Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  226 136093
Anbefaler å høre Buckethead - Datura mens du leser om "trippen" hans
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kommer til og bli hatet en såpass vell skreven og godt likt trip, men er dette bullshit fra ende til annen?
Har hørt og lest et par trip historier på ''Scopolamine'', og det er svært få som engang nærmer seg dette her.
Skeptisk her også, uansett fet rapport, levde meg veldig inn.
Sist endret av Klistermerke123; 12. april 2013 kl. 04:48.
Sitat av kallenavnmitt Vis innlegg
Kommer til og bli hatet en såpass vell skreven og godt likt trip, men er dette bullshit fra ende til annen?
Har hørt og lest et par trip historier på ''Scopolamine'', og det er svært få som engang nærmer seg dette her.
Vis hele sitatet...
Gå inn på erowid og les litt, syke greier. Hvis du finner skjiten, hiv det så langt vekk som mulig.

Ser nå at du skrev scopolamine, det er jo noe annet igjen. Det dem bruker i Colombia for å rane folk.

Dette er datura.
http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=11218
▼ ... over en uke senere ... ▼
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Ser nå at du skrev scopolamine, det er jo noe annet igjen. Det dem bruker i Colombia for å rane folk.
Vis hele sitatet...
Scopolamine er et av de aktive stoffet i Datura Stramonium og andre planter i nattskyggefamilien.
Sist endret av Dodecha; 22. april 2013 kl. 17:25. Grunn: Schooled by afasar
Hovedvirkestoffet i Datura stramonium er hyoscyamin, og utgjør 50 - 80 % av alkaloidene, hyoscyamin-skopolamin-forholdet anslås gjerne til 4:1 i voksne planter, selv om skopolamin-nivået ofte er høyere i veldig unge. Det er også høyere i Datura wrightii, ferox (2:98) og metel. De er ca. like farmakologisk aktive, hyoscyamin dog i litt høyere grad.

Det er også en rekke andre tropane alkaloider, hvorav spesielt atropin er verdt å nevne.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Scopolamine er et av de aktive stoffet i Datura Stramonium og andre planter i nattskyggefamilien.
Vis hele sitatet...
For andre gang, familien heter ikke nattskyggefamilien på norsk! Men på tysk er det Nachtschattengewächse, og engelsk nightshade eller det vitenskapelige, Solanaceae er også brukt i engelsk (i allefall i Wikipedia). Det riktige norske navnet er søtvierfamilien!

Også i vitenskapelige navn er det bare det første (slektsnavnet), som skal ha stor forbokstav, og alle navnene skal være i kursiv (bortsett fra underarts- (ssp.) og vareitet- (var.), slik som Datura stramonium mens potetsorten Troll blir Solanum tuberosum 'Troll', underarten av svartsøtvier ugrassøtvier blir Solanum nigrum ssp. nigrum. Og det første navnet er oftest et substantiv, og det/de etter er ofte adjektiv. Mens hvis det er familie eller orden som beskrives, er det kun et navn med stor forbokstav, slik som Solanaceae (søtvierfamilien) og Solanales (søtvierordenen) kilde.

I kilden har jeg også krysset av de nevnte slektene du kan finne disse tropaalkaloidene, men slekten Atropa (belladonnaurtslekta uoffisielt navn) mangler der.
De fleste slektene i denne familien inneholder ikke tropaalkaloider, her er jo petunia, tobakk, paprika, tomat og potet greie eksempler, sammen med vår viltvoksende slyngsøtvier og svartsøtvier. Og disse er det ikke vert å tenke på å ruse seg på engang! Da de akutte symptomene på solaninforgiftning er stivhet, kvalme med oppkast og illeluktende diaré. Senere stiger kroppstemperaturen, man får kramper, pulsen øker, svette, åndenød og hodepine. Brekningene hjelper heldigvis til, så forgiftninger sjeldent blir dødelige, men jeg mener å huske at solanin på lang sikt også kan være kreftfremkallende.

Sitat av Afasar Vis innlegg
Hovedvirkestoffet i Datura stramonium er hyoscyamin, og utgjør 50 - 80 % av alkaloidene, hyoscyamin-skopolamin-forholdet anslås gjerne til 4:1 i voksne planter, selv om skopolamin-nivået ofte er høyere i veldig unge. Det er også høyere i Datura wrightii, ferox (2:98) og metel. De er ca. like farmakologisk aktive, hyoscyamin dog i litt høyere grad.

Det er også en rekke andre tropane alkaloider, hvorav spesielt atropin er verdt å nevne.
Vis hele sitatet...
Det stemmer omtrent det du skriver, at det er absolutt mest av hyoscyamin, mindre skopolamin og lite grann atropin (mere som en rest). Og alkaloidinnholdet i blader er 0,2-0,6%, mens det er 0,3-0,5 i frø. Bladene i piggeple har også tidligere blitt brukt som astmasigaretter. Og man kan vel med sikkerhet si, at røyk og astma er en kombinasjon som absolutt ikke er heldig.

