Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 7259
for x antal måneder siden hammret moren min på vindu i kjeller leiligheten min 5 minutter unna foreldrene mines hjem.
Jeg åpnet vinduet og spurte hva som fåregikk og hun sa "politiet er her".
Jeg går til ytterdøren og åpner, der står det 3 politi i sivile klær. (2 kvinner 1 man)
Mannen spør er du "bob" jeg svarer ja, han sier at de skal komme inn til meg. Jeg spør hvorfor og om de har ransakelse jeg kan lese. Han nikker holder opp papir uten og vise dem skikkelig og gjentar seg og trenger seg inn ytterdøra mi.
De kommer inn og begynner og stille en del spørsmål etter som vi går sakte inn i stua. På boret mitt ligger det grill spyd fra forige ukes grillfest og sølv papir fra kebaben jeg spiste den helga (det så jævlig ut).
"bruker utstyr" sier den ene kvinnelige konstabelen i 40-50 årene og peker på grillspyd og sølvfolie med kebab saus på. Jeg ler og sier nei det er ... Og at jeg er og har vore rusfri i ett par år dette begynner og bli ukomfertabelt.
De går og kikker rundt om kring mens den mannlige konstabelen snakker til meg "har du noe og fortelle oss" "har du noe på deg" "det er bedre att du sier det for vi vet vi finner noe". Jeg sier nei til alt og de bestemmer seg for sjefer. Etter og ha trengt seg inn i leiligheten min tvinger de nå Meg ut av den.
Sjeferen går inn med de to kvinnlige konstablene mens jeg står ute og snakker med mannen. Han gjentar att de kommer till og finne noe og att det er bedre for meg om jeg bare innrømmer att jeg har noe ulovelig. han tar også opptak mens han leser noe, husker ikke så mye om det vi snakket om intil han endelig viste meg ransakelses ordren. Jeg leste gjennom alt, de hadde grunnlag fra tips og facebook paragraf blabla etc... når jeg har gått gjennom alt så ser jeg på navnet en gang till, der står det "Bob marley" og jeg heter "Bob dylan".
Jeg ler ut av frustrasjon og lykke i det jeg innser att det ikke er meg, jeg har tross alt holdt meg unna radaren og vekke fra stoffer i flere år.
foreldrene mine er naboer med bob og de hadde gått feilt (til mine foreldre), når jeg hadde lidd av meg og kom ut på veijen som leder til innkjørslen står mamma og griner. Jeg sier alt er bra og de beklager.

Jeg innså ikke før senere på dagen at de etter loven hadde tatt inbrudd, tvunget en person ut av hjemmet sitt. Holt meg fange?
selv om det er x antall måneder siden, lurer jeg på om jeg forsatt lage en sak ut av dette?

Beklager for så lang historie men det er det hele som gjør det så fucka.
Jeg og kompisene mine ler ofte om "bruker utstyr" Hvor dom går det ann og bli?
Sist endret av EkstraChili; 3. oktober 2016 kl. 10:53.
Fucka at de ikke spør etter legetimasjon når de går inn hos folk...Morsom lesing da Bra du oppførte deg som du gjorde ellers hadde de nok vært kjappe med å taue deg inn for å lage trøbbel
Sitat av EkstraChili Vis innlegg
Jeg innså ikke før senere på dagen at de etter loven hadde tatt inbrudd, tvunget en person ut av hjemmet sitt. Holt meg fange?
selv om det er x antall måneder siden, lurer jeg på om jeg forsatt lage en sak ut av dette?
Vis hele sitatet...
Du har ingen sak på noe av dette. Det eneste måtte være grov tjenesteforsømmelse, men der kommer du neppe særlig langt. Det er ganske høy terskel før de blir dømt for det. Politiet har lov til å ta feil.
John Christian Elden(advokat) er ekspert på dette, foreslår du tar kontakt med ham for å høre om du har en sak.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Du har ingen sak på noe av dette. Det eneste måtte være grov tjenesteforsømmelse, men der kommer du neppe særlig langt. Det er ganske høy terskel før de blir dømt for det. Politiet har lov til å ta feil.
Vis hele sitatet...
Men i dette tilfellet er det jo ganske sterke bevis på at politiet gjorde denne feilen, og denne feilen resulterte i ransakelse uten ransakelsesordere hos en som derav føler seg krenket. Politifolk blir i veeeldig mange tilfeller frikjent, men når det er noe som faktisk påvirker ett annet menneske til den grad at politiet valser inn døra - tvinger seg inn uten rett og det er en ganske sikker sak så vil jeg tro dette er en fult vinnbar sak. Jeg er riktignok ingen advokat, men jeg bruker min logiske sans her.
Hvis man ser litt på hva som skal til før politiet får reaksjoner så tror jeg det å gå inn i feil hus max blir en artig historie i lunsjen. Tror det å spyle penger ned i dass er en like god investering som å hyre advokat til dette. Sorry.

