Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 7530
Det gjelder våre to største tabloidavisers omgang med virale YouTube-videoer og praksis vedr. opphavsrett.

- Dagbladet kopierer video fra både private og kommersielle aktører, legger på litt tekst, klipper kanskje litt, og poster det med reklame - på egen kanal, uten link til opphavsmaterialet. Kilder identifiseres kun med et minimum av info (som "Kilde: CNN"). Både likes og kommentarer er skrudd av, men reklame er som sagt påslått.

- VG gjør det samme, men poster videoene på sin egen VGTV.no med obligatoriske, lange reklamer. Kilder oppgis i en liten hjørnegrafikk mot slutten, men med minst mulig info akkurat som DB. Ironisk nok tar det gjerne kortere tid å åpne ny fane, laste YouTube, søke på stikkord (ingen av dem gjengir originaltitler, nemlig), finne video og trykke på den - før VGs video begynner å spille.

Står man fritt til å tjene penger på andres innhold på den måten? Jeg er klar over Fair Use-loven (som vel er mest aktuell all den tid mye av innholdet stammer fra USA - her i Norge er vel sitatretten det nærmeste vi kommer), som beskytter retten til å gjengi åndsverksinnhold i forbindelse med omtale, kritikk, satire osv. Det Dagbladet og VG gjør, er å ta andres innhold, fucke litt med det og poste det på egen kanal/platform for å få reklameinntektene selv.

Slik videoene fremstår, går jeg ut ifra at VG & DB vurderer slik praksis som lovlig så lenge de slenger på noe tekst og ev. redigerer litt. Klipping og teksting av disse videoene fremstår for meg som en studie i hvordan teknisk sett holde seg innenfor loven med et minimum av innsats. De har jo "redigert" og "kommentert", og kan vel slik slippe unna under Fair Use. At tekstingen ikke har noen verdi utover å dekke avisene rettslig, er ikke så viktig. Ei heller det at loven aldri var ment å skulle beskytte slikt materiale.

Hva syns folk? Og hva sier loven?

Sturer ikke, bare lurer. Mener ikke at slikt skal slås ned på - jeg ønsker et fritt internett - men merker selv at jeg finner en viss tilfredsstillelse i å spore opp originalvideoer istedenfor å laste ned avisenes reklamer, når jeg en sjelden gang klikker på slike.
Jeg kontaktet Dagbladet for et par år siden da jeg satt og lurte på akkurat det samme som deg. Fikk da til svar at det alltid ble klarert med rettighetshavere før noe ble repostet i DBTV.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg kontaktet Dagbladet for et par år siden da jeg satt og lurte på akkurat det samme som deg. Fikk da til svar at det alltid ble klarert med rettighetshavere før noe ble repostet i DBTV.
Vis hele sitatet...
Er ikke så sikker på at det der stemmer. Og ikke minst har dem reklame på videoer dem ikke eier. Syns det er utrolig frekt. Hva syns dere?
Jeg er egentlig enig i at dette er på kanten - om ikke et stykke over også. Det slår meg som merkelig at de skal få tillatelse til å kopiere virale videoer for å kunne legge det ut på samme mediedelingsside (spesielt da db legger ut videoene på youtube igjen) med ekstra reklame. Skulle gjerne hørt med noen av de som eier videoene hva de har sagt 'ja' til.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slow Mo Guys bekreftet iallefall selv at VGTV (på reddit om jeg ikke husker feil?) hadde spurt om tillatelse til å bruke en av deres videoer.. Det er langt ifra uvanlig, og det er årsaken til at de aller fleste youtubere gir bort deler av kaka til nettverk som står for nettopp byrokratiet å ta betalt for videolisenser (samt å følge opp brudd på opphavsretten)..
Folkens, dette er helt vanlig praksis med mer eller mindre alle nyhetssider nå om dagen.

Det er 2 måter dette skjer på. Den første (og den mindre vanlige grunnet mer lisenskrøll) er at DB/VG har kontaktet rettighetsopphaveren og spurt om tillatelse til å poste. Dette er mest vanlig for ting filmet av nordmenn, da sånt ikke blir plukket opp av de selskapene jeg nevner under.

Det mer vanlig nå om dagen er at de kjøper tillatelse til å poste filmen en gang på et medium. Gjerne via selskaper som https://www.jukinmedia.com/licensing
https://www.newsflare.com
http://collection.cnn.com/content/home.do


Dagbladet/VG sitter ikke å poster content de ikke har rettigheter til, da er de åpne for søksmål og/eller straff fra YouTube e.l. Content Management er big business nå om dagen og ethvert seriøst selskap tar det svært alvorlig.

Opplegget med ordentlig kildehenvisninger er beskrevet i kontrakten mellom nyhetssiden og rettighetsopphaveren, og kan t.o.m. droppes helt om det ønskes.
Sist endret av Vekst; 9. august 2017 kl. 18:47.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet ikke hva andre synes, men at Dagbladet publiserer videoer av små barn med sykdommer kun for å få treff med REKLAME er så uetisk og umoralsk som det går ann å bli.. blir kvalm av dette..

https://www.youtube.com/watch?v=74kfp8VPNL8

Greit om dem hadde publisert uten reklamen iallefall.. noen som virkelig tror dem bryr seg om denne guttenungen ?
"I anledning den internasjonale markeringsdagen for kortvokste 25. oktober, publiserte familien hans denne hjerteskjærende videoen. Video: Med tillatelse fra Giovannis mor, Shannon Algarin." - YouTube description.

Ja, kan godt tenke meg at de syntes det er en video som de tror at seerne sine ville likt å se. 411 likes vs 8 dislikes sier vel alt. Tror du er litt hårsår her egentlig.
Det er mange gode grunner til å ikke like, ja til og med "angripe" norsk presse. Dette er nok dessverre ikke en av dem, er jeg redd.
Vanlig praksis i Norge er å spørre om lov til å bruke (ev. kjøpe) videoer som dette på forhånd. Se for eksempel kommentarene til denne Youtube-videoen - her har du kommentarer fra omtrent alle større norske nettaviser med forespørsel om å bruke denne videoen.