Og det å sitte å prøve å ruse seg på giftplanter, syns jeg er en seriøst dårlig idé. Og ofte er dosen mellom rus og død nære hverandre, så forsøk ender ofte på sykehus. Der tropalakaloider også kan få middels langvarige symptomer, blant annet treg mage og sterk tørste. Dette kommer av at dem bl.a. bremser nervesignaler, ved å hindre utskillelsen av asetylkolin i synapsene. Noe som også gjør at atropin er en av de viktigste motgiftene vi har mot nervegass. Der nervegassen ødelegger (sarin) eller deaktiverer (soman, tabuin og VX) asetylkolinesterase, som bryter ned asetylkolinen, som da har utløst et nervesignal på andre siden av synapsen.

Og dette her har en så fin balanse, så jeg mener dette kødder en ikke så mye med! Jeg personlig bruker ikke noe sterkere enn koffein her!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Etter å ha lest rapporten til trådstarter så må jeg si meg nokså avskrekket til denne type rus.

Har dessverre ikke tatt meg tid til å lese hele tråden, men er det slik å forstå at slike vekster er å finne i hagen til hvem som helst?
Det kan henge flere slike kokonger i hagen 2m ifra meg?

Virkelig ikke bra..!
Sitat av Riverton Vis innlegg

Har dessverre ikke tatt meg tid til å lese hele tråden, men er det slik å forstå at slike vekster er å finne i hagen til hvem som helst?
Vis hele sitatet...
Ja, hvis noen har plantet dem i hagen sin.
De finnes også frittlevende ute i naturen.

Det kan henge flere slike kokonger i hagen 2m ifra meg?
Virkelig ikke bra..!
Vis hele sitatet...
Igjen; ja, hvis noen har plantet dem i hagen 2 meter unna deg

Og jeg ser ikke noe problem i det om det vokser slike heller - det finnes massevis av andre vekster der ute som kan være minst like farlige, men har du tatt skade av dette til nå?
Sitat av Knask Vis innlegg
Ja, hvis noen har plantet dem i hagen sin.
Vis hele sitatet...
Hvilken "Fjottulf planter denne arten i hagen? Det er nå kun "luringer", som tror det er kult å ruse seg på den. Dens rusdose og dødelige dose er fryktelig nær hverandre. Så det å ruse seg på denne, ser jeg mere på "evolusjon i praksis"!

Denne arten er i all hovedsak kommet inn som forurensning i såfrø, da i all hovedsak i grasfrø i gamledager. Idag tipper jeg det er mest fuglefrøblandinger (ugress i solsikkeåkrer?)
Sitat av Knask Vis innlegg
De finnes også frittlevende ute i naturen.
Vis hele sitatet...
SPRØYT! Se over, piggeple klarer nesten ALDRI, å lage modne frø her i Norge. Det er kun bevist har skjedd ET sted i Østfold, Denne er egentlig bare viltvoksende i Amerika. De enkeltfunnene i Norge, dør nesten ALLTID den første vinteren. Og jeg har selv funnet den en gang bak en utedass. Bortsett fra urtehagen på Domkirkeodden i Hamar.




Sitat av Knask Vis innlegg
Og jeg ser ikke noe problem i det om det vokser slike heller - det finnes massevis av andre vekster der ute som kan være minst like farlige, men har du tatt skade av dette til nå?
Vis hele sitatet...
Det er ikke så mange i den lista, som er like farlig nei! Her gir jeg tegn på hvor omtrent farlige de er, der:

+++ = livsfarlig giftig (dødelig dose er noen få gram)
++ = forgiftninger kan få dødelig utgang
+ = forgiftninger har sjeldent dødelig utgang
(+) = 1/2+ og fororsaker bare ekstrem sjelden eller aldri død.
+/++ = usikkert hvor farlg den er, men den er da + eller ++.


Akeleie Aquilegia vulgaris ++

Barlind Taxus baccata ++(+) dødelig dose 2 g/kg kroppsvekt

Belladonnaurt Atropa belladonna +++ bare noen få funn i Norge, 2-3 bær dødelig for barn

Bergflette(eføy) Hedera helix +

Bulmeurt Hyoscyamus niger +++ 15 frø oppgit som dødelig dose

Firblad Paris quadrifolia ++

Flamingoblomst Anthurium scherzerianum er ikke i Norge

Fredslilje Spathiphyllum kochii kun stueplante

Giftkjeks(skarntyde) Conium maculatum +++ 6-8 friske blader dødelig for voksen person

Gullregn Laburnum anagyroides +++ 2-10 frø gir symptomer hos barn, mens 3-4 belger hos en voksen. Dødelige forgiftninger er sjeldne, da giften fremkaller heftig spying.