Men du kan selvsagt sende inn en klage på dem og håpe de skjerper seg litt.
Bor du på ett veldig lite sted, eller i en veldig stor by?

Kanskje du kan formulere ett skriftlig brev eller noe, og sende til lensmann eller politi-ledelsen ved politi-kontor / distrikt der du bor?

Hvis du er heldig så blir kanskje de aktuelle politi-betjentene som ransakte deg / hjemmet ditt kalt inn på teppet hos avdelingsleder / sjef eller noe, og blir bedt om å være mer grundige med å sjekke navn, adresse og slike ting?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Du har ingen sak på noe av dette. Det eneste måtte være grov tjenesteforsømmelse, men der kommer du neppe særlig langt. Det er ganske høy terskel før de blir dømt for det. Politiet har lov til å ta feil.
Vis hele sitatet...
Dette er fryktelig langt unna grov tjenesteforsømmelse. Da snakker vi om sitasjoner som drapet på Obiora i Trondheim, og den elleville skytinga Politet drev med etter at Anundsen fabrikerte terrortrusler for å gjennomføre sin brune politikk.

Det er såklart en ubehagelig situasjon for deg, men dette vil være enda mer ubehagelig for de som gjennomførte denne ransakingen. Det er direkte pinlig å gjøre en slik blemme på jobb. Noe kollegaer i lengre tid vil kunne mobbes for. Du bør likevel rapportere dette inn for spesialenheten, og Politimesteren i ditt distrikt, slik at saken ikke bare blir forglemt.
Det er såklart en ubehagelig situasjon for deg, men dette vil være enda mer ubehagelig for de som gjennomførte denne ransakingen. Det er direkte pinlig å gjøre en slik blemme på jobb. Noe kollegaer i lengre tid vil kunne mobbes for. Du bør likevel rapportere dette inn for spesialenheten, og Politimesteren i ditt distrikt, slik at saken ikke bare blir forglemt.
Vis hele sitatet...
Mor hans står å griner nede i gata fordi hun tror sønnen er utpå igjen. Sønnen som forsøker å leve etter samfunnets normkrav får en feilaktig razzia hvor snuten ikke bare går i feil hus, men pga utførelse av razziaen så oppdager de heller ikke at de er på feil adresse. Ikke legitimerer de seg og viser frem ransakelsordre eller andre papirer som tilsier at de har anledning til å gå inn.

Uansett hvor mye politikollegaene ler av dette på kafferommet så vil jeg nok si at det var langt større påkjenning for ts og hans familie enn det var for snuten. Snuten er jo selv skyld i fadesen, ts er uskyldig og det var ikke engang ham de var etter. I min verden er det ingen tvil om hvem dette gikk utover, ts og hans familie. Først belastningen med en feilaktig razzia, så bygdesladder etterpå hvor naboer snakker og folk visker. De som stod bak gardinene i nabolaget vet jo ikke at snuten gikk til feil hus og feil mann. De ser jo bare at snuten trenger seg mannsterk inn, også kjenner de kanskje til at ts har vært utpå før. Så er folkesnakket igang og ts er den som kommer uheldig ut. Ikke snuten. Polititjenestemannen har all grunn til være flau over egen innsats, for det var hans udugelighet som gjorde at ts ble rammet.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Mor hans står å griner nede i gata fordi hun tror sønnen er utpå igjen. Sønnen som forsøker å leve etter samfunnets normkrav får en feilaktig razzia hvor snuten ikke bare går i feil hus, men pga utførelse av razziaen så oppdager de heller ikke at de er på feil adresse. Ikke legitimerer de seg og viser frem ransakelsordre eller andre papirer som tilsier at de har anledning til å gå inn.

