Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5084
Jeg og min familie har i en årrekke hatt spille-perioder ved jevne mellomrom, og det har siden spillets utgivelse vært et spill som har tilfredsstilt litt av alles ønsker; ihvertfall til en viss grad: Far Cry.

Kan godt hende jeg er den vanskelige som for lengst har blitt lei av spillet og klager på ting som irriterer meg hver gang vi spiller det, men jeg er enig i at konseptet til den såkalte "Assault" modusen er veldig gøyal og underholdende.

Men som nevnt har jeg for lengst sett meg lei på diverse aspekter ved spillet. Vel, det er hovedsaklig "stamina" som irriterer vettet av meg da den er latterlig liten.

Jeg kan tolerere og forstå at personen du spiller med kan bli sliten og trenger å "lade opp krefter" før han kan løpe mer, men det skal da være måte på hvor lite utholdenhet man har!

I Far Cry har du kondisen til en eldre, alvorlig overvektig mann! Og i et skytespill hvor det foregår mye, HELE TIDEN, er det lite moro å måtte vente på at karrakteren din må ta igjen pusten.

Jeg har lenge vært på jakt etter tilsvarende titler, og tror jeg har funnet noen som kan være erstattende titler, eller i verste fall; i det minste et spill og to vi kan veksle mellom, som bærer på noenlunde de samme prinsippene som de i "Assault-modusen" til Far Cry. Til de som ikke er kjent med "Assault-modusen" skal jeg prøve å forklare hva det er så godt jeg kan:

Man er delt opp i to lag: assaulters og defenders. Det ligger egentlig litt i ordene; at det ene laget skal angripe og det andre laget skal beskytte. Men hva skal beskyttes, jo det er nemlig baser. Og i hver base er det kontrollpunkt som må kapres og holdes i en viss periode for at basen skal beseires.

I hver runde er det 3 baser som må kapres innen en bestemt tid for at angriperne skal vinne. Beskytterne skal passe på at dette ikke skjer og passe på basene sine til beste evne. Uansett utfall når tiden går ut, skifter lagene roller og skal gjennom de samme utfordringene som konkurrerende gikk igjennom.

For de som ikke kjenner til spillet vil det straks trekkes paralleller med utallige spill som har en modus som høres ut som det samme, men det er faktisk ikke det. Far Cry skiller seg ut på flere måter.

Først og fremst da det er progressiv base-overtakelse, er det kun et kontrollpunkt om gangen som kan tas. For det andre er kontrollpunktene utformet som en flaggstang som angriperne må "berøre" for å starte nedtelling før basen er overtatt, men nedtellingen blir avbrutt dersom beskyttende lag tar borti flaggstangen.

I Team Fortress f.eks. finnes flere punkter samtidig man må ta over hos begge lag, og der lagres "overtakelsesprosessen", dvs. at man må fysisk stå ved kontrollpunktet til overtakelsen er gjennomført, og hvis motsatt lag vil ta over punktet igjen, må også de stå ved punktet til prosessen til motsatt lag minker og et lag har tatt over punktet.

Dette misliker min familie, og liker mye bedre prinsippet bak assault-modusen til Far Cry. Men nå har jeg endelig fått med resten av gjengen og de er åpne for REELLE spill-forslag som tilsvarende verdier. Men det innebærer også at jeg har visse grafiske begrensninger da det ikke er alle som kan kjøre spill som er altfor krevende. Med andre ord må det ikke være stort mer krevende enn Far Cry, og helst spill som enten er gratis eller et man lett kan få fatt i "på andre sett" som fortsatt fungerer på LAN.

Selv har jeg funnet et par titler, som f.eks.:
  • Enemy Territory: Legacy
  • Unreal Tournament
  • Unreal Tournament 2003
  • Counter-Strike: Source
  • Halo: Combat Evolved

Jeg vet at disse ikke nødvendigvis har identisk spillmodus, men som sagt er tilsvarende muligens godt nok. Hvis dere har andre typer spill som ikke er hverken strategi eller rollespill som kan være morsomt i samme grad tar jeg også gledelig imot de forslagene.

Men det må være lag mot lag! Helst ikke coop; det innebærer også menneskespillere mot pc lag. Hvis det er coop må det være et veldig bra forslag. Jeg har tenkt på Sven Coop til Half-Life eller Synergy til Half-Life 2, men tviler det faller i smak. Konkurranse-pregede spill som er bra for 4-8 spillere faller best i smak.