Hundekjeks Anthriscus sylvestris totalt ufralig, har spist denne flere ganger selv! Men den har noen veldig farlige dobbeltgjengere.

Hvitlyng Andromeda polifolia ++ Raporter om døde beitedyr.

Hvitveis Anemone nemorosa + giften er irriterende

Julestjerne Euphorbia pulcherrima + giften (melkesaften inne i planten) er irriterende og etsende. Pasienten bør forhindres i å spy!

Klematis Clematis sp. +(+)

Kristtorn Ilex aquifolium +(+)

Liljekonvall Convallaria majalis ++(+) giftstoffene absorberes dårlig i tarmen, ellers hadde denne vært ca. like farlig som revebjelle

Lupin Lupinus sp. +(+)

Maiblomst Maianthemum bifolium ++/+(+) giftvirkning lignende som liljekonvall

Misteltein Viscum album +

oleander Nerium oleander +++ finnes ikke i Norge

peon Paeonia sp. (+)

piggeple Datura stramonium +++/++(+) ca 100-125 frø = døden innen 3 timer uten legebehandling

pinselilje Narcissus poëticus +(+)

potet Solanum tuberosum +(+) poteteplet er mest giftig (/bæra/frukten på planten)

nøkkelblom Primula sp. den norske arten Primula veris er ikke giftig, har også vont for å tro de andre Primula artene er det!

påskelilje Narcissus pseudonarcissus +(+)

revebjelle Digitalis purpurea +++

Rhododendron Rhododendron sp. +(+)

ridderspore Delphinium sp. ++

selsnepe Cicuta virosa +++ er regnet for Norges giftigste plante, og det fins ikke motgift, ca. en rot regnes som dødelig for voksen

snøbær Symphoricarpos rivularis +(+)

soleie Ranunculus sp. (+)/+

soleihov Caltha palustris (+)/+

stuekala Zantedeschia aethiopica er ikke i Norge

svaleurt Chelidonium majus +(+) samme som julestjerne, men giftigere

tidløs Colchicum vulgare ++(+)/+++

treklatrer Philodendron sp. ikke i Norge

tulipan Tulipa sp. +(+)/++

tyrihjelm Aconitum septentrionale ++

tysbast Daphne mezereum +++ voksne har dødd av 10-15 bær

vandreblomst Lantana camara ikke i Norge

venusvogn Aconitum napellus +++ 2-4 g av jordstengelen far fremkalt død hos voksne

vindublad Monstera deliciosa +(+) giften er oksalsyre som i relativt større doser kan gi alvorlige nyreproblemer, men i små doser kan bl.a. gi grobunn for nyrestein p.g.a. kalsiumoksalat.

vivendel Lonicera periclymenum +(+) unger kan sjeldent dø

Adonis, Adonis sp. ++

Alpegullregn, Laburnum alpinum +++

Bitterblad, Dieffenbachia sp. ++(+)

Bokhvete, Fagopyrum sagittatum (+)

Buksbom, Buxus sempervirens +(+)/++

Engletrompet, Datura candida +++

Engsoleie, Ranunculus acris +

Fargeginst, Genista tinctoria +/+(+)

Finnmarkspors, Ledum palustre +(+)

Firblad, Paris quadrifolia +(+)

Fôrflatbelg, Lathyrus sativus (+)/+

Fredslilje, Spathiphyllum kochii +/++

Gallbær, Bryonia alba ++/+++

Gul revebjelle, Digitalis lutea +++

Gulsymre, Anemone ranunculoides +

Gyvel, Cytisus sp. +(+)

Hamp, Cannabis sativa +

Hestekjørvel, Oenanthe aquatica ++(+)

Hundepersille, Aethusa cynapium ++(+)/+++

Hvitveis, Anemone nemorosa +

Hyasint, Hyacinthus sp. +/++ usikker

Jerusalemsøtvier, Solanum pseudocapsicum +(+)

Julerose, Helleborus spp. ++

Kaprifol, Lonicera caprifolium +(+)

Klinte, Agrostemma githago +(+)

Kristtorn, Ilex aquifolium +

Kubjelle, Pulsatilla pratensis +

Leddved, Lonicera xylosteum +(+)

Liguster, Ligustrum vulgare +(+)/++

Mogop, Pulsatilla vernalis +

Munkehette, Arum maculatum +(+)

Narrekjeks, Chaerophyllum aureum ++

Nyserot, Veratrum album +++ 2 g av roten regnes for å være dødelig for en voksen

Oljeplante, Ricinus communis ++/+++ giftstoffet er ricin, det som Obama fikk i gave ved de Boston tider, og dette er verdens giftigste plantegiftstoff, og det er ingen motgift.

