Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1363
Hei!

Jeg sliter med et kabinettet jeg bygger til bruk av planting inne.
Problemet er at jeg ikke har noen anelse om organisering av lyspæra.
Jeg har planlagt å kjøpe ett billig Vekstlys (sparepære 23 w), regner med jeg ikke har behov for noen strømbelaster da?
Jeg er også usikker på montering av lys inne i kabinettet.
Følger det med sokkel og strømledning når en kjøper lys pære, eller må det kjøpes ved siden av? Eventuelt hvor kan jeg kjøpe det?
Ønsker helst å henge den opp ett "tau", slik at den kan være så nærme planten som mulig.

Siste jeg er usikker på er vifter.
Hvordan kan jeg montere disse på kabinettet og få strøm til dem når det ikke er noe hovedkort eller strømforsyning?
Og kanskje noe av det viktigste; hvordan minsker jeg lukt?
Jeg forstått at kullfiltre fungerer, men er det mulig å få tak i kullfiltre til små pc vifter?
Jeg har også sett på Denne lampen, men er skeptisk til om det fungerer ordentlig.

Håper på svar!

Her er litt Bakgrunnsmusikk for dem som tåler Lil Wayne
Sist endret av perfeksjonisten; 12. mars 2012 kl. 02:48.
Du trenger ikke balaster til vanlig sparepærer, jeg ville vurdert å kjøpe en bedre pære feks. en fra designbelysning. Sokkel og lampeledning får du kjøpt på biltema maxbo etc. og jeg vil anbefale at du lager en reflektor slik at du får utnyttet lyspæren mest mulig. For å benytte en pcvifte uten hovedkort/strømforsyning kan du kjøpe en multiadapter(for kameraer, telefoner etc.) på biltema å stille den in på 12V(denne koste ikke mer en ca 200kr). Jeg så at de solgte kullfilter ment for kattedoer på Jula, hvis du velger å montere disse foran viften vær sikker på at viften har nok "sugekraft".
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
1. sparepærer funker til stiklingsfasen, men etter et par uker trenger du noe kraftigere, som f.eks en 125W CFL-pære
2. kjøp alt av materiell på Jula, Clas Ohlson, eller lignende
3. bruk strømadapter for å koble til PC-vifter
4. en liten pc-vifte vil ikke dra nok luft for å utnytte et kullfilter, du må ha noe mye kraftigere
5. en slik pære vil ikke fjerne "noe" lukt fra en cannabis-plante. de lukter sterkt.
Tusen takk for raske svar!
Da har jeg fått svar på det meste av spørsmålene jeg lurte på =]

Siste små ting jeg lurer på er:

sparepærer funker til stiklingsfasen, men etter et par uker trenger du noe kraftigere, som f.eks en 125W CFL-pære
Vis hele sitatet...
-Trenger jeg en strømbelaster til den type pære?
er det mulig å kjøpe en liten strøm belaster til å ha inni kabinettet hvis jeg eventuelt trenger det?

-Hvor sterk lukt er det ca og når dukker den opp? ( eks: blomstringsfasen)

-Er det noe effektivt jeg kan gjøre for å fjerne lukten i mitt tilfelle?

Igjen takk for svar! Håper på flere
Du får Cfl'er for vekst og blomstring på design belysning(såhvidt jeg har skjønt det er CFL(compact Fluorescent Light) sparepærer?) De har en stor CFL på biltema som funker godt til vekst hvis den plasseres nært nok. En enkel løsning for å dekke over lukten av en liten gro op kan være å kjøpe deg noen sterktduftene blomster på plantasjen, dette vil dekke over lukten men selfølgelig ikke for politihunder.

Ps. det kullfiltret jeg snakket om er veldig tynt, det funker ikke like bra som de du kjøper på grow shops men kan bidra til å fjerne litt lukt, og en god pcvifte med nok rpm vil klare å dytte eksosluften gjennom dette.
Sitat av Confusa Vis innlegg
Du får Cfl'er for vekst og blomstring på design belysning(såhvidt jeg har skjønt det er CFL(compact Fluorescent Light) sparepærer?) De har en stor CFL på biltema som funker godt til vekst hvis den plasseres nært nok. En enkel løsning for å dekke over lukten av en liten gro op kan være å kjøpe deg noen sterktduftene blomster på plantasjen, dette vil dekke over lukten men selfølgelig ikke for politihunder.
Vis hele sitatet...
Konge!
Da blir det forhåpentligvis grønnsaker til dessert!