Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 6317
Hei freaks.

Håper at noen av dere vet mer om dette eller har egne erfaringer.

Jeg ønsker meg en tur til USA når corona en eller annen gang er over og håper at noen av dere med rulleblad har erfaringer med å komme seg inn i landet.

Den første tanke som slår meg er at USA neppe kan ha tilgang til det norske strafferegisteret og at man derfor bare kan lyve når man fyller ut ESTA? Jeg mener å ha hørt at noen har brukt denne metoden med hell tidligere. Har amerikanske myndigheter på noen som helst måte mulighet til å få utlevert opplysninger om norske borgere?

Alternativet er vel å legge kortene på bordet og søke visum. Vet noen hva som skal til for å få denne avslått? For min del dreier det seg om en betinget dom på 21 dager for vold og noen forenklede forelegg som omhandler litt av hvert, blant annet små mengder ulovlig narkotika. Alt sammen er 10+ år gammelt. Vil lengden siden avsagt dom ha noen betydning for om visumsøknaden blir godkjent og vil forenklede forelegg vises når man avleverer vandelen?

Håper noen har erfaringer med dette og kan komme med råd.

På forhånd takk.
De har i teorien ikke noe innsyn i norske strafferegistre nei. Hvis du legger kortene på bordet så vil du få avslag, 90% sikkert. Du kan nok trygt lyve på ESTA, men det kan slå tilbake på deg senere dersom du f.eks skal søke statsborgerskap eller studere der. Da må du innom ambassaden og godta at de henter inn opplysninger om vandel. De ser da fort at du har vært uærlig på tidligere innreiser.

Jeg har vold, fyllekjøring, hærverk og narkotika på rullebladet, men kom meg inn i The Land of The Free uten noen problemer. Var der tre uker på roadtrip. Feteste jeg har gjort i mitt liv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Wingeii Vis innlegg
Den første tanke som slår meg er at USA neppe kan ha tilgang til det norske strafferegisteret og at man derfor bare kan lyve når man fyller ut ESTA? Jeg mener å ha hørt at noen har brukt denne metoden med hell tidligere. Har amerikanske myndigheter på noen som helst måte mulighet til å få utlevert opplysninger om norske borgere?
Vis hele sitatet...
Om du seinare må søke visum for t.d. jobbreise vil du måtte levere politiattest. Då vil du få avslag på det visumet på grunn av tidlegare løgn. Viare kan dei nekte deg esta på vilkårleg grunnlag, og då må du søke visum - og levere politiattest - og vil vere tatt i løgn.

Er du tatt i løgn får du neppe innvilga visum, for då er det ikkje lenger berre rulleblad, men løgn dei har på deg...
Trådstarter
10 4
Takker for svar fra begge.

Blir litt som å velge mellom to onder dette. Søke om visum hvor sannsynligheten for avslag er stor og dermed kunne drite i ESTA for resten av livet. Alternativt lyve på ETSA for så å ødelegge visummulighetene i fremtiden.

Sånn som ting ser ut nå så blir det nok neppe aktuelt å skulle søke statsborgerskap eller oppholdstillatelse i fremtiden men man vet jo aldri. Lyve på ESTA blir vel da det safeste?
Sitat av Wingeii Vis innlegg
Takker for svar fra begge.

Blir litt som å velge mellom to onder dette. Søke om visum hvor sannsynligheten for avslag er stor
Vis hele sitatet...

Jeg ville søkt visum, om du får avslag så er det bare til å søke på nytt? Pluss som du sier, den kriminelle fortiden din er 10 år gammel. Du er iallefall ærlig å sier som det er, noe som vil øke sannsynligheten for å få godkjent visum over tid.

foresten, det har veldig mye å si hvilken person du møter på ambassaden vil jeg tippe. Har personen som ser igjennom søknaden din en god dag? eller har kona/mannen hans/hennes vært utro? you name it. Søk visum, det er så mye bedre å bare være ærlig. Å det vil tjene deg "In the long run" Får du avslag, søk på nytt om et år eller to.

Hold oss gjerne oppdatert på hvordan det gikk
Sist endret av HectorX; 8. mars 2021 kl. 22:55.
Jeg har bøttevis med erfaring med dette. Noe kommer frem i denne tråden: https://freak.no/forum/showthread.php?t=279421

Kan skrive mer om det siden. PS: Les tråden fra start til slutt.
Trådstarter
10 4
Hei og takk til dere begge for svar.

Var igrunnen en ganske oppløftende tråd å lese sokkejohn123. Prosessen blir litt mer tidkrevende men null stress dersom man får innvilget til slutt. Det eneste som bekymrer meg er det siste innlegget ditt hvor du påpeker at du er tatt for noe som inneholder spor av THC. At det kun inneholder spor vil vel kunne sees på som formildende?
Sitat av Wingeii Vis innlegg
Hei og takk til dere begge for svar.

Var igrunnen en ganske oppløftende tråd å lese sokkejohn123. Prosessen blir litt mer tidkrevende men null stress dersom man får innvilget til slutt. Det eneste som bekymrer meg er det siste innlegget ditt hvor du påpeker at du er tatt for noe som inneholder spor av THC. At det kun inneholder spor vil vel kunne sees på som formildende?
Vis hele sitatet...
Det vil jeg tro. Samtidig er slikt vanskelig å si. At det er 10+ år siden dine gamle synder styrker jo saken din.

Det er mye som ikke er lovfestet i saker som dette, og mye er underlagt skjønn hos ambassaden og hos de som eventuelt innvilger et fritak. Om du setter over kaffen en dag og gjør deg ordentlig flid både hva gjelder søknaden men også supporting documents styrker du i alle fall sjansene dine betraktelig. Men sikker kan man aldri være.

Det blir forresten spennende å se hva en eventuell føderal legalisering vil gjøre med tidligere narkotikasynder.