Opiumsvalmue, Papaver somniferum ++

Poison ivy, Rhus toxicodendron ++

Poison oak, Rhus diversiloba ++

Prikkperikum, Hypericum perforatum (+)

Raps, Brassica napus ufarlig for oss, faktisk samme art som kålrot Brassica napus ssp. rapifera

Rododendron, Rhododendron sp. +(+)

Rome, Narthecium ossifragum +(+) det er sauer som er plaget med denne. Og det er egentlig en sopp, som lever på/i planten, som er giftig.
Ellers vokser denne på kalkfattige myrer, der sauer ofte ble paget av benskjørhet. Så dem trodde i gamledager at denne var skyld i dette. Derfor ossi = bein fraga = fragment/knekke == den som knekker bein.

Rødgallbær, Bryonia dioica ++(+)

Rødhyll, Sambucus racemosa +(+)/++ har erfaring med denne selv / Spydde som en gris!

Skjoldblad, Hydrocotyle vulgaris er denne giftig? Den er ikke nevnt i noen av mine giftplantebøker.

Skogbingel, Mercurialis perennis +(?)

Slyngsøtvier, Solanum dulcamara +(+) denne er litt morsom! Du kan smake på den (det er trygt, bare du spytter ut etterpå!) Først vil du kjenne en veldig søt smak (dulcus), etter noen sekunder kommer det en bitter smak (marus).

Spolebusk, Euonymus,

Svalerot, Vincetoxicum hirundinaria ++?

Svartsøtvier, Solanum nigrum +(+)

Sverdlilje, Iris pseudacorus +/+(+)

Svimling, Lolium temulentum ++ men meget sjelden

Tiggersoleie, Ranunculus sceleratus +(+)/++

Trollbær, Actaea spicata ++

Trollhegg, Frangula alnus +/+(+)

Vill-lin, Linum catharticum ((+)) da skal du spise mye linfrø, hvis denne er farlig!

Vortemelk, Euphorbia sp. + samme som julestjerne, som heter Euphorbia pulcherrima vitenskapelig

Håper dette var "spiker'n i kista" på dine påstander om giftplanter, som du tydelig vis ikke har peiling på!

Og jeg tror dere skjønner, hva jeg syns om å ruse seg på giftplanter/giftsopp!
Takk for at du postet fullstendig liste på ti mil istedenfor å bare linke til den.
Godt jobbet!

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvilken "Fjottulf planter denne arten i hagen? Det er nå kun "luringer", som tror det er kult å ruse seg på den. Dens rusdose og dødelige dose er fryktelig nær hverandre. Så det å ruse seg på denne, ser jeg mere på "evolusjon i praksis"!
Vis hele sitatet...
Javel, men nå skrev jeg ikke at det var veldig vanlig å plante denne i hagen for å ruse seg på den heller.
Jeg skrev heller ikke at det var vanlig å plante denne i hagen i det hele tatt.
Når det er sagt så kan jeg også nevne at denne ikke er uvanlig som hageplante, noe som er forståelig ettersom blomstene på denne planten er temmelig flotte.
(Sjekk diverse hageforum for kilder.)

Denne arten er i all hovedsak kommet inn som forurensning i såfrø, da i all hovedsak i grasfrø i gamledager. Idag tipper jeg det er mest fuglefrøblandinger (ugress i solsikkeåkrer?)
Vis hele sitatet...
Dette er feil, denne spres helt fint på egenhånd.


Det er kun bevist har skjedd ET sted i Østfold, Denne er egentlig bare viltvoksende i Amerika. De enkeltfunnene i Norge[/url], dør nesten ALLTID den første vinteren. Og jeg har selv funnet den en gang bak en utedass. Bortsett fra urtehagen på Domkirkeodden i Hamar.
Vis hele sitatet...
Vel, Store Norske Leksikon sier noe annet:
Piggeple, ettårig urt i søtvierfamilien. 50–150 cm høy med hvite (sjelden fiolette), traktformede blomster. Kapselfrukt med grove pigger. Giftig. Inneholder alkaloider (hyoscyamin). Tidligere brukt blant annet som krampeløsende middel. Dyrkes som hageplante. Er spredt som ugress over hele landet. I medisinen har piggeple bl.a. vært brukt i astmasigaretter.
Vis hele sitatet...
Og dessuten er det en ettårig plante så da er det ikke veldig forunderlig at den dør nesten ALLTID den første vinteren.

Det er ikke så mange i den lista, som er like farlig nei! Her gir jeg tegn på hvor omtrent farlige de er, der:
Vis hele sitatet...
Er det ikke nok av planter som er like giftige eller giftigere enn piggeple?
Du skjønner vel poenget mitt uansett?

