Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4354
Har tenkt tanke på om jeg kansje skal prøve meg på programmering, men er her "NOOB/GRØNN" på dette å har veldig lite peiling.. noen som har gode tutorials/guides eller vett hvor jeg kan begynne å starte?
Nå er ikke jeg noen programmerer selv akkurat...

Men jeg har lest litt om det, og har prøvd ørlite grann her og der.
Mitt råd er å begynne med skriptspråket "python". Det er en haugevis forskjellige guider på bl.a. YouTube. Ellers så kan det sikkert være lurt med ei lærebok eller flere innen området også.

Ellers så er det også lurt å lese om hvert enkelt språk på den engelske Wikipediaen. Der får du også et lite innblikk i hvert språk.
Du kan kanskje starte med et slikt online kurs:

Python kurs på www.udemy.com

Her har du en grei IDE:

PyCharm, velg riktig OS når du laster ned.

Du kan søke litt rundt på det nettstedet, se om du finner noe som virker motiverende.

Python og Raspberry Pi er en morsom kombinasjon, men er lurt å ikke starte med alt for mye nytt på engang
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Har du hørt om Code Academy?
Det er visst en interaktiv og mer direkte måte å lære programmering på, man kan velge mye forskjellige språk og løse oppgaver på en interaktiv side, krever ingen annen software.

https://www.codecademy.com/
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Har du hørt om Code Academy?
Det er visst en interaktiv og mer direkte måte å lære programmering på, man kan velge mye forskjellige språk og løse oppgaver på en interaktiv side, krever ingen annen software.

https://www.codecademy.com/
Vis hele sitatet...
Jeg mener dette er det beste stedet å begynne. Du får dyppet tåa di nedi hva Python går ut på. Etter bare noen minutter har du basic forståelse. Når du har tatt det kurset kan du litt om alt det viktigste, og det blir enklere å lære mer etterpå.

Tar et kurs på universitetet og der er denne boken pensum:
https://python.swaroopch.com/

Har ikke lest i den selv. Når det gjelder programmering, kan du det ikke skikkelig før du har laget dine egne prosjekter. Vil anbefale å bare starte på et prosjekt så tidlig som mulig og lære det du trenger underveis.
Sist endret av Chronic420; 9. november 2017 kl. 11:29.
Her har du en ressursliste som bør holde deg opptatt en stund: https://github.com/karlhorky/learn-to-program
Hvor tidlig tenker dere at man kan starte med å leke litt med dette? Har en bror som starter på ungdomsskolen til neste år som sitter litt for mye på dataen og gamer. Tenker det hadde vert bra for han om han i det minste brukte all den tiden han bruker på dataen til noe han kan bruke senere.
Sitat av Jakobet96 Vis innlegg
Hvor tidlig tenker dere at man kan starte med å leke litt med dette? Har en bror som starter på ungdomsskolen til neste år som sitter litt for mye på dataen og gamer. Tenker det hadde vert bra for han om han i det minste brukte all den tiden han bruker på dataen til noe han kan bruke senere.
Vis hele sitatet...
Man kan begynne så tidlig som man vil. Er ikke noe galt i å leke med programmering i ung alder. Skulle ønske jeg begynte mye tildigere(barneskolen feks) for å si det sånn.
Sitat av Jakobet96 Vis innlegg
Hvor tidlig tenker dere at man kan starte med å leke litt med dette? Har en bror som starter på ungdomsskolen til neste år som sitter litt for mye på dataen og gamer. Tenker det hadde vert bra for han om han i det minste brukte all den tiden han bruker på dataen til noe han kan bruke senere.
Vis hele sitatet...
Du kan starte veldig tidlig, vi har i f.eks kodeklubber der barn i hvert fall ned på 4. trinnet på barneskolen(kanskje tidligere, men et familiemedlem startet da) kan lære å kode i scratch.

