Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4882
Hei!
Lager for første gang en logo, for et foretak.Jeg ønsker deres kritikk på logoen!
Foretaket går ut på miljøutfordringer og aktiviteter til havs, derfor tenker jeg en logo som kan knyttes til bærekraftig utvikling og miljø til havs.
Logoideen jeg har tenkt ut til nå:
SPOILER ALERT! Vis spoiler

v1
http://i1191.photobucket.com/albums/z462/ExcludedBug/iGC%20logos/Logo%20v1%20kopi_zpsfsypbydm.png


v2
http://i1191.photobucket.com/albums/z462/ExcludedBug/iGC%20logos/Logo%20V1.1%20kopi_zpsze5j2tpz.png
Her har jeg lagt til en liten skygge, synes selv det var en stilig effekt, men usikker på om det passer seg. Speilvendte også, så hvilken vei passer best?


Kom med kritikk, tilbakemeldinger og forbedringer, og gjerne andre forslag!
Likte den øverste best, men dropp graderingen av det blå, og ha en vanlig solid farge. På trykk f.eks. blir gradering vanskelig og dyrt.
Ellers bra, representerer fint det du nevner. Stå på!
Jeg ville gjort slik at alle elementene i logoen passer innenfor "sirkelen" som den utgjør, ergo ingen utstikkende kanter, slik enden på disse "dråpene" gjør i eksempelbildene dine. Dette skaper et renere inntrykk etter min mening.
Mulig jeg bare leter etter problemer her, men det er det jo faktisk ganske mange som gjør, og det kan det være lurt å ta hensyn til... Jeg får assosiasjoner til hakekorset/swastika, og da spesielt på v1 som er den veien. Mitt forslag er å gjøre det trearmet i stedet for firearmet. Da får jeg heller assosiasjoner til de velkjente, internasjonale resirkuleringssymbolene med tre piler, som jo er betraktelig mye hyggeligere.
Enig med han over, ville kanskje prøvd ensfarget, dog får den en fin 3d-effekt av graderingen. Synes den nederste er best der den roterer med klokken. Ser mer naturlig ut. Jeg ville også kanskje forstørret "dråpene" noe da det proporsjonelt hadde sett bedre ut. Evt hadde jeg vurdert å bruke 3 eller 5 dråper for å bryte symmetrien. (3 hadde kanskje vært smart mtp referansen til resirkuleringssymbolet?)
Så tidlig i prosessen er det alltid lurt å holde det ensfarget. Jeg pleier gjerne å ha elementene sorte eller mørkegrå, da det er selve formene som skal funke i første omgang.

Den speilvendte versjonen er best, da i mine øyne det ser bedre ut med noe som «beveger» seg med klokken i stedet for i mot.

I tillegg til å fjerne alle effekter (hvert fall inntil videre) og få elementene innenfor sirkelen ville jeg forsøkt å få overgangen mellom elementene enda smoothere. Ville gjort de enda mer kurvet, med andre ord. Deretter ville jeg også forsøkt å lage en versjon hvor de bevisst starter utenfor sirkelen, for å se om det kan gjøre logoen mer spennende.

Vet ikke helt hvor bevisst det er at sirkelen er hvit, men logoen blir mye enklere (og bedre) om du dropper en dedikert bakgrunnsfarge, da elementene jo utgjør en sirkel i seg selv.
Sist endret av Viva la Opium; 30. januar 2017 kl. 07:53.
Fin logo dette, men det er en ganske "vanlig" form, så sjekk grundig at ikke denne logoen alt er i bruk.
Ingen problem med gradering på logoen, men de som har dette bør ha ulike varianter hvor du har den i flat farge også.
Hold formene innenfor sirkel, evt. dropp den hvite bakgrunnen.

Enig med folke flest her, la dråpene følge klokken (den nederste logoen)
Jeg ville nok også heller gått for noe à la en triskel fremfor en kvadruppel bølge/spiral. Ser mer ryddig og pent ut, i tillegg til at du unngår å tråkke hypersensitive svastikaalergikere på tærne. Gjør gjerne også bølgene mer bølgete/vannaktige, kanskje en enkel variant med litt inspirasjon fra Kanagawa-bølgen e.l..
Se hva jeg tilfeldigvis fant på Dagbladet nå nettopp: Denne logoen er bortimot helt lik i form. Ser ut som den tilhører Frontline Academy.
tilbake til tegnebordet ...
Hei og tusen takk for alle tilbakemeldinger!
Bakgrunnsirkelen var i grunn kun en hjelpelinje i illustrator, men valgte å beholde da jeg så eksporten, fordi jeg delvis likte den selv om jeg var usikker. Tenkte jeg ville få tilbakemelding på den!
Tenker å beholde farge og graderingen i originalversjonen av logoen da det må kunne assosieres med hav og sjø, men ha ensfargede og svart-hvitt versjoner for trykk og andre bruksområder.
Assosiasjon med hakekors var ikke påtenkt, selvfølgelig. Da blir det, som du sier bedre med klokka enn mot, eller med 3 eller 5 dråpeformer.
Frontline academy sin logo har jeg aldri sett før, men det blir selvfølgelig et potensielt problem. Å endre til 3 eller 5 armer vil muligens fikse dette, med mindre det oppstår nye assosiasjoner eller liknende logoer...
Tenker da mest på 5 armer, da det er 5 verdenshav på kloden vår, noe som ville gi en diskret mening. 3 armer ville dog som Realist1 skriver gi gode forbindelser med resirkuleringssymbolet.
Triskelformen var også interessant.

Jeg har ikke fått jobbet videre med logoen enda, men kommer tilbake når jeg har en oppdatert versjon!
Har lagt to nye versjoner, grunnformene er helt like, men nå slipper man assosiasjoner med swastika og likheten som oppstod med Frontline Academy's logo.

SPOILER ALERT! Vis spoiler

v2
http://i1191.photobucket.com/albums/z462/ExcludedBug/iGC%20logos/5%20versjon_zps0vzuxcpw.png

v3
http://i1191.photobucket.com/albums/z462/ExcludedBug/iGC%20logos/3%20versjon_zpsgxdosp6z.png


Selv liker jeg best den 5-"armede" Versjonen, da den var litt mer tilfredsstillende å se på. Den gir i tillegg en sjøstjerneform i midten, i motsetning til swastikaen i første versjon
Jeg liker selv formene, synes de er pene

Hva synes dere om disse versjonene kontra den/de forrige?
Sist endret av ExcludedBug; 5. februar 2017 kl. 21:13.