Og jeg tror dere skjønner, hva jeg syns om å ruse seg på giftplanter/giftsopp!
Vis hele sitatet...
Jeg tror de aller fleste her inne bryr seg veldig lite om dine synspunkter på det å ruse seg på sopp og planter, men takk for opplysningen.

Håper dette var "spiker'n i kista" på dine påstander om giftplanter, som du tydelig vis ikke har peiling på!
Vis hele sitatet...
Takk i like måte.
Neste gang du føler en ustyrlig trang for å være vemmelig anbefaler jeg deg å ha orden i sysakene dine først.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Knask Vis innlegg
Takk for at du postet fullstendig liste på ti mil istedenfor å bare linke til den.
Godt jobbet!
Vis hele sitatet...
For i lista di, sto det ingen ting om giftighet, derfor republiserte jeg lista med +-tegnene bak, for å gi en pekepinne om giftighet.



Sitat av Knask Vis innlegg
Javel, men nå skrev jeg ikke at det var veldig vanlig å plante denne i hagen for å ruse seg på den heller.
Jeg skrev heller ikke at det var vanlig å plante denne i hagen i det hele tatt.
Når det er sagt så kan jeg også nevne at denne ikke er uvanlig som hageplante, noe som er forståelig ettersom blomstene på denne planten er temmelig flotte.
(Sjekk diverse hageforum for kilder.)
Vis hele sitatet...
Hvorfor viser ikke du kilder?



Sitat av Knask Vis innlegg
Dette er feil, denne spres helt fint på egenhånd.

Vel, Store Norske Leksikon sier noe annet:
Vis hele sitatet...
Å sammenligne et leksikon med offisielle organet for ALLE norske arter, sier jo sitt!
Du skjønner, Artsdatabanken har i sin database ALLE registrerte artsfunn i Norge! Og det er også dette organet, som gir offisielle norske navn til ALLE arter og andre systematiske grupper. Slik som kålslekta, oljetrefamilinen og soleieordenen (disse 3 har ikke noe med hverandre å gjøre).
Hvis du presser en plante, og sender denne til Botanisk museum på Tøyen, havner dette funnet også i denne databasen med ditt navn.
Det er også Artsdatabanken alle seriøse biologer og botanikre bruker som kilde til utbredelseskart og en rekke andre data, slik som norsk og vitenskapelig navn. Det er også dette organet, som utgir lister på hvilke arter, som er en trussel for økosystemene i Norge. Også sammen med "Rødlista" som er listen over alle truede/sjeldne arter i Norge. Noe en rekke toppkvalifiserte eksperter har bl.a. som jobb.

Men hvis Artsdatabanken allikevel ikke er bra nok for deg, så har jeg et em kilde til:

Dette er fra "Norsk flora" Også kjent som "Lids flora" Dens siste utgaven (7) som kom i 2005 ISBN 82-521-6029-8
Verket ble begynt av professor Johannes Lid i 1944, mens den siste er skrevet av professor Reidar Elven.
Dette er floraen som har satt standarden for floraene i Norden. En jeg kjente studerte i Sverige, "Lids flora" var den floraen som også ble brukt der! Og jeg mener den er nærmest en selvfølge for alle botanikre.
s. 684
8 Datura L. - piggepleslekta
1112 D. stramonium L. - piggeple - 50-150 cm. Eittårig, om lag snau. Stengel gaffelgreina. Blad store og breie med få, grove tenner. Blomar enkeltståande i bladhjørne. Beger krukkeforma. Krone 5-10 cm, langt trompetforma og grunt flika, gulkvit (va. stramonium) eller blåfiolett (var. chalybaea W.D.J.Koch, var . tatula (L.) Torr.) blåpiggeple. Kapsel avlang, tettpigga , sprekk opp med fire flikar. Giftig. MSo-H. 2n = 24 (21-25 48?). - Innført, stundom som medisin- og aparte hageplante, men oftast komen med kraftfôr i 1950 åra og med fuglefrå i nyare tid, ikkje bufast. Åker, på vegkantar, ved hønsegardar og på skrotemark, no skjeldsynt. Funnen mange stader nord til Nord-Trøndelag, mykje meir sjeldsynt vidare til Finnmark. Kjem frå N-Amerika.
Vis hele sitatet...
Legg merke til det jeg har streket under. Hvis du lurer på hva "MSo-H. 2n = 24 (21-25 48?)" betyr, så er
MSo-H = midtsommer til høst
2n = 24 (21-25 48?) = det diploide kromosomtallet er 24 mens det er også sjeldent funnet 21 til 15 kromosomer. Og en sjelden gang er det rapportert om 48 kromosomer, men disse funnene kommer ikke fra Norge og/eller er ikke sikre.
var. = foran det siste vitenskapelige navnet (det 3dje eller 4de) betyr at dette er en varietet. Mens ssp. betyr underart, der underarter er større og mere viktig gruppe en vareitet.

