Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 7465
Redpilled alfahann
De store forskjellene man ser innen sport koker ned til det enkle faktum at menn og kvinner opp gjennom menneskets historie har investert helt forskjellig i avkom. For menn har det ofte vært nok med et par minutter for å få et avkom mens det for kvinner alltid har innebært flere år med arbeid for å få det samme avkommet. Resultatet er at menn og kvinners fysikk er blitt ganske forskjellig.

Ettersom kvinner er nødt til å invistere så mye i et avkom er de langt mere kresne i valg av partner.Dette har ført til at bare 40% av menn som har levd har klart å føre genene sine videre mens hele 80% av kvinner har klart det samme.

Men hvorfor har dette noe og si for hvor godt menn og kvinner gjør det i ulike sportsgrener? Jo, fordi det gir en god forklaring på hvorfor menn og kvinner gjør som de gjør. Hvorfor menn tar større sjanser i snowboard kan for eksempel enkelt forklares utifra disse betingelsene. Siden bare 40% av mennene klarer å føre genene sine videre har gutter alt og vinne og lite å tape på å ta store sjanser. Så godt som alle mennene som har hatt størst evolusjonær suksess har tatt store sjanser for å lykkes. Djenghis khan, menneskehetens kanskje største biologiske suksess er et prakteksempel på dette. I dag er mange millioner mennesker etterkommere av Djenghis Khan. Hadde en kvinne derriomot tatt den samme risken ville den evolusjonære gevinsten vært langt mindre.

I nærmest alle arter er den av kjønnene som invisterer minst i avkommet den største. Dette er også tilfellet med mennesket og har trolig ført til at menn fikk rollen som jegere i jeger og sanker samfunnet. Å være jeger er en oppgave som krever en god fysikk og det er derfor naturlig å tro at menn utviklet dette i større grad enn kvinner som stod for sankinga. Det er trolig dette som har ført til at menn i dag har en kropp som i større grad er tilpasset mye fysisk aktivitet. Dette kan selvsagt også være en fordel i snowboard som jo er en fysisk krevende idrett.

Men dette forklarer ikke hvorfor menn gjør det bedre i idretter som ikke krever så fryktelig god fysikk som for eksempel sjakk,ridning eller skiflygning. Det mest naturlige blir selvsagt å se på samfunnets påvirkning for å forklare dette. Det er nærmest et faktum at gutter i større grad enn jenter blir presset til å bedrive idrett av en eller annen form. Dette er selvsagt en del av forklaringen , men forklaringen kan også være delvis biologisk.

Som jeg skrev tidligere er det langt flere kvinner som har ført genene sine videre enn menn. En konsekvens av dette kan være at menn i større grad spesialiserer seg på en ting. Særlig forsknig på autisme og aspergers syndrom peker i retning av dette. De to diagnosene er nemlig langt vanligere hos gutter enn jenter og mye tyder på at de skyldes for store mengder testosteron i livmoren. Konsekvensen er dårligere sosiale ferdigheter samt intens interresse for et bestemt emne som gjerne er av teknisk art.

Lignende konsekvensene er nærmest en universal følge av mye testosteron i livmoren for både gutter og jenter. Dette har sammenheng med debatten fordi det betyr at personer som fikk mye testosteron i livmoren i større grad vil kunne bruke store mengder tid på en bestemt ting. Dette kan være en enorm fordel når det kommer til idrett av opplagte grunner. Siden menn gjennomsnttlig har langt mere testosteron vil dette oftere være tilfelle for gutter.

Konklusjonen min er at det store gapet mellom kvinner og menn i stor grad skyldes biologi. Biologien har ført til samfunnet har ulike forventninger til gutter og jenter som gjør at noen jenter med potensiale til å bli gode velger å ikke satse. Dette gjør forskjellene enda mer betydlige.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
I mange idretter, absolutt. Men hva er f.eks grunnen til at de beste mannlige golfspillerene er bedre enn de beste kvinnelige golfspillerene? Det er sånne ting som er spennende å finne ut av.
Vis hele sitatet...
Menn har en fysisk forskjell som også leder til psykisk i forhold til kvinner.