Uansett hvor mye politikollegaene ler av dette på kafferommet så vil jeg nok si at det var langt større påkjenning for ts og hans familie enn det var for snuten. Snuten er jo selv skyld i fadesen, ts er uskyldig og det var ikke engang ham de var etter. I min verden er det ingen tvil om hvem dette gikk utover, ts og hans familie. Først belastningen med en feilaktig razzia, så bygdesladder etterpå hvor naboer snakker og folk visker. De som stod bak gardinene i nabolaget vet jo ikke at snuten gikk til feil hus og feil mann. De ser jo bare at snuten trenger seg mannsterk inn, også kjenner de kanskje til at ts har vært utpå før. Så er folkesnakket igang og ts er den som kommer uheldig ut. Ikke snuten. Polititjenestemannen har all grunn til være flau over egen innsats, for det var hans udugelighet som gjorde at ts ble rammet.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg er frekk nå men på ett eller annet tidspunkt med rusfri tid og ett liv med en bedre moral og folkeskikk så bør man takle eller i det minste forsøke å etterleve å takle sånt som folk flest og ikke gå rett inn i denne klassiske offerrollen. Jeg kan forstå at morra fikk seg et aldri så lite sjokk de minuttene dette sto på før det hele ble oppklart men der stopper det også litt for min del.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Mulig jeg er frekk nå men på ett eller annet tidspunkt med rusfri tid og ett liv med en bedre moral og folkeskikk så bør man takle eller i det minste forsøke å etterleve å takle sånt som folk flest og ikke gå rett inn i denne klassiske offerrollen. Jeg kan forstå at morra fikk seg et aldri så lite sjokk de minuttene dette sto på før det hele ble oppklart men der stopper det også litt for min del.
Vis hele sitatet...
Akkurat - hva moren trodde i de få minuttene dette pågikk er ganske irrellevant. Jeg har vanskelig for å så for meg at dette var en så grusomt traumatisk opplevelse at hun eksempelvis ble langtidssykemeldt...

I en tid der samfunnet i størst mulig grad handler om å gjøre seg selv til offer for enhver krenkelse, eller feil gjort av andre, så blir det til de grader HÅPLØST å sidestille dette med regelrette drap gjort av Politiet, eller skyting mot forsvarsløse eller for den saks skyld gjennomført korrupsjon og fasilitering av kriminelle nettverk, ved å kalle det grov tjenesteforsømmelse.

Klønete? Ja
Amatørmessig? Absolutt
Nesten komisk? Ja

Meld ifra til Politimesteren for distriktet, og ha Spesialenheten på kopi. De ansvarlige får nok en form for skjenn, dette kan kanskej føre til en muntlig advarsel, og en formell anmerkning på de som stod i tjenesten. Men noe mer enn det er det absolutt ikke. Husk at Politiet i dette tilfellet handlet i den tro at de hadde ransakelsesordre for adressen, og ikke med overlegg ransaket feil adresse.
Det handler ikke om å gå inn noen offerrolle, det handler om å bli feilaktig utsatt for razzia. Det at snuten har nærmest brøte seg inn hos ts det faktum forsvinner ikke. Naboene vet ikke hvorfor politiet var der, de vet heller ikke at snuten gikk feil. Jeg tror for de aller aller fleste vanlige folk så ville det kjentes som en belastning å bli utsatt for noe liknende. Selvsagt grader av hvor berørte folk blir, men jeg vet at jeg feks ville kjent på ubehag etter noe slikt. Aldri hyggelig at naboene skuler på deg, kanskje skvetter de til om de møter de i heisen eller foran postkassene.