Sitat av Knask Vis innlegg
Og dessuten er det en ettårig plante så da er det ikke veldig forunderlig at den dør nesten ALLTID den første vinteren.
Vis hele sitatet...
Og den setter ikke frø. Altså må det komme frø utenfra hvert år!
Som også mine kilder hevder!
Jeg mente også frøene dør i min forrige post. Altså hvis det dukker opp en plante i hagen din, kan ikke denne lage moden frø, uten din eller andres hjelp (blir selvsagt noe annet i drivhus). For i Norge er det rett og slett for få teperaturdøgn, for at piggeple kan lage en varig bestand.



Sitat av Knask Vis innlegg
Er det ikke nok av planter som er like giftige eller giftigere enn piggeple?
Du skjønner vel poenget mitt uansett?
Vis hele sitatet...
Nei det er BARE 4 (selsnepe, revebjelle, barlind og tysbast (kanskje tyrihjelm er med)) som lever vilt i Norge, og noen få til som er like farlig som piggeple. Med de somer veldig sjeldne, kan dyrkes, eller hagerømlinger er det også storhjelm, belladonnaurt, giftkjeks, ridderspore, bulmeurt, sevenbom, gullregn, alrune, giftsumak, lakseroljeplante (Ricinus communis) og nyserot (hvit og svart). De andre er stort sett langt under, og flere i din liste, er helt ufarlig, slik som arten bondekål Brassica napus, som består av 2 underarter kålrot og raps. Har du et generellt inntrykk av at kålrot og annen kål Brassica oleraca er giftig?



Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg tror de aller fleste her inne bryr seg veldig lite om dine synspunkter på det å ruse seg på sopp og planter, men takk for opplysningen.


Takk i like måte.
Neste gang du føler en ustyrlig trang for å være vemmelig anbefaler jeg deg å ha orden i sysakene dine først.
Vis hele sitatet...
Det er greit, at dere ikke bryr meg om hva jeg sier.

Men jeg syns det da er rimelig tett i pappen, å måtte ligge noen døgn på et sykehus, p.g.a. en har prøvd en gift- eller giftsopp, og i verste fall få varige mén (noen sopper og planter kan gi det). Og ikke nok med det, et sykehusdøgn er absolutt ikke billig!

Og jeg syns det er snodig at du knask, som viser så bra kunnskaper i kjemi o.l., ikke har lært bedre kildekritikk.
Og hvis du virkelig kan litt botanikk, hadde du iallefall vist om Artsdatabanken.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
For i lista di, sto det ingen ting om giftighet, derfor republiserte jeg lista med +-tegnene bak, for å gi en pekepinne om giftighet.

Hvorfor viser ikke du kilder?
Vis hele sitatet...
Fordi denne kilden ikke var spesielt relevant - ei heller noe å påstå uten hold, men om du absolutt ville ha kilder på dette likevel så kunne du søke det opp selv.
Var dette urimelig av meg eller burde jeg ha gjort som deg og bare klippet og limt inn alskens irrelevant svada for så å prøve på å tvangsfôre deg med dette istedenfor?


Å sammenligne et leksikon med offisielle organet for ALLE norske arter, sier jo sitt!
Du skjønner, Artsdatabanken har i sin database ALLE registrerte artsfunn i Norge! Og det er også dette organet, som gir offisielle norske navn til ALLE arter og andre systematiske grupper. Slik som kålslekta, oljetrefamilinen og soleieordenen (disse 3 har ikke noe med hverandre å gjøre).
Hvis du presser en plante, og sender denne til Botanisk museum på Tøyen, havner dette funnet også i denne databasen med ditt navn.
Det er også Artsdatabanken alle seriøse biologer og botanikre bruker som kilde til utbredelseskart og en rekke andre data, slik som norsk og vitenskapelig navn. Det er også dette organet, som utgir lister på hvilke arter, som er en trussel for økosystemene i Norge. Også sammen med "Rødlista" som er listen over alle truede/sjeldne arter i Norge. Noe en rekke toppkvalifiserte eksperter har bl.a. som jobb.
Vis hele sitatet...
Sammenlignet jeg leksikonet med artsdatabanken fordi jeg henviste til SNL?
Jeg besvarte simpelthen en av påstandene dine med en kilde, noe du savnet ovenfor.


