_theory
http://no.wikipedia.org/wiki/Strengteori
http://www.forskning.no/Artikler/2004/mai/1084536867.95

-Slang på litt lesestoff til dere som vil vite litt mer.

Jeg er fryktelig usikker på hva jeg skal si angående dette, og har snakket både godt og vondt om strengteorien, men hva mener dere?
Sist endret av approved; 3. mars 2012 kl. 22:49.
Jeg vet ikke med så mange andre, men jeg har bare hørt om denne teorien gjennom tv sitcomen The Big Bang Theory.
Og selv om emnet er noe spennende har jeg ikke all verden med forståelse for hva det dreier seg om, og skjønner ikke hva forskjellen på dette er og en annen teori som forklarer gravitasjonen. Trenger den en større utdypelse enn det den allerede har?
evt. Hva vil du kunne oppnå om denne teorien er korrekt eller feil. Sånn rent fysisk?
Mange forskere mener at denne teorien er den "eneste" rette, siden den forklarer hvordan alle kreftene i universet henger sammen. For meg virker det som at det som startet som en teori, har blitt grunnlaget for ganske mye teoretisk fysikk, som ikke er backet opp med for mye bevis gjennom teknisk fysikk eller ekte forsøk.En kjent vits i USA er at hvis noe er uforklarelig, så er strengteorien det eneste som kan forklare det ^^
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Mange forskere mener at denne teorien er den "eneste" rette, siden den forklarer hvordan alle kreftene i universet henger sammen. For meg virker det som at det som startet som en teori, har blitt grunnlaget for ganske mye teoretisk fysikk, som ikke er backet opp med for mye bevis gjennom teknisk fysikk eller ekte forsøk.En kjent vits i USA er at hvis noe er uforklarelig, så er strengteorien det eneste som kan forklare det ^^
Vis hele sitatet...
I USA så tror også 40% av befolkningen at evolusjonsteorien er falsk..
True phreak.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
I USA så tror også 40% av befolkningen at evolusjonsteorien er falsk..
Vis hele sitatet...
Nå tviler jeg på at vitsen det ble referert til her er noe folk flest kjenner til.

Jeg er ikke en tilhenger av strengteorien, nettopp på grunn av mangelen av empiri. Den bygger på for mange ufalsifiserbare antagelser, rett og slett.