Det bør nevnes at det å spille, og det å ville lage ting med kode er to vidt forskjellige interesser, som ikke trenger å overlappe for fem flate øre. Personlig spilte jeg mye og ville sette opp egen server for spillet, så en kamerat og jeg begynte å lese om nettverk, oppsett av server og alt sånt, men det er noen år siden. Jeg ser for meg ting er mer strømlinjeformet nå. Uansett var det slik jeg fattet interesse for emnet, mens andre igjen opplevde at alt som skjedde behind the scenes var uinteressant og ville bare fortsette å skyte folk i trynet. Skal du ha håp om å få han til å kode må du prøve å fange interessen hans med en oppgave/et mål, men selv da er det langt ifra alle som fortsetter særlig lenge.
Om du ikke har noe å programmere så har https://open.kattis.com/ masse oppgaver å velge i, i ulike vanskelighetsgrader.
Tusen takk for alle svar! :-) skal sjekke ut alle disse linkene dere har å anbefale! :-) så får jeg finne ut om programmering virkelig er noe for meg! må si jeg aldri har vert noe spesielt flink i mattematikk, har dette veeeeldig mye å si?
Jeg ville sjekket ut code academy, som nevnt tidligere, men også automatetheboringstuff. Rettet mot python i mitt tilfelle. Jeg kan bare basics, men har hatt god hkelp av begge deler, tenker at en fint kan bruke de to side ved side. Lykke til og stick with it!
Sitat av DrShroom Vis innlegg
Tusen takk for alle svar! :-) skal sjekke ut alle disse linkene dere har å anbefale! :-) så får jeg finne ut om programmering virkelig er noe for meg! må si jeg aldri har vert noe spesielt flink i mattematikk, har dette veeeeldig mye å si?
Vis hele sitatet...
Du kommer borti veldig lite matte på høynivå språk som python, med mindre du driver å programmerer script/programvare som skal håndtere matte eller kryptografi. Jo nærmere maskinvaren språket operere på, jo mer matte er det. Assembly som er et «mnemonic-språk» av maskinkoder består av veldig mye matte. Her så opererer man med en instruksjon etterfulgt av parametere, parameteran kan være variabler, verdier eller minneadresser. Uansett så skal man tunga rett i munnen hvis man skal skrive dette for hånd.
Treehouse kan også anbefales, de har veldig mange kurs.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Jakobet96 Vis innlegg
Hvor tidlig tenker dere at man kan starte med å leke litt med dette? Har en bror som starter på ungdomsskolen til neste år som sitter litt for mye på dataen og gamer. Tenker det hadde vert bra for han om han i det minste brukte all den tiden han bruker på dataen til noe han kan bruke senere.
Vis hele sitatet...
Startet å programere i basic da jeg var 12 og hadde avansert til assembler i femtenårsalderen. Kunne nok startet mye tidligere men det var ikke datamaskiner tilgjengelig for folk flest.

Nå for tiden programerer jeg mest i Python for egen underholdning.

Ville sjekket ut Prossecing eller Python som første språk. Begge språkene er lettlærte og gir deg kunnskap som vil kunne overføres til andre språk senere.
Jeg vil absolutt anbefale Java, prøv http://math.hws.edu/javanotes/
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av DrShroom Vis innlegg
Har tenkt tanke på om jeg kansje skal prøve meg på programmering, men er her "NOOB/GRØNN" på dette å har veldig lite peiling.. noen som har gode tutorials/guides eller vett hvor jeg kan begynne å starte?
Vis hele sitatet...
Jeg har drevet med programmering i 30+ år og lurer på hva det er du ønsker å programmere? Et Windows program? En app på mobilen din? Styre varmeovnen på hytta? Annet?
Sist endret av russel; 17. desember 2017 kl. 02:55.
Sitat av russel Vis innlegg
Jeg har drevet med programmering i 30+ år og lurer på hva det er du ønsker å programmere? Et Windows program? En app på mobilen din? Styre varmeovnen på hytta? Annet?
Vis hele sitatet...
generellt programmering, de å komme inn i de å programmere! spesielt programmer for pc/windows
Sitat av DrShroom Vis innlegg
generellt programmering, de å komme inn i de å programmere! spesielt programmer for pc/windows
Vis hele sitatet...
Du kan jo prøve ut javascript. Så får du en generell rolig intro til programmeringsverden. For å utvikle programmer til windows og mac kan du sjekke ut electron. Der skriver du programmet i javascript som så kan kjøres på begge plattformene. https://electronjs.org