Og den setter ikke frø. Altså må det komme frø utenfra hvert år!
Som også mine kilder hevder!
Jeg mente også frøene dør i min forrige post. Altså hvis det dukker opp en plante i hagen din, kan ikke denne lage moden frø, uten din eller andres hjelp (blir selvsagt noe annet i drivhus). For i Norge er det rett og slett for få teperaturdøgn, for at piggeple kan lage en varig bestand.
Vis hele sitatet...
Jo, denne planten kan formere seg med spiredyktige frø om forholdene ligger tilrette for det:

Piggeple setter godt med modne frø i Norge, men det er overvintringen av spiringsevnen i frøene som er problemet. Med den massive opptredenen, så synes arten å ha overlevd som frø enkelte vintre, noe som har bidratt til frekvensen.
Vis hele sitatet...
http://databank.artsdatabanken.no/FremmedArt2012/N63677



Nei det er BARE 4 (selsnepe, revebjelle, barlind og tysbast (kanskje tyrihjelm er med)) som lever vilt i Norge, og noen få til som er like farlig som piggeple.
Vis hele sitatet...
Hehe, hvorfor lager du en så unødvendig stor sak ut av dette?
Igjen; jeg prøvde å få frem et poeng om at det ikke var nødvendig å få panikk bare fordi det kan vokse en giftig plante i en tilfeldig hage i nærheten av deg.
Det er ikke uvanlig å finne farlige vekster i både hager, skog og utmark - steder vi ferdes hele tiden, men tar vi skade av det?
Er det noen grunn til å gå rundt og være nervøs hvis man ikke lider av akutt trang for å spise ukjente og potensielt livsfarlige vekster?


Det er greit, at dere ikke bryr meg om hva jeg sier.

Men jeg syns det da er rimelig tett i pappen, å måtte ligge noen døgn på et sykehus, p.g.a. en har prøvd en gift- eller giftsopp, og i verste fall få varige mén (noen sopper og planter kan gi det). Og ikke nok med det, et sykehusdøgn er absolutt ikke billig!
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen her som syns noe særlig om å ligge på sykehus med forgiftning?
Det koster deg forøvrig ingenting å bli innlagt på sykehus slik som du hevder.

Og jeg syns det er snodig at du knask, som viser så bra kunnskaper i kjemi o.l., ikke har lært bedre kildekritikk.
Vis hele sitatet...
Greit, jeg får et kurs eller to så ser vi om det blir noen forbedringer.
▼ ... over en måned senere ... ▼
@amdb73, synes du snakker med litt for bestemt røst her. Datura er relativt vanlig som en prydplante og jeg har sett den ved flere anledninger i stavanger. Den vokser blant annet åpenlyst i byens mest trafikerte rundkjøring(det er nok sannsynligvis ikke en datura stramonium, men en eller annen form for brugmansia er det uansettden og den inneholder noenlunde de samme tropanalkoloidene). Min far kjøpte faktisk en ett årig datura metel på en vanlig norsk blomsterbutikk for et par uker siden, og det var langt ifra den eneste de hadde tilgjengelig.

Datura har foressten et ganske fint bruksområde som kvalmedempende middel. 2-3 frø vil dempe kvalmen til flere psykedeliske stoffer. Samtidig som planten har en fin synergi og påvirker effektene til en viss grad. Jeg bruker disse frøene som et fast tilskudd til psykedeliske turer på sopp eller meskalin(synergien med meskalin er større og datura vil potensiere meskalinen, selv i små doser).

Den kan visstnok også brukes på en "tryggere" måte sammen med opium. Opium vil dempe noen av de negative virkningene og vil visstnok skape en fabelaktig synergi med en våken drømmetilstand. Denne blandingen er blitt brukt av hekser for spirituelle "reiser" samt nede i midtøsten og india i en mer rekrasjonell sammenheng. Såkalte "oriental joy pills" er en blanding av datura, opium og hasj, som visstnok skal gi en meget behagelig langvarig rus.

Anbefaler ingen å gå ut å ruse seg på datura, men det er helt tydelig flere bruksområder for de som har respekt for planten og er forsiktige med dosering. Personlig har jeg ved flere anledninger nytt 50-100mg tørkede datura stramonium blader, blandet sammen med marijuana i en joint. En mild rus, hvor begge plantene skaper en fin synergi.
God rapport likte hvordan du sa alt om din 50"
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Forbanna bra skrevet altså! Jeg nøt og satt her å smilte imens jeg leste dette her. Veldig interessant med slike detaljer, selv om det er ukorrant!. Hadde vært spennende å lese ett aldri så kort "ettertids konklusjon" om hvordan det går med TS.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
du skriver om å gjøre research og så kaller du datura et psykedelisk stoff. Når ble datura psykedelika? har jeg gått glipp av et møte? :P at et stoff er hallusinogent betyr ikke at det er psykedelisk.