Jeg tror nok at mange helt straite folk som aldri har hatt noe med snuten å gjøre også ville kjent på ubehaget av å få en haug politifolk som nærmest brøyter seg veg inn i leiligheten. Fordi det politiet gjorde er et overtramp. Ja feile er menneskelig, men det er stor forskjell på en frisør som gjør noen feil og en hjernekirurg. De jobber med hodet begge to, men utfallet av en feil er blir forskjellige.

Jeg forventer at e-verket har så gode rutiner at de ikke kobler ut min strøm selv om naboen ikke betaler regninga si. Og det samme går for politiet. Jeg forventer at rutinene er så gode at slike feil utelukkes. Det er jo flere punkter her hvor snuten kunne operert litt mer gjennomtenkt og dette ville aldri blitt noen feil razzia. Snuten kunne spurt mora ikke etter sønnen, men etter navnet på den som skulle ha razzia. Snuten kunne spurt ts om navn og nummer. Snuten kunne sjekket gateadresse, ja du ser jo her at det er en kjede av slendrian og jobbetikette som fører til den dårlige gjennomføringen. Det glipper ikke bare en plass, men konsekvent i hele kjeden. Da er det ikke uhell, da er slett utført jobb eller elendige interne rutiner som snarest bør ettergåes.

@svartedauden jeg sammenlikner ikke denne brøleren av politiet mot andre og grovere feilvurderinger. Jeg snakker utelukkende om dette tilfellet. Dere avfeier snutens dårlige dømmekraft, og elende gjennomføringsevne og snur opp ned på situasjonen og mener ts og hans more er sutrete. Det blir helt feil. Jeg tror ikke at moren fikk traumer og ble alvorlig syk, men jeg tror det var en ganske kjip opplevelse hun gjerne skulle vært foruten. Og unnskylde latskap på jobb blir helt tåpelig i min verden.

Slett jobbetikette skal det være
Sist endret av frtoretang; 4. oktober 2016 kl. 20:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det handler ikke om å gå inn noen offerrolle, det handler om å bli feilaktig utsatt for razzia. Det at snuten har nærmest brøte seg inn hos ts det faktum forsvinner ikke. Naboene vet ikke hvorfor politiet var der, de vet heller ikke at snuten gikk feil. Jeg tror for de aller aller fleste vanlige folk så ville det kjentes som en belastning å bli utsatt for noe liknende. Selvsagt grader av hvor berørte folk blir, men jeg vet at jeg feks ville kjent på ubehag etter noe slikt. Aldri hyggelig at naboene skuler på deg, kanskje skvetter de til om de møter de i heisen eller foran postkassene.

Jeg tror nok at mange helt straite folk som aldri har hatt noe med snuten å gjøre også ville kjent på ubehaget av å få en haug politifolk som nærmest brøyter seg veg inn i leiligheten. Fordi det politiet gjorde er et overtramp. Ja feile er menneskelig, men det er stor forskjell på en frisør som gjør noen feil og en hjernekirurg. De jobber med hodet begge to, men utfallet av en feil er blir forskjellige.

Jeg forventer at e-verket har så gode rutiner at de ikke kobler ut min strøm selv om naboen ikke betaler regninga si. Og det samme går for politiet. Jeg forventer at rutinene er så gode at slike feil utelukkes. Det er jo flere punkter her hvor snuten kunne operert litt mer gjennomtenkt og dette ville aldri blitt noen feil razzia. Snuten kunne spurt mora ikke etter sønnen, men etter navnet på den som skulle ha razzia. Snuten kunne spurt ts om navn og nummer. Snuten kunne sjekket gateadresse, ja du ser jo her at det er en kjede av slendrian og jobbetikette som fører til den dårlige gjennomføringen. Det glipper ikke bare en plass, men konsekvent i hele kjeden. Da er det ikke uhell, da er slett utført jobb eller elendige interne rutiner som snarest bør ettergåes.

@svartedauden jeg sammenlikner ikke denne brøleren av politiet mot andre og grovere feilvurderinger. Jeg snakker utelukkende om dette tilfellet. Dere avfeier snutens dårlige dømmekraft, og elende gjennomføringsevne og snur opp ned på situasjonen og mener ts og hans more er sutrete. Det blir helt feil. Jeg tror ikke at moren fikk traumer og ble alvorlig syk, men jeg tror det var en ganske kjip opplevelse hun gjerne skulle vært foruten. Og unnskylde latskap på jobb blir helt tåpelig i min verden.