Takk på forhånd for alle gode ideer!
Battlefield 1: Operations?
Sitat av BlyThn Vis innlegg
Battlefield 1: Operations?
Vis hele sitatet...
Sitat av Tråd-tekst
...det innebærer også at jeg har visse grafiske begrensninger da det ikke er alle som kan kjøre spill som er altfor krevende. Med andre ord må det ikke være stort mer krevende enn Far Cry...
Vis hele sitatet...
nuff said.
Det du er på jakt etter er Dirty Bomb, spillet er laget av Splash Damage som har laget Wolfenstein: Enemy territory.

Det er gratis på steam nå siden det enda er i open beta, har bra spillermasse og er knakende morsomt

Objektbasert gameplay
Sitat av ztaale Vis innlegg
Det du er på jakt etter er Dirty Bomb, spillet er laget av Splash Damage som har laget Wolfenstein: Enemy territory.

Det er gratis på steam nå siden det enda er i open beta, har bra spillermasse og er knakende morsomt

Objektbasert gameplay
Vis hele sitatet...
Hm... Jeg har skimtet det blant nyhetene på Steam en stund tilbake, men jeg har ikke gitt det videre oppmerksomhet da det minner veldig om enda en Overwatch-klone. Men jeg ble nysgjerrig nå som du nevnte det, så jeg gikk inn for å sjekke ut Steam-siden.

Men det jeg fant oppfylte desverre bare mine forventninger fremfor forhåpninger. Det har ingen gamemodes som minner om hverken ET: Legacy eller Far Cry, ikke i nærheten av det en gang. Eller, ikke ifølge det intrykket jeg får av videosnutter og teksten som står på sida.

Dessuten er problemet fortsatt det samme som med Battlefield 1 som ble foreslått tidligere i et annet svar; spillet krever rett og slett bedre PC'er. Minimumskravet er 7800 GTX, og her har mange eldre grafikkort på laptoppene sine. Det mest krevende spillet jeg ser for meg den dårligste laptoppen kan kjøre er Unreal Tournament 2004.

Men takk for forslaget allikevel! Til tross for at jeg i bunn og grunn er like langt... :/
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
5 0
Har noen flere forslag?
Skaff en bedre pc og kjøp Ghost Recon Wildlands den 12 mars.
Det blir det beste skytespillet som har kommet de siste 5-10 årene.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Skaff en bedre pc og kjøp Ghost Recon Wildlands den 12 mars.
Det blir det beste skytespillet som har kommet de siste 5-10 årene.
Vis hele sitatet...
Jeg spilte den åpne betaen av spillet, og selv om det var veldig gøy, så føltes det ganske repetitivt i lengden. Spilte selv både alene og med 1-3 venner, og det generelle konsensus blant oss alle var nettopp det at det fort ble litt for mye av det samme.
Jeg kommer nok til å gjøre som med The Division, som blir å plukke opp spillet når det har sunket i pris, fordi nå for tiden virker de fleste spillene til Ubisoft litt "flate" i forhold til det de kunne vært.

Ubisoft har, etter min mening, vært et studio som har hatt flere kjempegode idéer som har endt i skuffelse fordi de kule konseptene de hadde, har ikke blitt realisert på en god nok måte. Et veldig godt eksempel på dette er jo det første Watch Dogs-spillet.
De fleste spill blir jo repetetive i lengden, skal godt gjøres å finne et spill hvor du kun gjør det ting 1 gang forså å gå videre til neste,
men selv synes jeg wildlands virker som et veldig bra spill i forhold til mye annet Ubisoft har kommet med den siste tiden.
Har jo selvfølgelig lagt merke til at ubisoft kjører samme formel i nesten alle spillene sine, men klarer ikke helt å se hvilke andre måter man kan lage et open world skytespill uten at det blir slik.
Spilte betaen selv med en kompis og det var jo bare 5-10% av det fulle spillet om det hele tatt var så mye og synes det virker som en blanding av just cause, division og far cry.
Division synes jeg egentlig bare var kjedelig i seg selv, det var mer strategi og rpg en det var shooter og alt av stats og gear forvirra meg.
Anbefaler "The Forrest". Ikke akkurat assault, men veeeldig morro spill. Finnes på Steam for under 200-lappen om jeg husker rett. Det tar litt tid å gjennomføre storyen om dere liker slikt. Tror vi brukte ca. 35t, selv om det var mye lek inkl. i de 35t også
Sitat av Crooked Vis innlegg
Anbefaler "The Forrest". Ikke akkurat assault, men veeeldig morro spill. Finnes på Steam for under 200-lappen om jeg husker rett. Det tar litt tid å gjennomføre storyen om dere liker slikt. Tror vi brukte ca. 35t, selv om det var mye lek inkl. i de 35t også
Vis hele sitatet...
Kan også anbefale "The Forest". Det er garantert verdt det for bare 150 kr (ish). Grafikken er ganske bra, gameplayet er ok og det er ikke så mange bugs.