denne tripprapporten lukter uansett bullshit lang vei.
Sykt bra skrevet. Levde meg sikkelig inn i rapporten! Høres ikke kult ut og komme seg på en så hard trip, men du har baller, antar du ikke anbefaler så mange frø før en førstegangs tur med Datura? Igjen, sykt bra skrevet. Beste rapporten jeg har lest hittil. KP fra meg!
▼ ... flere år senere ... ▼
Har det vært tilfeller dere kjenner til der en som er påvirket av psykedelisk stoff har skadet andre? Finnes det tall på dette? I så fall er det jo nesten litt egoistisk å be noen om å være trip sitter. Hvis det er sånn at man plutselig ser og opplever personen som noe farlig, så kan man jo finne på å skade dem.
Hørte om en som knivstakk en fyr i ansiktet på flein. Er venn på face med offeret. Klikka fullstendig i vinkel.
Sitat av Kutulu Vis innlegg
Hørte om en som knivstakk en fyr i ansiktet på flein. Er venn på face med offeret. Klikka fullstendig i vinkel.
Vis hele sitatet...
Er ikke det slik at noen folk bare er ustabil og er pent i stand til å knivstikke uansett hvilken sinnstilstand de har?

PFFF
Husker jeg en gang leste en artikkel der overskriften var " Drepte i hasj rus".
Det de glatt hadde utelatt var att fyren også hadde drukket 14 halvlitere. Mye vold og drap som skjer når folk er drita.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Har det vært tilfeller dere kjenner til der en som er påvirket av psykedelisk stoff har skadet andre? Finnes det tall på dette? I så fall er det jo nesten litt egoistisk å be noen om å være trip sitter. Hvis det er sånn at man plutselig ser og opplever personen som noe farlig, så kan man jo finne på å skade dem.
Vis hele sitatet...
Alt inntak av rusmidler innebærer en viss risiko, bare se på hva folk gjør under alkoholrus - det forårsaker mange skader. Psykedelika og annet kan få en til å være voldelig, men de aller fleste er ikke det, akkurat som med alkohol. Felles har dog begge rusmiddelkategorier at det er mange som inntar det, og et fåtall resulterer i skader. Jeg inntar utelukkende psykedelika med gode venner som er rolige, reflekterte og høyt utdannede(vi kjenner vel alle til typen), og har aldri hatt et problem utover den ene gangen vi hadde med en... mindre intelligent person. Men problemet var ikke større enn at han ble litt paranoid og vi roet ham kollektivt.

Poenget med å si dette er at man beholder i stor grad sitt lynne selv under rus, og rolige personer er rolige, aggressive personer kan bli mer aggressive. Uten at det er noe forutbestemt angående adferd. Så det er en risiko for tripsitter, helt klart, men for det aller, aller fleste går det helt fint. Det viktigste for både tripsitter og personen som inntar et rusmiddel er uansett at man er åpen om eventuelle psykiske plager, voldelige tendenser eller annet slik at alle parter er klare over hva de begir seg ut på.

Om noe synes jeg tripsitterkulturen med psykedelika er noe alkoholkonsumenter burde se til, for selv om vi har dørvakter o.l., burde man kanskje hatt en dedikert edru person som de berusede stoler på. Å bli fortalt noe av en god venn vs. en ukjent person man kan mistenke motivene til har ofte noe å si for hvordan man tar til seg det som blir sagt, både edru og under rus som er lovlig eller ulovlig.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Beklager om denne er lagt ut fra før men et par nervøse journalister fra VICE ( den eneste rene nyhetskanal ? )

Datura - Aztekertidens Ondskap i dagens moderne samfunn. Hvis vi skal ty til å kalle Colombia noe som ligner moderne.

https://www.youtube.com/watch?v=ToQ8PWYnu04
Vice må være noe av det fjerneste man kommer en nyhetskanal, da. Kanskje litt underholdningsverdi, men det er jo spekket fullt med politisk agenda, manipulering av intervju og direkte feilinformasjon.

Og at Colombia er umoderne.. Altså, hva skjer? hehe
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Denne stoffet i denne dosen du beskriver, burde i norske fengsler serveres daglig i morgenkaffen til dømte voldtektsmenn og pedofile.
Dartura høres ut som forgifting + hjernerystelse + akutt galskap.

Jeg vet at f.eks. Terrence Mckenna brukte det med suksess, og at shamaner bruker det med suksess

Der "suksess" = de ble ikke gale og prøvde å ta livet av seg, uten at de var klar over det.

Jeg føler meg derimot ikke noe behov for å teste dette stoffet. Hvis du vil ha en skikkelig rar opplevelse har du jo b.l.a. Salvia, og det er ikke gift, noe jeg tror Dartura er, det er mer gift en psykedelika.