Slett jobbetikette skal det være
Vis hele sitatet...
"Razzia" ja, de var inne i leiligheten og kikket! Så det du sier er egentlig at alle som har politiet på døra uansett ærend har samme grunnlag for å sette i gang samme spetakkelet som Ts her. Sorry, det henger ikke bare litt på greip.
Sitat av Yalla Vis innlegg
"Razzia" ja, de var inne i leiligheten og kikket! Så det du sier er egentlig at alle som har politiet på døra uansett ærend har samme grunnlag for å sette i gang samme spetakkelet som Ts her. Sorry, det henger ikke bare litt på greip.
Vis hele sitatet...
Razzia er razzia, uansett om politiet kikker eller endevender leiligheten. Politiet er pålagt å ha ransakelsesordre enten de vil stikke hodet innenfor døra eller om de vil gå gjennom huset fra loft til kjeller! TS har blitt utsatt for en grov feil fra politiets side og alle som blir utsatt for en slik handling har etter mine noter rett til å lage et "spetakkel" ut av det!
Sitat av U.S.Marshall Vis innlegg
Razzia er razzia, uansett om politiet kikker eller endevender leiligheten. Politiet er pålagt å ha ransakelsesordre enten de vil stikke hodet innenfor døra eller om de vil gå gjennom huset fra loft til kjeller! TS har blitt utsatt for en grov feil fra politiets side og alle som blir utsatt for en slik handling har etter mine noter rett til å lage et "spetakkel" ut av det!
Vis hele sitatet...
Da kan jo TS kontakte lokalavisen, sammen med sin grovt fornærmede mor som på grunn av dette absurde traumet, nå er langtidssykemeldt og vurderes ufør. Alternativt kan han forfølge dette med de forvaltningsmekanismer som ligger i Politiet. Og de ansvarlige vil måtte stå til ansvar. Men da må man kunne komme med en realistisk betraktning på hva som har skjedd, og hva som blir konsekvensen.

Dette er ingen "grov" feil, men et hendelig uhell. Det er ikke første gangen Politiet har tatt feil av adresse eller person. Selvsagt kan det oppleves ubehagelig, men det har altså skjedd adskillig værre ting her til lands, uten at det har fått vide konsekvenser.

Gjetter meg til at om dette blir rapportert blir hendelsen oversendt Politimesteren, som spør tjenestevei og får forklart at tjenestemennene tok feil av adressen/personen i ordren. De gir da en forklaring på hvorfor de tok feil, papirene signeres og legges i arkivet.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Men i dette tilfellet er det jo ganske sterke bevis på at politiet gjorde denne feilen, og denne feilen resulterte i ransakelse uten ransakelsesordere hos en som derav føler seg krenket. Politifolk blir i veeeldig mange tilfeller frikjent, men når det er noe som faktisk påvirker ett annet menneske til den grad at politiet valser inn døra - tvinger seg inn uten rett og det er en ganske sikker sak så vil jeg tro dette er en fult vinnbar sak. Jeg er riktignok ingen advokat, men jeg bruker min logiske sans her.
Vis hele sitatet...
Politiet har lov til å gjøre feil. Så lenge de ikke gjorde dette bevisst tviler jeg sterkt på at man kommer noen vei i det hele tatt.

Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Dette er fryktelig langt unna grov tjenesteforsømmelse. Da snakker vi om sitasjoner som drapet på Obiora i Trondheim, og den elleville skytinga Politet drev med etter at Anundsen fabrikerte terrortrusler for å gjennomføre sin brune politikk.
Vis hele sitatet...
Obiora-saken var ikke tjenesteforsømmelse. De var nødt til å gripe inn fysisk, og de brukte godkjente teknikker. Det var først i etterkant at halsgrep ble forbudt. Du kan ikke tiltale noen for tjenesteforsømmelse når de har gjort det de har lært å gjøre.

Anundsen fabrikerte terrortrusler? Eh, du er klar over at det var PST som sto bak trusselvurderingen?