Menn syns område(altså fysisk, øyet) er som tunnelsyn i forhold til kvinners.

Kvinner trenger ikke se til siden får å se hva som er der, mens menn må snu seg for å få punktet innenfor tunnelsynets område.

Dette er litt av grunnen til at kvinner kan gjøre mer enn en ting om gangen.
En mann må konstentrere seg om EN ting av gangen, men han blir også mer fokusert og konstrert om akkurat det.

Poenget er at i fks. golf som du nevner, så kan menn være mere fokusert og konsentert og blir ikke avledet av alt rundt dem.
Dette er kun min teori om golf, resten av overnevnte er fakta.

Kilder husker jeg ikke, men med et kjapt søk i google finner du sikkert nok.
Er det rart jeg elsker Freak.no.
For noen utrolig bra svar (bennern) av en diskusjons-topic som kunne endt opp med svada.
Det skal sies at når man gjør triks om det skulle være trampoline, rullebrett, snøbrett, turning, lukeparkering, kreves det rom-orientering. Jeg vil tro at menn generelt er bedre rustet på dette området.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Generelt sett er kvinner svakere bygget enn menn, derfor.

(Snakker psykisk her da)
Vis hele sitatet...
mener du fysisk ?! *facepalm*
Sitat av Micoline Vis innlegg
legger til en morsom link på jentenes bekostning
Vis hele sitatet...
What the... Dette er ELITEN? Dette er PROFESJONELLE utøvere?
Sitat av Choobe Vis innlegg
Generelt sett er kvinner svakere bygget enn menn, derfor.

(Snakker psykisk her da)
Vis hele sitatet...

prøver du å si fysisk? for jeg nekter å tro at menn er sterkere psykisk enn kvinner. heller tvert imot
" Jentene hopper ca like høyt, og ca like langt."

Jentene i VM hadde enorme problemer med hoppet som var der.
Var bare vell bare to stykker som klarte hoppet uten noe problem.

Dem fikk ikke fart nokk til å hoppe over "Kulen" på big-jumpen, Så skjønner helt fint at ingen av dem turte å satse på noe vanskelig, når man ikke trengte å ta noen ekstra sjangser for å vinne

Som andre her sier. Så har vekt veldig mye med snowboard å si. om du er liten av veks så må du "ake" fart noe som tar på fysisk og psykisk. (psykisk pga du mister fokus på trikset du skal klare, og heller tenker mest på farten)

Skal ikke se bort ifra at jentene får ett eget hopp neste år. og triksene blir så der etter.

Men som andre også sier. Så er det veldig mye mer konkurranse mellom gutter enn jenter.
noe som gjør at guttene satser mye mere enn jentene.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Kan, skrev jeg. Smerte er vanskelig å måle og undersøkelsene du henviser til er basert på enkeltpersoners egen klassifisering av smerte på en skala fra en til ti. Kanskje er det sånn at det er mer sosialt akseptert at kvinner snakker om egne svakheter og dermed smerte enn at menn gjør det. Kanskje er det sånn at menn tradisjonelt sett skal være tøffe og "mannlige" og at det gjør at de i mindre grad enn kvinner klassifiserer smerten de føler som sterk. Jeg vet ikke.
Vis hele sitatet...
Det er slett ikke umulig at kulturelle kjønnsroller spiller inn, men undersøkelsene som har blitt utført er, så vidt jeg kan se, sjelden kun basert på skalaplassering av smertestimuli, men også på smerteterskel. Som det også står i Aftenposten-artikkelen: "[Kvinnene] hadde også lavere toleransegrense, med andre ord tok det kortere tid før de kom til et punkt hvor de ikke lenger holdt ut smerten under eksperimentet." Dette er en form for selvrapportering som nok i enda større grad går mer på det rent biologiske, selv om motivasjon til å holde ut lenger som følge av kjønnskulturelle forventninger selvsagt også kan være en faktor.