Hvilken elleville skyting?
Sist endret av hemmeligegreier; 5. oktober 2016 kl. 22:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Politiet har lov til å gjøre feil. Så lenge de ikke gjorde dette bevisst tviler jeg sterkt på at man kommer noen vei i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Feil kan alle gjøre, dersom det medfører konsekvenser for noen må selv politiet rydde opp etter seg enten handlingen var fult bevisst eller ikke bevisst. Jeg tror heller ikke at en enkelt kommer noen vei med dette men jeg hadde av prinsipp sett etter fornuftige løsninger å angripe det på. Ellers vil overtredelser bli enklere feid under teppet.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Feil kan alle gjøre, dersom det medfører konsekvenser for noen må selv politiet rydde opp etter seg enten handlingen var fult bevisst eller ikke bevisst. Jeg tror heller ikke at en enkelt kommer noen vei med dette men jeg hadde av prinsipp sett etter fornuftige løsninger å angripe det på. Ellers vil overtredelser bli enklere feid under teppet.
Vis hele sitatet...
Hva er løsningen da? Hva med når politiet pågriper og varetektsfengsler en som er mistenkt i en sak, og så viser det seg etter hvert at han var uskyldig hele tiden? Men frem til det viste seg at han var uskyldig var det jo tilstrekkelig bevis til å fengsle ham. Skal man gjøre noe spesielt da?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hva er løsningen da? Hva med når politiet pågriper og varetektsfengsler en som er mistenkt i en sak, og så viser det seg etter hvert at han var uskyldig hele tiden? Men frem til det viste seg at han var uskyldig var det jo tilstrekkelig bevis til å fengsle ham. Skal man gjøre noe spesielt da?
Vis hele sitatet...

Akkurat det du beskriver er det flere som har fått rimelig grei erstatning for i ettertid, så der har jo staten innrømmet feil både i dommen og erstatningsbeløpet.
Pensjonert Skaper
En bekjent fikk besøk av politiet på jobb (fullt uniformert) etter at han hadde havna i søkelyset pga noen mange mnd gamle meldinger på en telefon til noen andre de hadde busta. De tok ham med hjem og ransakte hele huset uten å finne noe. Senere snakka han med advokaten sin som kunne opplyse om at de ikke hadde godt nok grunnlag til å ransake huset hans. Ei heller har de lov til å dukke uniformert opp på arbeidsplassen som de gjorde.

Saken endte med at han fikk utbetalt 10 000,- i erstatning fra politiet...
Sitat av Demokrit Vis innlegg
En bekjent fikk besøk av politiet på jobb (fullt uniformert) etter at han hadde havna i søkelyset pga noen mange mnd gamle meldinger på en telefon til noen andre de hadde busta. De tok ham med hjem og ransakte hele huset uten å finne noe. Senere snakka han med advokaten sin som kunne opplyse om at de ikke hadde godt nok grunnlag til å ransake huset hans. Ei heller har de lov til å dukke uniformert opp på arbeidsplassen som de gjorde.

Saken endte med at han fikk utbetalt 10 000,- i erstatning fra politiet...
Vis hele sitatet...
Hvorfor har de ikke lov til å dukke uniformert opp på arbeidsplassen? Hvilken lovbestemmelse er det snakk om?

Hvordan fikk han denne erstatningen utbetalt? Anmeldte han politiet?
Å hjelpes hvor folk skal overdrive her da. Det handler ikke om traumer, sykemeldinger og hvordan man takler det. Det handler om helt dagligdagse gjøremål som utføres på daglig basis i Politiet. Skjer det feil kan de forvente en reaksjon, nett som i alle andre yrker. Jobber du på restaurant og serverer feil mat må du forvente at kunden sier ifra. Det er ikke noe verre enn det.

Send inn en mail om du føler for det. Du har absolutt retten og muligheten til å gjøre det, men ikke forvent en erstatning eller noen storslagen beklagelse med pakke i posten. Det hjelper forhåpentligvis politiet i å terpe på rutinene sine slik at andre slipper å oppleve det samme og det burde være godt nok.